AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Akkurat kjøpt bolig, og skal nå bestille ved, men er riktig så usikker hvor mye ved jeg bør bestille. Jeg ser det lønner seg å bestille i stor kvantum, men dessverre så har vi ikke veldig stor bod, og jeg vil derfor bestille opp bare nok til å komme gjennom vinteren, slik at det ikke blir liggende.Jeg har funnet en selger som selger 40L bjørk for 40 kr. Men usikker hvor mye jeg bør bestille?80 kvm, fra 1999, 1. etasje. Og vi er stortsett hjemme hele dagen en av oss, da vi jobber skift, og glad i å ha det varmt. Hvor mye ved kan dere tro det går ila. en vinter? Anonymkode: ff7bb...e23
Atea Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 (endret) Bodde på cirka 120 - 130 kvm. (leide så er usikker på nøyaktig kvm). Dette var et sted hvor gradestokken kunne krype godt over tjue minus i perioder. Tror vi brukte cirka en favn i måneden, men kunne klart å holde det varmt med mindre. Gjesterommet ble ikke oppvarmet hele tiden, kun strømfyring med termostaten på 14 grader. Det er umulig å vite hvor mye dere kommer til å bruke. Det kommer an på ildstedet, isolasjon, utetemperatur og kvaliteten på veden. Ville hørt med han du skal bestille av.1 favn = 53 sekker på 40 liter.Edit. Vi bodde i enebolig. Hvis dere bor i leilighet sparer dere en del hvis dere har naboer på siden og under dere. Enkelte måneder gikk det mer, men totalt i løpet av 6-7 mnd. gikk det en favn i måneden i gjennomsnitt. Endret 16. november 2015 av Atea 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #3 Skrevet 18. november 2015 Jeg bodde i 80 kvm leilighet, renovert bolig fra 1935, og brukte 1 favn gjennom vinteren. Ingen hjemme på dagtid, fyret opp når vi kom hjem rett over kl 16. Bestillte aldri kun bjørk, bare noen sekker til opptenningsved, det er eik som brenner lengst og gir lengst varme. Ønsker du å være miljøvennlig, så kjøper du briketter, jeg brukte det hver vinter de siste 5 år, og var kjempefornøyd. Super varme, mindre søl, rimeligere, og miljøvennlig Anonymkode: 1679c...e4d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #4 Skrevet 18. november 2015 Jeg bodde i 80 kvm leilighet, renovert bolig fra 1935, og brukte 1 favn gjennom vinteren. Ingen hjemme på dagtid, fyret opp når vi kom hjem rett over kl 16. Bestillte aldri kun bjørk, bare noen sekker til opptenningsved, det er eik som brenner lengst og gir lengst varme. Ønsker du å være miljøvennlig, så kjøper du briketter, jeg brukte det hver vinter de siste 5 år, og var kjempefornøyd. Super varme, mindre søl, rimeligere, og miljøvennlig Anonymkode: 1679c...e4dDet er ikke alle ovner som tåler at det fyres med briketter, så det er veldig viktig å undersøke om ovnen tåler det først. Det trenger heller ikke være mer miljøvenlig med briketter produsert ved flatehogst i en annen del av landet eller utlandet når alternativet er lokal ved. Anonymkode: b5d88...d60 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #5 Skrevet 18. november 2015 Vi bruker verken ved eller annen oppvarming i leiligheten vår. Vinduet står åpent på minst ett rom nesten døgnet rundt og vi hae 22/23 grader konstant. Trenger du ved i mengder? Hvor godt isolert er boligen? Anonymkode: 5c9f8...148
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå