Gå til innhold

Kjøpe bolig hvor utbygger er konkurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet en utrolig bra bolig (selveier) som ble ferdigstillt for en stund siden. Det er flere boliger til salgs i samme bygget, som aldri har vært bebodd. Flere av boligene er også bebodd, og det virker som det er et sted folk trives godt i. Men, byggherren er begjært konkurs, slik at man har ikke samme rettigheter ved eventuelle feil og mangler. Selve jobben er som jeg har forstått utført av kjent selskap. Er dette noe man bør styre langt unna, eller vil det å ta med en takstmann/byggmester for full gjennomgang være en sikkerhet?

Anonymkode: bc42b...748

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vært litt skeptisk og tatt med byggmester/takstmann for full gjennomgang ja.

Er det utstedt bruksttillatelse for leilighetskomplekset, eller er det utstedt midlertidig brukstillatelse ?

Har du tilgang til oversikt over hvilke underentreprenører som har utført våtrom og el-anlegg? - og er våtromssertifikat og samsvarserklæring fra elektrikerfirmaet tilgjengelig?

Hva med FDV dokumentasjon? Er den ferdigstilt og overlevert?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville vært litt skeptisk og tatt med byggmester/takstmann for full gjennomgang ja.

Er det utstedt bruksttillatelse for leilighetskomplekset, eller er det utstedt midlertidig brukstillatelse ?

Har du tilgang til oversikt over hvilke underentreprenører som har utført våtrom og el-anlegg? - og er våtromssertifikat og samsvarserklæring fra elektrikerfirmaet tilgjengelig?

Hva med FDV dokumentasjon? Er den ferdigstilt og overlevert?

Det er brukstillatelse for leilighetskomplekset ja. Jeg skal sjekke hvilke entrepenører som har utført våtrom og el-anlegg, og hvorvidt det foreligger FDV dokumentasjon. Har allerede vært takstmann der i forbindelse med våtrom, men dette blir jo veldig begrenset.

Skrevet

Enig med Mis(s)Understood. 

Et vennepar av oss kjøpte hus av en utbygger som gikk konkurs kort tid etter at de kjøpte det.  Det har vært mange feil og mangler, bl.a. manglet det membran under flisene på terrassen og dreneringen rundt huset var for dårlig. Siden utbygger er konkurs har de måttet betale for retting av disse tingene selv.  Det har kostet dem ca 200.000 kr.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også vært veldig nøye og forsiktig her. Som tidligere, og kanskje aldri mer, eier av nybolig kan jeg bekrefte at nye boliger kan ha så mange feil og mangler at det er hårreisende. Og som @Christiane_W sier, det dreier seg ikke om småting heller, men hastverksarbeid og slurv som det kan koste vanvittig mye å rette opp i. 

Der jeg bodde var det så mange feil at det nesten ikke går an å tro det. Svære lekkasjer inne i vegger, vannrør som var elendig festet og dermed løsnet, blokkeringer i rørsystemet, manglende isolasjon (det ble mer og mer lytt og kaldere og kaldere år for år), utette, lekke verandadører som det snødde inn igjennom, tak som var fullstendig råtne etter noen få år...

Anonymkode: 2f1a7...1d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også vært veldig nøye og forsiktig her. Som tidligere, og kanskje aldri mer, eier av nybolig kan jeg bekrefte at nye boliger kan ha så mange feil og mangler at det er hårreisende. Og som @Christiane_W sier, det dreier seg ikke om småting heller, men hastverksarbeid og slurv som det kan koste vanvittig mye å rette opp i. 

Der jeg bodde var det så mange feil at det nesten ikke går an å tro det. Svære lekkasjer inne i vegger, vannrør som var elendig festet og dermed løsnet, blokkeringer i rørsystemet, manglende isolasjon (det ble mer og mer lytt og kaldere og kaldere år for år), utette, lekke verandadører som det snødde inn igjennom, tak som var fullstendig råtne etter noen få år...

Hjelpe seg, det høres ikke bra ut. Har skjønt det kan være en del svinn, og derfor er jeg selvsagt skeptisk og ekstra på vakt. Men selv med en byggkyndig på befaring, hvordan i all verden skal han kunne finne ut av f.eks det du nevner her, som dårlige vannrør, isolasjon, osv? Jeg trodde man var noenlunde trygg når det var snakk om de kjente utbyggerne ala Skanska osv?

Skrevet

En takstmann går bare overfladisk til verks for å vurdere hva boligen kan være verdt. Således kan en bolig ha store feil og mangler i vegger og tak uten at takstmannen ser eller bryr seg med å sjekke dette, det er ikke innenfor takstmannens ansvarsområde. Det samme gjelder ved å ta inn en bygningskyndig. Ingen kan se hvordan rør og el arbeid er utført verken i den aktuelle leiligheten eller i tilstøtende leiligheter. 

For å danne meg et bilde av tilstanden på bygget ville jeg ha snakket med dem som alt har flyttet inn og bodd i boligene sine. Hva har de funnet av feil og mangler? Er de ærlige? Dette kan gå bra og det kan merke deg og din økonomi for resten av livet. Tenk deg om!

PS et lite tips er å lese om Ladegårdssaken i Bergen. Der var det mange som brant seg stygt ved kjøp av boliger. 

Anonymkode: 8d108...ecc

• Liker 1
Skrevet

Dette er et eksisterende bygg fra 30-tallet som er omgjort til boliger. Uansett hva jeg gjør så vil jeg jo ikke kunne få noen til å gjøre undersøkelser grundige nok for å være sikker? Jeg vet at svigerforeldrene til ei venninne bor der, og de har bare positivt å si. Hm, det høres vel ikke så veldig trygt ut hvis noe skulle skjære seg, for jeg har jo svært lite rettigheter isåfall.

Skrevet

Jeg hadde vært veldig skeptisk! Jeg hadde nok aldri tatt sjansen på at ting er ok der selv om en byggkyndig hadde gått over. At det er et kjent selskap hadde jeg ikke stolt på, for det er støtt og stadig historier der kjente byggselskapet tuller det til.. 

• Liker 2
Skrevet

Dette er et eksisterende bygg fra 30-tallet som er omgjort til boliger. Uansett hva jeg gjør så vil jeg jo ikke kunne få noen til å gjøre undersøkelser grundige nok for å være sikker? Jeg vet at svigerforeldrene til ei venninne bor der, og de har bare positivt å si. Hm, det høres vel ikke så veldig trygt ut hvis noe skulle skjære seg, for jeg har jo svært lite rettigheter isåfall.

Jeg ser du sier "Hovedentreprenøren er begjært konkurs". Videre forstår jeg deg som vi ikke snakker om en liten, nyopprettet hovedentreprenør, men derimot om en av de store aktørene i markedet (du sammenlikner med Skanska o.l.).

Da kjenner jeg at jeg ville visst hvem som hadde levert begjæring om konkurs.

Neste spørsmål er jo om den leiligheten du nå vurderer å se nærmere på har vært bebodd og nå selges som 'brukt bolig'. I så tilfellet har muligens selger tegnet eierskifteforsikring med medfølgende egenerklæringsskjema som du bør se godt på.

Finnes det et styre i sameiet/borettslaget? Ta i så tilfellet kontakt med styreleder og spør om hva styret har fått inn av saker som vedrører feil og mangler i leilighetene, og spør så om de er involvert i noen saker/planlagte/pågående med hovedentreprenør (vesentlig vedrørende utbedringer og/eller erstatninger).

- om hovedentreprenør er begjært konkurs så har ikke saken kommet til retten ennå.

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg i hvert fall ikke turt å kjøpe leilighet der. En ting er nybygg, mens her er det rehabilitering. No way.

Skrevet

Da hadde jeg i hvert fall ikke turt å kjøpe leilighet der. En ting er nybygg, mens her er det rehabilitering. No way.

Tja... Jeg skjønner hva du mener, men egentlig trenger ikke det ha så mye å si. Eldre bygg er ofte av MYE bedre kvalitet enn nye, da modulene til nybygg ikke er lagd for å vare i mer enn noen år. Selvsagt er røropplegg og elektrisk anlegg nytt og har krav til standard, men det hjelper ikke all verden hvis arbeidet er elendig utført. Høye krav til isolasjon betyr heller ingenting så lenge kravene ikke følges. Akkurat dette leste jeg om i avisen her for et par år siden. Politiet uttalte seg om hvor det kom flest klager på nabostøy fra, og det var helt klart fra nyboliger. Så var det en bygningskyndig der, og han sa dette med at de slurver med isolasjonen for å spare tid.

Det virker som at myndighetene lukker øynene for dette. De er bare opptatt av å bygge, bygge og atter bygge, og bryr seg ikke om den potensielle kostnadseksplosjonen. Det kan være nok styr å ha kjøpt seg inn i et prosjekt der 5-årsgarantien ennå gjelder, om man ikke skal kjøpe der det er konkurs også.

Skrevet

Jeg ser du sier "Hovedentreprenøren er begjært konkurs". Videre forstår jeg deg som vi ikke snakker om en liten, nyopprettet hovedentreprenør, men derimot om en av de store aktørene i markedet (du sammenlikner med Skanska o.l.).

Da kjenner jeg at jeg ville visst hvem som hadde levert begjæring om konkurs.

Neste spørsmål er jo om den leiligheten du nå vurderer å se nærmere på har vært bebodd og nå selges som 'brukt bolig'. I så tilfellet har muligens selger tegnet eierskifteforsikring med medfølgende egenerklæringsskjema som du bør se godt på.

Finnes det et styre i sameiet/borettslaget? Ta i så tilfellet kontakt med styreleder og spør om hva styret har fått inn av saker som vedrører feil og mangler i leilighetene, og spør så om de er involvert i noen saker/planlagte/pågående med hovedentreprenør (vesentlig vedrørende utbedringer og/eller erstatninger).

- om hovedentreprenør er begjært konkurs så har ikke saken kommet til retten ennå.

Utbygger/hovedentrepenør er begjært konkurs, utbygger er enkeltperson. Jeg forstod det slik at Skanska hadde vært involvert i byggeprosessen, men de er uansett ikke hovedentrepenør her. Leiligheten har aldri vært bebodd, og det er ikke tegnet eierskifteforsikring. Kan man gjøre det i et slikt tilfelle?

Det finnes styre, jeg kan selvsagt ta en telefon og høre hva de sitter på av informasjon.

Skrevet

Hvorfor det? 

Skrevet

Hvem er selger?

Det er jo det som er avgjørende...

Anonymkode: ec9bd...aea

Skrevet

Hvem er selger?

Det er jo det som er avgjørende...

Anonymkode: ec9bd...aea

Utbygger!

Skrevet

Jeg har fått vite at leilighetene stod ferdige i 2010 (hvis ikke jeg husker ikke helt feil nå). Da leilighetene ble bygget (noen av leilighetene eksisterte allerede som leiligheter før byggeprosjektet), ble det bygget noe som skulle fungere som innebod i tilknytning til soverommene. Dette hadde ikke blitt godkjent som bod, og sånn sett hadde derfor ikke leilighetene blitt godkjente. På den tiden hadde det allerede noen av leilighetene blitt bebodd, så akkurat da hadde det blitt en del styr i o m at det medførte at leilighetene ikke var godkjente.

Det ble etterhvert oppført nye sportsboder på fellesareal, på beboernes regning (slik jeg forstod det). Det foreligger dokumentasjon på alt arbeid som er gjort, og det eneste eksisterende beboere har hatt problemer med har vært alt styret rundt bod og at det medførte at boligen de hadde kjøpt ikke var godkjente. Det har aldri vært problemer med noe annet. Det er 11 boliger som har vært bebodd over tid, hvor ting har fungert tilfredsstillende. Forsikring på bygget er inkl i fellesutgifter.

Skrevet

Noen flere innspill? Tror jeg har fått med det meste av informasjon nå. Jeg prøver å finne ut om denne utbyggeren har flere tidligere prosjekter å vise til, og hvorvidt det gikk riktig for seg..

Skrevet

Dytter litt på denne, vil gjerne ha flere innspill :)

Skrevet

Utbygger forsåvidt begjært og ikke erklært konkurs, men det har jo ikke noe å si for min del. Er fortsatt nysgjerrig på hvorfor det er enda verre at dette er renovering/ombygging av et eksisterende bygg, kontra hvis det hadde vært bygget fra bunnen av? Med de nye opplysningene jeg har kommet med, er dette fortsatt en stor risiko?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...