Gå til innhold

Frekt å velge hvilket kakestykke man vil ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kjøpte jeg et kakestykke hos Deli de Luca og spurte ekspeditøren med en hyggelig tone om man kunne velge hvilket man ville ha siden det som så saftigst ut lå foran. Hun svarte "egentlig ikke" med en sur tone men jeg fikk det som jeg ville likevel. Etterpå var jeg litt paff, jeg betaler tross alt for en vare og må da ha min fulle rett til å velge hvilken jeg vil ha. 

Hvem har rett?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I går kjøpte jeg et kakestykke hos Deli de Luca og spurte ekspeditøren med en hyggelig tone om man kunne velge hvilket man ville ha siden det som så saftigst ut lå foran. Hun svarte "egentlig ikke" med en sur tone men jeg fikk det som jeg ville likevel. Etterpå var jeg litt paff, jeg betaler tross alt for en vare og må da ha min fulle rett til å velge hvilken jeg vil ha. 

Hvem har rett?

Jeg vet ikke.

Men jeg har vært ute for det samme (at konditoriet ville selge ut de gamleste kakestykkene først)

I slike tilfeller burde man egentlig la de gå glipp av oss som kunder

Anonymkode: a9895...b37

• Liker 11
Skrevet

Jeg jobber innen noe lignende. Det er en regel at vi tar det gamleste først. Når vi setter ut nytt så skal drt plasseres slik at det gamleste går først. Det er for å kaste minst mulig. Men noen ganger ber kundrn om å få den største eller det nyeste. Jeg synes vi har velstand siden folk kan stå og spørre på denne måten. Vi hadde vært takknemlige om vi bare kunne få mat dersom det var mangel her. På en annen side forstår jeg kunden. Maten er overpriset og jeg skjønner at folk vil ha en vare de vil betale for. Selv står jeg ikke og spør om sånt, fordi det virker egoistisk. Men jeg ble ganske irritert en gang, skulle ha en brownie og så var det litt forskjellig størrelse på dem. Så fikk jeg den minste.. Syns det er dårlig når de tar samme pris for forskjellige størrelser. 

Anonymkode: 3060d...6b9

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber innen noe lignende. Det er en regel at vi tar det gamleste først. Når vi setter ut nytt så skal drt plasseres slik at det gamleste går først. Det er for å kaste minst mulig. Men noen ganger ber kundrn om å få den største eller det nyeste. Jeg synes vi har velstand siden folk kan stå og spørre på denne måten. Vi hadde vært takknemlige om vi bare kunne få mat dersom det var mangel her. På en annen side forstår jeg kunden. Maten er overpriset og jeg skjønner at folk vil ha en vare de vil betale for. Selv står jeg ikke og spør om sånt, fordi det virker egoistisk. Men jeg ble ganske irritert en gang, skulle ha en brownie og så var det litt forskjellig størrelse på dem. Så fikk jeg den minste.. Syns det er dårlig når de tar samme pris for forskjellige størrelser. 

Jeg forstår dette med å unngå å kaste. (En mulighet er å bake kaker i mindre størrelser, slik at alle kakestykkene stort sett er ferskere enn ved baking av større kaker)

Hva er grensa for hvor gamle kakestykker på konditori kan være når de selges?

• Liker 1
Skrevet

Egoistisk: Ja

Men når man betaler mye penger (bortimot 80 kroner pr kakestykke) når man er ute og feirer en venns bursdag og spanderer, så ønsker man jo at kaken er fersk

Er det vaskelig for konditorier å planlegge ting på en slik måte at kakestykkene de har til salgs er ferskest mulig?

• Liker 5
Skrevet

Det har ikke jeg tenkt over. 

Pleier ofte å kjøpe skillingsboller på bakeri og i det hun bak disken skal ta en så sier jeg alltid "Jeg vil ha den der" mens jeg peker på den beste. :P 

Anonymkode: be6c7...b60

• Liker 5
Skrevet

Det har ikke jeg tenkt over. 

Pleier ofte å kjøpe skillingsboller på bakeri og i det hun bak disken skal ta en så sier jeg alltid "Jeg vil ha den der" mens jeg peker på den beste. :P 

Anonymkode: be6c7...b60

Bakeri selger bakervarer som er bakt samme dag ( i hvertfall de bakeriene jeg kjenner til)

Konditori og kafeer selger mye kaker som ikke er bakt samme dag...

