AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #1 Del Skrevet 16. november 2015 Av ren nysgjerrighet, hvilke "vanlige" jobber i Norge er ekstra godt betalt? Vet det avhengiger av arbeidsplassen, utdanning, erfaringer osv... men bare sånn generelt.. Uansett, hadde egentlig utrolig lyst til å bli psykolog, men ettersom opptakskravene er så ekstremt høye, ser det ikke ut til at jeg klarer dette.... Har derfor tenkt litt på hva annet som kan være aktuelt og kommet fram til at noe innenfor biologi kan passe meg. Men hvilke jobber finnes det egentlig innen dette feltet? Foruten biologilærer da, selvsagt... Anonymkode: 96b95...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #2 Del Skrevet 16. november 2015 ingen innspill? Hva jobber dere som? Trives dere i jobben? Anonymkode: 96b95...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #3 Del Skrevet 16. november 2015 De som har de best betalte jobbene er som oftest:- De som jobber offshore- Leger- Advokater- Økonomer/ledere Anonymkode: db596...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rox Skrevet 16. november 2015 #4 Del Skrevet 16. november 2015 Du vil være av de best betalte. Du dropper psykologi fordi det er vanskelig å komme inn. Du har tydeligvis ambisjoner når det gjelder lønn, men du gidder ikke å jobbe for det du har lyst til? Eller er du egentlig ikke så gira på psykologi, du bare er ute etter lønna? Høres ut som om du leter etter oppskrifta på å bli utbrent tidlig. De fleste som tjener godt har jobbet grisehardt for det. Mange av de som tar biologi sliter med å få seg jobb, selv etter master- og doktorgrad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #5 Del Skrevet 16. november 2015 Du vil være av de best betalte. Du dropper psykologi fordi det er vanskelig å komme inn. Du har tydeligvis ambisjoner når det gjelder lønn, men du gidder ikke å jobbe for det du har lyst til? Eller er du egentlig ikke så gira på psykologi, du bare er ute etter lønna? Høres ut som om du leter etter oppskrifta på å bli utbrent tidlig. De fleste som tjener godt har jobbet grisehardt for det. Mange av de som tar biologi sliter med å få seg jobb, selv etter master- og doktorgrad.Hvorfor dømmer du meg så hardt ut ifra det lille du leser? Jeg har ikke sagt at jeg jeg vil bli en av de best betalte, jeg er bare nysgjerrig på hvilke jobber som generelt er godt betalte. Behøver ikke velge en jobb av den grunn, men ja, jege r opptatt av sikre meg god økonomi. Hvorfor er det galt?Ikke kom her og fortell meg at jeg ikke gidder å jobbe for det jeg har lyst til. Jeg jobber grisehardt, flere timer hver dag, men man må fortsatt gjennom et nåløye for å komme inn. Jeg har ikke gitt opp, men prøver å ha et litt realistisk syn. Alltid fint med en plan B. Anonymkode: 96b95...73c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rox Skrevet 16. november 2015 #6 Del Skrevet 16. november 2015 Hvorfor dømmer du meg så hardt ut ifra det lille du leser? Jeg har ikke sagt at jeg jeg vil bli en av de best betalte, jeg er bare nysgjerrig på hvilke jobber som generelt er godt betalte. Behøver ikke velge en jobb av den grunn, men ja, jege r opptatt av sikre meg god økonomi. Hvorfor er det galt?Ikke kom her og fortell meg at jeg ikke gidder å jobbe for det jeg har lyst til. Jeg jobber grisehardt, flere timer hver dag, men man må fortsatt gjennom et nåløye for å komme inn. Jeg har ikke gitt opp, men prøver å ha et litt realistisk syn. Alltid fint med en plan B. Anonymkode: 96b95...73cDet er ikke noe galt i å ønske seg en god økonomi, det vil jeg tro de fleste av oss har et ønske om. Det var bare måten du skrev det på som gjorde at jeg fikk det inntrykket. Et raskt søk på google gir bedre og raskere svar ang lønn enn hva du får her. Bra du jobber hardt, fortsett med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #7 Del Skrevet 17. november 2015 Når det gjelder lønn, så har du svaret selv. Det avhenger i stor grad av arbeidsplass og hvor verdifull du selv klarer å gjøre deg for bedriften. Har du en god utdanning, kan du tjene både veldig bra og midt på treet. Generelt tjener man bra hvis man jobber natt eller reiser mye i jobben. Ellers er det sånn at de som tjener veldig bra, er veldig dedikert til jobben og dermed jobber veldig mye. Er du usedvanlig flink innen fagfeltet, er villig til å påta deg mye ansvar og lange arbeidsdager, så har du mulighet til å tjene veldig bra. Sistnevnte gjelder spesielt innen privat sektor, så da må man velge utdanninger som kan gi deg arbeid innen det private.Jeg har hørt litt smårykter om at det er vanskelig å få jobb med utdannelse innen biologi. Man kan kanskje få jobb på lab eller ulike direktorater i det offentlig. Tipper man må minst ha mastergrad for å få noe relevant.Når det gjelder økonomi, så tjener de aller fleste i Norge ganske greit. Det viktigste er faktisk å velge noe man har naturlig anlegg for, og som man er interessert i. Det er ikke sånn at alle kan bli alt. Eller, alle kan fullføre et studieløp, men det betyr ikke at man klarer å benytte seg av det man har lært. I dag så er det mange som tar utdanninger hvor de ikke har noen genuin interesse for det de gjør. La oss si du blir dataingeniør uten å ha drevet med så mye data før. Selv om du fullfører, blir du kanskje usikker, du klarer ikke selge deg selv til arbeidsgiver, osv. Så velg noe du er god på og du føler deg trygg på - da vil du alltid klare å selge deg selv, du vil alltid vite hva du skal svare når arbeidsgiver spør om ting. Flinke folk vil (nesten alltid) få jobb. Men det er ikke lett å velge yrke. Jeg kan anbefale deg å betale en karriereveileder for tips. Anonymkode: 41769...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #8 Del Skrevet 17. november 2015 Dette var deprimerende lesing for en snart nyutdannet biolog. Men har dessverre hørt litt av det samme. Jeg tror uansett at det viktigste er at man velger noe man interesserer seg for. Man vil sjeldent klare å kunne fullføre et legestudie f.eks hvis man ikke er interessert i faget uansett om man ser pengeprisen i enden av tunnelen. Og dessuten skulle man fullføre dette vil man nok gå fort lei etter et par år i yrket sitt.Jobbmarkedet endrer seg, for noen år tilbake var det mange som ville bli ingeniører fordi de får bra betalt, se bare hva som skjer med Norge nå, nyutdannede ingeniører får seg ikke jobb og de som har vært i bransjen i årevis får sparken. (vet hva jeg snakker om her for jeg er fra oljehovedstaden)..Selv syntes jeg biologi studiet har vært utrolig tungt og mange ganger mye mer kjedelig enn hva jeg kunne ha forestillet meg. Men allikevel har jeg et håp om å få en jobb jeg vil trives i, så får pengene komme deretter. Hadde jeg ikke tenkt på denne måten gjennom studiet ville jeg sluttet for lengst som mange andre jeg kjenner gjorde, men tror ikke jeg kunne funnet en utdanning som passet meg veldig mye bedre heller, hvis jeg tenker på hvilken jobb jeg vil ende opp med til slutt. Anonymkode: 2a1c7...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #9 Del Skrevet 17. november 2015 Synd det er lønna som motiverer deg og ikke et fag. Det er veldig greit å være god i noe, samme hva det er. Lønn er så mye mer enn bare penger, og lønna kan man tilpasse. Har man egentlig behov for 750.000kr i årslønn? Kjenner tre som er bioingeniører som ikke får jobb, så det er ikke et godt tips. Anonymkode: d16e5...e49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epleskall Skrevet 17. november 2015 #10 Del Skrevet 17. november 2015 Helsefag vil nok alltid kunne gi deg jobber. Leger, tannleger og psykologer tjener godt, men samtidig får man 5/6 års studielån. Sånn sett vil man tjene bedre på en kortere utdanning eller en mer yrkesrettet fagutdanning. Økonomer og ingeniører tjener også godt. Advokater også, men da må man jobbe myyyyye før man kommer i posisjon. En jurist vil ikke nødvendigvis tjene så godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_wolfofme Skrevet 17. november 2015 #11 Del Skrevet 17. november 2015 (endret) De som har de best betalte jobbene er som oftest:- De som jobber offshore- Leger- Advokater- Økonomer/ledereAnonymkode: db596...94bTror du må legge til Eiendomsmegler. Meglere generelt... aksje, skips. etc.. og selvstendige næringsdrivende innen div. feks håndtverker.. Endret 17. november 2015 av wolfofme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beach Skrevet 18. november 2015 #12 Del Skrevet 18. november 2015 Synd det er lønna som motiverer deg og ikke et fag. Det er veldig greit å være god i noe, samme hva det er. Lønn er så mye mer enn bare penger, og lønna kan man tilpasse. Har man egentlig behov for 750.000kr i årslønn? Kjenner tre som er bioingeniører som ikke får jobb, så det er ikke et godt tips.Anonymkode: d16e5...e49750.000 i året er da ikke så fryktelig mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #13 Del Skrevet 19. november 2015 750.000 i året er da ikke så fryktelig mye.Poenget er at man klarer seg med langt mindre. Og når man ikke er motivert faglig til å bli f.eks psykolog eller lege (eller annet med høy lønn som krever litt jobb), så bør man justere forventningene. Hva skal man med alle pengene? Det er ikke penger som gjør deg lykkelig. Anonymkode: d16e5...e49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beach Skrevet 19. november 2015 #14 Del Skrevet 19. november 2015 Poenget er at man klarer seg med langt mindre. Og når man ikke er motivert faglig til å bli f.eks psykolog eller lege (eller annet med høy lønn som krever litt jobb), så bør man justere forventningene. Hva skal man med alle pengene? Det er ikke penger som gjør deg lykkelig.Anonymkode: d16e5...e49Folk har forskjellige behov. Noen trenger ikke så mye, mens for andre er det viktig med økonomisk frihet til å kunne gjøre det man ønsker. Jeg vet at penger i seg selv ikke gjør en lykkelig, men jeg hadde blitt passe ulykkelig med en inntekt på 300.000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #15 Del Skrevet 19. november 2015 750.000 i året er da ikke så fryktelig mye.Huff.... Anonymkode: 115ae...10a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. november 2015 #16 Del Skrevet 19. november 2015 (endret) - Endret 6. desember 2015 av Intruder 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beach Skrevet 19. november 2015 #17 Del Skrevet 19. november 2015 Huff....Anonymkode: 115ae...10aHva? Jeg mener ikke at det er lite, men med tanke på at vi er i 2015, er det ikke akkurat mye heller. Boligkjøp er dyre, man vil kanskje reise på et par ferieturer i året og leve komfortabelt. Med det mener jeg ikke at man nødvendigvis skal leve etter bruk- og kastmentaliteten. Tror de fleste med lønn på f.eks. 300k kunne tenkt seg mer, da det er begrenset hva man kan gjøre. Større kjøp må tenkes over, og spares til over en lang tid. Men dersom man ikke har så store krav og synes det er ok å leve relativt enkelt, er det ypperlig. Folk er forskjellige. Har man dyre hobbyer(sport f.eks., eller reise) koster dette mye, er man interessert i å spise sunt og økologisk er dette noen tusener i mnd osvosv. Listen er lang. For meg ville det ikke gitt mye rom for sparing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arca Skrevet 19. november 2015 #18 Del Skrevet 19. november 2015 Folk har forskjellige behov. Noen trenger ikke så mye, mens for andre er det viktig med økonomisk frihet til å kunne gjøre det man ønsker. Jeg vet at penger i seg selv ikke gjør en lykkelig, men jeg hadde blitt passe ulykkelig med en inntekt på 300.000.Du mener preferanser, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IsabellllebasI Skrevet 19. november 2015 #19 Del Skrevet 19. november 2015 Av ren nysgjerrighet, hvilke "vanlige" jobber i Norge er ekstra godt betalt? Vet det avhengiger av arbeidsplassen, utdanning, erfaringer osv... men bare sånn generelt.. Uansett, hadde egentlig utrolig lyst til å bli psykolog, men ettersom opptakskravene er så ekstremt høye, ser det ikke ut til at jeg klarer dette.... Har derfor tenkt litt på hva annet som kan være aktuelt og kommet fram til at noe innenfor biologi kan passe meg. Men hvilke jobber finnes det egentlig innen dette feltet? Foruten biologilærer da, selvsagt...Anonymkode: 96b95...73cPsykologer tjener ca 500.000 i året, det er ikke mye til å være 6 års utdanning. Biologer tjener ca 360.000 i året, det er heller ikke mye til å være 5 års utdanning. (kilde: utanning.no) For å tjene penger ville jeg heller studert noe innen data. Programmering feks. Men det er veldig viktig å bli god på det du gjør, gjøre seg attraktiv. Eller hva med farmasi? Der er det integrert en del biologi i studiet. Farmasøyter tjener 660.000 gjennomsnittlig i året. Ikke en fantastisk "over the top" lønn, men god likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beach Skrevet 19. november 2015 #20 Del Skrevet 19. november 2015 Du mener preferanser, ikke sant?Nja, men det går da på behov også? Ikke livsviktige behov, såklart. Mer "ekstravagante" behov er såklart tillært, og ikke noe man er født med, men jeg tror du forstår akkurat hva jeg mener. Jeg mener at jeg har et behov for å reise noen ganger i året, da det for meg både er en fin måte å ta en liten pause fra hverdagen på, og å lære. Snakker da ikke om syden-tur til Gran Canaria. Wikipedia skriver dette: "Behov er noe som er nødvendig for organismer å leve et sunt liv." Dette kan selvfølgelig tolkes fritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå