Gå til innhold

Bananfluer. Får de ikke vekk!!! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så sinnsykt med bananfluer i huset. De er overalt! Vasker jevlig, så det er nok ikke det. 

De er på kjøkkenet, i stuen, på soverom osv. 

På kjøkkenet går de som regel på søt mat/frukt. Så har prøvd å oppbevare frukt i kjøleskapet og fjerne frukt som begynner å bli for moden. 

Men jeg skjønner ikke helt hva de gjør i stuen og på soverom? Jeg har blomster i de fleste rom. Kan det hende at de går på de? 

Jeg har prøvd div. oppskrifter som skal få de vekk (drukner de). Jeg pleier å finne noen i glasset dagen etter, men det er fremdeles mange igjen. 

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: bd57e...3d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blomster i de fleste rom er vel ikke noe sjakktrekk om du ikke liker bananfluer ...

Anonymkode: 038d2...f05

• Liker 2
Skrevet

Få vekk blomster og frukt. Vask overalt og spray permetrin, så blir du kvitt de. :)

Skrevet

Hva er permetrin? Hvis det hjelper så skal jeg løpe på butikken på mandag!

Skrevet

Sett fram en skål (eller flere) med hvitvinseddik, vann og en dråpe zalo. Har prøvd masse forskjellige tips og dette funker best. 

• Liker 1
Skrevet

Alt tips om skåler med eddik, vin ol fungerer ikke. Beste er å bruke støvsugeren på dem. Viktig at du etterpå setter støvsugeren utenfor slik.

Skrevet

Sett fram en skål (eller flere) med hvitvinseddik, vann og en dråpe zalo. Har prøvd masse forskjellige tips og dette funker best. 

Det bruker jeg også. Og på toppen av skålene så har jeg sånn blank plastfilm (gladpak) som jeg stikker ganske mange hull i. Da kommer de ned, men ikke opp igjen og havner til slutt på bunnen av skåla.

Skrevet

Jo det funker! 50:50 eddik og vann, samt en dråpe eller to med zalo er garantert effektivt. Fluene tiltrekkes av eddiklukten, hvilket minner om gjæret frukt som bananfluene liker. Zaloen bryter 'hinnen' på vannet, hvilket fører til at de drukner. Defor er det heller ikke noe behov for plastfolie over slik en over her nevner. 

Anonymkode: 4ad9a...836

• Liker 2
Skrevet

Permetrin får du kjøpt overalt, jeg kjøpte sist på Spar kjøp av alle ting. Men vet de har hatt på Jernia, og sannsynligvis Biltema og Europris og.

Jeg var invadert av bananfluer for noen år siden, prøvde alt av råd men ingenting funket. Mine bananfluer var ikke videre overbegeistret over eddik, vann og zalo. Fløy bare over skåla, 1 av  10 tok seg en svømmetur, men det hjalp jo ikke mye.

Til slutt ble jeg drittlei og spraya Permetrin overalt, da ble jeg kvitt de, og har ikke sett de siden. :)

Skrevet

Legg ett hvitløksfed i jorden på alle plantene (og legg all frukt i kjøleskapet en periode), det var det eneste som fungerte for oss. Greide å "fange" ca. 4 bananføuer med skåler med eddik/zalo etc. og det var jo som å spytte i Sahara:fnise:

Skrevet

Skyll tomme brus- og ølbokser og glass pluss kopper med rester av te med honning. Har ikke sett en bananflue her på lenge, men straks jeg lar bokser og lignende stå på benken eller har de i en pose uten å skylle først, kommer de tilbake.

Anonymkode: 0d34d...37f

• Liker 1
Skrevet

Vi har et lite "shotteglass" med noe vann, zalo og litt eddik i stående i en hylle på kjøkkenet. Husker ikke helt forholdet, men det fungerer helt supert. 

Skrevet

Jeg fôret mine fluer ihjel med Jägermeister da jeg bodde på hybel. Det funket supert, men det luktet fyll og fest der en stund.

Skrevet

Søkte for litt siden på nettet etter tips for å bli kvitt bananfluer selv. Leste ett sted da at det mest effektive for å bli kvitt de er zalo og vann i en sprayflaske og så sprute dem ned med blandingen. Grunnen til at det skulle funke så bra var at zaloen *husker ikke nøyaktig hva det stod* virket på overflaten av vingene sånn at de ikke klarer å fly. Jeg testet det ut siden jeg allerede hadde både sprayflaske og zalo og det funker faktisk utrolig bra! Har også testet det på vanlige fluer, og da var det jo ekstra synlig hvordan zaloen funket. Sprayet på fluer som fløy i lufta, og sprayet de til de plutselig bare styrtet og deiset rett i gulvet. 

Anonymkode: 45229...392

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Her fungerer også zalo og eddik. Har mer enn en dråpe zalo, da. Plasser det i de ulike rommene, eventuelt flytt alle plantene til ett rom til du er kvitt problemet. 

Skrevet

Jeg sliter så sinnsykt med bananfluer i huset. De er overalt! Vasker jevlig, så det er nok ikke det. 

De er på kjøkkenet, i stuen, på soverom osv. 

På kjøkkenet går de som regel på søt mat/frukt. Så har prøvd å oppbevare frukt i kjøleskapet og fjerne frukt som begynner å bli for moden. 

Men jeg skjønner ikke helt hva de gjør i stuen og på soverom? Jeg har blomster i de fleste rom. Kan det hende at de går på de? 

Jeg har prøvd div. oppskrifter som skal få de vekk (drukner de). Jeg pleier å finne noen i glasset dagen etter, men det er fremdeles mange igjen. 

Hva skal jeg gjøre?

Fjern all frukt. Tøm cider (med alkohol) i et glass, deretter spruter du er par dråper med zalo oppi. Skift glasset etter et par dager - alle mine forsvant 😁

Skrevet

La potteplantene tørke opp mellom hver vanning. Fluene legger egg i jorden, men de må ha det fuktig.

Gjest Raindrops
Skrevet

Du kan strø maurpulver over jorden til plantene før du vanner dem, det tar livet av eggene de legger i den fuktige jorden. 

Skrevet

Bananfluer går etter ting som gjærer. Derfor er det mest effektivt å sette ut noen glass med vin og/eller øl med en liten dråpe zalo oppi hvert glass. Sett ut flere glass. Om du bruker øl så pass på at det ikke skummer i glasset. 

Anonymkode: e316d...dd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...