Gå til innhold

Dårlig kosthold - konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 24 år gammel jente, jeg er 170 cm høy og veier 62 kg. Er fornøyd ved vekta og er i grei form (løper mila på en time).

Men kostholdet mitt er forferdelig, og det har vært dårlig i mange, mange år. Jeg spiser nesten aldri fisk (spiser kanskje laks et par ganger i året, that's it!), svært lite grønnsaker og frukt, og det blir lite kjøtt også (kanskje litt karbonadedeig en eller to ganger i uka), drikker heller ikke melk. Med andre ord; kostholdet mitt består stort sett av fine rundstykker, boller, pasta, grandiosa, godteri og sjokolade. Jeg er som et lite barn i matveien.

Jeg har levd på denne måten i noen år nå og har egentlig ikke merket noen konsekvenser. Var nylig til legen og tok noen blodprøver og til min store overasskelse så var alle prøver helt fine, ingen vitaminmangler eller noe. Var forberedt på det verste. Blodtrykket mitt er også bra.

Jeg skjønner det bare ikke...? Tar det lenger tid før man utvikler mangelsykdommer? Har jo levd på denne måten i 6-7 år nå. Mister jo litt motivasjonen til å leve sunt når jeg ikke opplever noen konsekvenser ved å leve usunt.

Anonymkode: e86f7...86e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alt for kort tid til helseskader.

Jeg var ganske lik deg.

Nå er jeg midt i 40 årene, er overvektig og har fått diabetes.

Snu om du kan.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Genetikk.

Noen er så heldige at de aldri blir syke, noen er så uheldige at de blir kronisk syke i en alder av 20 til tross for det "ideala" kostholdet og mosjon. Se på Gunnhild Stordalen.

Jeg vil til tross for gode prøver begynne rette opp i kostholdet før det er før sent. Liker du pasta, kjøp fullkornspasta. Lag karbonadedeig med tomat saus og spis med pastaen. Lag din egen pizza. Tar meg maks en halvtime å lage. 15 minutt tilberedning av bunnen og pålegg, så 15 minutt i ovn. Bland sammen hvetemel, tørrgjær, vann og salt. Hiv på krosset tomater, så litt salt oppi på, så legger du på ost og det du nå må like å spise.

Mest idiotiske mennesker gjør, er å ta helsen sin for gitt.

Det tar lange tid å utvikle sykdommer grunnet kosthold.

Endret av karlakarl
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes egentlig at det er litt rart du ikke har noe vitaminmangel av noen slag.. Du får vel stort sett i deg B-vitaminer på den kosten der. Vil anbefale deg å begynne med tran, da får du omega 3, vitamin A, D og E. Takler du ikke smaken kan du ta kapsler, kommet mange gode nye alternativer på apoteket. Du får også i deg lite kalsium og jern. Bruker du feks ost som pålegg og spiser yoghurt så hjelper det mye. Godteri, sjokolade og boller gir deg så og si ingenting, anbefaler deg å kutte dette mest mulig. Du liker jo tydligvis laks, så hvorfor ikke prøve å spise dette oftere? Ørret er også ganske likt. Liker du egg? Egg inneholder så og si alle næringsstoffene, og er utmerket som pålegg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ei 24 år gammel jente, jeg er 170 cm høy og veier 62 kg. Er fornøyd ved vekta og er i grei form (løper mila på en time).

Men kostholdet mitt er forferdelig, og det har vært dårlig i mange, mange år. Jeg spiser nesten aldri fisk (spiser kanskje laks et par ganger i året, that's it!), svært lite grønnsaker og frukt, og det blir lite kjøtt også (kanskje litt karbonadedeig en eller to ganger i uka), drikker heller ikke melk. Med andre ord; kostholdet mitt består stort sett av fine rundstykker, boller, pasta, grandiosa, godteri og sjokolade. Jeg er som et lite barn i matveien.

Jeg har levd på denne måten i noen år nå og har egentlig ikke merket noen konsekvenser. Var nylig til legen og tok noen blodprøver og til min store overasskelse så var alle prøver helt fine, ingen vitaminmangler eller noe. Var forberedt på det verste. Blodtrykket mitt er også bra.

Jeg skjønner det bare ikke...? Tar det lenger tid før man utvikler mangelsykdommer? Har jo levd på denne måten i 6-7 år nå. Mister jo litt motivasjonen til å leve sunt når jeg ikke opplever noen konsekvenser ved å leve usunt.

