Summers Skrevet 16. november 2015 #1 Del Skrevet 16. november 2015 Hvorfor er det sånn at enkelte personer får mer anerkjennelse for det de sier enn andre? Noen kan si hva som helst og det er gull, mens andre kan si det samme og bli ignorert. Noe er kanskje smisking, men man ser det jo også når personen som gir ros ikke kan få noe tilbake(f.eks han roser en han ser på TV anonymt på et nettoforum). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 16. november 2015 #2 Del Skrevet 16. november 2015 Har du noen eksempel? Jeg tror det er som at man har bygget seg opp en viss ... hva skal man si "bunn-anerkjennelse". Hvis man ser på Kenny som en skikkelig bra fyr, så har han en del godvilje og "bunn-anerkjennelse". La oss si at for noe til å være morsomt så må det være 15. Hvis Kenny hos meg har "bunn-anerkjennelse" på 7, trenger han kun å si noe som er morsomt i en grad av 8. Mens Thomas som er sykt teit, og har en bunn-anerkjennelse på -2, må si noe som er morsomt i en grad av 17. Det samme gjelder hvis de sier noe dumt. Kenny som har litt bunn-anerkjennelse kan si noe dumt, men siden han allerede har bunn-anerkjennelse, går det i null. Thomas sier noe som egentlig ikke er dumt, det er bare midt på, men det blir dumt siden han sier det. Hvordan man oppleves utover en gitt, eksakt situasjon påvirker hvordan andre ting man sier oppleves. Derfor har førsteinntrykk mye å si. Samme med f.eks at andre har gitt noen mye positivt, fra før. Som her inne, om vi ser et innlegg som har blitt plusset 30 ganger så er det kanskje større sjanse for at vi plusser det enn det hadde vært hvis det hadde blitt plusset 0 ganger fra før. Det er fordi vi er gjerne påvirket til å se det i et godt lys, "så mange har synes det var bra, hmm" og man forventer seg noe bra. (Jeg sier ikke at folk plusser ting de ikke liker, men at det kanskje er en mekanikk i at man blir positivt innstilt og den positive innstillingen gir en "bunn-anerkjennelse" på 1. Bare noen tanker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 16. november 2015 #3 Del Skrevet 16. november 2015 Det har mye med selvsikkerheten personen viser å gjøre. Man trenger også gode enkle forklaringer og ikke ro seg bort når man har tatt feil, men heller bare beklage. Om man aldri innrømmer feil, blir man til slutt hatet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arktis Skrevet 16. november 2015 #4 Del Skrevet 16. november 2015 Det har jeg også tenkt på. Kanskje det har noe med det bildet man har dannet seg av den personen fra før av. Kanskje man har lettere for å applaudere en person man av ulike grunner liker. "Klapp, klapp, klapp! Det må jo være bra når h*n sier det". Mens hvis en person man har mer nøytrale tanker om sier nøyaktig det samme. "Hmm, ja, jo, sikkert". Altså at det skal mindre til før man applauderer en person man allerede har et positivt inntrykk av, enn en person som er mer nøytral. Den nøytrale må jobbe mer for å få anerkjennelsen siden det ikke fra før av ligger noe forventning i det h*n sier. Og motsatt hvis noen sier noe mindre smart, så vil den man har et nøytralt eller negativt inntrykk av få tyn for det, men hvis det derimot kommer fra noen man tenker positivt om kan man være tilbøyelig til å se mer gjennom det.Det at person blir nesten like mye vektlagt som sak kan man jo også se når det gjelder yrkestitler og såkalte ekspertuttalelser. Det at enkelte ikke stiller seg kritisk til hva som blir sagt fordi det kommer fra f.eks. en lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #5 Del Skrevet 16. november 2015 Har du noen eksempel? Jeg tror det er som at man har bygget seg opp en viss ... hva skal man si "bunn-anerkjennelse". Hvis man ser på Kenny som en skikkelig bra fyr, så har han en del godvilje og "bunn-anerkjennelse". La oss si at for noe til å være morsomt så må det være 15. Hvis Kenny hos meg har "bunn-anerkjennelse" på 7, trenger han kun å si noe som er morsomt i en grad av 8. Mens Thomas som er sykt teit, og har en bunn-anerkjennelse på -2, må si noe som er morsomt i en grad av 17. Det samme gjelder hvis de sier noe dumt. Kenny som har litt bunn-anerkjennelse kan si noe dumt, men siden han allerede har bunn-anerkjennelse, går det i null. Thomas sier noe som egentlig ikke er dumt, det er bare midt på, men det blir dumt siden han sier det. Hvordan man oppleves utover en gitt, eksakt situasjon påvirker hvordan andre ting man sier oppleves. Derfor har førsteinntrykk mye å si. Samme med f.eks at andre har gitt noen mye positivt, fra før. Som her inne, om vi ser et innlegg som har blitt plusset 30 ganger så er det kanskje større sjanse for at vi plusser det enn det hadde vært hvis det hadde blitt plusset 0 ganger fra før. Det er fordi vi er gjerne påvirket til å se det i et godt lys, "så mange har synes det var bra, hmm" og man forventer seg noe bra. (Jeg sier ikke at folk plusser ting de ikke liker, men at det kanskje er en mekanikk i at man blir positivt innstilt og den positive innstillingen gir en "bunn-anerkjennelse" på 1. Bare noen tanker. Dette var veldig godt forklart, og stemmer nok mye for min del, merker det samme med mengde likes på Facebook og om jeg trykker eller ikke. Ikke med gode venner, da trykker jeg uansett fordi jeg er kvalmende solidarisk. Anonymkode: a1b1c...ea2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aquiz Skrevet 16. november 2015 #6 Del Skrevet 16. november 2015 Kildesortering og troverdighet, det er det som gjør at man hører mer på noen enn andre.Jeg har f.eks. en kar på fb som ELSKER (og ikke bare litt) å snakke dritt om politiet. Har en betjent kjørt i grøften eller gitt en bot feil kan du være sikker på at han legger ut om det på fb. Han har aldri blitt tatt av politiet, men han liker å score creds og tror dette er veien å gå. I tillegg er denne karen veldig glad i å sykle og kommer også med gode sykkelråd samt kjemper for bedre rettigheter i trafikken. I og med at han blir sett på som en tulling pga politiuttalelsene som kommer jevnlig, så er det ingen som i det heletatt gidder å lese det han skriver om sykling. Jeg har også en kjørelærer i min omgangskrets, og når han kommer med uttalelser ang trafikk og sykling så leser alle. Dette gjelder for det vanlige mennesket...! Jeg gidder ikke å gå inn på slik som hatmeldinger og hvorfor noen får mer oppmerksomhet enn andre, for det virker som om at kildesortering og troverdighet dessverre ikke gjelder.Der går det mer på flokkmentalitet, synsing og ignoranse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #7 Del Skrevet 16. november 2015 Det er litt morsomt at dette spørsmålet kom opp nå, fordi jeg tenkte på det i går.La oss si at min sønn mottok fagbrevet som maler i år. Han har fullført to år som lærling, og har også jobbet to år i fargehandel/malebutikk, og han er den jeg rådfører meg med når jeg skal kjøpe maling, pensler, vil prøve nye teknikker osv.Naboen kom til meg for å spørre hvilken maling jeg hadde brukt på grunnmuren vår, fordi han mente den hadde holdt seg pen i så lang tid. Jeg svarte på det mens sønnen hørte på, hvorpå sønnen sier "mamma, nå er det mer enn 10 år siden vi malte den muren. I dag finnes det andre produkter som er bedre". Hvorpå han kort forklarer til naboen fordeler og ulemper med de ulike produktene, hvilke produkter han selv ville valgt, og hvorfor.Naboen reiser så til fargehandelen, og kjøper det produktet jeg hadde brukt for mange år siden, ikke det produktet som ble anbefalt av en fagarbeider i dag.Hva var det som gjorde at naboen hørte mer på meg, enn på den personen jeg normalt sett er den jeg rådfører meg med?Alder er det eneste forklaringen jeg har! Og der ligger min forklaring. Alder, kjønn (jfr Harald Eias kronikk), status, alt dette er faktorer som spiller inn. Anonymkode: 91480...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #8 Del Skrevet 16. november 2015 Det er litt morsomt at dette spørsmålet kom opp nå, fordi jeg tenkte på det i går.La oss si at min sønn mottok fagbrevet som maler i år. Han har fullført to år som lærling, og har også jobbet to år i fargehandel/malebutikk, og han er den jeg rådfører meg med når jeg skal kjøpe maling, pensler, vil prøve nye teknikker osv.Naboen kom til meg for å spørre hvilken maling jeg hadde brukt på grunnmuren vår, fordi han mente den hadde holdt seg pen i så lang tid. Jeg svarte på det mens sønnen hørte på, hvorpå sønnen sier "mamma, nå er det mer enn 10 år siden vi malte den muren. I dag finnes det andre produkter som er bedre". Hvorpå han kort forklarer til naboen fordeler og ulemper med de ulike produktene, hvilke produkter han selv ville valgt, og hvorfor.Naboen reiser så til fargehandelen, og kjøper det produktet jeg hadde brukt for mange år siden, ikke det produktet som ble anbefalt av en fagarbeider i dag.Hva var det som gjorde at naboen hørte mer på meg, enn på den personen jeg normalt sett er den jeg rådfører meg med?Alder er det eneste forklaringen jeg har! Og der ligger min forklaring. Alder, kjønn (jfr Harald Eias kronikk), status, alt dette er faktorer som spiller inn. Anonymkode: 91480...bb9Det var vel mer sannsynlig at naboen kjøpte produktene du anbefalte fordi grunnmuren er bevis nok på at det er bra?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #9 Del Skrevet 16. november 2015 Hvorfor er det sånn at enkelte personer får mer anerkjennelse for det de sier enn andre? Noen kan si hva som helst og det er gull, mens andre kan si det samme og bli ignorert. Noe er kanskje smisking, men man ser det jo også når personen som gir ros ikke kan få noe tilbake(f.eks han roser en han ser på TV anonymt på et nettoforum). Vi klarer ikke være objektive fordi vi blander inn personlige synsinger,og saken blir ubetydelig.Det er en grunn.Andre grunner er måten en kommuniserer på,selvsikkerhet og tydelighet.En kan si det samme på mange måter,og på ulike måter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #10 Del Skrevet 16. november 2015 Det var vel mer sannsynlig at naboen kjøpte produktene du anbefalte fordi grunnmuren er bevis nok på at det er bra?? Det tviler jeg sterkt på!Muren ser fin ut på avstand, men den skjuler noe som ikke er like bra, nemlig fukt.Produktet er så "tett" at selv om muren tilsynelatende var tørr nok ved påføring, har det stengt inne det lille som var av restfuktighet, noe vi oppdaget nå nylig, fordi muren har begynt å flasse på enkelte steder.Neste år må all gammel murpuss fjernes, og ny murpuss må legges på igjen, før maling. Og da kommer vi ikke til å bruke samme produktet igjen.Det ble påpekt gjentatte ganger hvor nøye man må være for å få et godt resultat (murens tørrhet før pålegging, luftfuktighet, temperatur osv), og at selv om det ser bra ut, er det ikke nødvendigvis like bra under overflaten. Anonymkode: 91480...bb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 16. november 2015 #11 Del Skrevet 16. november 2015 Dette har med historikk å gjøre. For eksempel vil folk som er ansett for å være kunskapsrike nærmest kunne finne på fakta uten at noen motsier dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #12 Del Skrevet 16. november 2015 Det tviler jeg sterkt på!Muren ser fin ut på avstand, men den skjuler noe som ikke er like bra, nemlig fukt.Produktet er så "tett" at selv om muren tilsynelatende var tørr nok ved påføring, har det stengt inne det lille som var av restfuktighet, noe vi oppdaget nå nylig, fordi muren har begynt å flasse på enkelte steder.Neste år må all gammel murpuss fjernes, og ny murpuss må legges på igjen, før maling. Og da kommer vi ikke til å bruke samme produktet igjen.Det ble påpekt gjentatte ganger hvor nøye man må være for å få et godt resultat (murens tørrhet før pålegging, luftfuktighet, temperatur osv), og at selv om det ser bra ut, er det ikke nødvendigvis like bra under overflaten. Anonymkode: 91480...bb9Ok,da stiller jo saken seg annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestvest Skrevet 16. november 2015 #13 Del Skrevet 16. november 2015 Jeg tror personer kan skille mellom den reflekterte, og den som har plukket opp kunnskapen fra en bok og andre kilder. Kunnskap er innhentet fra en annen person, hvilket gjør at noe av den direkte formidlingen uteblir. Mens den reflekterte formidler gjerne egne tenker og følelser: Hvilket gjør dette mer ekte: Lettere å kjøpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #14 Del Skrevet 17. november 2015 (endret) Hvorfor er det sånn at enkelte personer får mer anerkjennelse for det de sier enn andre? Noen kan si hva som helst og det er gull, mens andre kan si det samme og bli ignorert. Noe er kanskje smisking, men man ser det jo også når personen som gir ros ikke kan få noe tilbake(f.eks han roser en han ser på TV anonymt på et nettoforum).Fordi vi er sauer. Vi anser noen mennesker for populære og de kan si nesten hva som helst og det godtas av mange, (men ikke alle). De som er mest opptatt av å høre til saueflokken godtar det meste, mens de ensomme ulvene ser klarere og skiller bedre mellom rett og galt. Se bare på en jentegjeng på ungdomsskolen. Der har man ofte ei dronning som styrer showet og som har en flokk som følger henne no matter What. Dette brukes ofte som salgstriks. Se f.eks hvor mange populære bloggere eller idrettskjendiser som reklamerer for et produkt og salget går til himmels. Fordi vi ønsker å identifisere oss med bloggeren eller atleten. Se også på en gjeng som mobber. Mange følger mobberen, selv om de vet det de gjør er galt, men de tør ikke å bli holdt utenfor saueflokken selv, derfor er de med på mobbinga. Aldri skjønt hvorfor folk ikke klarer å gjøre seg opp sine egne meninger. Det er nok derfor jeg aldri har vært populær heller.Anonymkode: b0cdd...31c Endret 18. november 2015 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #15 Del Skrevet 17. november 2015 Det er litt morsomt at dette spørsmålet kom opp nå, fordi jeg tenkte på det i går.La oss si at min sønn mottok fagbrevet som maler i år. Han har fullført to år som lærling, og har også jobbet to år i fargehandel/malebutikk, og han er den jeg rådfører meg med når jeg skal kjøpe maling, pensler, vil prøve nye teknikker osv.Naboen kom til meg for å spørre hvilken maling jeg hadde brukt på grunnmuren vår, fordi han mente den hadde holdt seg pen i så lang tid. Jeg svarte på det mens sønnen hørte på, hvorpå sønnen sier "mamma, nå er det mer enn 10 år siden vi malte den muren. I dag finnes det andre produkter som er bedre". Hvorpå han kort forklarer til naboen fordeler og ulemper med de ulike produktene, hvilke produkter han selv ville valgt, og hvorfor.Naboen reiser så til fargehandelen, og kjøper det produktet jeg hadde brukt for mange år siden, ikke det produktet som ble anbefalt av en fagarbeider i dag.Hva var det som gjorde at naboen hørte mer på meg, enn på den personen jeg normalt sett er den jeg rådfører meg med?Alder er det eneste forklaringen jeg har! Og der ligger min forklaring. Alder, kjønn (jfr Harald Eias kronikk), status, alt dette er faktorer som spiller inn. Anonymkode: 91480...bb9det handler om sosial tilhørighet. Naboen identifiserer seg med deg, ikke sønnen din. Hadde naboen spurt sønnen din i butikken så hadde han møtt en fagmann, ikke en ungdom, så da hadde han nok lyttet til rådet til din sønn. Anonymkode: b0cdd...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summers Skrevet 17. november 2015 Forfatter #16 Del Skrevet 17. november 2015 Tusen takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 18. november 2015 #17 Del Skrevet 18. november 2015 Tråden ryddet for spekulasjonerBond, forumansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå