ventilator Skrevet 15. november 2015 #1 Skrevet 15. november 2015 Hei! Ska lage en sjokoladekake med karamellfrosting idag.Frostingen er laget på hjemmelaget karamell, noe jeg aldri har laget før.Her er fremgangsmåten:Varm opp sukker, vann og sirup.Varm opp kremfløte.Ha smør og salt i sirupsblandingen, og deretter kremfløten.Kok opp, og sett til avkjøling.Bland smør med karamell. Tilsett melis. Smak til med salt. Det jeg lurer på er punkt 3 og 5. Det står begge plasser at smøret skal i blandingen.Skal jeg ha det i før eller etter avkjøling av karamellen?Står i selve oppskriften at det skal være mykt smør, så trodde egentlig det skulle i etterpå?
Brunhilde Skrevet 15. november 2015 #2 Skrevet 15. november 2015 (endret) Det var jo et program der (da jeg googlet ingrediensene), og det ser ut som at hun først har 100 gram meierismør i blandingen (pkt 3) - så blander hun karamell og 200 gram mykt meiersmør før hun tilsetter melis og evt salt til slutt (pkt 5).(Kaka så forresten god ut, og jeg kommer nok til å prøve å lage den en dag. Takk for tips!) Endret 15. november 2015 av Brunhilde
ventilator Skrevet 15. november 2015 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2015 Ja, det er fra Idas Fristelser, sjokolade- og karamellkake Da jeg så at man kunne se programmet gratis så jeg hele episoden, og oppdaget det samme som deg. Må nok være feil i oppskriften, for hun har først 100 g smør i karamellen og etterpå 200 til når hun lager det til frosting. Har laget karamellen nå, og den ble kjeempegod! Blir sikkert en helt nydelig frosting :) 1
peppermyntete Skrevet 15. november 2015 #4 Skrevet 15. november 2015 Ja, det er fra Idas Fristelser, sjokolade- og karamellkake Da jeg så at man kunne se programmet gratis så jeg hele episoden, og oppdaget det samme som deg. Må nok være feil i oppskriften, for hun har først 100 g smør i karamellen og etterpå 200 til når hun lager det til frosting. Har laget karamellen nå, og den ble kjeempegod! Blir sikkert en helt nydelig frosting :)Hvis hun har i smør to ganger er vel oppskriften riktig?
Brunhilde Skrevet 15. november 2015 #5 Skrevet 15. november 2015 Hvis hun har i smør to ganger er vel oppskriften riktig? I ingredienslisten var det vel bare nevnt 200 gram smør, men det skulle vært 300 Beskrivelsen er også ganske middelmådig, men det er vel for å få folk til å se klippet, tenker jeg.
peppermyntete Skrevet 15. november 2015 #6 Skrevet 15. november 2015 I ingredienslisten var det vel bare nevnt 200 gram smør, men det skulle vært 300 Beskrivelsen er også ganske middelmådig, men det er vel for å få folk til å se klippet, tenker jeg. Åja, ja det så jeg ikke siden kun en liten del var lagt ut her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå