Gå til innhold

Student, deltidsjobb og sykmeldt. Arbeidsgiver vil ikke utbetale

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg er student og har deltidsjobb. Han har en kronisk sykdom og har vært sykmeldt to ganger (14 dager hver gang). Nå sier arbeidsgiver at hvis han blir sykmeldt igjen så vil han ikke få betalt for de dagene han er borte fordi han er student.

Er dette rett ifølge norsk lov?

Vil IKKE ha noen usympatiske svar basert på spekulasjoner og egne meninger, KUN hva loven sier og hva arbeidsgiver kan gjøre i et slikt tilfelle og hva min venn har rett til.

Anonymkode: 85bcc...c9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva loven sier, men sjefen min kranglet ikke da jeg ble sykemeldt (først 4 uker, så 3 uker, så 1 uke) I forbindelse med operasjon+komplikasjoner. Regnet ikke med han betalte av fri vilje, så det er sikkert noe lover her. Jeg var student og hadde 16% stilling.

jeg fikk "lønn" for hele sykemld perioden. 

Tilhører han en studentsamskipnad? De kan ofte hjelpe med slikt :)

Anonymkode: bf99e...76a

Skrevet

Han må ringe NAV:

Hvorvidt han har krav på sykepenger avhenger av at vaktene er avtalt. blant annet. Dette kan han lese om selv i arbeidsmiljøloven. Google, sjekk ung.no eller lignende.

Utgangpsunktet er jo at alle som jobber har krav på sykepenger. Nav er rett instans her :)

Anonymkode: 126d0...401

Skrevet

Så lenge han er sykemeldt så skal han ha penger for vakter han er satt opp og antall timer som er nedskrevet i kontrakten. Arbeidsgiver kan ikke bare slutte å betale "for han er student".

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

En venn av meg er student og har deltidsjobb. Han har en kronisk sykdom og har vært sykmeldt to ganger (14 dager hver gang). Nå sier arbeidsgiver at hvis han blir sykmeldt igjen så vil han ikke få betalt for de dagene han er borte fordi han er student.

Er dette rett ifølge norsk lov?

Vil IKKE ha noen usympatiske svar basert på spekulasjoner og egne meninger, KUN hva loven sier og hva arbeidsgiver kan gjøre i et slikt tilfelle og hva min venn har rett til.

Anonymkode: 85bcc...c9d

Han skal ha penger for vakter han er satt opp på, men så spørs det da hvordan arbeidsgiver setter han opp, for er han ikke satt opp så skulle han ikke jobbet og dermed ingen sykepenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...