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ser ut til å være stor forskjell på ting så ber jeg om å få en spesifikk bit, hvis ikke er det ikke så nøye. Jobbet på bakeri ett år, og lot alltid kundene velge ut det de ville ha. Men vi hadde ikke glassdisk, og det var lett å få tak i ting, så da var det ikke et problem :) 

• Liker 1
Skrevet

Egoistisk: Ja

Men når man betaler mye penger (bortimot 80 kroner pr kakestykke) når man er ute og feirer en venns bursdag og spanderer, så ønsker man jo at kaken er fersk

Er det vaskelig for konditorier å planlegge ting på en slik måte at kakestykkene de har til salgs er ferskest mulig?

vi kan ikke planlegge hvor fort vi blir utsolgt for en ting. Og hva som vil bli solgt mest på en dag. Dersom vi tar det ferskeste først vil det gamleste bli enda gamlere. Det er nok også veldig forskjelli på kunders kresenhet på slik.

Skrevet

Skal man selge det eldste først, kan man ikke ha nye, freshe kaker i utstilling. Da får dere vente med å sette frem de nye frem til de eldste er solgt. Eller la kunden velge selv! 

Anonymkode: 50a50...da0

• Liker 7
Skrevet

vi kan ikke planlegge hvor fort vi blir utsolgt for en ting. Og hva som vil bli solgt mest på en dag. Dersom vi tar det ferskeste først vil det gamleste bli enda gamlere. Det er nok også veldig forskjelli på kunders kresenhet på slik.

Forstår

Men er det ikke bedre å bake oftere og kaker i mindre størrelser, slik at kundene kan få ferskest mulig kaker?

Hva er grensa på alder (1 uke, 2 eller flere uker?) på kaker som blir solgt i konditori?

• Liker 1
Skrevet

Det er du som betaler, da velger du selvsagt det du vil ha. Er det frekt å velge en spesiell agurk i butikken? Å kjøpe avisa som står bak i stativet? Å kjøpe en blå og ikke en grå genser?  

• Liker 6
Skrevet

Det eneste jeg kan og vil si er at:

jeg er overrasket over hva mine medmennesker faktisk tillater seg selv å spørre spørsmål om

Skrevet

Jeg som kunde går heller til Konditori Brun som har de ferskeste kakene og den hyggeligste betjeningen (og da gjør det ikke noe om det hender at han er tom for noen kakesorter),

enn å gå til Konditor Rød som aldri er utsolgt på noen av kakesortene og greier å få til  dette fordi de baker for mange og/ eller for store kaker og baker så sjeldent at kakene blir gamle og tørre og ekle!

• Liker 3
Skrevet

Jada. Men hva med å vente med å bake nytt til det trengs, i steden for å lage ferdig nye kaker som blir satt bak de gamle kakene og dermed er de kakene også ofte gamle før de gamleste er solgt ut?

Rutinene i enkelte konditori er jo årsaken til at kakene står og blir gamle

Nå er det heldigvis sjelden at jeg går på konditori for å spise kake, men jeg holder meg til Konditor Brun   :)

• Liker 2
Skrevet

Når jeg skal betale for noe så skal jeg også få velge hvilket stykke jeg vil ha. Så enkelt er det. Det er ikke frekt i det hele tatt, man vil jo ha det som er ferskt! Jeg kjøper ikke tørt brød heller, velger det ferske selvsagt. 

Anonymkode: 71bd5...915

• Liker 2
Skrevet

Jada. Men hva med å vente med å bake nytt til det trengs, i steden for å lage ferdig nye kaker som blir satt bak de gamle kakene og dermed er de kakene også ofte gamle før de gamleste er solgt ut?

Rutinene i enkelte konditori er jo årsaken til at kakene står og blir gamle

Nå er det heldigvis sjelden at jeg går på konditori for å spise kake, men jeg holder meg til Konditor Brun   :)

rutinene er feilen hos oss da. Det blir laget for mye. 

• Liker 1
Skrevet

Husker en gang jeg skulle kjøpe skolebolle på et bakeri. Dama bak disken skulle til å plukke opp en bolle, men da sier jeg "Nei kan jeg heller få den der?", mens jeg peker. Får et utrolig surt blikk tilbake mens hun tar tak i bollen.

Var det frekt egentlig? Jeg må vel få velge selv hvilken vare jeg vil ha? 

Anonymkode: d2a72...bf2

• Liker 1
Gjest gjestvest
Skrevet

Jeg får alltid det jeg vil ha. Jeg sier hyggelig: " Kan jeg få det? " Og folk er alltid hyggelig tilbake. Svaret er et raskt: Ja.
Kanskje feilen var da du spurte om du kunne velge. Dette åpner for dialog. 

Pek på det du vil ha, og spør om du kan få det. 

Skrevet

Jeg får alltid det jeg vil ha. Jeg sier hyggelig: " Kan jeg få det? " Og folk er alltid hyggelig tilbake. Svaret er et raskt: Ja.
Kanskje feilen var da du spurte om du kunne velge. Dette åpner for dialog. 

Pek på det du vil ha, og spør om du kan få det. 

Sikkert ikke alle som har like mye sosial intelligens, det finnes personer som tar visse ting feil vei. 

Men du får jo selvfølgelig alt du vil, du er jo gjesten. Føl deg hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...