Gå til innhold

Du som stemor: kjøper du klær til stebarna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel en kjennsgjerning at det stort sett er mor i huset som handler klær til barna, men hva når det er barn og stebarn som bor der feks annen hver uke? Jeg handler klær til både mine barn og til mine stebarn, eller oppfordrer mannen min til å handle med sine barn. Dette bla fordi jeg er den som vasker klær her i huset, og ser lettere hvem som trenger nye klær/sko. 

Min mann og jeg har felles økonomi, og jeg ser på det som min rolle å kjøpe klær til mine stebarn på lik linje med mine egne barn. Kanskje fordi jeg liker å handle, kanskje fordi jeg synes det er koselig å ta med begge jentene på shopping, men mest fordi jeg tenker at jeg ikke skal gjøre forskjell på barna.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 3c7a2...baa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er samboere med to hans barn og ett vårt barn. Jeg kjøper kun til eget barn. Men vi har ikke felles økonomi. Det jeg gjør for å ikke "forskjellsbehandle" er å ta med hans kort for å kjøpe klær til hans barn. Eller så drar vi på shopping alle sammen.

Når det er sagt så har jenta hans kommentert at lillesøster har veldig mange fine klær (jeg handler mye på nett, mens far hater netthandel). SÅ litt forskjell blir det uansett.

Skrevet

Jeg gjør som deg. Jeg har ett barn, han har to. Og jeg er også opptatt av å ikke gjøre forskjell på dem.
Jeg kjøper stort sett til min sønn og datteren hans.
Sønnen hans, som er like gammel som min, er vanskelig å kjøpe klær til pga størrelser. Vokser helt vilt og uproposjonalt om dagen. Snart høyere enn sin far!
Så da får heller de to ta seg en shoppingtur og prøve litt klær sammen.

Funker fint. :)

Anonymkode: 1ac80...ad0

Skrevet

Samboeren betaler barnebidrag og vi handler ikke klær. Jeg skulle derimot gjerne ha gjort det! 

Anonymkode: 713c2...aea

Skrevet

Samboeren betaler barnebidrag og vi handler ikke klær. Jeg skulle derimot gjerne ha gjort det! 

Min mann betaler også barnebidrag, hvor vi har hans barn annenhver helg. Skulle likevel bare mangle at vi stiller med klær hos oss. Og ja, jeg handler fint klær til barnet når det er behov for nytt. 

Anonymkode: 201a7...1df

• Liker 3
Skrevet

Jeg handler klær til alle, hos oss skiller vi ikke mellom din, min eller vår. Det er like naturlig for meg å handle til alle. Vi har felles økonomi og jeg har et kort i mannen sitt navn. Han tjener mest, så det er han som betaler store deler av utgiftene. Hvis eksempelvis min sliter ut klær fortere så bruker jeg fortsatt samme kortet til å kjøpe klær til h*n,  selv om de andre ikke har behov for det da. Vi er en familie og her stiller alle på lik linje, noe annet ville vært unaturlig for meg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøper klær noen ganger. Jeg Jar jo felles økonomi med deres far så det er null stress 

Skrevet

Er stort sett meg som handler klær til stebarnet. 

Skrevet

Jeg skjønner dere som har felles økonomi. Hadde jeg vert i samme situasjon så hadde det vert nill problemer her heller. Men hvirfor i allverden skal en stemor tjene penger for så å handle klær til andres barn? Jeg mener at det er far og mors jobb så lenge økonomien deles.. 

Så her er det ingen selvfølge.. Jeg prøver å møte på veien med å ta med hans kort på shopping, men tenker kkke over at jeg forskjellbehandler dersom jeg kjøper nye klær til mitt barn og hans barn ikke får.. Av og til må faktisk far/mor ta litt initiativ selv også..  Som jeg skrev lengre opp her, så reagerer jenta hans av og til på at lillesøster får så mange fine klær.. Jeg kjøper på nett, mens han ikke vil bruke sitt kort på netthandel..(gammeldags). 

Jeg tjener egne penger og velger selv hva jeg vil bruke de på når regningene er betalt.. Og å kjøpe fine dyre klær til andres barn fordi mor og far ikke gjør det er min absolutt siste prioritering... 

Det skal sier at jeg kjøpte ett fint skjørt og en topp av ett dyrere merke  i gave til stedstteren min i sommer.. Dette har jeg ikke sett snurten av siden hun dro til sin mor med det.. Og mor "finner det" selvfølgelig ikke..  Dette skjer ofte når vi har vert å handlet nye klær med pappas kort også 😁😁

Anonymkode: ea416...580

• Liker 2
Skrevet

Min mann betaler også barnebidrag, hvor vi har hans barn annenhver helg. Skulle likevel bare mangle at vi stiller med klær hos oss. Og ja, jeg handler fint klær til barnet når det er behov for nytt. 

Anonymkode: 201a7...1df

Nei, det skulle ikke bare mangle. Vi betaler aaaalt for mye i bidrag (sier vi, siden vi har felles økonomi) og det er uaktuelt å kjøpe klær til barna. Derimot får de arve når vi har noe av det, og det er de fornøyde med. 

• Liker 2
Skrevet

Her er det jeg som tar meg av alt av klesinnkjøp til både hans og mitt barn, rett og slett fordi jeg aldri ville overlatt det til ham. :P Det er jeg som har oversikt, og han har ikke peiling på hverken størrelser eller priser, hva barna har/trenger og hva de liker å gå med.

Vi har felles økonomi og ett barn hver da, så det er ikke noe problem, det blir jo ganske "rettferdig". Skjønner at man ikke vil dekke hele klesbeholdningen til mannens barn om man har separat økonomi. Men litt ville jeg nok kjøpt til henne uansett, jeg er jo glad i henne. :)

Anonymkode: 24682...fd3

• Liker 1
Skrevet

TS her; takk så mye for svar. Eg måtte spørre hva som er vanlig da mine egne får omtrent ingenting hos far og stemor. Eks er dårlig på å handle, men tenkte dette bedret seg med en dame i hus...

Skrevet

TS her; takk så mye for svar. Eg måtte spørre hva som er vanlig da mine egne får omtrent ingenting hos far og stemor. Eks er dårlig på å handle, men tenkte dette bedret seg med en dame i hus...

- Da er det jo barnas hennes som blir ivaretatt.

Skrevet

Den nye damen tenker nok ikke på dine barn når det gjelder innkjøp av klær og utstyr. Det er det du og eksen som skal stå for.

• Liker 3
Skrevet

Den nye damen tenker nok ikke på dine barn når det gjelder innkjøp av klær og utstyr. Det er det du og eksen som skal stå for.

Er hun ekstra flink og dyktig som mange stemødre er. Ja da skal vi ikke se bort i fra at det er eksmannen som betale alt av klær til de nye ungene, og exkona som betaler alt av klær til de gamle ungene.

Sånn blir det når dere surrer rundt med utroskap og blandinger av forskjellige unger. Tenker dere aldri på deres barns beste?

Skrevet

Er hun ekstra flink og dyktig som mange stemødre er. Ja da skal vi ikke se bort i fra at det er eksmannen som betale alt av klær til de nye ungene, og exkona som betaler alt av klær til de gamle ungene.

Sånn blir det når dere surrer rundt med utroskap og blandinger av forskjellige unger. Tenker dere aldri på deres barns beste?

Jeg har ikke stebarn, så for meg er det ikke aktuelt. Skrev bare hva jeg mente.

Skrevet

Jeg ser ikke helt logikken til mange mødre som forbyr stemor å ha et ordentlig forelderforhold til stebarnet sitt. Mange mødre er virkelig eiesyke når det gjelder barnet sitt. "Stemor skal holde seg unna oppdragelsen til mitt barn". 

Jeg ser på det som en selvfølge at steforeldre også tar del i innkjøp til stebarn, på lik linje som med egne barn. Steforeldre bør helt klart behandle stebarn som sine egne, og med det følger oppdragelse, økonomiske bidrag og annet med. 

Veldig enig i dette innlegget: 

Jeg handler klær til alle, hos oss skiller vi ikke mellom din, min eller vår. Det er like naturlig for meg å handle til alle. Vi har felles økonomi og jeg har et kort i mannen sitt navn. Han tjener mest, så det er han som betaler store deler av utgiftene. Hvis eksempelvis min sliter ut klær fortere så bruker jeg fortsatt samme kortet til å kjøpe klær til h*n,  selv om de andre ikke har behov for det da. Vi er en familie og her stiller alle på lik linje, noe annet ville vært unaturlig for meg. 

Anonymkode: 60385...9d6

• Liker 2
Skrevet

I teorien er det eksen og jeg som skal stå for innkjøp av klær og utstyr, men jeg som selv er stemor gjør det til mine stebarn, og hadde håpt at mine barns stemor skulle kjøpe/bistå kjøp til mine barn. Vet de har felles økonomi og hennes barn får.

Skrevet

I teorien er det eksen og jeg som skal stå for innkjøp av klær og utstyr, men jeg som selv er stemor gjør det til mine stebarn, og hadde håpt at mine barns stemor skulle kjøpe/bistå kjøp til mine barn. Vet de har felles økonomi og hennes barn får.

du får ikke bidrag pga 50/50 eller hvordan gjør dere det? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg handlet klær til mine tre stebarn både da vi hadde separat økonomi og etter at vi fikk felles.... Faren deres har ikke snøring på verken størrelser eller hva som er lurt, så da ble det sånn! I tillegg koste jeg meg litt med det!

Nå er de så store at jeg sjelden kjøper klær uten at de er med (yngste er 15), men det betyr ikke at de aldri får noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...