AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #1 Skrevet 15. november 2015 Ei jeg kjenner er mamma til et barn på 3år. Barnet er aktivt og kan finne på mye sprell. Dette er jo noe som hører til alderen, så reagerer ikke på det, men syns foreldrene passer for lite på barnet i forhold til hvor mye fare barnet kan utsette seg selv for. Barnet får stå opp alene om morgenen og da blir foreldrene liggende og sove mens barnet er alene i stua (og resten av huset). Det har skjedd mye rart når barnet har stått opp alene. Alt fra å grise med maling overalt- griset med mat osv- til alvorlige ting som at barnet har klatret på møbler og klart å velte de. Første gangen barnet veltet et møbel var det et veldig stort og tungt møbel. Det kunne gått veldig galt, men man skulle tro foreldrene lærte av denne hendelsen og fikk sikret slik at det ikke gjentar seg. Men neida. Nå har det skjedd igjen og mor til barnet bare flirer av hele hendelsen. Mener at nå har barnet lært og slik må man lære. Jeg sa til henne at dette kan ende med at barnet blir alvorlig skadet og at de bør sikre møblene til veggen, men da mener hun at foreldre som gjør slikt er hysteriske. Er man virkelig hysterisk når man forhindrer at slike ulykker kan skje? Når man vet barnet har en tendens til å klatre på møblene og velte de? Jeg er ikke av typen som kler møblene i isopor for å hindre at barnet får kutt i panna, men jeg ville virkelig sikret møblene fra å falle på barnet mitt når jeg vet barnet klatrer på de. Anonymkode: 85bfe...72f 1
Gjest supernova_87 Skrevet 15. november 2015 #2 Skrevet 15. november 2015 (endret) Nei, du er ikke hysterisk hønemor. Moren sier at barnet lærer, men da skulle det jo ikke ha skjedd TO ganger. Selvsagt tar barn til seg erfaring, men å tro at et barn ikke kan glemme at store møbler kan velte er naivt. Jeg synes det er uansvarlig å la en treåring styre fritt i et farlig rom, når man selv ikke en gang vil høre det når det går galt. (Man merker ikke nødvendigvis alt mulig mens man sover!) Endret 15. november 2015 av Rainstorm
SkjultBruker Skrevet 15. november 2015 #3 Skrevet 15. november 2015 Uff, jeg hadde aldri latt en treåring stå opp alene. En treåring er jo veldig veldig mobil, jeg ser for meg bokhyller de kan rive ned over seg, at de kan bruke en stol til å klatre for å få tak i kniver, finne på at de skal leke med vann i badekaret osv. Man kan ikke stole på en treåring alene. Jeg anser meg ikke som paranoid selv om alt er festet til veggen, alt skarpt er så høyt oppe i skap som bare mulig (skap med barnesikring!), vaskemidler er låst inn, snorene til persienner henger på krok helt i toppen av vinduskarmen.Det er ikke å være hønemor, men å være bevisst og ta ansvar som forelder mener jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #4 Skrevet 15. november 2015 Det er uansvarlig, og vil bli straffet dersom en ulykke ender galt.Jeg mener det var en drukningsulykke her forleden hvor mor ble straffet fordi hun gikk ned i stuen. Et barn døde her forleden av å få over seg en IKEA kommode, og selv om sånt kan skje når en er våken er det åpenbart at risikoen stiger betraktelig om man sover. Anonymkode: 1597d...337
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #5 Skrevet 15. november 2015 Vår treåring får stå opp alene, men da er alt i leiligheten sikret. Anonymkode: cf3d8...358 1
kisskissbangbang Skrevet 15. november 2015 #6 Skrevet 15. november 2015 Da vår gutt var tre år kunne han fint stå opp alene (vi bare slumret, og dørene stod åpne så vi hørte ham godt), men det var jo fordi han var en veldig rolig liten fyr som bare satte seg ned på sofaen og så på TV og nøt stillheten. Minstegutten min som nå er halvannet år kommer derimot ikke til å få stå opp alene før han er 14, han er en orkan Poenger er: At en treåring står opp alene er ikke problemet her. Problemet er jo at treåringen ikke er moden til å gjøre det, og finner på sprell når hun gjør det. Dette vet foreldrene godt innen nå, og å la henne stå opp alene er ansvarsløst. Jeg hadde sagt relativt høyt fra om hva jeg mente om dette, TS. Så nei, du er overhodet ikke hysterisk. 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #7 Skrevet 15. november 2015 Da vår gutt var tre år kunne han fint stå opp alene (vi bare slumret, og dørene stod åpne så vi hørte ham godt), men det var jo fordi han var en veldig rolig liten fyr som bare satte seg ned på sofaen og så på TV og nøt stillheten. Minstegutten min som nå er halvannet år kommer derimot ikke til å få stå opp alene før han er 14, han er en orkan Poenger er: At en treåring står opp alene er ikke problemet her. Problemet er jo at treåringen ikke er moden til å gjøre det, og finner på sprell når hun gjør det. Dette vet foreldrene godt innen nå, og å la henne stå opp alene er ansvarsløst. Jeg hadde sagt relativt høyt fra om hva jeg mente om dette, TS. Så nei, du er overhodet ikke hysterisk. ja det er det jeg også mener. For det første vet de godt at barnet finner på mye sprell, så barnet burde ikke være alene rundt i huset mens foreldrene sover (soverommene er i 2etg). Jeg tror også barnet er våken alene i ganske lang tid før foreldrene står opp. Jeg tenker at etter første uhell med møbel så burde de sikret møblene for å forhindre at det skjer igjen. Jeg hadde fått meg en skikkelig støkk om det hadde skjedd her. Men nei, selv etter 2gangen ønsker de ikke å sikre (og moren til barnet ler av hendelsen, som om det er noe søtt barnet har gjort)en annen ting er at dette ikke er noe nytt. Jeg tror barnet har stått opp alene siden det sluttet med sprinkelseng (ikke hver dag selvfølgelig, men i helger når de har fri osv). Selv har jeg et barn som må passes veldig godt på og selvom andre barn på samme alder er ganske selvstendige så tør jeg ikke å la barnet vandre rundt alene når jeg vet at barnet utsetter seg selv for stor fare. Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om barnet mitt ble utsatt for en ulykke hvis jeg hadde "slappet av" og tenkt at barnet må få utforske, prøve, feile og lære av det- når jeg på forhånd vet at barnet kommer til å utsette seg for fare (klarte ikke formulere det noe bra, men håper dere forstår)jeg blir så trist, fordi jeg føler moren ikke bryr seg noe om barnet sitt når hun fniser bort slike hendelser. Hadde håpet på at hun skulle respondere med "ja, det skal vi selvfølgelig gjøre nå" når jeg kommenterte at de burde sikre møblene, men det skjedde ikke. Anonymkode: 85bfe...72f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2015 #8 Skrevet 15. november 2015 Tja de burde kansje sikkre møbler hvis det er ett problem, men ellers kan jeg ikke se noe galt med at en 3 åring står opp alene. Vår 3 åring har gjort dette i sikkert 7-8 mnd nå, og det er utrolig deilig å få sove litt lenger enn kl 6 ..... Det blir gjerne litt rot, men det får man jo tåle. Anonymkode: bb06e...af4 1
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Det er ikke forsvarlig å la en treåring romstere rundt uten tilsyn! Da vet en ikke mye om barn.Det er ikke uten grunn at vi stadig blir påminnet at de fleste ulykker skjer i hjemmet.Skjønner ikke at foreldre ikke kommer seg opp om morgenen og gjør morgenstunden koselig for ungene,istedenfor å la de rumle rundt med potensielle farer i huset.Nei,du er ikke hysterisk!Det er sløve foreldre som ikke passer på barnet godt nok.Istedenfor at barnet "skal lære",så blir det kanskje til slutt de som får en lærepenge?
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 Tja de burde kansje sikkre møbler hvis det er ett problem, men ellers kan jeg ikke se noe galt med at en 3 åring står opp alene. Vår 3 åring har gjort dette i sikkert 7-8 mnd nå, og det er utrolig deilig å få sove litt lenger enn kl 6 ..... Det blir gjerne litt rot, men det får man jo tåle.AnonymkLeser dere ikke om barna og utviklingstrinnene?En treåring oppfører seg ikke alltid forutsigbart og har lav impulskontroll.Blant annet.
galmamma Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Vår treåring er også oppe alene om morgenen. Hun ser på barnev, tar seg en tur i godte/kjeks skuffa. og henter seg vann. Ellers så tar hun livet med ro og kommer opp til oss dersom hun trenger hjelp til noe. Null problemer.Hadde jeg hatt en "annen" treåring så hadde jeg kanskje ikke latt hn få gjøre dette. Jeg skjønner a du reagerer i dette tilfellet. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 Leser dere ikke om barna og utviklingstrinnene?En treåring oppfører seg ikke alltid forutsigbart og har lav impulskontroll.Blant annet.Vår treåring kan fremdeles stå opp alene, da det rett og slett ikke er noe han kan skade seg på i stuen vår. Han kan være så impulsiv og uforutsigbar han bare vil der... Anonymkode: cf3d8...358 1
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 Vår treåring kan fremdeles stå opp alene, da det rett og slett ikke er noe han kan skade seg på i stuen vår. Han kan være så impulsiv og uforutsigbar han bare vil der.Dere har vel dører og andre rom? Det skal ikke mer enn en nordkant til.Jeg mener virkelig ikke å "moralisere",men personlig syns jeg treåringer skal være under tilsyn,eller ihvertfall med våkne foreldre i nærheten.Lurer på hva som ville skjedd om du/derekom til barnehagen og så treåringen deres alene inne mens alle andre var ute.Barn er jo like kjent der som hjemme,men det hadde garantert blitt ramaskrik om dere oopplevde det.Tror ikke dere ville vært trygge på barnepassere(døgn,helg)som sov når dere hentet et våkent barn alene.Poenget er at ulykker kan skje,og om det skulle skje noe,så ville dere vel ikke sagt dere sov når uhellet hendte?Treåringer klarer mye de,og de skal ikke være overvåket,det er ikke det jeg mener.Men de skal ikke overlates til seg selv heller.
Gjest Magnifiq Skrevet 16. november 2015 #14 Skrevet 16. november 2015 Det er ikke forsvarlig å la en treåring romstere rundt uten tilsyn! Da vet en ikke mye om barn.Det er ikke uten grunn at vi stadig blir påminnet at de fleste ulykker skjer i hjemmet.Skjønner ikke at foreldre ikke kommer seg opp om morgenen og gjør morgenstunden koselig for ungene,istedenfor å la de rumle rundt med potensielle farer i huset.Nei,du er ikke hysterisk!Det er sløve foreldre som ikke passer på barnet godt nok.Istedenfor at barnet "skal lære",så blir det kanskje til slutt de som får en lærepenge?signerer.om man syns kl 6 er så grusomt så bør man bytte på å stå opp med barnet, event legge seg tidligere.Morgenstund med ungene er noe av det koseligste jeg vet om.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #15 Skrevet 16. november 2015 Dere har vel dører og andre rom? Det skal ikke mer enn en nordkant til.Jeg mener virkelig ikke å "moralisere",men personlig syns jeg treåringer skal være under tilsyn,eller ihvertfall med våkne foreldre i nærheten.Lurer på hva som ville skjedd om du/derekom til barnehagen og så treåringen deres alene inne mens alle andre var ute.Barn er jo like kjent der som hjemme,men det hadde garantert blitt ramaskrik om dere oopplevde det.Tror ikke dere ville vært trygge på barnepassere(døgn,helg)som sov når dere hentet et våkent barn alene.Poenget er at ulykker kan skje,og om det skulle skje noe,så ville dere vel ikke sagt dere sov når uhellet hendte?Treåringer klarer mye de,og de skal ikke være overvåket,det er ikke det jeg mener.Men de skal ikke overlates til seg selv heller.jo men de har han ikke tilgang til. en bordkant kan vi overleve altså, han går på bordkanter når vi står rett ned siden av også Ulykker ikke bare kan skje, de skjer hele tiden, med våkne foreldre eller ikke. Jeg ville hatt 0 problemer med å si at vi slumret da han gikk på en bordkant. Jeg tror det er sunt jeg å utforske sine trygge omgivelser alene, så får vi oss en god latter når vi står opp, når han en sjelden gang har bygget ett putetårn i stua o.l. Stort sett sitter han fordypt i lego. Anonymkode: cf3d8...358
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #16 Skrevet 16. november 2015 signerer.om man syns kl 6 er så grusomt så bør man bytte på å stå opp med barnet, event legge seg tidligere.Morgenstund med ungene er noe av det koseligste jeg vet om. Det er starten på dagen for unga også: -)Godt du er der med dem: -) De setter stor pris på det: -)
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #17 Skrevet 16. november 2015 Vår treåring er også oppe alene om morgenen. Hun ser på barnev, tar seg en tur i godte/kjeks skuffa. og henter seg vann. Ellers så tar hun livet med ro og kommer opp til oss dersom hun trenger hjelp til noe. Null problemer.Hadde jeg hatt en "annen" treåring så hadde jeg kanskje ikke latt hn få gjøre dette. Jeg skjønner a du reagerer i dette tilfellet.Hva om dere/du sto opp og delte frokosten? Herre Gud,for et trist liv for en treåring å hente vann og kjeks liksom.Blir så oppgitt jeg.Starten på dagen blir kjeks i en skuff,barne-tv alene og starten på dagen alene.Nei,dere må skjerpe dere! !
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #18 Skrevet 16. november 2015 jo men de har han ikke tilgang til. en bordkant kan vi overleve altså, han går på bordkanter når vi står rett ned siden av også Ulykker ikke bare kan skje, de skjer hele tiden, med våkne foreldre eller ikke. Jeg ville hatt 0 problemer med å si at vi slumret da han gikk på en bordkant. Jeg tror det er sunt jeg å utforske sine trygge omgivelser alene, så får vi oss en god latter når vi står opp, når han en sjelden gang har bygget ett putetårn i stua o.l. Stort sett sitter han fordypt i lego.Anonymkode: cf3d8...358 Jeg vil ikke krangle med Men du vet at om legevakta ble oppsøkt,så hadde du ikke sagt dere sov om morgenen mens barnet skadet seg!Samvittighetsfulle foreldre ville ikke sagt det.Og,Det kunne glatt blitt oppfølging av barnevernet,så er det sagt.Men pytt pytt,eller?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #19 Skrevet 16. november 2015 Jeg vil ikke krangle med Men du vet at om legevakta ble oppsøkt,så hadde du ikke sagt dere sov om morgenen mens barnet skadet seg!Samvittighetsfulle foreldre ville ikke sagt det.Og,Det kunne glatt blitt oppfølging av barnevernet,så er det sagt.Men pytt pytt,eller?haha, jo det ville jeg selvsagt sagt. Litt fall og skrammer hører med når man er tre år, jeg hadde ikke blitt flau av å ta han med til legevakten og si han fikk en kul i panna mens vi sov. Barnevernet kommer ikke at barn som har gått på en bordkant mens foreldrene sov. Hvilken verden lever du i? Anonymkode: cf3d8...358 1
Gjest Blomsterert Skrevet 16. november 2015 #20 Skrevet 16. november 2015 haha, jo det ville jeg selvsagt sagt. Litt fall og skrammer hører med når man er tre år, jeg hadde ikke blitt flau av å ta han med til legevakten og si han fikk en kul i panna mens vi sov. Barnevernet kommer ikke at barn som har gått på en bordkant mens foreldrene sov. Hvilken verden lever du i?Anonymkode: cf3d8...358 Ojsann.Min verden er at en ser etter barn etter barna sine! Den verden lever jeg i.Overleve?En kan jo overleve det meste,men skader teller ikke så lenge en overlever altså??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå