Gå til innhold

Tyske artikler og bøying...

eplekarten

Anbefalte innlegg

Hei dere tyskkyndige! :)
Jeg tar tysk som 7.5 p fag, og sliter så sykt med å bruke artiklene riktig..
Der - die - das - die og hele rekka er okei, men så fort jeg må ta hensyn til predikativ, an auf hinter in osv, så faller jeg av. Vet at dativpreposisjoner styrer dat. og akkusativprep. styrer akk., men hva med vekselpreposisjonene? Og skal jeg alltid følge opp med dativform på artikkelen når ordet før er et predikativ?

Supertakknemlig om noen svarer - har 2 eksamener i faget ... :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er uklart for meg hva du mener. Kan du skrive en eksempelsetning på norsk først og deretter på tysk slik du tror det skal være? An, auf, hinter in osv. styrer både akkusativ og dativ, akkusativ "til stedet", dativ "på stedet".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hei dere tyskkyndige! :)
Jeg tar tysk som 7.5 p fag, og sliter så sykt med å bruke artiklene riktig..
Der - die - das - die og hele rekka er okei, men så fort jeg må ta hensyn til predikativ, an auf hinter in osv, så faller jeg av. Vet at dativpreposisjoner styrer dat. og akkusativprep. styrer akk., men hva med vekselpreposisjonene? Og skal jeg alltid følge opp med dativform på artikkelen når ordet før er et predikativ?

Supertakknemlig om noen svarer - har 2 eksamener i faget ... :(

Når det kommer til vekselpreposisjonene, så kan du forestille deg den gitte situasjonen:

Ich gehe ins Kino (Jeg går på kino; jeg beveger meg altså til et sted/objekt => Akkusativ)

Ich bin im Kino (Jeg er på kinoen; jeg er i ro et sted => Dativ)

I tillegg kommer alle disse andre tilfellene hvor vi har verb og vekselpreposisjon. Her er det lite annet enn pugging som må til. Og her har du ei liste med 250 slike: https://projektdeutsch2.files.wordpress.com/2012/03/verben_prc3a4positionen.pdf

I tillegg vil jeg på det varmeste anbefale denne boka: http://www.amazon.de/Langenscheidt-Großwörterbuch-Deutsch-als-Fremdsprache/dp/3468490380 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hva mener du med denne siste setningen, dativform etter predikativ? Predikativ står så vidt jeg vet i nominativ, skjønner ikke hva du mener her?

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...