Miinken Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Ifølge NAV så har jeg null problemer med å få meg jobb.. Det var det jeg fikk beskjed om når jeg skulle søke arbeidsledighetspenger for noen måneder siden.. Jeg har vært på jobbsøking etter fast jobb i altfor mange måneder. Jeg har fått noen jobber, men alle er vikarbyrå og ringevikarer. Hverdagen er svært usikker. Hvor ofte jeg får jobbet er svært usikkert og hvor mye jeg tjener i mnd er svært usikkert. Jeg har en usikker tid i vente. Jeg er i 20 årene, noe som vistnok skal være den beste tiden å leve på.. Men ikke for meg. Jeg står i fare for å måtte selge bilen( som ikke engang er verdt mer enn 5-6000..) - den jeg er svært avhengig av for å komme meg til jobb i den barnehagen jeg havner i den dagen. Jeg kan få oppdrag i en barnehage 10 min unna med bil, eller 1 time unna med bil. Noe som tar betydelig mye lengre tid med buss.. Det er krig om oppdragene og det er om å gjøre å komme til barnehagen fortest mulig for å kunne tjene litt penger den dagen.. De siste månedene for meg har vært en stor bekymring, og de neste månedene har jeg enda mere bekymringer i vente. Det er jul, og jeg har ikke råd til julegaver eller mat... De siste månedene har jeg hatt 0kr på konto, og jeg har måttet låne ufattelig mye penger bare for å få råd til å ha mat på bordet. Jeg har ikke deltatt på noe sosiale eventer siste månedene Pga pengene ikke strekker til. Hver dag er en kamp. Har jeg råd til mat,eller må jeg droppe å spise noe denne dagen? Den yrkesretningen jeg valgte, fikk jeg høre var lett å få jobb i. Jeg har ikke lengre oversikt over hvor mange jobber jeg har søkt i, både via de få stillingene som har vært utlyst og alle de åpne søknadene jeg har sendt ut til omtrent alle barnehager i Bergen. Selv med gode referanser får jeg kun jobber som ringevikarer.. Det kan være alt fra å være vikar 1 gang i uken til 1 gang i mnd. Jeg har en svært usikker tid i vente.. Både venner og familie er helt fortvilte for jeg ikke har penger, og jeg alltid må låne. Men hva gjør jeg når de ikke har mer penger å låne bort? Hvordan skal jeg få tilbakebetalt alle de pengene jeg har lånt når jeg ikke har inntekt på mer enn 5-7000 i mnd. - i tillegg til at jeg har månedlige faste utgifter som må dekkes? Jeg har kompetansebeviset i barne- og ungdomsarbeider faget. Dette betyr at jeg har gått på en 4 årlig utdanning for å kunne få akkurat sammen lønn som en totalt ufaglært som begynner å jobbe i barnehage.. Lønnen i barnehage er ikke særlig god, men det er barnehage jeg aller helst ønsker å jobbe i.. Jeg har et så sterkt ønske om å jobbe hver dag, og så får jeg ikke mulighet til det. Flere og flere barnehager legges ned, og mindre og mindre stillinger blir utlyst.. Hvert eneste år er det over 100 stk bare i Bergen kommune som utdanner seg for å kunne jobbe i barnehage, og ikke 1/10 del engang får fast jobb etter endt læretid. Dette er noe jeg syntes er utrolig rart mtp. Hvor mye vikarer som blir brukt.. Er det ikke bedre å ansette en eller to ekstra å ha i barnehagen fremfor å betale flere tusen kr dagen for å leie inn en vikar gjennom bemanningsbyrå? Jeg har betalt mye i skatt opp igjennom årene og når jeg først trengte hjelp av nav, så får jeg ikke det.. Jeg har et sterkt ønske om å jobbe. Et sterkt ønske om å jobbe med barn, jobbe med pedagogikk. Jeg har alltid syntes å jobbe med barn er en svært givende jobb, men den gir meg ikke så mye når jeg ikke får jobb...Så jeg trenger hjelp! Jeg håper min fremtidige arbeidsgiver er der ute og leter etter meg! Kjenner du noen i bergensområdet som er på jakt etter en pålitelig, engasjert og svært aktiv jente, så fortell dem om meg!
ajarRun Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 Det er ingenting som heter "arbeidsledighetspenger". NAV sender ut et standardskriv til alle som melder som arbeidssøker som sier noe ala: "Vi har vurdert det slik at du er i stand til å finne arbeid på egenhånd." Denne kan du bare se bort i fra.Hvorfor har du måtte låne penger? På NAV får du husleie, strøm/oppvarming i tillegg til de 6-7000 som man får i livsopphold. Dersom du lever nøkternt holder dette lenge. 7000 + husleie blir jo nesten en tilsvarende inntekt som noen som jobber fulltid i barnehage (8000 i husleie, 7000 i livsopphold er 15000 utbetalt, og man sparer de siste 3000 på andre utgifter relatert til å arbeide). Dersom du lever over evne reduserer du forbruket, da vil du kunne betale ned gjelden samtidig som du lever godt.Jeg vet ikke om jeg er mest imponert over at du har klart å velge en totalt verdiløs utdanning, at du ikke makter å lese deg opp på dine rettigheter til sosialhjelp eller det faktum at du kom deg gjennom et 4-årig studie uten å evne å uttrykke deg på norsk. Det er så mange feil, og ulogiske setningsstrukturerer at jeg nesten er sjokkert. Dersom du skriver like elendig i jobbsøknader som du gjør her er det jo åpenbart hvorfor du ikke får jobb.Dersom du ikke evner å navigere deg gjennom NAV-systemet foreslår jeg at du ber dine venner eller familie om hjelp, dersom de er like hjelpeløse som deg foreslår jeg at du kontakter en advokat som kan hjelpe deg. Det er ikke akkurat hjernekirurgi å søke om sosialhjelp. 1
Chizue Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 Avsnitt!!! Vel, kjenner til det problemet..Har du ikke mulighet til å søke annen støtte? Bostøtte rekker jo over litt...Får du ikke dagpenger? Hva med livsopphold?Er vanskelig å få seg jobb nå..Så ufattelig mange som er arbeidsledig at man nesten........Man ER nødt til å flytte på seg for å få seg jobb :/ 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Hvis du er barne og ungdomsarbeider så stiller du svakt når markedet er dårlig og barnehagene kan ansette folk med høyere kompetanse. Og hvis du bor i Bergen må du søker jobber på alt mellom Sognefjorden og Hardangerfjorden for å håpe på napp. Erfaring kan gi mer sentrale jobber på sikt. Ellers er det slik at arbeidsmarkedet er trangt for tiden, du kan ikke forvente at nav skal finne jobb til deg, det må du ta ansvar for på egenhånd. Søk på alt som ikke er direkte relevant for fagbrevet ditt, inntekt inn er viktigere enn type jobb.Hvis du ikke har rett på dagpenger kan du søke om livsopphold hos nav, men merk at da må alt av kontoer være tømt, og de kommer ikke til å støtte at du har bil. Alt dette ligger info om på nav sine sider. Anonymkode: 18355...e4c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 Det er ingenting som heter "arbeidsledighetspenger". NAV sender ut et standardskriv til alle som melder som arbeidssøker som sier noe ala: "Vi har vurdert det slik at du er i stand til å finne arbeid på egenhånd." Denne kan du bare se bort i fra.Hvorfor har du måtte låne penger? På NAV får du husleie, strøm/oppvarming i tillegg til de 6-7000 som man får i livsopphold. Dersom du lever nøkternt holder dette lenge. 7000 + husleie blir jo nesten en tilsvarende inntekt som noen som jobber fulltid i barnehage (8000 i husleie, 7000 i livsopphold er 15000 utbetalt, og man sparer de siste 3000 på andre utgifter relatert til å arbeide). Dersom du lever over evne reduserer du forbruket, da vil du kunne betale ned gjelden samtidig som du lever godt.Jeg vet ikke om jeg er mest imponert over at du har klart å velge en totalt verdiløs utdanning, at du ikke makter å lese deg opp på dine rettigheter til sosialhjelp eller det faktum at du kom deg gjennom et 4-årig studie uten å evne å uttrykke deg på norsk. Det er så mange feil, og ulogiske setningsstrukturerer at jeg nesten er sjokkert. Dersom du skriver like elendig i jobbsøknader som du gjør her er det jo åpenbart hvorfor du ikke får jobb.Dersom du ikke evner å navigere deg gjennom NAV-systemet foreslår jeg at du ber dine venner eller familie om hjelp, dersom de er like hjelpeløse som deg foreslår jeg at du kontakter en advokat som kan hjelpe deg. Det er ikke akkurat hjernekirurgi å søke om sosialhjelp.Jeg er ikke imponert av ditt fremstillingsevne, heller for å si det sånn. Anonymkode: b1301...5ed 1
ajarRun Skrevet 17. november 2015 #6 Skrevet 17. november 2015 Jeg er ikke imponert av ditt fremstillingsevne, heller for å si det sånn. Anonymkode: b1301...5edJeg tror du mener din, og komma skal stå etter heller.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #7 Skrevet 17. november 2015 Man får ikke 6-7000kr i livsopphold på NAV. Summen ligger vel rundt 4500. Men, ja, TS kan ha krav på supplerende ytelse. Hvis du har rett til dagpenger, så søker du om det. Hvis du ikke har krav på dagpenger, så kan du søke sosialstønad, som supplerer det du tjener. "Hvem kan få dagpenger?" -https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Dagpenger+når+du+er+arbeidsledig.893.cms#chapter-1 Anonymkode: 11987...ba1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #8 Skrevet 17. november 2015 TS! Når jobbmarkedet er som det er kan du ikke bare ønske deg barnehagejobber. Søk butikkjobber, bensinstasjoner, lagerjobber, sfo, miljøarbeider, jobb på gatekjøkken, sykehjem, eller fabrikkarbeider. Alt du kommer over som ikke krever høyere utdanning. Du er dessverre ikke den mest attraktive på markedet, ergo må du utvide søket ditt. Si til de rundt deg at det ikke blir julegaver i år, evt får du kjøpe billig garn på Nille og strikke luer til hele gjengen. De skjønner at det ikke er lett når du ikke har inntekt. Kutt kostnader. Bruk bilen kun til jobb når det er nødvendig pga avstand. Gå til butikken når du handler. Finn et billigere mobilabb og spis billig mat. Dette er en overgangsperiode, du må innrette deg deretter. I perioden fremover er det eksamen mange steder. Hør med skolene om de trenger eksamensvakter, det kan gi deg noen kroner. Tenk muligheter. Hva skjer før jul? Jo, mange trenger ekstrahjelp i butikk! Pakkedisker osv. Ikke begrens deg til barnehage. Og så husker du på å legge inn søknad til samordna opptak til våren for å bli barnehagelærer. Den utdanningen du har i dag kommer du dessverre ikke langt (nok) med.stå på! Det ordner seg. Men du må legge planer, se muligheter og ikke gi opp. Jeg har vært i din situasjon og det var dyr lærdom. (Ikke søk livsoppholdshjelp hos NAV, de tar bilen og evt oppspart BSU, før du ligger i rennesteinen.) snakk med foreldrene dine om litt hjelp i en periode til du kommer deg på beina. Anonymkode: fabb4...62a 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #9 Skrevet 17. november 2015 Kan du ikke bare flytte hjem til foreldrene dine en periode? frem til du finner deg en jobb? Anonymkode: 0dc6e...ec3
Florence Skrevet 17. november 2015 #10 Skrevet 17. november 2015 Du må søke på ALT som er, ikke lås deg fast i utdanningen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå