AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Jeg skal gå ned 15kg. Jeg veier 85kg nå og tenker at målet må være 70kg. Så får jeg se om jeg er fornøyd med det eller om jeg vil gå mer ned i vekt. Problemet er bare det at jeg ikke er så disiplinert. Får jeg lyst på bolle til lunsj, så kjøper jeg det. Er jeg i besøk og det blir servert div. kaker, så spiser jeg det. Jeg vet at det ikke er bra, men jeg synes det er vanskelig å holde meg unna godsaker. Det er ikke slik at jeg spiser det hele tiden, men jeg får mye rundt å småspiser. Feks så tar jeg meg en skive mellom lunsj og middag, tar litt tørket frukt, et glass juice. Også spiser jeg gjerne mer en jeg bør. Øynene blir aldri mett...Jeg brukte en kaloriapp for et halvt år siden og jeg vet at den hjalp på, for da viste jeg at "nå har jeg bare 250 kalorier igjen" også kunne jeg lage meg feks kveldsmat som ikke oversteg det. Jeg trener også jevnlig. Jeg tar i mot alle tips! Fortell gjerne om egene erfaringer med vektnedgang! Anonymkode: a1ff0...f7b
jente*25 Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Jeg har snart gått ned 30 kilo siden starten av august. Jeg er halvveis, så da kan du jo tenke deg til hvor tung jeg har vært 😂 og for å nå en så høy vekt så er det jo også tydelig at jeg har slitt med å begrense matinntaket.Det jeg har gjort er å virkelig bestemme meg for at nå var det nok, samt gå inn for en varig endring. Jeg nekter meg ikke kake I bursdager, eller lasagne sammen med familien på lørdagskvelden. Men jeg har innsett at totalen I løpet av en dag, eller I løpet av uka for den saks skyld, ikke må overstige en viss sum.Jeg teller kalorier, men er ikke fanatisk. Tar et omtrentlig overslag. Vet jeg at jeg har fått I meg for mye en dag, kompenserer jeg dagen etter. Jeg hr regnet ut hva jeg trenger av kalorier for å holde vekta, og denne mengden overstiger jeg sjelden, selv ved utskeielser.For å holde på motivasjonen har jeg hengt frem bunaden min som jeg vil inn I på 17.mai. jeg har kjøpt bukser I en str mindre enn jeg bruker, og prøver den innimellom. Plutselig passer den, og da er gleden stor. Så kjøper jeg ei ny bukse i ennå en mindre str, og plutselig passet den også. Jeg tar bilder regelmessig for å se fremgang, måler cm hver 14.dag og jeg bruker app hvor jeg legger inn vekt, og følger med på grafer over nedgangen. Disse småtingene gjør at det er lettere å la være å skeie ut så ofte. For lysten til å nå målet mitt er større enn lysten til å forspise meg på sjokolade, noe som bare resulterer I vondt I magen allikevel.Ikke minst er det en stor motivasjon nå når de rundt meg også ser at jeg har gått ned mye, og at de kommenterer de ser forskjell hver gang de ser meg. 9
Labyrint Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Trikset for meg iallfall er å aldri bli for sulten! Spis mindre og oftere. 2
Karen82 Skrevet 18. november 2015 #4 Skrevet 18. november 2015 Trikset for meg iallfall er å aldri bli for sulten! Spis mindre og oftere.For meg funker det bedre å spise 3 større måltider med nok fett som holder meg mett lenge. Jeg har kuttet helt småspisingen mellom måltidene. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #5 Skrevet 18. november 2015 Prøv 5:2, det er det eneste som har funket for meg. Anonymkode: 819df...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 start med og kutt ut alt sukker. erstatt det med noe annet du liker. feks frukt. nøtter. gått ned snart 10 kg på 5 mnd, bare med og gjøre det. Anonymkode: bcc9f...1b2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 start med og kutt ut alt sukker. erstatt det med noe annet du liker. feks frukt. nøtter. gått ned snart 10 kg på 5 mnd, bare med og gjøre det. Anonymkode: bcc9f...1b2Nøtter er ikke akkurat god slankemat. Det inneholder over 600 kalorier per hundre gram. Det er mer enn i sjokolade og potetgull! Anonymkode: c4e4e...863 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 Tipset jeg har, er å være standhaftig frem til du ser det på vekta med en kilo eller to. Da øker motivasjonen betraktelig. Anonymkode: 36129...76b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #9 Skrevet 18. november 2015 Nøtter er ikke akkurat god slankemat. Det inneholder over 600 kalorier per hundre gram. Det er mer enn i sjokolade og potetgull!Anonymkode: c4e4e...863Det handler om å endre vaner, altså å bytte ut sjokolade og potetgull med noe annet som også frister. Er ikke alltid så lett å sitte i sofaen å ha lyst på sjokolade for så å gå å hente seg et eple. Anonymkode: eae73...8ed 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #10 Skrevet 18. november 2015 Fortsett med den kalori-appen hvis den hjalp deg tidligere. Jeg fører nøye kaloriregnskap jeg også. Det funker ihvertfall veldg godt for meg. Har gått ned 13 kilo på litt over 3 måneder og er kjempefornøyd. Anonymkode: 0d769...582 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #11 Skrevet 18. november 2015 Jeg opplever at dette handler mer om å bryte uheldige mønster, enn det å egentlig være disiplinert.Jeg startet med å telle kalorier i fjor høst. Og holdt på med det i 10 uker. De 10 ukene lærte meg mye om hvor mye mat som er passe mye for meg i løpet av en hverdag.I tillegg oppdaget jeg at dersom det går for lenge mellom to måltider (typisk lunsj 11.00 og middag 18.00) så blir jeg VELDIG sulten, og småspiser. Gjerne det letteste jeg finner. (sjokolade o.l.) Så da spiser jeg planlagt mellom der, og slipper de ekstra kaloriene.Jeg oppdaget at av de kaloriene jeg skal ha i meg i løpet av en dag, så spiste jeg langt mindre i løpet av dagens første 10 timer, enn det jeg gjorde de siste 5. Og dette forsterket seg selv. Hvis jeg spiste mindre enn vanlig på formiddagen, var jeg ekstra sulten på kvelden... (Og da gjerne sulten på "noe godt"...)Løsningen ble å spise mer gjennom dagen, og i tillegg planlegge hva jeg skulle spise til kveldsmat/kveldskos. Mange av oss nordmenn har også forlenget helgen fra fredag til søndag, og da er det jo "kos" som gjelder. Jeg måtte avlære meg denne, og si at lørdagskos er lørdagskos. Jeg kan ikke drikke brus og spise sjokolade tre dager til ende, om jeg skal klare å holde vekten. Dette er jo helt klart endringer av mitt spisemønster og mine vaner. Men samtidig er det små grep, som påvirker hverdagen min lite. Lysten på søtt har forsvunnet nesten helt, og jeg føler ikke at jeg ofrer noe.Jeg kan fortsatt spise en bolle på impuls. Men samtidig vet jeg om alternativer som også smaker godt, og som jeg blir mett av. Som jeg gjerne velger istedenfor.Kake og sjokolade er fortsatt lov. Men jeg begrenser mengdene mer. Jeg spiser ikke en hel sjokoladeplate.Jeg spiser 1 bit, eller kanskje 4. Det viktige er at du ser på ditt eget kosthold, og ser om du kan gjøre små endringer som kan få stor betydning. Utsetter du deg selv for flere fristelser enn du må? Eller spiser du tomme kalorier som lett kan erstattes med mer matnyttige kalorier? Anonymkode: 9dcaa...104 1
SunnivaOslo Skrevet 18. november 2015 #12 Skrevet 18. november 2015 Jeg gikk ned 15 kg I 2013 på en periode på 4 mnd.triksene mine var å rett og slett bestemme seg for det. Jeg delte det inn I faser der fase 1 var å kartlegge alt jeg inntok I 2 uker. Fase 2 var å etablere faste treningsrutiner fase 3:etablere gode matrutoner og siste fase var å holde meg til treningen og spisingen. Jeg lager så og si All mat fra bunnen. Spiser mye fisk og har grønnsaker/salat til hvert måltid. Veide meg fast hver 14 dag og målte meg hver 14 dag. Tok også bilder hver mnd. Nå så trener jeg 2-4× I uka,går og sykler mye. Spiser rent men spiser ikke særlig med lettprodukter da. Har holdt vekta I god tid.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #13 Skrevet 18. november 2015 Fortsett med kaloritelling. Og se over måltidene dine - hva spiste jeg, og hvor mett ble jeg? Hvor mye sunt fett og proteiner har jeg inntatt ift. tomme kalorier? Hvor kan det kuttes om jeg skal kunne unne meg noe mer?Jeg spiser mye egg, avocado, mandler, kylling og magert svinekjøtt. Og MYE grønnsaker. Har et utvalg ting jeg liker som heller ikke koster mye - rødkål, rødløk, brokkoli, spinat. Noen signaturretter som er veldig gode, og noen spennende salater.Det handler mye om å bry seg og. Jeg er vokst opp med sunn mat og jeg liker å spise sunt. Pølse fra kiosk eller ferdigmåltider har egentlig aldri vært del av mitt kosthold. Det hjelper om man virkelig VIL være sunn. Det er ikke slik at sunne/slanke mennesker liker brokkoli bedre enn sjokolade, det handler om at man kan tilberede det på en måte som er godt og så blir det ekstra godt fordi man vet hvor sunt det er. Det er en viss glede i å tenke over alt det bra man tilfører kroppen. For ikke å snakke om at man har andre positive opplevelser relatert til det - som bedre hud og hår.Man kan si at treningshysteriet og kostholdshysteriet tar litt av, men det handler litt om at mange mennesker trenger den motivasjonen. Følelsen av at det ligger prestisje i det, at man er del av en gruppe og at det viser selvdisiplin. Noen "konverterer" til å bli fitnessfreaker, mens andre holder en gyllen middelvei.Selv logger jeg alt jeg spiser, men unner meg ting som passer inn i "budsjettet" - som gode oster og rødvin. Har aldri vært overvektig, men var litt lubben på starten av året. Disiplinerte meg med logging og masse gåturer nå i høst, og det har rent av. Anonymkode: 5a330...347 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #14 Skrevet 18. november 2015 Bli kvitt sukkeravhengigheten ved å slutte å spise sukker, så skal du se at impulsinntakene av slike ting forsvinner. Anonymkode: c5207...20e
Adara Skrevet 19. november 2015 #15 Skrevet 19. november 2015 Hvorfor sluttet du med kaloriappen hvis det funket?Og hvordan app var det?
Nåleputa Skrevet 20. november 2015 #16 Skrevet 20. november 2015 Skal man ned i vekt, må man trimme! Det er alfa og omega. Om man løper går man fortere ned i vekt, enn om man går.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #17 Skrevet 20. november 2015 Skal man ned i vekt, må man trimme! Det er alfa og omega. Om man løper går man fortere ned i vekt, enn om man går. Man må ikke, men det er et stort pluss. Anonymkode: f85cb...442 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #18 Skrevet 20. november 2015 Skjønner ikke alle som sier at trening er uten betydning. På en treningsøkt forbrenner jeg i gjennomsnitt mellom 500 og 700 kcal. Det er ganske mye mat! Kan i hvert fall skeie ut greit i helgene om jeg trener 3-4 ganger i uka. Anonymkode: 1dd12...94c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #19 Skrevet 20. november 2015 Skjønner ikke alle som sier at trening er uten betydning. På en treningsøkt forbrenner jeg i gjennomsnitt mellom 500 og 700 kcal. Det er ganske mye mat! Kan i hvert fall skeie ut greit i helgene om jeg trener 3-4 ganger i uka.Anonymkode: 1dd12...94cog hva gjør du for å forbrenne 700 kalorier? Anonymkode: a0a0b...066
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #20 Skrevet 20. november 2015 Kanskje du skal jobbe med selvdisiplinen først? Prøv å start med små og enkle mål/forandringer, også kan du prøve å legge til flere etterhvert som du lykkes eller prøve enda mindre mål hvis du ikke får det til. Å sette seg store mål, eller prøve å gjøre drastiske forandringer slik som å kutte ut alt av sukker kan være demotiverende når du ikke har disiplin til å nå målet. Anonymkode: 8b8c6...c2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå