AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Jeg er satt opp på jobb i jula og får ikke permisjon fra jobb. Jeg studerer bare og skal dermed langt bort, men da må jeg tydeligvis sitte her i stedet eller bare ikke komme på jobb. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg si at de må finne noen andre uansett fordi enten vil jeg ha permisjon eller så kommer jeg ikke på jobb? Er kjempefrustrert Anonymkode: f82f5...572
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Hva slags jobb er det snakk om? Er du ringevikar eller er det snakk om en fast stilling? Anonymkode: 85314...a1a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Jeg er satt opp på jobb i jula og får ikke permisjon fra jobb. Jeg studerer bare og skal dermed langt bort, men da må jeg tydeligvis sitte her i stedet eller bare ikke komme på jobb. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg si at de må finne noen andre uansett fordi enten vil jeg ha permisjon eller så kommer jeg ikke på jobb? Er kjempefrustrert Anonymkode: f82f5...572Har du søkt om permisjon? Eller mener du egentlig juleferie?Jeg forstår nesten ingenting av innlegget ditt, du skriver utrolig rotete. Er det så at du studerer og jobber i en annen by enn den du kommer fra, og så ønsker du å reise hjem til jul?Dette er dessverre en ganske vanlig problemstilling for deltidsansatte. Om jeg ikke husker feil kommer det vel litt an på om du har faste vakter eller kun er ringevikar. Sier du at du ikke kommer til å komme på jobb selv om de ikke gir deg fri så kommer du selvsagt til å få sparken og du kan selvsagt ikke bruke sjefen som referanse. Så det er jo et valg du selv må ta. Anonymkode: 0e93c...fb8 1
Rosalie Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Jeg er satt opp på jobb i jula og får ikke permisjon fra jobb. Jeg studerer bare og skal dermed langt bort, men da må jeg tydeligvis sitte her i stedet eller bare ikke komme på jobb. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg si at de må finne noen andre uansett fordi enten vil jeg ha permisjon eller så kommer jeg ikke på jobb? Er kjempefrustrert Anonymkode: f82f5...572Du har ingen rettigheter.Det er helt normalt at arbeidsgiver inndrar retten til å ta ut ferie og avspasering, samt at den ikke bevilger permisjoner i helligdagsperioder som jul og påske dersom det er en arbeidsplass hvor man må ha folk på jobb.Dersom du ikke kommer på jobb, regnes det som skoft, og det er gyldig grunn til oppsigelse fra arbeidsgivers side. Sykemelding kan du også bare glemme, da det er tydelig at du ikke er syk, bare skulkesyk. Da kan arbeidsgiver bestride sykemeldingen din. Dersom arbeidsgiver da vinner frem, får du ikke sykepenger, og det er gyldig grunn til oppsigelse fra arbeidsgivers side.Du får prøve og bytte bort de mest kritiske vaktene med noen av de andre ansatte. Men du må regne med å jobbe vaktene du er satt opp. Velkommen til voksenlivet, velkommen til arbeidslivet. 11
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 Signerer innlegget over meg!
Rotemor Skrevet 17. november 2015 #6 Skrevet 17. november 2015 Du har ingen rettigheter.Det er helt normalt at arbeidsgiver inndrar retten til å ta ut ferie og avspasering, samt at den ikke bevilger permisjoner i helligdagsperioder som jul og påske dersom det er en arbeidsplass hvor man må ha folk på jobb.Dersom du ikke kommer på jobb, regnes det som skoft, og det er gyldig grunn til oppsigelse fra arbeidsgivers side. Sykemelding kan du også bare glemme, da det er tydelig at du ikke er syk, bare skulkesyk. Da kan arbeidsgiver bestride sykemeldingen din. Dersom arbeidsgiver da vinner frem, får du ikke sykepenger, og det er gyldig grunn til oppsigelse fra arbeidsgivers side.Du får prøve og bytte bort de mest kritiske vaktene med noen av de andre ansatte. Men du må regne med å jobbe vaktene du er satt opp. Velkommen til voksenlivet, velkommen til arbeidslivet.
Vattenflaska Skrevet 17. november 2015 #7 Skrevet 17. november 2015 Jeg er satt opp på jobb i jula og får ikke permisjon fra jobb. Jeg studerer bare og skal dermed langt bort, men da må jeg tydeligvis sitte her i stedet eller bare ikke komme på jobb. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg si at de må finne noen andre uansett fordi enten vil jeg ha permisjon eller så kommer jeg ikke på jobb? Er kjempefrustrert Anonymkode: f82f5...572Man kan ikke kreve ferie. Det er noe som må avtales med arbeidsgiver, vanligvis i god fortid. Spesielt ved slike høytider. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 17. november 2015 #8 Skrevet 17. november 2015 Selvsagt kan du ikke få ferie/avspasering/permisjon akkurat når du måtte ønske.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #9 Skrevet 17. november 2015 Hva slags permisjon har du søkt om da?Eller har du egentlig bare søkt om ferie? Du har ingen rett på ferie i jula. Du har rett på ferie i hovedferieperioden på sommeren. At du er student betyr ingenting for din avtale med arbeidsgiver. Er du deltidsansatt og jobber helg og ferie, så er det ganske vanlig å bli satt opp på vakter i feriene. Det er faktisk da du trengs. Ta deg en tur på www.lovdata.no og les deg opp på arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 60e66...88c 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #10 Skrevet 17. november 2015 Du har ingen rettigheter.Det er helt normalt at arbeidsgiver inndrar retten til å ta ut ferie og avspasering, samt at den ikke bevilger permisjoner i helligdagsperioder som jul og påske dersom det er en arbeidsplass hvor man må ha folk på jobb.Dersom du ikke kommer på jobb, regnes det som skoft, og det er gyldig grunn til oppsigelse fra arbeidsgivers side. Sykemelding kan du også bare glemme, da det er tydelig at du ikke er syk, bare skulkesyk. Da kan arbeidsgiver bestride sykemeldingen din. Dersom arbeidsgiver da vinner frem, får du ikke sykepenger, og det er gyldig grunn til oppsigelse fra arbeidsgivers side.Du får prøve og bytte bort de mest kritiske vaktene med noen av de andre ansatte. Men du må regne med å jobbe vaktene du er satt opp. Velkommen til voksenlivet, velkommen til arbeidslivet.Det løste seg. Så det går bra Anonymkode: f82f5...572
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå