Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan bør man gå frem? Lære seg noter? Kan man bli god på egenhånd eller må man ha gitarlærer?

Anonymkode: 6ccdc...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lærte å spille gitar på egenhånd ved hjelp av Internett. Det er ikke veldig vanskelig å lære det mest grunnleggende, men det krever en del øving. Du bruker stort sett ikke noter, men tabs og akkorder. Jeg anbefaler å starte med å finne videoer av noen som forklarer hvordan du leser tabs, det vil hjelpe veldig når du skal lære akkorder. Klarer du å lese tabs så vil du både kunne se på en akkord akkurat hvordan du spiller den, og du vil kunne bruke de til å spille forskjellige toner uten akkorder.

Det finnes massevis av ressurser på Youtube og andre sider, så så lenge du er villig til å bruke litt tid på det er det ikke noe i veien for å lære det på egenhånd :)

Skrevet

Tusen takk for tips  :) Hva slags ting spiller du nå for eksempel ? Hva slags gitar anbefaler du en nybegynner? Er det slik at de fleste sanger ligger på nettet med tabs/akkorder slik at man kan lære disse når man har lært hvordan man leser disse? 

Skrevet

Når man har lært hvordan man leser tabs altså, slik at man kan lese sangenes tabs og dermed lære sangene :) er det tabs som står som A og Bb osv i chordsene?

Skrevet

Tabs eller fingersetting på norsk, er grepet du tar med venstre hånd(gjerne markert også med hvilke strenger som er spillbare) Dette er hvordan akkorden (besifringen) som ofte står over tekst eller noter spilles i praksis.

Ellers er ikke gitarspilling så himla vanskelig å lære. Men du bruker litt tid på å trene styrke i venstrehanda, og å utvikle tjukk hud på fingertuppene. Begynn gjerne med en klassisk nylonstrengsgitar. Den er litt mer oversiktlig og snillere mot fingrene.

Du trenger bare to-tre akkorder, før du kan få det til å låte tålelig greit. Om naboene dine mener det samme, er en helt annen sak.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips  :) Hva slags ting spiller du nå for eksempel ? Hva slags gitar anbefaler du en nybegynner? Er det slik at de fleste sanger ligger på nettet med tabs/akkorder slik at man kan lære disse når man har lært hvordan man leser disse? 

Det begynner å bli noen år siden jeg spilte sist :fnise: Hva slags gitar du bør begynne med kommer litt an på hva du ønsker å spille. Jeg anbefaler en akustisk gitar med (som Kamikatze sier) nylonstrenger, det er veldig greit å begynne med til å lære det grunnleggende. Det var kun det jeg spilte i en lang periode (gikk over til stålstrenger etter hvert), siden jeg spilte hovedsakelig musikk som passer med akustisk. Men dersom du skal spille hovedsakelig innenfor sjangre som rock, metal, osv, så vil du ikke få like mye ut av en akustisk, og da ville jeg gått for en elektrisk helt fra starten.

Ja, de fleste sanger ligger ute på nettet :)Denne siden brukte jeg nesten utelukkende. Du kan søke på sanger og artister og velge  sortere etter tabs eller akkorder, og dersom du kommer over en akkord du ikke kan så kan du holde musepekeren over den så får du se hvordan den skal spilles. Veldig praktisk!

• 2 år senere...
Skrevet

Om gitar er vanskelig å lære seg? Både ja og nei.

Jeg plukket opp min første gitar som 19-åring etter å ha blitt påvirket av bestekompisen min på den tiden som pleide å spille gitar hele tiden. Jeg lærte meg intro på 1-2 låter, men så stoppet det opp. Enkelte grep fikk jeg bare ikke til, og da trodde jeg at jeg har for små hender til å spille gitar, så jeg ga opp. Og stakkars gitaren lå og støvet i kjellern noen år før den forsvant. Lurer på hvor den ble av :/

Nå, 11 år senere fikk jeg lyst til å spille igjen, så jeg dro til butikken uten å kunne spille noe som helst! Mannen i butikken ba meg om å prøvespille de forskjellige gitarene for å se hvilken jeg liker, men jeg kunne jo ikke spille en dritt. Hadde helt glemt det lille jeg kunne spille før. Så jeg bare kjøpte gitaren uten å prøvespille. Neste problemstilling var om jeg skulle starte på gitarkurs eller prøve å lære på egenhånd. Jeg gikk for egenhånd, via internett og youtube. Og angrer ikke! Grep som jeg ikke fikk til for mange år siden, de har jeg lært nå! Eneste løsningen er å ØVE mye. Prøve og feile til du får det til. Starte med noen enkle grep og så bygge på med mer krevende etterhvert.
Finn sanger på youtube som du liker å spille. Det er mange på youtube som lærer bort sanger steg til steg. Jeg kan nå spille mange fine sanger etter 3 måneders øving :D Når man først begynner å få det til, og det låter bra, da blir man avhengig! Kom deg bare over den første knekken der gitarspilling virker vanskelig. Etter den knekken er overkommet, da er du bitt av basillen. 

Lykke til.

Skrevet
På 15.11.2015 den 13.14, AnonymBruker skrev:

Hvordan bør man gå frem? Lære seg noter? Kan man bli god på egenhånd eller må man ha gitarlærer?

Hvor vanskelig gitarspilling er kommer helt an,på personen. Men regn med såre fingre. 

Anonymkode: 75270...262

Skrevet

Jeg lærte å spille gitar på ungdomsskolen. Vi hadde vel det i et halvt år på skolen.

Åtte-ti år etterpå tok jeg det opp igjen, lærte kun ved hjelp av notater fra skolen. Det grunnleggende gikk greit. Var ikke tålmodig nok til å bli skikkelig god. Noter kunne jeg fra før av da jeg spiller annet instrument.

Skrevet

Naboen min har blitt ok på to og et halvt år...

Anonymkode: 54187...3f2

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis vanskelig, men det krever tid, øving og tålmodighet (som så mye annet). Det finnes så mange gode og forklarende videoer på Youtube, så bare let deg fram. Hvis interessen er der så har du allerede kommet ganske langt.

Anonymkode: 7b877...815

Gjest Sobril
Skrevet

Jeg begynte i går. Lærte 8 akkorder og et par-tre barnesanger. I dag er fingrene såre som fy 😆

Har en bratt læringskurve, men er supermotivert - i motsetning til da jeg var 15. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...