Difficile3 Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Hei. Skal ha muntlig eksamen mellom 14-16 desember. Vi skulle finne en egen problemstilling og skal ha en presentasjon av denne. Jeg går andre året mitt på grunnskolelærerutdanning, og tar norsk faget. Er det noen som har noen som har litt ekstra kunnskap eller har noen gode tips til hva jeg kan snakke om under dette temaet?Hva er forskjellene mellom kyst- og innlandsområdene i den sørlandske dialekten, og hva gjør forskjellene så store? Jeg kommer til å bevege meg fra Kristiansand langs otra og Setesdalen. Jeg vil bruke den sørlandske dialekten vi snakker i Kristiansand som utgangspunkt for å sammenligne med noen dialekter langs Setesdalen.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 ...tar norsk faget....Jeg vet jeg er slem, unnskyld på forhånd. Men nei, bare nei. Anonymkode: 63d5b...a19 3
Perelandra Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 (endret) Hei. Skal ha muntlig eksamen mellom 14-16 desember. Vi skulle finne en egen problemstilling og skal ha en presentasjon av denne. Jeg går andre året mitt på grunnskolelærerutdanning, og tar norsk faget. Er det noen som har noen som har litt ekstra kunnskap eller har noen gode tips til hva jeg kan snakke om under dette temaet?Hva er forskjellene mellom kyst- og innlandsområdene i den sørlandske dialekten, og hva gjør forskjellene så store? Jeg kommer til å bevege meg fra Kristiansand langs otra og Setesdalen. Jeg vil bruke den sørlandske dialekten vi snakker i Kristiansand som utgangspunkt for å sammenligne med noen dialekter langs Setesdalen. Kanskje du finner noe aktuelt stoff her?Talemålet i Valle og HylestadDialektreise opp Setesdal Dialekriket Episode 1Kanskje denne også kan være aktuell selv om den ikke handler om dialekter langs OtraLandvikmålet : eit norsk skagerakmål Ellers kan du jo prøve å kontakte Arne Torp selv?Eventuelt også Sylfest Lomheim. Endret 17. november 2015 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 er selv oppvokst i Kristiansand (er bare 19 da), hehe, jeg legger selv ikke merke til forskjellen på dialektene... eneste jeg kan si er forskjellen på sørlandsk og venndølsk (Vennesla), jeg gikk på vgs i Vennesla selvom jeg bodde i kr.sand. Jeg bodde, (er student, så har flytta til en annen by), selv på ca ti min nord for kr.sand, og merker ikke store forskjeller på dialektene før du kommer til Evje egentlig, eller Vennesla, kommer ann på hvilken vei du kjører. Anonymkode: 3180f...54d
Perelandra Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 er selv oppvokst i Kristiansand (er bare 19 da), hehe, jeg legger selv ikke merke til forskjellen på dialektene... eneste jeg kan si er forskjellen på sørlandsk og venndølsk (Vennesla), jeg gikk på vgs i Vennesla selvom jeg bodde i kr.sand. Jeg bodde, (er student, så har flytta til en annen by), selv på ca ti min nord for kr.sand, og merker ikke store forskjeller på dialektene før du kommer til Evje egentlig, eller Vennesla, kommer ann på hvilken vei du kjører.Anonymkode: 3180f...54dHva mener du med sørlandsk? Hvis du mener dialektene langs kysten, er det stor forskjell fra Risør i øst til Flekkefjord i vest 1
Difficile3 Skrevet 17. november 2015 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2015 Hva mener du med sørlandsk? Hvis du mener dialektene langs kysten, er det stor forskjell fra Risør i øst til Flekkefjord i vest Mener, som jeg skriver i innlegget, dialektforskjellen fra Kristiansand og oppover i Setesdalen. Altså strekningen Kristiansand-Valle.
Difficile3 Skrevet 17. november 2015 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2015 Kanskje du finner noe aktuelt stoff her?Talemålet i Valle og HylestadDialektreise opp Setesdal Dialekriket Episode 1Kanskje denne også kan være aktuell selv om den ikke handler om dialekter langs OtraLandvikmålet : eit norsk skagerakmål Ellers kan du jo prøve å kontakte Arne Torp selv?Eventuelt også Sylfest Lomheim.Supert, tusen takk
Perelandra Skrevet 17. november 2015 #8 Skrevet 17. november 2015 Mener, som jeg skriver i innlegget, dialektforskjellen fra Kristiansand og oppover i Setesdalen. Altså strekningen Kristiansand-Valle. Svaret mitt var ikke til deg men til AB i innlegget over. Lykke til med eksamen! 1
Vox_populi Skrevet 18. november 2015 #9 Skrevet 18. november 2015 Det virkar kanskje naturleg i våre dagar å reise frå Kristiansand og fylgje Otra oppover til Setesdalen. Men slik var det ikkje før, og det blir avspegla i dialektane. Så vidt du er forbi Vennesla og Grovane er elva i eit nytt fylke: Aust-Agder. Prosjektet er interessant nok, men i og med at reisa ikke fylgjer eldgamle ferdelsårer, kan ein ikkje vente eit fullkomi dialektkontinuum. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå