Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger er det vanlig å ha på konto for en student, som ikke har deltidsjobb ved studiene? Mener da til sammen på alle kontoer (brukskonto, sparekonto, BSU osv.)

Jeg har 80 000 på sparekonto, 15 000 på BSU, og en brukskonto som fylles opp med 7500 per måned (stipendet) som jeg bruker opp ca. hver måned. Har jeg god eller dårlig økonomi sammenlignet med andre studenter?

Anonymkode: 466fc...f1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har verken god eller dårlig økonomi.

Men du har noe litt mer en studenter flest. Men andre har da kanskje prioritert BSU.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville satt inn mer på BSU, men...

Skrevet

Du har verken god eller dårlig økonomi.

Men du har noe litt mer en studenter flest. Men andre har da kanskje prioritert BSU.

Jeg ville satt inn mer på BSU, men...

Ja, har tenkt på å sette inn mer på BSU :) Men er liksom redd for at jeg plutselig skal få bruk for pengene på sparekontoen, og hvis jeg feks. setter inn en del nå, så kan jeg ikke ta ut dette fra BSU etter årsskiftet, uten at BSU-kontoen avsluttes. Satte inn de 15 000 i 2014, så da kan jeg sette inn 25 000 nå i 2015, slik at jeg får 40 000 på BSU og 55 000 på sparekonto. 

KRSby, hva vil du definere som god og dårlig økonomi? :) 

Skrevet

Når man går i pluss hver måned. Du går i minus hele studietiden.

• Liker 1
Skrevet

Det er bedre å vente med å sette inn på bsu til man har jobb og betaler skatt.

Anonymkode: c8ba1...4ff

• Liker 3
Skrevet

Når man går i pluss hver måned. Du går i minus hele studietiden.

Går jeg i minus? Pga. studielånet, mener du? 

Skrevet

Det er bedre å vente med å sette inn på bsu til man har jobb og betaler skatt.

Anonymkode: c8ba1...4ff

Okei :) Hvorfor det? 

Skrevet

Okei :) Hvorfor det? 

Fordi det som gjør BSU så bra er skattefradraget. Du virker å ha lite greie på dette, så anbefaler deg å google litt :) 

• Liker 1
Skrevet

Fordi det som gjør BSU så bra er skattefradraget. Du virker å ha lite greie på dette, så anbefaler deg å google litt :) 

Jeg har prøvd å google, men finner ikke svar på alt jeg lurer på. 

Det står at man kan få inntil 5000 kr i skattefradrag, og at man får 20 % skattefradrag på årets innskudd. Men hva betyr egentlig skattefradrag? At man trenger å betale mindre skatt? At 20 % av det man har satt inn på BSU det året blir trekt fra skatten man har betalt? Altså noe som skjer én gang i året? 

Skrevet

Som resten sier, hadde jeg satt inn mer av pengene på BSU. Tror du har en økonomi som er "normal" for studenter. Jeg måtte arbeide ved siden av studiene en stund. Klarte ikke å leve på lån og stipend alene, også satt jeg inn en god del på BSU. 

Skrevet (endret)

Jeg har prøvd å google, men finner ikke svar på alt jeg lurer på. 

Det står at man kan få inntil 5000 kr i skattefradrag, og at man får 20 % skattefradrag på årets innskudd. Men hva betyr egentlig skattefradrag? At man trenger å betale mindre skatt? At 20 % av det man har satt inn på BSU det året blir trekt fra skatten man har betalt? Altså noe som skjer én gang i året? 

Skattefradrag betyr at man betaler mindre skatt. For at du skal få fullt utbytte av en BSU-konto må du ha stor nok skattbar inntekt slik at du betaler minst 5000 i skatt i året. Dette kommer på selvangivelsen på våren. 

Endret av Lista
  • Liker 1
Skrevet

Skattefradrag betyr at man betaler mindre skatt. For at du skal få fullt utbytte av en BSU-konto må du ha stor nok skattbar inntekt slik at du betaler minst 5000 i skatt i året. Dette kommer på selvangivelsen på våren. 

Som resten sier, hadde jeg satt inn mer av pengene på BSU. Tror du har en økonomi som er "normal" for studenter. Jeg måtte arbeide ved siden av studiene en stund. Klarte ikke å leve på lån og stipend alene, også satt jeg inn en god del på BSU. 

Jeg klarer sånn akkurat å leve på støtten fra Lånekassen. Tar sjelden ut penger fra sparekontoen, kun ved spesielle tilfeller. Det vil altså si at jeg ikke trenger å jobbe for å klare å leve, siden jeg hver måned bruker omtrent akkurat det beløpet jeg får fra Lånekassen. 

Men er det da dumt å sette inn penger på BSU, siden jeg ikke jobber slik at jeg har en inntekt jeg betaler skatt av? Har jo allerede 15 000 kr stående der, da. Kan ikke ta ut dem heller, siden de ble satt inn i 2014. 

Skrevet

Jeg klarer sånn akkurat å leve på støtten fra Lånekassen. Tar sjelden ut penger fra sparekontoen, kun ved spesielle tilfeller. Det vil altså si at jeg ikke trenger å jobbe for å klare å leve, siden jeg hver måned bruker omtrent akkurat det beløpet jeg får fra Lånekassen. 

Men er det da dumt å sette inn penger på BSU, siden jeg ikke jobber slik at jeg har en inntekt jeg betaler skatt av? Har jo allerede 15 000 kr stående der, da. Kan ikke ta ut dem heller, siden de ble satt inn i 2014. 

Ja, det er egentlig ganske dumt. Spørs litt hvor gammel du er?

Skrevet

Ja, det er egentlig ganske dumt. Spørs litt hvor gammel du er?

Er 21 år :) Har igjen resten av dette skoleåret + fem skoleår til. 

Skrevet

Er 21 år :) Har igjen resten av dette skoleåret + fem skoleår til. 

Okei. Kommer du ikke til å jobbe noe i løpet av disse skolene årene?

Skrevet

Okei. Kommer du ikke til å jobbe noe i løpet av disse skolene årene?

Ikke hvis jeg klarer meg med støtten fra Lånekassen :) Mulig jeg jobber litt om sommeren, men tviler på at jeg kommer til å ha noen betydningsfull inntekt fra en jobb. 

Skrevet

Hvis du ikke skal jobbe kan du jo like godt la være å sette inn på BSU, eventuelt sette inn og la stå gjennom året for rentene sin del, og så ta ut pengene (de du har satt inn samme år) før jul. Bare det du har satt inn i løpet av året og som står over nyttår telles for skattefradrag. Så kan du sette inn pengene igjen etter nyttår...

I forhold til økonomi så klarer du jo ikke å spare noe særlig hvis du klarer deg akkurat på det fra lånekassen og velger å ikke jobbe ved siden av. Greit nok at du kanskje ikke trenger stresset fra en ekstrajobb i hverdagen, men feriejobbing vil jeg uansett anbefale på det sterkeste. 

Skrevet

Godt gjort å bare klare seg på studielånet! Ut fra mine erfaringer og hva jeg har hørt, virker det som du har en ganske gjennomsnittlig studentøkonomi, men litt mindre å rutte med/spare av siden du ikke jobber.

Mange studenter som jeg kjenner, har lite eller ingenting på sparekontoen (dog er det kanskje bare de som snakker om hva de har der). Jeg har 100 000 + 50 000 på BSU. Har vurdert å sette inn mer på BSU, men tenker det er greiest å ha pengene tilgjengelig i tilfelle jeg f.eks vil kjøpe meg bil. Dessuten vet jeg at jeg får spart mye til BSU med en gang jeg begynner å jobbe.

Siden du ikke jobber, kan det være lurt å vente med å sette inn pengene på BSU. Samtidig får du jo mye høyere rente, men det skal litt til for å tjene 5000 i renteinntekter pr år, noe du får hvis du sparer 25k i året og skatter. Eneste grunn til å sette over litt på BSU må være siden du skal studere lenge og da vil få mer renteinntekter, men miste skattefradraget. Du kan jo høre med banken din hva som lønner seg for deg? De kan sikkert regne det ut :)

Anonymkode: a4af4...4f7

Skrevet

Godt gjort å bare klare seg på studielånet! Ut fra mine erfaringer og hva jeg har hørt, virker det som du har en ganske gjennomsnittlig studentøkonomi, men litt mindre å rutte med/spare av siden du ikke jobber.

Mange studenter som jeg kjenner, har lite eller ingenting på sparekontoen (dog er det kanskje bare de som snakker om hva de har der). Jeg har 100 000 + 50 000 på BSU. Har vurdert å sette inn mer på BSU, men tenker det er greiest å ha pengene tilgjengelig i tilfelle jeg f.eks vil kjøpe meg bil. Dessuten vet jeg at jeg får spart mye til BSU med en gang jeg begynner å jobbe.

Siden du ikke jobber, kan det være lurt å vente med å sette inn pengene på BSU. Samtidig får du jo mye høyere rente, men det skal litt til for å tjene 5000 i renteinntekter pr år, noe du får hvis du sparer 25k i året og skatter. Eneste grunn til å sette over litt på BSU må være siden du skal studere lenge og da vil få mer renteinntekter, men miste skattefradraget. Du kan jo høre med banken din hva som lønner seg for deg? De kan sikkert regne det ut :)

Anonymkode: a4af4...4f7

Jeg har ganske lav husleie, så hvis de setter opp den, eller jeg må flytte til et sted med høyere leie i framtiden, så klarer jeg meg kanskje ikke på studielånet lengre… Da må jeg evt. vurdere en ekstrajobb ved siden for å dekke husleia, eller evt. jobbe på spreng om sommeren for å tjene opp ekstra :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...