Gå til innhold

Tryggest å leie ut leiligheten via utleiefirma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å leie ut leiligheten vår og etter å ha lest skrekkeksemplarer her inne, er vi en smule skeptisk over hvem vi vil leie ut til. 

Leiligheten ligger midt i en ganske populær strøk i Oslo vest, med både parkering og balkong, i tillegg er den nyoppusset og passe stor. 

Fins det noen utleiefirmaer dere kjenner til og som dere vil anbefale? Eller er det bedre å leie den ut selv? Vi har ikke bruk for leiligheten på mange år og er heller ikke interessert i å selge den. 

Anonymkode: dc8e2...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Utleiemegleren og er fornøyd med det. Pengene kommer alltid inn på konto til avtalt tid og de har erfaring med å se an folk.

Det eneste negative er at du må betale en stor del av første husleie og litt hver måned for at de gjør jobben, men jeg mener det er verdt det.

Jeg tror det finnes andre utleiefirmaer, men de kjenner jeg ikke til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg valgte å leie ut min Oslo-leilighet selv og det har ikke vært noe problem. Be om referanser fra jobb og tidligere leieforhold og ikke lei ut til folk som ikke betaler husleia selv.

Anonymkode: c1aae...926

Skrevet

Jeg har snust på flere utleiemeglere og sett på det å skulle leie selv, og landet på at jeg ikke helt ser noe poeng med utleiemegler - i hverfall ikke for meg. Standard pris hos de fleste aktører er en mnd-leie for å sette opp ny kontrakt (og lyse ut leiligheten med alt det medfører), og deretter tar de 10 % av husleieinntektene (dvs 8 % av inntekt, samt moms på 2 %). Det du får til gjengjeld er at en tredjepart tar seg av det meste av kontakt med leieboer (dette er vel ikke særlig krevende) og innkreving av husleie. Risiko ved vandalisme, manglende betaling og perioder uten leietaker er det du som sitter igjen med. Ved utkastelsessaker kan det nok være greit med en proff part. Jeg var mest bekymret for økonomiske risiki, og syntes derfor ikke at megler var noe godt alternativ for meg. Derimot finnes det en utleieforsikring og et online megler-light alternativ som kan være verdt å snuse på: husleie.no

Skrevet

Jeg har snust på flere utleiemeglere og sett på det å skulle leie selv, og landet på at jeg ikke helt ser noe poeng med utleiemegler - i hverfall ikke for meg. Standard pris hos de fleste aktører er en mnd-leie for å sette opp ny kontrakt (og lyse ut leiligheten med alt det medfører), og deretter tar de 10 % av husleieinntektene (dvs 8 % av inntekt, samt moms på 2 %). Det du får til gjengjeld er at en tredjepart tar seg av det meste av kontakt med leieboer (dette er vel ikke særlig krevende) og innkreving av husleie. Risiko ved vandalisme, manglende betaling og perioder uten leietaker er det du som sitter igjen med. Ved utkastelsessaker kan det nok være greit med en proff part. Jeg var mest bekymret for økonomiske risiki, og syntes derfor ikke at megler var noe godt alternativ for meg. Derimot finnes det en utleieforsikring og et online megler-light alternativ som kan være verdt å snuse på: husleie.no

Det høres ut som om proff hjelp er ett kjekt alternativ for de som ikke har anledning til å følge opp selv, f.eks fordi de bor i utlandet mens de leier ut leiligheten hjemme.

Skrevet

Det høres ut som om proff hjelp er ett kjekt alternativ for de som ikke har anledning til å følge opp selv, f.eks fordi de bor i utlandet mens de leier ut leiligheten hjemme.

Jeg skal bo i utlandet selv, og ser jo fordelen med å ha noen lokalt som kan ha direktekontakt med leietakere. MEN er det virkelig verdt 10% av leia at det er et norskt og proft nummer leietaker kan ringe? Jeg har familie og venner som ville kunne ta enklere henvendelser og hjelpe til dersom vaskemaskina skulle gå i stykker etc, og kan like gjerne sette en av dem som kontaktperson. Og husleie.no driver oppfølging av innbetaling på lik linje med utleieselskapene, men kanskje mer automatisert. Utleiemeglerene har en fordel med at de kan kredittsjekke leietakere (det kan man også via husleie.no), og at de er proffe på lovverk og utkastelsesbiten med namsmann osv. Men i de fleste tilfeller betaler man 10 % av inntekt for at de skal sende ut giro en gang i mnd (med mindre leietaker oppretter avtalegiro, da), det er i alle fall mitt inntrykk. Jeg tror det avhenger litt av hva slags leilighet man har, men kan man velge blant seriøse leietakere bør det være enklere å styre det selv. 

• 9 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å leie ut selv, slik jeg har forstått det.

Anonymkode: 49b6f...041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...