Anonymkode: e86f7...86e

Kjøtt og fiskekjøtt er skadelig for helsa di, så det er ikke noe problem at du ikke spiser det. Når det gjelder melk, så slutter kroppen å produsere et enzym som trengs for å fordøye melk(lactase) i 2-3 års alderen. Dette enzymet lar oss fordøye lactose, som er melkesukker. Så mange folk er lactose-intolerante, som betyr at de ikke lenger kan fordøye melk fordi de ikke har lactase i kroppen. Noen folk tolererer melk bedre, men det er fortsatt skadelig. Ingen dyreprodukter hører hjemme i en optimal diett.

Rundstykker, boller, pasta, grandiosa, godteri og sjokolade er bearbeidet søppel, og hører heller ikke i en sunn diett. Hvis du fortsetter på denne måten så vil jeg garantere deg at du kommer til å enten få benskjørhet, kreft, hjerte og kar sykdommer, slag, diabetes, alzheimers, og flere, eller en kombinasjon av disse i løpet av livet ditt

Ideelt sett så bør du fokusere dietten din på frukt med høy vanninnhold, og myke grønne produkter.

• Liker 1
Skrevet

Kjøtt og fiskekjøtt er skadelig for helsa di, så det er ikke noe problem at du ikke spiser det. Når det gjelder melk, så slutter kroppen å produsere et enzym som trengs for å fordøye melk(lactase) i 2-3 års alderen. Dette enzymet lar oss fordøye lactose, som er melkesukker. Så mange folk er lactose-intolerante, som betyr at de ikke lenger kan fordøye melk fordi de ikke har lactase i kroppen. Noen folk tolererer melk bedre, men det er fortsatt skadelig. Ingen dyreprodukter hører hjemme i en optimal diett.

Rundstykker, boller, pasta, grandiosa, godteri og sjokolade er bearbeidet søppel, og hører heller ikke i en sunn diett. Hvis du fortsetter på denne måten så vil jeg garantere deg at du kommer til å enten få benskjørhet, kreft, hjerte og kar sykdommer, slag, diabetes, alzheimers, og flere, eller en kombinasjon av disse i løpet av livet ditt

Ideelt sett så bør du fokusere dietten din på frukt med høy vanninnhold, og myke grønne produkter.

Det at kjøtt og fisk er skadelig for helsa er bare tull. 

Anonymkode: 6c805...c33

• Liker 10
Skrevet

80% av den europeiske og amerikanske befokningen har ingen problemer med å fordøye lactase selv i voksen alder. Er du fra Øst- Asia eller Afrika kan det være du mangler den mutasjonen som trengs.

Samme fenomen er det med gluten. Få har cøliaki, men det betyr ikke at vi andre som ikke har sykdommen har noen grunn til å holde oss borte fra gluten.

Så har vi sukker da, kategorisert som "gift" av en eller annen grunn. Selv om det er bare diabetikere som må passe seg for stoffet.

Hvorfor er det blitt sånn at "sunnhet" betyr å velge vekk all mat mat som bare enkelte grupper ikke tåler? Jeg skriver "sunnhet" fordi en slik tankegang fører bare til en ting til slutt; mangelsykdommer. Man spiser seg syk, fordi man tror det er sunt.

• Liker 8
Skrevet (endret)

80% av den europeiske og amerikanske befokningen har ingen problemer med å fordøye lactase selv i voksen alder. Er du fra Øst- Asia eller Afrika kan det være du mangler den mutasjonen som trengs.

Samme fenomen er det med gluten. Få har cøliaki, men det betyr ikke at vi andre som ikke har sykdommen har noen grunn til å holde oss borte fra gluten.

Så har vi sukker da, kategorisert som "gift" av en eller annen grunn. Selv om det er bare diabetikere som må passe seg for stoffet.

Hvorfor er det blitt sånn at "sunnhet" betyr å velge vekk all mat mat som bare enkelte grupper ikke tåler? Jeg skriver "sunnhet" fordi en slik tankegang fører bare til en ting til slutt; mangelsykdommer. Man spiser seg syk, fordi man tror det er sunt.

Jeg tror vi bør differensiere mellom å tolerere noe, og å faktisk dra nytte av noe. Folk tolererer sigaretter etter å ha brukt det en stund, og hostingen går vekk. Men det at de nå begynner å tolerere det, betyr ikke at de drar nytte av det. Til slutt så vil skaden være såpass stor at kroppen slutter å fungere slik som den skal. Det er det samme med meieriprodukter, alkohol, bearbeidet mat, osv.

Kjøtt, meieri, brus, og de fleste bearbeidede matprodukter er veldig syreformede. Jo mer PH verdien til blodet vårt synker under vårt normale, som er 7,35-45, jo mer skadelig er det for kroppen. Det eneste som kan eliminere den syrlige asken som disse produktene ligger igjen er kalk. Kroppen tar kalk fra skjelettet for å alkalisere blodet tilbake til normal PH. De mest vanlige brusprodukter har en PH på 2.5. Du tolerer dette så klart. men det ødelegger deg sakte. Dette er bare en liten del av skadene som oppstår ved å spise disse produktene.

De landene som konsumerer mest meieri, er ikke tilfedigvis nok de samme landene som er mest rammet av benskjørhet. Norges befolkning konsumerer ekstremt mye meieri, og topper denne statistikken.

http://sciencenordic.com/milk-poor-preventer-osteoporosis

http://seniorsaken.no/2013/norge-topper-statistikken-for-benskjorhet/

http://kimberlysnyder.com/blog/2012/11/10/osteoporosis-the-real-causes/

Endret av skulldrag
Skrevet

Jeg tror vi bør differensiere mellom å tolerere noe, og å faktisk dra nytte av noe. Folk tolererer sigaretter etter å ha brukt det en stund, og hostingen går vekk. Men det at de nå begynner å tolerere det, betyr ikke at de drar nytte av det. Til slutt så vil skaden være såpass stor at kroppen slutter å fungere slik som den skal. Det er det samme med meieriprodukter, alkohol, bearbeidet mat, osv.

Kjøtt, meieri, brus, og de fleste bearbeidede matprodukter er veldig syreformede. Jo mer PH verdien til blodet vårt synker under vårt normale, som er 7,35-45, jo mer skadelig er det for kroppen. Det eneste som kan eliminere den syrlige asken som disse produktene ligger igjen er kalk. Kroppen tar kalk fra skjelettet for å alkalisere blodet tilbake til normal PH. De mest vanlige brusprodukter har en PH på 2.5. Du tolerer dette så klart. men det ødelegger deg sakte.

De landene som konsumerer mest meieri, er ikke tilfedigvis nok de samme landene som er mest rammet av benskjørhet. Norges befolkning konsumerer ekstremt mye meieri, og topper denne statistikken.

http://sciencenordic.com/milk-poor-preventer-osteoporosis

http://seniorsaken.no/2013/norge-topper-statistikken-for-benskjorhet/

http://kimberlysnyder.com/blog/2012/11/10/osteoporosis-the-real-causes/

Årsaken til at nordmenn ligger høyt på statistikken over beinskjørhet er ikke på grunn av for mye laktose- og meieriprodukter. Årsaken er D-vitaminmangel. Fordi man trenger D-vitamin for å kunne ta opp kalsium (som bygger skjelett), og hovudkilden til D-vitamin er sol, noe vi ikke har alt for mye av her i landet.

• Liker 7
Skrevet

Som andre skriver her, er det altfor kort tid til å utvikle sykdommer. Livsstilssykdommer dukker som regel opp i voksen alder. F.eks. er det mange som spiser elendig i ung alder, men andelen som får kreft eller andre mindre alvorlige sykdommer er relativt lav. Det "tar av" etter 40 eller 50.

Så spiller jo gener og flaks en rolle. Men du er altfor ung til at vi kan konkludere med at du er genetisk heldig. Det er rett og slett veldig få som opplever de store konsekvensene som ung. 

Det eneste man evt. kan se er ting som overvekt (med mindre man spiser begrensede mengder), dårlig hud og hår, dårlig søvn, lavt energinivå osv. 

Du burde snu så snart du kan. Har du spist slik hele livet? Hva slags mat laget moren din til deg? Har du aldri lært å lage mat hjemme? Rådene over her med å lære deg varianter av mat du liker til å begynne med er en god start. 

Anonymkode: bbe47...a98

• Liker 1
Skrevet

Årsaken til at nordmenn ligger høyt på statistikken over beinskjørhet er ikke på grunn av for mye laktose- og meieriprodukter. Årsaken er D-vitaminmangel. Fordi man trenger D-vitamin for å kunne ta opp kalsium (som bygger skjelett), og hovudkilden til D-vitamin er sol, noe vi ikke har alt for mye av her i landet.

Ja, det er en faktor det også. Men solfylte land har i senere år sett store økninger i benskjørhet som følge av en westernization av matbutikker og utvidelser av globale kjeder som MCdonalds etc.

Skrevet

Ja, det er en faktor det også. Men solfylte land har i senere år sett store økninger i benskjørhet som følge av en westernization av matbutikker og utvidelser av globale kjeder som MCdonalds etc.

Men herregud da, du kan ikke sammenligne et usunt kosthold med type Mcdonaldsmat og et normalt kosthold som inneholder meieriprodukter. 

• Liker 3
Skrevet

Men herregud da, du kan ikke sammenligne et usunt kosthold med type Mcdonaldsmat og et normalt kosthold som inneholder meieriprodukter. 

Mitt poeng er at 95% av matproduktene i en konvensjonell matbutikk/restaurant er søppel.

Skrevet

Mitt poeng er at 95% av matproduktene i en konvensjonell matbutikk/restaurant er søppel.

Hvorfor det? Ta feks vanlig melk du finner i butikkhylla da, hvorfor er den søppel? 

Skrevet

Så hva foreslår du at vi spiser? Gråstein og gress?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Til TS: Hva om jeg sa at et kosthold med mer fisk/skalldyr, frukt og grønt, sunne meieriprodukter som cottage cheese, yoghurt (uten for mye sukker), skyr, kornblanding, havregrøt, grovbrød med sunt pålegg, egg og hvitt kjøtt ga deg mer energi til å bevege deg/holde ut på skole og jobb etc, at du følte deg bedre, at du kanskje også sov bedre/roligere og at du fikk bedre samvittighet? 
Jeg synes det er et dårlig argument: Å si at det ikke får noen konsekvenser å spise så usunt som du gjør. For det gjør det. Bare vent. Og hvorfor i alle dager greier du å leve så usunt når så mange snakker om å leve sunt, spise riktig og være i god form? (Å være i god form defineres dessverre ikke av å kunne løpe mila på en time)

I tillegg kommer du sikkert til å ville bli forelder en gang. Da er det greit å ha opparbeidet seg noen sunne vaner, rutiner og verdier for å kunne oppdra barna sine på best mulig måte og gå foran med et godt eksempel. 

Endret av Bimini
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor det? Ta feks vanlig melk du finner i butikkhylla da, hvorfor er den søppel? 

Alle pattedyr på denne planeten produserer melk til sine små. Melken som hver art produserer er optimalisert perferkt til SIN art. Kun til sine egne, og kun i tidlig alder. Det er ingen annen art på jordkloden som drikker melk av en annen art, enn mennesker. Og ingen annen art som fortsatt drikker melk etter småbarndom. Melken som en ku produserer er ment til kalven som veier 40kg ved fødsel, og som legger på seg 185 kg under ett år.

Hva om jeg ga deg en kartong med Sjimpanse melk, og ba deg drikke det? Du hadde garantert blitt kvalm og bedt meg dra til helvete. Men gir det ikke mer mening å drikke melken til en art som deler 96% av vår DNA, hvis du i det hele tatt må drikke melk?

Det overrasker meg at noen folk tror at kuen magisk produserer melk. Kua må faktist være gravid. Og for å få kua gravid blir jo kua voldtatt. De stikker en stålstang eller tar neven inn i hennes kjønnorgan med oksesperm. Og når kua føder, blir kalven ummidelbart tatt vekk fra moren, dømt til et liv med elendighet og lidelse.

70% av all antibiotika i USA blir matet til gårdsdyr. De trenger det fordi de er koblet opp mot pumper nesten hele tiden, og infeksjoner er en selvfølge av å ha disse pumpene koblet opp mot juret så lenge. 1/3 av klimagassutslipp i verden er som følger av gårdsdyrbransjen.

"Overall, animal farms use nearly 40 percent of the world’s total grain production. In the United States, nearly 70 percent of grain production is fed to livestock."

http://www.news.cornell.edu/stories/1997/08/us-could-feed-800-million-people-grain-livestock-eat

Det finnes ingen god grunn til å drikke melk. Kalciumen i kumelken er knyttet til proteiner vi mennesker ikke har evnen til å fordøye. Å drikke melk reduserer blodets PH betraktelig, og som følge utløser kroppen en intelligens respons, som er å ta kalk fra skjelettet for å alkalisere blodet tilbake til normal PH. Dette er en liten del av problemene som oppstår når vi tar inn meieri.

Så hvorfor sier meieriselskapene at melk er bra for skjelettet, når det er det stikk motsatte? Hva ville skjedd hvis de hadde innrømmet sannheten? Jo, de hadde gått konkurs. Disse selskapene er ute etter å skape profitt. De bryr seg ikke om helsa di. De setter inn et bilde av en smilende ku for å få deg til å føle deg bedre.

Å kjøpe dyreprodukter er å direkte bidra til å gjøre livene til dyr et helvete på jord, og ødelegge helsa di.

We have enslaved the rest of the animal creation, and have treated our distant cousins in fur and feathers so badly that beyond doubt, if they were able to formulate a religion, they would depict the Devil in human form.

William Ralph Inge

Endret av skulldrag
Skrevet

Så hva foreslår du at vi spiser? Gråstein og gress?

Du har ikke enzymet i kroppen som trengs til å fordøye cellulose(gress). Når det kommer til gråstein, så sier jeg lykke til.

Et menneskes naturlige diett er frukt med høyt vanninhold og myke ømme grønne blader.

Skrevet

Å  kjære vene, du er litt ute og går på myra du innlegger. Jeg spiste mye sjokoladepålegg som ung, men har ikke fått sukkersyke bl.a. Men jeg begynte å få vondt i magen og da er det kroppen som sier i fra at den har fått nok av den slags. Hører du ikke på kroppen, og ikke spiser sunt fordøyelig mat med vitaminer slår den til med plager i en eller annen form. Få i deg vitaminer og kom deg ut i sola så vil kroppen danne D vitaminer selv.

Skrevet

Alle pattedyr på denne planeten produserer melk til sine små. Melken som hver art produserer er optimalisert perferkt til SIN art. Kun til sine egne, og kun i tidlig alder. Det er ingen annen art på jordkloden som drikker melk av en annen art, enn mennesker. Og ingen annen art som fortsatt drikker melk etter småbarndom. Melken som en ku produserer er ment til kalven som veier 40kg ved fødsel, og som legger på seg 185 kg under ett år.

Hva om jeg ga deg en kartong med Sjimpanse melk, og ba deg drikke det? Du hadde garantert blitt kvalm og bedt meg dra til helvete. Men gir det ikke mer mening å drikke melken til en art som deler 96% av vår DNA, hvis du i det hele tatt må drikke melk?

Det overrasker meg at noen folk tror at kuen magisk produserer melk. Kua må faktist være gravid. Og for å få kua gravid blir jo kua voldtatt. De stikker en stålstang eller tar neven inn i hennes kjønnorgan med oksesperm. Og når kua føder, blir kalven ummidelbart tatt vekk fra moren, dømt til et liv med elendighet og lidelse.

70% av all antibiotika i USA blir matet til gårdsdyr. De trenger det fordi de er koblet opp mot pumper nesten hele tiden, og infeksjoner er en selvfølge av å ha disse pumpene koblet opp mot juret så lenge. 1/3 av klimagassutslipp i verden er som følger av gårdsdyrbransjen.

"Overall, animal farms use nearly 40 percent of the world’s total grain production. In the United States, nearly 70 percent of grain production is fed to livestock."

http://www.news.cornell.edu/stories/1997/08/us-could-feed-800-million-people-grain-livestock-eat

Det finnes ingen god grunn til å drikke melk. Kalciumen i kumelken er knyttet til proteiner vi mennesker ikke har evnen til å fordøye. Å drikke melk reduserer blodets PH betraktelig, og som følge utløser kroppen en intelligens respons, som er å ta kalk fra skjelettet for å alkalisere blodet tilbake til normal PH. Dette er en liten del av problemene som oppstår når vi tar inn meieri.

Så hvorfor sier meieriselskapene at melk er bra for skjelettet, når det er det stikk motsatte? Hva ville skjedd hvis de hadde innrømmet sannheten? Jo, de hadde gått konkurs. Disse selskapene er ute etter å skape profitt. De bryr seg ikke om helsa di. De setter inn et bilde av en smilende ku for å få deg til å føle deg bedre.

Å kjøpe dyreprodukter er å direkte bidra til å gjøre livene til dyr et helvete på jord, og ødelegge helsa di.

We have enslaved the rest of the animal creation, and have treated our distant cousins in fur and feathers so badly that beyond doubt, if they were able to formulate a religion, they would depict the Devil in human form.

William Ralph Inge

Men ingen av argumentene dine her sier at det er usunt og at man blir syk av å drikke melk? (Bortsett fra melken i USA, men det er irrelevant når vi er i Norge). Om det derimot er uetisk og forkastelig å drikke den, er en helt annen sak. 

Og sånn forresten, dersom sjimpansemelk smaker omtrent det samme som kumelk så hadde jeg nok ikke sagt nei til det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...