Gå til innhold

Den (forhåpentligvis) store suppetråden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i heimen elsker vi supper når høsten og vinteren setter inn. 

Gode, varme supper med spennende smaker og deilig brød til. Og som kan varmes opp igjen dagen derpå, og ofte smake enda bedre. 

Jeg har 2 varianter som jeg varierer mye mellom, En kjøttbasert (oksekjøtt, grønnsaker, kjøttkraft, urter), og en fiskebasert.(fiskekraft, kremfløte, fisk, reker, grønnsaker, urter). Selv om suppene mine varierer for hver gang (jeg bytter ut noen ingredienser og varierer med krydder og urter), så skulle jeg gjerne hatt noen flere gode oppskifter og ideer. 

Så kom igjen med suppeoppskrifter! 

Anonymkode: 9466e...643

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

SØTPOTETSUPPE 
(3-4 personer)

I en liten kjele, gjør klar ca 1 liter kyllingbuljong. (har du egen kraft, er det såklart enda bedre)

Finhakk en liten løk og surr løken blank i en kjele. Tilsett en finhakke hvitløk og stek den kort med løken.

Tilsett 4-5 søtpoteter ( skrellet og delt i kuber på ca 1,5*1,5 cm) og dekk potetene med buljongen

Kok til potetene er møre.

Kjør glatt med stavmikser og spe på med mere buljong.

Tilsett en god dæsj yougurt naturell

og smak til med krydder som karripulver, salt, pepper, muskatnøtt og spiskummen

topp med fløte, krutong, stekt bacon, fersk koriander, kyllingstrimler, youghurt eller hva du måtte ønske

GRØN ERTESUPPE

Finhakk en medium løk og surr løken blank i en kjele. Tilsett en finhakke hvitløk og stek den kort med løken.

Tilsett en pose fryster erter

Dekk ertene med fløte og ha i en terning kyllingbuljong 

Kok opp og kjør fint med stavmikser

Smak til med salt, pepper og persille

KYLLINGSUPPE I TRYKKOKER

Brun rå kyllinglår (som er saltet og peppret) i kjelen og legg de til side

Stek løk, purre blank i kjelen, tilsett stangselleri, hvitløk og chilli og stek litt mer.

Tilsett grovhakket gulrot og andre rotgrønnsaker

Legg kyllingn tilbake og fyll på med vann. Ha i noen kvister mer urter av ønske

På med lokket og bruk full trykk. kok i 25-45 min ( eller langtidskok i vanlig kjele)

Ta ut kyllingen og rens av kjøttet

Sil kraften du nå har fått og tilsett nye grønnsaker etter ønske (nå er det greit å bruke litt med flid på kutting, så det ser delikat ut og er passe størrelser til å putte i munnen)

Kok opp, tilsett litt pasta.

Når pastaen er ferdig, tilsett kyllingkjøttet

RASK TOMATSUPPE

Stek løk og hvitløk

Tilsett litt tomatpure og fres av

Tilsett en boks hermetiske tomater

Tilsett sukker, krydder/urter (salt, pepper, hvitløkspulver, chilli, paprikapulver, persille, østersaus) og sukker

Kok opp og kjør i blender/stavmikser

Anonymkode: f7ee3...c08

Skrevet (endret)

Linsesuppe

Kutt en halv løk i små biter, og fres i olivenolje. Ha oppi 5-6 grovhakka hvitløksfedd og surr med.
Kutt en gulrot i halve/kvarte skiver (avhengig av størrelse) og ha i gryta. Ha i en boks med hakkede tomater, ca. 7 dl vann, en grønnsaksbuljongterning, 1-2 teskjeer currypaste, en halv kopp røde linser og 3-4 laurbærblader.

La suppa koke i ca. 20 minutter, eller til linsene og gulrøttene er møre.

Endret av Tiriltunge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...