Gå til innhold

Tarotkort

Gjest 1111

Anbefalte innlegg

Har hørt snakk om det flere steder og det er blandt annet en tråd her inne, men tenkte jeg ikke skulle spore helt av den tråden, og heller lage min egen.

Så, spørsmålet mitt er vel egentlig hva tarot er? sånn egentlig? har fått med meg at det er kort som man spår i.. men det er liksom alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tarot er kort som du sier - som har eksistert i lange tider og man vet ikke helt hvor det stammer fra. Det blir gjerne knyttet sammen med sigøynere, det var vel de som først var ute med å spå med de.

Det er 78 kort i kortstokken - 22 kort som kalles Den Store Arkana (som betyr store hemmeligeheter) og Den Lille Arkana som betyr mindre hemmeligheter.

De første 22 kortene går fra Narren til Magikeren og så videre i en livssyklus fram til det siste kortet, Verden. De har masse symboler og kortene betyr forskjellige ting, selvfølgelig. Narren betyr uskyld og ta steget uten å være redd og barnlighet. Verden står for at en syklus har tatt slutt og at ting er fullbydet, fullført.

De restrerende 78 kortene ligner litt på den vanlige kortstokken vi har som vanlig bordkort. Men, det er flere symboler i de. Fargene er Staver, Mynter, Sverd og Begre - som igjen symboliserer Ild, Jord, Luft og Vann - elementene som også brukes i astrologi.

Den Lille Arkana går fra Ess til Konge - men i tillegg til knekten har stokken også Ridder...

Jeg skriver meg helt bort her, kanskje du tilogmed har fått en link å lese på siden jeg begynte å skrive dette innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bortsett fra et par detaljer...

I bordkort har vi Hjerter = Begre i Tarot, Ruter = Mynter i Tarot, Spar = Sverd i Tarot, og Kløver = Staver i Tarot

Og i bordkort har vi fra Ess til Ti som er det samme i Tarot. Forskjellen ligger i at Tarot har en ridder med i hoffkortene - Knekt, Ridder, Dronning, Konge. Bordkort har tatt bort ridderen.

Og Joker'n i bordkort kan også sammenlignes med Narren i Tarot.

Som middel til å spå er det mange som også bruker bordkort framfor Tarot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...