Gå til innhold

Hvordan håndterer man dette - tenåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 14. Det siste året, altså fra han begynte på ungdomsskolen, har han begynt å gjøre mye "greier" som ikke faller i god jord hos meg. Juging, stjeling hjemme, driter i skolen, snus, og el-sigg.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det. Eller hvordan jeg skal få han til å forstå at det IKKE er greit. Jeg tror jeg har forsøkt det meste. Men jeg finner fremdeles både e-sigger og snusposer på rommet hans. Jeg trenger ikke å lete en gang. Virker som han gir fullstendig faen.
Han får ikke penger lenger. Men hvis han skal ha noe godis eller noe, så sørger jeg for å kjøpe det til han i stedet. En sånn e-sigg koster jo flere hundre kroner. Jeg skjønner ikke hvor han får de fra! Jeg har tatt 3 stykker på kort tid. Og flere sånne flasker med væske på. 

Og han juger om alt. Skylder på kompiser, og har generelt en ekstremt dårlig holdning til ting. Og det er så utrolig frustrerende!!
For han vet egentlig bedre. 

Hvordan håndterer man dette egentlig? Jeg er helt rådvill. Hva ville dere ha gjort?
Å ta fra han ting har null effekt. Det er forsøkt (tok pcn hans i en mnd), og han sier bare at det ikke er noe problem, han klarer seg uten. 
Og det gjør han. 
Snakke fornuftig med han gjør jeg, heller ingen effekt. Hvert fall ikke synlig.

Tar gjerne i mot noen tips.

Anonymkode: bf855...c5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Under oppveksten var det nulltoleranse for stjeling, juling og skulk hjemmefra. Prøvde vi oss på det, så klikka hun i vinkel, og skjelte oss ut verbalt. Vi turte aldri igjen da, hehe. Husker en gang hun tok søsteren min i å lyve, og da tok hun det opp rundt middagsbordet "Amanda har begynt å lyve :/". Så snakket vi alle om at det ikke er greit. Amanda ble veldig flau og skamfull. Skjedde ikke igjen. Mamma var skummel når hun ropte og kjeftet og, så turte slikt bare en gang. Vet ikke om det er "riktig", men funka på alle oss tre

Anonymkode: 930eb...5ad

Skrevet

Han klarer seg jo uten PC om han fortsatt f.eks. får beholde spillkonsoll med internett. Og hvorfor belønner du oppførselen med godteri? Mat er nødvedig, men godteri er et gode.

Skrevet

Han klarer seg jo uten PC om han fortsatt f.eks. får beholde spillkonsoll med internett. Og hvorfor belønner du oppførselen med godteri? Mat er nødvedig, men godteri er et gode.

Han har ikke spillkonsoll.
Hvor står det at jeg belønner han med godteri?? Det var bare et eksempel. 

Skrevet

Han har ikke spillkonsoll.Hvor står det at jeg belønner han med godteri?? Det var bare et eksempel. 

Ikke nettbrett? Han har jo telefon med internett.

Kjøper du godteri til han er det en belønning i seg selv.

Skrevet

Under oppveksten var det nulltoleranse for stjeling, juling og skulk hjemmefra. Prøvde vi oss på det, så klikka hun i vinkel, og skjelte oss ut verbalt. Vi turte aldri igjen da, hehe. Husker en gang hun tok søsteren min i å lyve, og da tok hun det opp rundt middagsbordet "Amanda har begynt å lyve :/". Så snakket vi alle om at det ikke er greit. Amanda ble veldig flau og skamfull. Skjedde ikke igjen. Mamma var skummel når hun ropte og kjeftet og, så turte slikt bare en gang. Vet ikke om det er "riktig", men funka på alle oss tre

Yep. Har klikka i vinkel jeg også. Virkelig!! Men det hadde heller ingen effekt, snarere motsatt. Og det er grusomt slitsomt å være så frustrert hele tiden. Det er som å snakke til en vegg.
Og jeg er bekymret for skolen. Han skulker ikke, men kunne like gjerne ha gjort det. Iflg lærer er han kun fysisk tilstede. Får ikke med seg noen ting.

Har vurdert å bare la han holde på. Til hormonene har roet seg. Men jeg kan ikke akseptere det her. Han vet utmerket godt regelene i vårt hjem, og hva jeg/vi står for. Men velger likevel å gi faen.

• Liker 1
Skrevet

Hvis han tar penger, så bare slutter du å gi han penger til snop, kino og andre goder. På en god stund, så han går i tap av å stjele 

Skrevet

TS>

Jeg kjenner igjen problemstillingen SÅ GODT!!! Been there....

Og jeg SPYR av alle som må inn og si at "du må jo bare si at han ikke skal lyve, eller ta PC`en hans..."

De har jo virkelig ikke skjønt det. 

Noen ungdommer mister liksom all fornuft en periode.. Ta gjerne kontakt på PM om du vil ha støtte.

Gode råd er dyre, for å si det mildt :) Det er noe som heter MST, som man kan be om gjennom feks barnevernet. Da kommer det en terapeut hjem til dere og bidrar med adferdsregulering, (Dette er veldig løsningsorientert terapi. Det handler om å komme seg gjennom årene på best mulig måte ved å regulerre egen adferd opp mot ungdommens)

Noe av det vanskeligst i en sånn situasjon er at våre reaksjoner ikke er holdbare - i den forstand at vi bidrar med løsning, Vi står ofte fast i samme oppførselsmønster, og da gjøre også ungdommen det.

• Liker 2
Skrevet

Ikke nettbrett? Han har jo telefon med internett.

Kjøper du godteri til han er det en belønning i seg selv.

Nei, ikke brett heller. Ja, han har telefon. Som automatisk fjernes fra nettverket etter et visst klokkeslett.
Den har også blitt beslagt den også, utenom skoletida.
Men når han bestemmer seg for at han ikke skal svare på straff, så får han det til. Og det gjør det enda mer vanskelig. For det preller bare av.

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke brett heller. Ja, han har telefon. Som automatisk fjernes fra nettverket etter et visst klokkeslett.Den har også blitt beslagt den også, utenom skoletida.
Men når han bestemmer seg for at han ikke skal svare på straff, så får han det til. Og det gjør det enda mer vanskelig. For det preller bare av.

Straff virker ikke...Konsekvenser kan virke, men ikke lett :) Når han har den holdningen vil alt fort oppleves som ren provokasjon og dermed responderer han ikke som et barn, som mer som en barnesoldat som strever for å overleve uten deg og det du har å by på....(Uff. Jeg er glad de årene er over, det er jaggu tøft!! :blomst: )

Skaff hjelp! Jo før, jo bedre.

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke brett heller. Ja, han har telefon. Som automatisk fjernes fra nettverket etter et visst klokkeslett.Den har også blitt beslagt den også, utenom skoletida.

Så med andre ord gir du opp og lar han vinne.

Skrevet

Så med andre ord gir du opp og lar han vinne.

Du har tydelig bevist at du ikke har skjønt problemstillingen, så da kan du kanskje finne på noe annet..

"Ta Mobil så løser det seg"....Venter du at landets tenåringsforeldre skal si "EUREKA!!! TAKK! DET tenkte vi ikke på.....Nå er alt i orden igjen. PUH.

• Liker 1
Skrevet

Du har tydelig bevist at du ikke har skjønt problemstillingen, så da kan du kanskje finne på noe annet..

"Ta Mobil så løser det seg"....Venter du at landets tenåringsforeldre skal si "EUREKA!!! TAKK! DET tenkte vi ikke på.....Nå er alt i orden igjen. PUH.

Jeg har ikke sagt det vil løse seg, så kanskje du skal slutte å legge ord i munnen min?

Foreldre må sette hardt mot hardt. Norske barn respekterer ikke lenger foreldrene sine, og da får du uønsket oppførsel som dette. Det verste en kan gjøre når du først setter grenser er å gi etter fordi du ikke tror det fungerer. Det eneste barnet da lærer er at det hjelper å sette seg på bakbena. Når moren appåtil belønner oppførselen med godteri må jeg bare riste på hodet...

Skrevet

Jeg har ikke sagt det vil løse seg, så kanskje du skal slutte å legge ord i munnen min?

Foreldre må sette hardt mot hardt. Norske barn respekterer ikke lenger foreldrene sine, og da får du uønsket oppførsel som dette. Det verste en kan gjøre når du først setter grenser er å gi etter fordi du ikke tror det fungerer. Det eneste barnet da lærer er at det hjelper å sette seg på bakbena. Når moren appåtil belønner oppførselen med godteri må jeg bare riste på hodet...

Du forstår ikke problemet!

Det du skriver er svada. Når en tenåring først har en sånn oppførsel så vil hardt mot hardt ha motsatt av ønsket effekt.

TS: jeg støtter forslaget om Mst. Vet om flere som har hatt nytte av det. Da får du snakket ut og får rent praktiske råd om hva du konkret skal gjøre i de forskjellige situasjonene.

Hilsen 4-barns mor. 

• Liker 2
Skrevet

Du forstår ikke problemet!

Det du skriver er svada. Når en tenåring først har en sånn oppførsel så vil hardt mot hardt ha motsatt av ønsket effekt.

TS: jeg støtter forslaget om Mst. Vet om flere som har hatt nytte av det. Da får du snakket ut og får rent praktiske råd om hva du konkret skal gjøre i de forskjellige situasjonene.

Hilsen 4-barns mor. 

Selvfølgelig vil det ha motsatt effekt om du gir opp halvveis under straffen! Det er ingen som har sagt det er lett å ha tenåringer i huset. Spørsmålet er bare om dagens veike foreldre har baller nok til å ta de tøffe avgjørelsene i huset, eller om de lar tenåringene gjøre det.

Skrevet

Dette hørtes fryktelig frustrerende og fastlåst ut. Høres ut som problemet tilkjennegir seg både hjemme og på skolen. Jeg tror heller ikke det å frata ham penger, mobil etc fungerer, da hans atferd bare virker å eskalere. 

Jeg tror det er best å få hjelp til å håndtere dette. Det kan være så utrolig mange ulike ting som bidrar til å opprettholde og forverre vanskene, og dette bør vurderes av noen utenforstående. MST er et godt forslag (multisystemisk terapi). 

Du kan også se om "De utrolige årene" er en bok som kan inspirere deg. Det finnes en egen foreldreversjon. Riktignok er dette for barn 0-12 år, men kanskje det likevel kan gi inspirasjon til måter å kommunisere og løse konflikter?

ta også kontakt med familiekontoret. Det er gratis og du trenger ikke henvisning. Du kan gå dit alene og få råd, og kanskje ta med sønnen din etter hvert. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...