Gå til innhold

Hjelp til å forstå oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Ska lage en sjokoladekake med karamellfrosting idag.
Frostingen er laget på hjemmelaget karamell, noe jeg aldri har laget før.
Her er fremgangsmåten:

1. Varm opp sukker, vann og sirup.
  2. Varm opp kremfløte.
  3. Ha smør og salt i sirupsblandingen, og deretter kremfløten.
  4. Kok opp, og sett til avkjøling.
  5. Bland smør med karamell. Tilsett melis. Smak til med salt.

Det jeg lurer på er punkt 3 og 5. Det står begge plasser at smøret skal i blandingen.
Skal jeg ha det i før eller etter avkjøling av karamellen?
Står i selve oppskriften at det skal være mykt smør, så trodde egentlig det skulle i etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det var jo et program der (da jeg googlet ingrediensene), og det ser ut som at hun først har 100 gram meierismør i blandingen (pkt 3) - så blander hun karamell og 200 gram mykt meiersmør før hun tilsetter melis og evt salt til slutt (pkt 5).

(Kaka så forresten god ut, og jeg kommer nok til å prøve å lage den en dag. Takk for tips!)

Endret av Brunhilde
Skrevet

Ja, det er fra Idas Fristelser, sjokolade- og karamellkake :)

Da jeg så at man kunne se programmet gratis så jeg hele episoden, og oppdaget det samme som deg.  Må nok være feil i oppskriften, for hun har først 100 g smør i karamellen og etterpå 200 til når hun lager det til frosting. 

Har laget karamellen nå, og den ble kjeempegod! Blir sikkert en helt nydelig frosting :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er fra Idas Fristelser, sjokolade- og karamellkake :)

Da jeg så at man kunne se programmet gratis så jeg hele episoden, og oppdaget det samme som deg.  Må nok være feil i oppskriften, for hun har først 100 g smør i karamellen og etterpå 200 til når hun lager det til frosting. 

Har laget karamellen nå, og den ble kjeempegod! Blir sikkert en helt nydelig frosting :)

Hvis hun har i smør to ganger er vel oppskriften riktig? 

Skrevet

Hvis hun har i smør to ganger er vel oppskriften riktig? 

I ingredienslisten var det vel bare nevnt 200 gram smør, men det skulle vært 300 ;)

Beskrivelsen er også ganske middelmådig, men det er vel for å få folk til å se klippet, tenker jeg.

Skrevet

I ingredienslisten var det vel bare nevnt 200 gram smør, men det skulle vært 300 ;)

Beskrivelsen er også ganske middelmådig, men det er vel for å få folk til å se klippet, tenker jeg.

Åja, ja det så jeg ikke siden kun en liten del var lagt ut her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...