AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Jeg skal selge en leilighet, og tenker å selge den uten megler og heller ta meg av den jobben selv. Kan fort spare kanskje 80 000 kr på dette ser jeg. Men det jeg lurer på er om folk er mer skeptiske til å kjøpe leiligheten da, og om folk kanskje byr mindre hvis jeg selger den selv enn det de ville gjort om jeg hadde brukt en megler. Kanskje jeg pga dette ikke vil tjene noe mer allikevel? Hva er dine meninger om dette, ville du vært mer skeptisk til å kjøpe en leilighet som blir solgt av en privatperson gjennom en advokat, og ikke en som blir solgt gjennom megler? Anonymkode: 8cecb...292
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 Har akkurat kjøpt, og muligens dumt av meg, men gikk ikke på en eneste visning der det ikke var en megler som solgte... Vet ikke helt hvorfor jeg er så skeptisk til det... Mulig jeg tenkte at hvis de som selger er så gjerrige på det så har de kanskje spart på noe de ikke burde også...da jeg solgte min egen i vår betalte jeg Notar under 45000, så det trenger ikke bli så dyrt! Og mye av det jeg betalte megleren for må du også betale for, til kommunen, kart, div gebyrer Anonymkode: adee2...a8f 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 Jeg skal selge en leilighet, og tenker å selge den uten megler og heller ta meg av den jobben selv. Kan fort spare kanskje 80 000 kr på dette ser jeg. Men det jeg lurer på er om folk er mer skeptiske til å kjøpe leiligheten da, og om folk kanskje byr mindre hvis jeg selger den selv enn det de ville gjort om jeg hadde brukt en megler. Kanskje jeg pga dette ikke vil tjene noe mer allikevel? Hva er dine meninger om dette, ville du vært mer skeptisk til å kjøpe en leilighet som blir solgt av en privatperson gjennom en advokat, og ikke en som blir solgt gjennom megler?Anonymkode: 8cecb...292Jeg kjøpte min leilighet som ble solgt av eier ikke megler, fikk den 100-150 k billigere. Anonymkode: d429c...5e8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #4 Skrevet 16. november 2015 Jeg kjøpte leilighet nå i sommer, og jeg gikk kun på de med megler. Føler det er mye tryggere. Anonymkode: 380d0...61b 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Skjønner ikke hvorfor alle er så skeptiske hvis man ikke selger med megler. Det går jo gjennom advokat, og sånn sett blir prosessen helt lik. Før i tiden var det jo ingen som brukte meglere og det var helt vanlig. Etter hva jeg har sett koster det fort 100 000 kr å ansette megler, og man kunne gjort samme jobb selv for 20 000 kr ved å trykke opp prospekter og innhente informasjon selv.De meglerne jeg har vært borti når jeg har vært på boligjakt har heller ikke vært spesielt hyggelige, og ikke klarer de å svare på mine spørsmål. Det er jo eier av boligen som har kunnskap om boligen, og ikke megler. De gangene eier har vært på visningen har jeg fått et mye bedre inntrykk av boligen enn det jeg får fra megler.TS Anonymkode: 8cecb...292 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Jeg er skeptisk ja. Ville forventet å få den billigere. Anonymkode: c4520...175 2
Eliza Doalot Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Jeg kunne kjøpt leilighet uten megler, men jeg hadde ikke deltatt i en budrunde som ikke ble styrt av en med kompetanse og et etisk regelverk å forholde seg til, feks megler eller avdokat. Dermed kan fort vinningen gå opp i spinningen for selgere som velger å selge uten megler, siden det tross alt er det som driver prisen oppover. 2
Hoppestrikk Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 (endret) ?. Endret 16. november 2015 av Hoppestrikk ! 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Jeg kunne kjøpt leilighet uten megler, men jeg hadde ikke deltatt i en budrunde som ikke ble styrt av en med kompetanse og et etisk regelverk å forholde seg til, feks megler eller avdokat. Dermed kan fort vinningen gå opp i spinningen for selgere som velger å selge uten megler, siden det tross alt er det som driver prisen oppover.Hvorfor skulle en megler være mer etisk? Ta deg en tur inn på Stopp Boligsvindel eller: http://www.nettavisen.no/bolig/--vanlig-at-meglere-lyver-og-svindler/3484344.html Anonymkode: 6ad14...7a7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 Jeg er skeptisk ja. Ville forventet å få den billigere.Anonymkode: c4520...175Hvorfor skulle du fått an billigere? Anonymkode: 6ad14...7a7
Eliza Doalot Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Hvorfor skulle en megler være mer etisk? Ta deg en tur inn på Stopp Boligsvindel eller: http://www.nettavisen.no/bolig/--vanlig-at-meglere-lyver-og-svindler/3484344.html Anonymkode: 6ad14...7a7Selvsagt finnes det råtne epler i meglerbransjen også, og jeg har aldri sagt at jeg stoler blindt på alt megler sier. Jeg har alltid ansett megler som selgers mann, og handlet deretter. Meglere og advokater har likefullt et regelverk å forholde seg til, og jeg har mer tro på en ryddig budrunde med en profesjonell part enn med en privatperson som sitter på sin egen pengesekk. 2
Sol-2 Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 Jeg har solgt uten bruk av megler, i nedgangstider, så det går. Jeg valgte også dette for å spare penger. Nå er dette en del år siden og jeg føler at det har blitt mer akseptert nå. Jeg forstår allikevel de som opplever det tryggere når det er en megler tilstede, selv om det gjerne ikke burde ha noe å si.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 Skjønner ikke hvorfor alle er så skeptiske hvis man ikke selger med megler. Det går jo gjennom advokat, og sånn sett blir prosessen helt lik. Før i tiden var det jo ingen som brukte meglere og det var helt vanlig. Etter hva jeg har sett koster det fort 100 000 kr å ansette megler, og man kunne gjort samme jobb selv for 20 000 kr ved å trykke opp prospekter og innhente informasjon selv.De meglerne jeg har vært borti når jeg har vært på boligjakt har heller ikke vært spesielt hyggelige, og ikke klarer de å svare på mine spørsmål. Det er jo eier av boligen som har kunnskap om boligen, og ikke megler. De gangene eier har vært på visningen har jeg fått et mye bedre inntrykk av boligen enn det jeg får fra megler.TSAnonymkode: 8cecb...292Med min leilighet så ble det mye styr i ettertid. Da selgeren var en advokat brukte han sleipe triks. Bare noen dager etter jeg flyttet inn viste det seg f.eks at det var en lekkasje på badet jeg umulig kunne sett på visning. Hadde det ikke vært for at leiligheten min ligger i et borrettslag med et godt forsikringsselskap i ryggen hadde nok dette blitt en kostelig affære for meg. Anonymkode: d429c...5e8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #14 Skrevet 16. november 2015 Jeg hadde gjerne kjøpt bolig uten megler, men ville foretrukket boligsalgsrapport og egenerklæringsskjema for å få boligens tilstand på papiret 😊Har aldri opplevd at megleren kan svare så mye på spørsmål om boligen... De står der oftest og ser fine ut. Anonymkode: d2f6a...efc
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #15 Skrevet 16. november 2015 Selvsagt finnes det råtne epler i meglerbransjen også, og jeg har aldri sagt at jeg stoler blindt på alt megler sier. Jeg har alltid ansett megler som selgers mann, og handlet deretter. Meglere og advokater har likefullt et regelverk å forholde seg til, og jeg har mer tro på en ryddig budrunde med en profesjonell part enn med en privatperson som sitter på sin egen pengesekk. Hva tror du en eiendomsmegler som har provisjon etter hvor høy salgspris han/hun får har som motivasjon har da? Hvorfor tror du det er blitt så mye folkus på boligforsikring og megler får for å pushe denne? Anonymkode: 6ad14...7a7
Eliza Doalot Skrevet 16. november 2015 #16 Skrevet 16. november 2015 Hva tror du en eiendomsmegler som har provisjon etter hvor høy salgspris han/hun får har som motivasjon har da? Hvorfor tror du det er blitt så mye folkus på boligforsikring og megler får for å pushe denne?Anonymkode: 6ad14...7a7Jeg ser ikke helt relevansen? Det er jeg som kjøper som bestemmer hvor mye jeg vil gi for en bolig, og jeg har som sagt ingen illusjon om at megler har noe ansvar for meg og mitt i det hele tatt. Men jeg har en forventning til at megler gjennomfører budrunder etter gjeldende krav, blant annet ved å sikre at alle bud er reelle. Den tilliten har jeg ikke til en privat selger, og derfor ønsker jeg ikke å delta i en slik budrunde. 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #17 Skrevet 16. november 2015 Budrunder med private selgere foregår jo gjennom en advokat, så ser ikke noen grunn til at selger skal kunne jukse der Anonymkode: 8cecb...292
Eliza Doalot Skrevet 17. november 2015 #18 Skrevet 17. november 2015 Det behøver den ikke å gjøre. Så vidt jeg vet er det kun nødvendig å benytte advokat i forbindelse med overføring av penger, og da for å få tilgang til en klientkonto.Som sagt over, jeg har ingen problem med om det er megler eller advokat som er selges mann, det spiller ingen rolle, men en profesjonell tredjepart vil jeg ha der. 1
Cuntzilla Skrevet 17. november 2015 #19 Skrevet 17. november 2015 (endret) Kunne godt kjøpt uten megler, så lenge det forelå en tilstandsrapport, egenerklæringsskjema og var en advokat involvert.Har vurdert å selge selv også, men det er nok litt for tidkrevende å gjøre ved siden av en fulltidsjobb, og jeg drar gjerne på kunnskap og interesselistene som meglere har.Men man kan jo også få mer for å selge selv, en megler vil ha vesentlig lavere incentiv for å la boligen stå en uke lengre eller ha en ekstra visning for å inndrive si 100 000 kroner mer. Meglerprovisjon er kanskje 2% av dette, og megler vil da gjerne være mer tjent med å selge fort/bruke færrest mulig arbeidstimer på det og gå videre til neste objekt enn å legge en ukes arbeid i å få 2000 kr ekstra (som sikkert heller ikke går rett i lomma, jeg vet ikke hvordan melgerlønning fungerer). Imens for eieren så er det 98 000 kroner ekstra. Freakonomics-folka pekte på dette i første boka, og viste til at når meglere selger egen bolig så ligger den alltid lengre ute og går for relativt sett mer enn når de selger for andre =) Endret 17. november 2015 av Cuntzilla
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #20 Skrevet 17. november 2015 Jeg ser ikke helt relevansen? Det er jeg som kjøper som bestemmer hvor mye jeg vil gi for en bolig, og jeg har som sagt ingen illusjon om at megler har noe ansvar for meg og mitt i det hele tatt. Men jeg har en forventning til at megler gjennomfører budrunder etter gjeldende krav, blant annet ved å sikre at alle bud er reelle. Den tilliten har jeg ikke til en privat selger, og derfor ønsker jeg ikke å delta i en slik budrunde.Det har jo relevans for deg da, kjære deg. Hvordan vet du at alle bud er reelle? Hvordan vet du ay alt stemmer? http://www.eiendomsmeglingsnemnda.no/klagesakeravgjorelser Anonymkode: 6ad14...7a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå