AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Hei. Vet det høres helt sinnsykt ut men dette er dessverre situasjonen. Vi fikk tvillinger da barnet var 13 mnd, og har hatt det hektisk. Ingen unnskyldning, men forklaring. Det har derfor blitt iPad til de fleste måltider for å slippe trass ift mat. Ungen liker alt, men spiser ikke uten iPad. Da sier ungen "liker ikke" og skyver maten bort, hyler eller kaster maten i bakken. Nå må vi bare ta kampen. Vi vil ha hyggelige stunder ved middagsbordet og snakke sammen, ikke glane inn i en skjerm. Vil også at barnet mitt ikke skal ha et slikt forhold til mat, at man må se på noe for å spise. Regner med det vil bli mye spisenekt og hyling, men vi må bare gjøre det nå. Heldigvis spiser ungen det han får i barnehagen, regner med han ikke vil spise frokost, middag og kvelds her siden iPaden plutselig er borte. Vi har forsøkt noen ganger å erstatte iPaden med bøker, men de blir bare hevet i bakken. Noen som har vært i denne situasjonen og har tips? Vær så snill, ikke svar hvis ikke du har råd å komme med, vi føler oss jævlige nok fra før, vi VET hvor feil det er. Må presisere at det har vært iPad til måltider, men ellers har det ikke vært noe selv om jeg vet det er for mye med tre ganger om dagen. Vi leker alltid mellom middag og kvelds med puslespill, bøker, tegnesaker osv. Det er bare pga måltidene ble en kamp at vi begynte med iPad, noe vi aldri skulle gjort men vi var helt utslitte av søvnmangel pga tvillingene. Anonymkode: 0534d...254 1
Fluttershy Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 Jeg hadde bare fjernet det tvert. Det blir sikkert hyl og grin, spisenekt osv. en stund, men det hadde jeg bare oversett. Barn spiser når de blir sultne. Og en periode med lite mat overlever de. Det vil helt sikkert gå seg til når de forstår at iPad'en ikke kommer tilbake!Lykke til! 14
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 Det er vel lite annet å gjøre en å kutte helt ut. Legg vekk ipad i en måneds tid. Si den har ferie, eller er ødelagt eller noe, og så ta den kampen dere ikke tok da dere hadde søvnmangel. Anonymkode: 021e9...9b1
mulberrygal Skrevet 16. november 2015 #4 Skrevet 16. november 2015 Det handler om å bryte en vane, flytt fokuset helt bort ved måltidene. La han f.eks se på ipad før dere skal spise også sier du noe slik som idag skal vi spise en helt spesiell piknik i stua/ute/på rommet/what not uten ipaden. Neste dag så kan dere spise som vanlig igjen bare uten ipaden du kan vise at den er tom for strøm/eller bytte den ut med en ødelagt en å vise at den ikke lengre funker. Da blir det lettere å akseptere ved å avlede han noen dager, hvis dere er heldig blir vanen brutt å det blir mindre hyl og skrik når dere sier nei senere. Prøv å ikke erstatt den med leker eller bøker for det blir også en uvane, fokuser heller på trivsel med matbordet, litt barnemusikk i bakgrunnen kan være koselig 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Når Ipaden er borte, og det blir mye hyl og skrik, husk å fokusere på å rose all god oppførsel, så langt det lar seg gjøre.Det kan kanskje være greit å ha en periode med dessert etter middag, eller klstremerkebelønning hver gang ett måltid har gått bra. Kanskje med en større belønning etter x klistremerker. Anonymkode: 021e9...9b1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Forstår godt at dere har havnet i denne fella. Føler selv at det kan bli litt mye iPad her, og vi er ikke i nærheten av å ha så tette barn 😄! Tror jeg ville forberedt barnet på forhånd. Bare si helt enkelt at "i dag blir det ikke iPad når vi skal spise. Ikke iPad." Helt enkelt, og gjenta mange ganger. Og så gjelder det å holde seg rolig, stå på deres og rose god oppførsel i rikt monn etterpå. Enkel oppskrift, men ikke så enkel å gjennomføre...I know!! Men jeg tror kanskje barnet vil forstå mer enn dere tror dersom dere forbereder godt. Husker da jeg skulle slutte å amme førstemann på kvelden. Hun var nærmere 2 år. Da gjentok jeg mange ganger at "i kveld blir det ikke pupp", og hun forholdt seg veldig greit til det...vet ikke om det var pga det jeg sa da, men tror det bidro litt iallefall... Anonymkode: 2ff4b...c6d
GammelKaktus Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Jeg hadde bare fjernet den. Når barn blir sultne nok så spiser de.
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 Fjern den heltPutt i ørepropperRos og skryt av god oppførsel 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Innfør vanlig barnetv kl.18. "Ikke tv nå, men vi skal se...etter middag". Vi har litt eldre barn, men har måtte kuttet ut alt annet enn NRK-super, til vanlig barnetv-tid. De blir hysteriske og fullstendig avhengige av Netflix, Viaplay, Nickelodeon osv, helt anfall.Selvfølgelig kan ikke vi heller sitte med ipad eller telefon og se på ting, om det så er å lese avisen. "Glem Ipad-en på jobben" kanskje? Også har en kollega lånt den? Slik at den er helt borte noen uker. Anonymkode: f6430...72a 1
Gjest Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 (endret) Jeg hadde bare fjernet den. Når barn blir sultne nok så spiser de.Nei, det gjør de ikke. Du får komme hjem til meg på felttur om du er i tvil --------------------------------Jeg hadde tatt gradvis avvenning. Prøvd putte i ham mest mulig i et fart så han iallefall får blodsukkeret opp litt, og så fjernet den når kanskje halvparten er igjen på tallerkenen i noen dager - for så å kutte den helt ut. Når det blir hyl tar dere han rolig fra bordet, og sier at han kan få mer mat om han sitter fint(det kommer han ikke til å ville regner jeg med, og blir nok ganske så gretten resten av dagen - mulig han går helt i fistel pga lavt blodsukker og dermed ikke vil spise neste måltid heller, og da må man bare forsøke på nytt med distraksjoner for å få i litt mat igjen, men langt kortere tid enn tidligere). Dersom han spiser normalt i barnehagen tror jeg det er fullt mulig å få det gjennomført, men jeg tipper det blir en helvetes kamp.Så må dere nok bare legge Ipaden bort i noen gode uker fullstendig, det betyr at ingen skal se på den overhodet. Etterhvert kan dere kanskje bruke den kun utenom måltider, i situasjoner hvor det ikke er typisk rutinebasert. Slapp helt av med at dere har brukt dette for å få i ungen mat, jeg har bare en unge og har brukt så mange upedagogiske triks for å få i barnet iallefall litt mat, målet helliger middelet i sånne tilfeller sålenge man kutter det ut når en vet at de faktisk får i seg mat etterhvert og ellers spiser normalt. Mat er faktisk elementært, og man sulter ikke barn når alternativet er at de ikke spiser.2åringer er kansje for små til å skjønne helt konseptet og sammenhengen med belønning via klistermerker etc? Iallefall hadde ikke det virket her. Vi må bare være konsekvente og late som ingenting - heller ikke rose. Det gir fokus på måltidet, som igjen fører til ingen spising. Det er vel forsåvidt ikke anbefalt å fortelle barn at de er "flinke" når det kommer til spise"vegring". Endret 16. november 2015 av Allis Hagtorn 1
BlendaSensitive Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Nei, det gjør de ikke. Du får komme hjem til meg på felttur om du er i tvil --------------------------------Jeg hadde tatt gradvis avvenning. Prøvd putte i ham mest mulig i et fart så han iallefall får blodsukkeret opp litt, og så fjernet den når kanskje halvparten er igjen på tallerkenen i noen dager - for så å kutte den helt ut.Dersom han spiser normalt i barnehagen tror jeg det er fullt mulig å få det gjennomført, men jeg tipper det blir en helvetes kamp.Så må dere nok bare legge Ipaden bort i noen gode uker fullstendig, det betyr at ingen skal se på den overhodet. Etterhvert kan dere kanskje bruke den kun utenom måltider, i situasjoner hvor det ikke er typisk rutinebasert. Slapp helt av med at dere har brukt dette for å få i ungen mat, jeg har bare en unge og har brukt så mange upedagogiske triks for å få i barnet iallefall litt mat, målet helliger middelet i sånne tilfeller sålenge man kutter det ut når en vet at de faktisk får i seg mat etterhvert og ellers spiser normalt. Mat er faktisk elementært, og man sulter ikke barn når alternativet er at de ikke spiser.Med mindre barnen har spisevegring, så sulter faktisk ikke barn i hjel. Og er barnet sulten fordi den ikke vl, så får h*n være sulten da.Så du tar feil. Men om ditt barn har andre årsaker til viktigheten av å spise (kroniske sykdommer), så kan det ikke sammenlignes med normale barn. For normale, friske barn sulter IKKE i hjel. TS: forklar flere ganger i løpet av dagen at det ikke blir ipad med middagsbordet. Si dette ved frokosten, etter barnehagen, halv time før middag, kvart før middag, og ved middagen så gis det ingen. Vil barnet ikke spise, så får h*n sitte der. Bråker barnet og forstyrrer, så kan barnet gå og leke. Og blir tilbudt kveldsmat, uten ipad. Med et såpass lite barn ville jeg nok tatt en helt timeout, til måltidene er blitt vanlig. Og da selvfølgelig for hele familien mens barnet er våken, vanskelig for lite barn forstår hvorfor noen kan, mens barnet ikke får.Et barn som er større med godt språk kan man avtale for eksempel en halv time etter maten er spist. Lykke til TS! Oppdater oss gjerne. 3
Gjest Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 (endret) Med mindre barnen har spisevegring, så sulter faktisk ikke barn i hjel. Og er barnet sulten fordi den ikke vl, så får h*n være sulten da. Javel. Min erfaring er at ganske mange barn uten kroniske sykdommer kan gå rimelig lenge uten mat, og det danner en vond sirkel. Finnes også nok av medisinske artikler på nett som bestrider det du sier om at "bare man er konsekvent så spiser de".Noen barn spiser når de bare skjønner at de ikke får viljen, fordi de i utgangspunktet har grei matlyst. Andre spiser mindre, og blir så sinte og frustrerte pga sult at de blir enda mer umulig å få i mat. Unger er forskjelige selv om du ikke innser det.Det er jo omsorgssvikt ganske lenge før barnet faktisk bokstavelig talt sulter ihjel.Du har åpenbart ikke hatt et barn som er vanskelig i matveien over tid. Manglende næring kan føre til skader på sikt, og ungen vil ikke orke å delta normalt i barnehagen/hjemme. Barn skal aldri gå sultne over lang tid, det er mishandling. Endret 16. november 2015 av Allis Hagtorn 1
SkjultBruker Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 Aiai, kinkig situasjon! Jeg har i grunnen ingen andre råd til deg enn å bare ta den bort og stå på ditt. Barnet klarer seg noen måltider uten mat, og kommer nok til å spise før eller siden når det blir sultent, forutsatt at det ellers er friskt og har generelt god matlyst.En situasjon hos oss som jeg syns er litt morsom: Her i hus har iPaden kun blitt brukt som "barnevakt" til toåringen når jeg har dusjet, og far i huset har vært utenlands på jobb slik at jeg ikke har hatt andre til å se etter henne mens jeg dusjer. Hun får sitte på badegulvet med iPaden, og spiller fornøyd spill fra FisherPrice - eller Fantorangen-spillet. Det har blitt en vanesak når han ikke er hjemme, så nå når jeg skal dusje (enten han er hjemme eller ikke) spretter barnet opp, løper fornøyd til badet mens hun roper "Jaaa! Mamma dusje, jeg spille iPad!" Det er nesten sært å se hvor fascinerende iPaden er, hun blir helt oppslukt. Det er nesten som hun blir skuffet når han er hjemme, og jeg sier at nei hun skal ikke spille nå, nå skal hun være med pappa 😂 1
Patton Skrevet 16. november 2015 #14 Skrevet 16. november 2015 Her er det jo store individuelle forskjeller mellom barn, men min erfaring er at uansett hvor vanskelige de gjør seg så vil de stort sett alltid ha mat når det kommer til stykket. Hvis min to-åring (som er veldig matglad, så der har vi en fordel) gjør seg vanskelig når vi skal spise, så sier jeg bare: «ok, da får du sitte i sofaen og vente mens vi spiser». Så setter vi oss ned og begynner. Går sjelden mer enn 30 sekunder før barnet er på plass av egen fri vilje. Jeg vil foreslå at du kutter ipad’en tvert, men at du forbereder barnet godt på forhånd. Jeg ville begynt i god tid før neste måltid. For eksempelet ved stellet kvelden før. Si at «mamma og pappa har bestemt seg for å slutte med ipad når vi spiser». Når han våkner opp dagen etter, si «husker du at vi skal slutte med ipad? Mamma og pappa har bestemt at vi skal slutte med ipad når vi spiser».Forsøk å spis frokost uten ipad. Hvis han ikke vil spise så overser du ham, spiser ferdig selv og drar til barnehagen. Går ut i fra at de har et frokostmåltid der også. Han klarer seg fint uten mat frem til det. I bilen på vei hjem fra barnehagen så gjentar du at dere skal slutte med ipad ved måltidene. Så vil jeg foreslå at dere lager noe dere vet han virkelig liker til middag, for eksempel pizza hvis det er populært. Så får vi satse på at dette er så tiltrekkende at han vil spise favorittmåltidet sitt selv om dere ikke har ipad til. Sånn ellers er det viktig å være konsekvent her. Begge foreldrene må tørre å være litt harde. Så er det selvsagt slik at det kan ikke gå flere dager uten at han spiser hjemme. 2
BlendaSensitive Skrevet 16. november 2015 #15 Skrevet 16. november 2015 (endret) Javel. Min erfaring er at ganske mange barn uten kroniske sykdommer kan gå rimelig lenge uten mat, og det danner en vond sirkel. Finnes også nok av medisinske artikler på nett som bestrider det du sier om at "bare man er konsekvent så spiser de".Noen barn spiser når de bare skjønner at de ikke får viljen, fordi de i utgangspunktet har grei matlyst. Andre spiser mindre, og blir så sinte og frustrerte pga sult at de blir enda mer umulig å få i mat. Unger er forskjelige selv om du ikke innser det.Det er jo omsorgssvikt ganske lenge før barnet faktisk bokstavelig talt sulter ihjel.Du har åpenbart ikke hatt et barn som er vanskelig i matveien over tid. Manglende næring kan føre til skader på sikt, og ungen vil ikke orke å delta normalt i barnehagen/hjemme. Barn skal aldri gå sultne over lang tid, det er mishandling. Når barnet spiseverger så har det sin årsak. IKKE av trass. Men feil handtering, oftest av foreldre/nære omsorgspersoner. For eksempel med alt for mye fokus på menge mat barnet skal ha i seg. Barn klarer seg med forbausende liten mengde. Det er foreldrene som mener noe annet. Og press (selv om den er godt ment) SKAPER problemer med mat. DETTE barnet spiser i barnehagen, altså sulter det ikke hjel av å ikke spise hjemme på noen dager. Som du uansett ikke vet kanskje går over etter en dag, eller fem dager uten ipad.Det er ALDRI ok å lure i barn mat. En del av måltidet er å lære seg "er jeg sulten? hvor sulten er jeg? hvor mvil jeg da spise?". Dette har også med respekt og integritet hos barnet. Der barn føler de blir tråkket på, så kan de velge ulike metoder for å handtere dette. Fortsette trasse, spise for mye "for å være snill", eller spise vegre. Og jeg har nesten 20 års erfaring med andres barn som førskolelærer og spesialpedagog. Samt to egne barn, der begge to er vanskelig på hver sin måte. Den ene innesluttende, ADD, småspist som en mus, tynn som en tråd, flere allergier. Den andre vill som en løve, springer fra bordet/kaster om hun blir sint, men elsker sosiale settinger, så hun spiser mest i selskap, for eksempel i barnehagen. Vi har aldri presset noen av de til å spise, men det skal oppføre seg fint med matbordet, de oppmuntres til å smake (den minste er kresen og vil leve på pasta og smør om hun får), men de skal lære seg å kjenne etter i seg selv når og hvor mye mat de vil ha.http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/matkresne-smabarn-34133.html Endret 19. november 2015 av Alice i Eventyrland 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #16 Skrevet 16. november 2015 *langt innlegg*SÅ enig i alt du skriver her, skulle ønske det var mulig å plusse dette innlegget (og det forrige du skrev i denne tråden) 100 ganger :jepp: Anonymkode: 90237...575 1
Gjest Magnifiq Skrevet 16. november 2015 #17 Skrevet 16. november 2015 Kutt tvert. Ikke ta frem iPad i det hele tatt på hvertfall en mnd.Om det blir spisenekt i en uke, så er det uansett ikke farlig. Barnet spiser vel i barnehagen?
Epleskall Skrevet 16. november 2015 #18 Skrevet 16. november 2015 Jeg ville ha unngått belønning av måltid med dessert/klistremerker. Tror det er viktig nå med en tilvenning til at måltid og mat er naturlig, uten iPad, belønning eller slikt. Kan du prøve å forberede og kanskje ta barnet med på beslutningen? Kanskje iPaden skal på ferie et sted han kan bli med å bestemme? Eller at iPaden må være med en eller annen *helt* og hjelpe med noe? Dette forutsetter jo kanskje at han er nærere 3 enn 1 år, da. Hvis han ikke kan forstå noe sånt, så er jeg enig med dem over som anbefaler å forberede barnet godt. Da er det lettere å minne barnet på at iPaden er på ferie/ hos *helt* eller minne ham på avtalen med dere. Og da er det også lettere å trøste ved protest, "jaaa, lille venn... Klart du er lei deg nå, du er jo såååå glad i ipad'en. Men nå er jo iPaden "der" eller "med helt", eventuelt minn på avtalen (som gjerne innebærer at han jo er blitt såååå stor gutt). Nå skal vi spise middag alle sammen / eventuelt han må vente til dere har spist hvis han nekter - og så skal vi leke og kose oss sammen". Henled gjerne oppmerksomheten til noe annet du vet barnet liker å gjøre. Type, kanskje bilen din vil ut på kjøretur, kanskje rødhette skal på tur til bestemor igjen - etc. Bare noen ideer. Og enig med dem over. Husk ros og skryt!!!
Gjest Skrevet 16. november 2015 #19 Skrevet 16. november 2015 (endret) Når barnet spiseverger så har det sin årsak. IKKE av trass. Men feil handtering, oftest av foreldre/nære omsorgspersoner. For eksempel med alt for mye fokus på menge mat barnet skal ha i seg. Barn klarer seg med forbausende liten mengde. Det er foreldrene som mener noe annet. Og press (selv om den er godt ment) SKAPER problemer med mat. DETTE barnet spiser i barnehagen, altså sulter det ikke hjel av å ikke spise hjemme på noen dager. Som du uansett ikke vet kanskje går over etter en dag, eller fem dager uten ipad.Det er ALDRI ok å lure i barn mat. En del av måltidet er å lære seg "er jeg sulten? hvor sulten er jeg? hvor mvil jeg da spise?". Dette har også med respekt og integritet hos barnet. Der barn føler de blir tråkket på, så kan de velge ulike metoder for å handtere dette. Fortsette trasse, spise for mye "for å være snill", eller spise vegre. Og jeg har nesten 20 års erfaring med andres barn som førskolelærer og spesialpedagog. Samt to egne barn, der begge to er vanskelig på hver sin måte. Den ene innesluttende, ADD, småspist som en mus, tynn som en tråd, flere allergier. Den andre vill som en løve, springer fra bordet/kaster om hun blir sint, men elsker sosiale settinger, så hun spiser mest i selskap, for eksempel i barnehagen. Vi har aldri presset noen av de til å spise, men det skal oppføre seg fint med matbordet, de oppmuntres til å smake (den minste er kresen og vil leve på pasta og smør om hun får), men de skal lære seg å kjenne etter i seg selv når og hvor mye mat de vil ha.http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/matkresne-smabarn-34133.html Vi er enige i teorien, men jeg er fortsatt uenig i utsagnet "alle barn uten diagnoser spiser når de er sultne". Jeg har ikke sagt noe som tilsier at jeg ikke støtter faglig forskning på temaet. Endret 19. november 2015 av Alice i Eventyrland 1
Gjest chiki Skrevet 16. november 2015 #20 Skrevet 16. november 2015 Minn han på i god tid før hvert måltid at dere har sluttet med ipad. Viss han er flink å spise middag skal dere se barnetv sammen kl1730. Det vil gå aeg til! Når måltidene går bra kan dere belønne han med litt ipad etter middag feks:) har all medfølelse for dere altså! Redd vi har vendt vår på 18 mnd til for masse tv etter oen måneder hvor jeg og mannen har vært syke på tur,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå