altflyter Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 (endret) Jeg har lest nettopp dette flere og flere ganger på KG, så jeg må bare lage en tråd om det fordi det gjør meg forferdelig sint! I nyere tid spinner verden rundt barna. Foreldre ser på "gullungene" sine og forventer at alle skal prioritere dem.I min gamle jobb, måtte jeg rett og slett sette foten ned fordi jeg alltid ble satt opp på julaften fordi "du har jo ikke barn, du". Jeg jobbet gladelig hver eneste røde dag ellers i året... alt fra 17-mai til påskeaften. Det var helt ok. Julaften er dog hellig for meg, og det er helt ok å ta vakten i sin tur, men å måtte jobbe hvert år fordi barnefamiliene har mer "rett" på fri enn oss andre... det faller på sin egen urimelighet.Julen for meg er min eneste mulighet hvor hele familien samles fordi vi bor spredt rundt om kring i hele landet. Familie er viktig for meg, og jeg setter stor pris på det når faktisk alle er samlet sammen. Hvorfor skal jeg ha mindre rett til å feire jul enn andre?Er det virkelig så mange som alvorlig mener at julen kun er for barn? Syntes liksom alt av høytider er "barnas høytid".Om dette er en generell oppfattning tror jeg jaggu vi har en morsom framtid i møte med mennesker som er så opptatt av å se på navlen sin at de nesten glemmer å stirre på smattelefonen.Må legge til: Jeg tenker spesielt på julekvelden, ikke dagtid. Det er ikke fullt så ille, og jeg tok ofte tidligvakter på julaften om noen spurte, men det bør uansett gå på rundgang. Ble heldigvis litt tøffere med tiden. Om de forlangte, sa jeg blankt nei, spurte de pent om jeg kunne ta tidligvakten, hendte det jeg sa ja. Men kvelden skal jeg søren meg ha når det ikke er min tur. Endret 16. november 2015 av altflyter 36
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 Nja, i min familie som ikke er noe nær og kjær familie, så er jo ikke julen den samme nå da alle barna er store/voksne. Vi koser oss selvfølgelig over julemiddagene, praten går lett og det er morsomt, men julen er for barna, det var da julen virkelig var koselig. Anonymkode: c0534...195 2
Mayoo Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 I min gamle jobb hadde jeg ingenting i mot å jobbe julaften. Var da på jobb fra 7.30-13, gikk altså ikke glipp av noe. Der fikk vi velge hvilken dag vi ønsket å jobbe, julaften eller nyttårsaften. Jeg valgte julaften slik at de med små barn kunne få være hjemme og det at jeg ikke følte jeg gikk glipp av noe hjemme. Det hadde dog vært en annen diskusjon om noen forlangte at jeg skulle jobbe hver julaften siden jeg ikke hadde barn. 1
GørilB Skrevet 16. november 2015 #4 Skrevet 16. november 2015 For meg er julen familietid. Julen har betydd mye for meg siden jeg var liten selv. Gleder meg så mye til familien og slekt samles i selskaper. Det blir ikke så ofte lengre etter "vi barna" har blitt voksne og fått barn selv så nei, at det er barnas høytid er en dårlig unnskyldning for at småbarnsforeldre skal gi single og barnløse kolleger dårlig samvittighet. Det samme styret med 17.mai, barnas dag sier dem... Jeg er så glad jeg ikke jobber turnus mer. 9
altflyter Skrevet 16. november 2015 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2015 I min gamle jobb hadde jeg ingenting i mot å jobbe julaften. Var da på jobb fra 7.30-13, gikk altså ikke glipp av noe. Der fikk vi velge hvilken dag vi ønsket å jobbe, julaften eller nyttårsaften. Jeg valgte julaften slik at de med små barn kunne få være hjemme og det at jeg ikke følte jeg gikk glipp av noe hjemme. Det hadde dog vært en annen diskusjon om noen forlangte at jeg skulle jobbe hver julaften siden jeg ikke hadde barn. Jeg tenkte mest på julekvelden... Jeg jobber gladelig dagtid på julaften, men å jobbe fra 16 og utover på julaften, DET gidder jeg ikke gjøre hvert år. 3
Mayoo Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Jeg tenkte mest på julekvelden... Jeg jobber gladelig dagtid på julaften, men å jobbe fra 16 og utover på julaften, DET gidder jeg ikke gjøre hvert år. Nei, det hadde ikke jeg heller giddet. Har aldri hatt en jobb der det var aktuelt.
Gjest Keikolina Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Hadde det ikke vært for barna hadde jeg spist kebab, tatt noen øl og spilt GTA fortsatt på julaften. Så nå feirer vi jul for deres skyld, at solen er ved å snu og det går mot lysere tider.
wintergirl Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 (endret) Enig med deg TS! Selvsagt er julen for alle. Jobber mine vakter når det er min tur, men har jeg fri så har jeg fri . Kjenner noen mødre som sier de sykemelder seg hvis de må jobbe julekvelden. Og jula budskap som lissom skal handle om fred og kjærlighet. Vel det oooooser egoisme fra en del av dem lang vei.Takk og lov så er det mange ansvarlige mødre som gjør sin del uten å blunke og som ikke forventer at alle andre skal føye seg dem. Endret 16. november 2015 av wintergirl 9
SunnivaOslo Skrevet 17. november 2015 #9 Skrevet 17. november 2015 Enig med deg TS. Heldigvis er det ingen som jobber senere enn 13 på min jobb så er ikke så farlig om man må jobbe til da,men det burde uansett gå på rundgang. 1
lulus Skrevet 17. november 2015 #10 Skrevet 17. november 2015 Synes ikke de med barn skal ha rett til fri hver julaften, nei. En rullering er det mest rettferdige, eventuelt at man får mulighet til å melde seg frivillig. Jeg elsker julen og har aldri hatt en jobb hvor jeg må jobbe julaften, kommer heller aldri til å gjøre det Har selv en liten en nå, og jeg kjenner jo at julegleden stiger noen hakk nå som vi er vår egen lille familie, gleder meg til å "se julen gjennom hans øyne" i årene fremover. Sånn sett skjønner jeg at man sier det er barnas høytid, men at voksne har et kjært forhold til julen er heller ikke vanskelig å forstå. 3
Sarah Dee Skrevet 17. november 2015 #11 Skrevet 17. november 2015 Jobber gjerne dagtid slik at de med barn slipper (ikke aktuelt med kveldstid i jobben min), men om noen hadde kommet og forlangt at jeg skulle tatt deres vakt, vet jeg ikke om jeg hadde vært like villig.
peppermyntete Skrevet 17. november 2015 #12 Skrevet 17. november 2015 Enig med TS! Jeg er 23 og julen er noe av det koseligste jeg vet om! Jeg bor på en annen kant av landet enn familien min så jeg gleder meg alltid til å komme hjem og feire jul med dem alle sammen. Kommer aldri til å godta å måtte jobbe på juleaften bare fordi jeg ikke har barn, det får jammen meg gå på rundgang!! 6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #13 Skrevet 17. november 2015 Jeg er lei av at absolutt alt skal være barnas høytid. Anonymkode: baa1b...4b4 15
Gjest Badebuksa Skrevet 17. november 2015 #14 Skrevet 17. november 2015 Jula er for alle, men jeg mener helt ærlig at julefeiring med barn gir en dybde i feiringen. For meg gir det ikke den samme gleden å feire med gamle onkel Jakob som stikker isskjeen i isen etter å ha suttet på skjeen (!) og som bruker 45 minutter på å åpne en gave og i mellomtiden skal ta opp alle sine rasistiske ytringer om jøder, tyskere og innvandrere som det gir meg glede å feire med elleville barn som ikke har glemt magien ved julen. Når jeg ser unger og blikket de har, gleden de føler, så klarer jeg til en viss grad å huske den samme følelsen fra da jeg var barn. Det er noe magisk med julen, for barn (og et fåtalls voksne), og jeg tror mange sikter til det når de sier at "julen er barnas høytid". Mange av oss voksne stresser bort julen istedet for å feire den.
Vox_populi Skrevet 17. november 2015 #15 Skrevet 17. november 2015 En aften begynner kl. 18, kanskje unntatt julaften, der helligdagsfreden inntrer kl. 16. Uansett har de som arbeider fram til 16 ingen ting å klage på, barn eller ikke. julAFTEN har de jo fri! 2
Gjest The damned Skrevet 17. november 2015 #16 Skrevet 17. november 2015 Ja,har inntrykk av at alle høytider er barnas.17.mai,som er Norges nasjonaldag er "barnas dag". Burde ikke denne dagen være for alle og ikke bare for barn.Påske og jul er også mest for barn,men jeg er veldig glad i jul og i min familie så er vi kun voksne og julen der er kjempekoselig. Jeg vil jo gjerne feire jul,og bare fordi man ikke har barn så skal man altså velge det bort.Hvis man har en jobb der man må jobbe på julaften,så er det noe alle burde belage seg på at de må. Hvorfor skal det være barnløse sitt problem at de ikke har fri hver eneste julaften?
wintergirl Skrevet 17. november 2015 #17 Skrevet 17. november 2015 Må vel si at jeg jobbet ikke ekstra jul kun for at de med barn skal få fri, selv om de ikke forlanger det. Har en familie som blir glad når jeg er der og dem setter jeg høyest og det uten å være egoistisk. Jeg tar som sagt min del når det er min tur, men er ferdig med å hele tiden skal måtte "ofre " meg for at andre skal ha det best mulig i ett sett. Det er ikke verdens undergang at foreldre må jobbe innimellom som alle andre. Ikke tror jeg barn tar skade av å skjønne at det fins flere mennesker enn dem og familien heller. De blir jo store en dag de også. 4
altflyter Skrevet 17. november 2015 Forfatter #18 Skrevet 17. november 2015 (endret) Ja,har inntrykk av at alle høytider er barnas.17.mai,som er Norges nasjonaldag er "barnas dag". Burde ikke denne dagen være for alle og ikke bare for barn.Påske og jul er også mest for barn,men jeg er veldig glad i jul og i min familie så er vi kun voksne og julen der er kjempekoselig. Jeg vil jo gjerne feire jul,og bare fordi man ikke har barn så skal man altså velge det bort.Hvis man har en jobb der man må jobbe på julaften,så er det noe alle burde belage seg på at de må. Hvorfor skal det være barnløse sitt problem at de ikke har fri hver eneste julaften? Det er nettopp det jeg mener! Alt er liksom blitt "barnas" og voksne skal ikke få lov til å glede seg over høytider og merkedager fordi alt dreier seg om avkommet til folk. Spesielt 17-mai som du sier. Den handler ikke bare om pølser, is og brus. Undrer meg over om ungene i det hele tatt vet hva vi feirer.Jeg jobbet gladelig disse dagene for å være grei (bortsett fra julekvelden) , men jeg er lei av at barn er det eneste fokuset til enhver tid. Barnløse har liksom ikke rett til å syntes at slikt betyr noe.Faktisk så er julen blitt viktigere for meg etterhvert som årene har gått. Før var det bare "hei, hurra GAVER!!!" Nå nyter jeg å kunne tilbringe tid med mine nærmeste som jeg sjelden ser og å spise god mat. Endret 17. november 2015 av altflyter LEIF 10
Tabris Skrevet 17. november 2015 #19 Skrevet 17. november 2015 Julen er for alle. Jeg tror ikke barn har godt av å vokse opp med at verden kretser rundt dem. 8
Kara W Skrevet 17. november 2015 #20 Skrevet 17. november 2015 Helt enig med TS! Nå har jeg vært så heldig å ha barnløse kolleger som ofte har jobbet de "kjedelige" dagene, slik at jeg kan være med barna mine, men de årene de likevel har ønsket fri har jeg gladelig gitt dem det. Jul er familiehøytid, og familie er mye mer enn bare små barn. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå