AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Hei, har seg sånn at bilen min røk tidligere i høst og jeg ble nødt til å kjøpe meg en annen bil. Det passet veldig dårlig at jeg måtte ordne med ny bil og at jeg ikke fikk noe igjen for den andre, ettersom motoren havarerte. I tillegg røk vaskemaskina. Så det ble mye utgifter på en gang, og jeg måtte skrape alt som var av kontoer, utsette regninger osv. Dette er første måned der jeg har kommet ajour med alt, og føler jeg går litt i pluss igjen. Jeg har alene ansvaret for min datter, det nærmer seg jul, og denne vanvittige julegave handelen. Det har seg sånn at jeg har noen venner mer barn, hvor vi alltid har pleid å kjøpe julegaver til hverandres barn. Mange av disse ser jeg kanskje 1-2 ganger i året ettersom vi bor et stykke unna hjemstedet mitt. Disse barna får haugevis av julegaver da de har store familier, og barna blir overøst. Vi har veldig liten familie, jeg har ikke foreldre, kun en bror og en tante + kusine og besteforeldre. Min datter får derfor ikke er hav av gaver. Jeg pleier som oftest å kjøpe en stor gave, og flere små så det skal fylles litt opp under treet. I år har jeg rett og slett ikke råd til å gi alle andres barn gaver, som allerede har stappfullt juletre med gaver på bekostning av min datters julegaver. For meg er hun den viktigste, og den personen jeg vil prioritere når det kommer til julegaver. Jeg opplever at folk ofte blir fornærmet når noen velger å kutte ut gavedeling, hvordan går jeg frem? Tips og råd? Jeg må nesten prioritere nærmeste familie, de får heller ikke store gaver i år, og min datter. Neste år vil jeg jo ha bedre råd igjen. Om noen har tips til hjemmelagde julegaver hvor innholdet ikke koster masse å anskaffe, så kom gjerne med tips. Anonymkode: f73dd...6be
Rotemor Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 Jeg ville rett og slett sagt fra."I år har jeg lite penger, så jeg må dessverre begrense meg så mye som mulig..."De fleste har hatt dårlig råd i ivet og forsår det. Det er verre å få fine gaver og selv gi bort billige uten å si noe Det ordner seg:) 2
Tibbie Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 Du kan nok si det til venninnene dine. Det er ikke skamfullt å ha en økonomisk trang periode innimellom. Som Rotemor sa; de fleste opplever det iløpet av livet.Fortell dem hvor lei deg du er, men at situasjonen dessverre er sånn i år. De vil nok forstå. Spesielt om du bare ser disse barna 1-2 ganger i året. Barna husker sikkert så vidt hvem du er. Jeg fikk alltid gaver av mine foreldres fjærne slektninger, gamle venner, naboer ol. Jeg visste ikke nesten ikke hvem noen var, og ville neppe merket det om noen av dem uteble året etter Men et tips fra meg er å bruke eBay. Der finne du flotte gaver til bare en brøkdel av hva det koster i Norge - og spesielt gaver til barn! Da kan du nok gi alle en liten oppmerksomhet til prisen av to. Men da bør du slenge deg rundt å bestille så fort som mulig om det skal rekke frem til jul 2
skruf Skrevet 16. november 2015 #4 Skrevet 16. november 2015 Vær ærlig og si det rett ut at du har det litt stramt nå pga uforusette utgifter, og at du derfor ønsker å kutte ut julegaver til hverandre/hverandres barn. De er venner og vil garantert ha forståelse for det!Personlig så begynte jeg gradvis å kutte ned på julegavelista vår for noen år siden (sa selvfølgelig fra i god tid), ikke pga økonomi men rett og slett pga jeg synes julegavestyret har gått over stokk og stein og man må kjøpe til kreti og pleti. Det er jo ikke det julen havner om, men har blitt en skikkelig kjøpsfest. Så nå kjøper vi julegaver bare til de aller nærmeste 3
Miss moneypenny Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Bare å si det som det er, det hadde jeg gjort 😊
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Bare si det som det erJeg har fortalt alle jeg kjenner at ingen får julegaver fra meg i år. Økonomien er såpass skrapet at dersom jeg må kjøpe julegaver så kan jeg ikke kjøpe mat. Alle var forståelsesfulle og respekterte det helt
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Sånn er det her i år og. Så jeg har bare fortalt alle, at jeg har så dårlig råd i år, at de kan ikke få gave. Anonymkode: d7c0c...3e3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 Jeg synes ofte at det er dyrere med hjemmelagede gaver enn noe småtteri fra ebay/salg på bokandel/nille el.l. Ull/garn er ganske dyrt, for eksempel, så et par strikkede sokker blir fort en hundrelapp i garnutgifter (evt en femtilapp i små størrelser til barn?)Skal du sende i posten, er det der den store utgiften kommer. Porto er kjempedyrt! Må du sende i posten, ville jeg droppet det.Er din datter så liten at hun ikke får med seg mye av julegaveåpningen likevel, ville jeg også ha droppet det.Får du til å levere gavene uten å sende i posten, ville jeg prøvd å finne noe morsomt og billig på ebay, eller hamstret på salg i ulike butikker. Søstrene Grene og TGR har mye artig for en liten penge. Anonymkode: 4625e...156 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Jeg synes ofte at det er dyrere med hjemmelagede gaver enn noe småtteri fra ebay/salg på bokandel/nille el.l. Ull/garn er ganske dyrt, for eksempel, så et par strikkede sokker blir fort en hundrelapp i garnutgifter (evt en femtilapp i små størrelser til barn?)Skal du sende i posten, er det der den store utgiften kommer. Porto er kjempedyrt! Må du sende i posten, ville jeg droppet det.Er din datter så liten at hun ikke får med seg mye av julegaveåpningen likevel, ville jeg også ha droppet det.Får du til å levere gavene uten å sende i posten, ville jeg prøvd å finne noe morsomt og billig på ebay, eller hamstret på salg i ulike butikker. Søstrene Grene og TGR har mye artig for en liten penge.Anonymkode: 4625e...156Ullgarn kan man få for en billig penge, der er det enorme prisforskjeller. Anonymkode: d35bc...239
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 Om man skal kjøpe alt man trenger for å lage gaver så kan det bli dyrt, men om man driver med slikt så har man gjerne en del liggende allerede. Jeg heklet en del julegaver i fjor og det ble veldig billig for meg siden jeg hadde noen nøster liggende etter tidligere prosjekter. Samme med hjemmelaget godteri eller hudprodukter.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Jeg ble nylig alene med to nå. Må kjøpe meg bil og har jo begynt å betale på hus. Har ikke en dritt på sparekontoen... Slitsomt....Men tenkte å bake karameller/ vaniljefudge til enkelte til jul. Og så gi de ett bilde av de små i ramme. Men bare sånn lite, 10x15 ... Bildene har jeg nok, så koster da 20-30 for rammer ...Og de andre har jeg sagt at det blir billige julegaver ...og at de må selv gjøre sport i å kjøpe så billig som mulig til oss ! =) Anonymkode: 9147b...fc3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 Jeg ville sagt det rett ut at i år så har det dessverre vært så mye utgifter på høste (hallo, de fleste skjønner at ny bil koster!), at du må nok prioritere gave til din datter. Så dessverre har du ikke råd til julegaver i år. De aller fleste vil ha stor forståelse for dette! De er jo vennene dine så Anonymkode: eea4f...7a2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 Jeg synes det er helt kurant å si at i år dropper man julegaver til kreti og pleti, og gir kun til de aller nærmeste. Jula er en kjøpefest, og det blir verre og verre for hvert år. Anonymkode: d35bc...239
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #14 Skrevet 17. november 2015 Jeg ville sagt at bil- og vaskemaskinhavari oppå hverandre tappet reservene såpass at julegavekjøret må dempes i år. Jeg ville aldri blitt sur for en sånn melding, det er jo venninnene dine Hvis du absolutt VIL gi noe til disse barna og de ikke er så gamle, kan du for eksempel bare kjøpe en sånn godtepose som ser ut som en julestrømpe til ca kr 30, er de litt større kan du kjøpe ei dusjsåpe på Rema til kr 25.Har en grei økonomi selv nå, men det er har ikke alltid vært slik. Jeg ønsker likevel å kutte ned på julegavelista for det er mer stress enn kos når den teller 50 stk med stort og smått (inkl barnas venner). Anonymkode: 0fe2d...b8a
Gjest Magnifiq Skrevet 17. november 2015 #15 Skrevet 17. november 2015 Jeg har spurt venner i år om vi ikke skal droppe julegaver til unge. Det har ingen ting med økonomi å gjøre for min del, men ungene får nok fra familen uansett. Er lei det gaveberget rundt juletreet hvert år. Alle svarte positivt på det.
_isabella Skrevet 17. november 2015 #16 Skrevet 17. november 2015 Det er jo bare å være ærlig! Da jeg var student hadde jeg det trangt økonomisk. Noen år avtalte jeg med venner om å ikke utveksle gaver i det hele tatt, andre ganger avtalte vi en lav pris på forhånd slik at det ble likt. Ingen problem det, vi har vel alle vært der
Tiak Skrevet 17. november 2015 #17 Skrevet 17. november 2015 Nå vet jeg ikke hva slags snodige mennesker som pleier å bli fornærmet, men jeg ville bare sagt at i år har jeg dårlig råd og må prioritere datteren, derfor kan jeg dessverre ikke kjøpe julegaver. Og så ville jeg sendt et hyggelig julekort istedet.
Ymra Skrevet 18. november 2015 #18 Skrevet 18. november 2015 Støtter de andre her - bare å si ifra. Tenker som andre at dette er ingen grunn til å bli fornærmet.Sånn på generelt grunnlag tenker jeg også det må være ganske dyrt og slitsomt å kjøpe julegaver til veldig mange barn av venner. Jeg fikk aldri julegaver fra venner av foreldrene mine, og selv om vi var en liten familie, så gjorde det ingenting. For de aller aller fleste barn så blir det mer enn nok.Selv om flere av mine nære venner driver å får barn om dagen, så kommer ikke jeg til å begynne å kjøpe gaver til noen av dem. Regner ikke med at noen flir fornærmet for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå