Gå til innhold

Sykemelding, reise til utlandet -kan NAV sjekke dette?

Anbefalte innlegg

At jeg var for lat til å gidde å melde inn mine korte turer til utlandet er IKKE misbruk av systemet. 

Misbruk av systemet er å bevisst svindle til seg penger man ikke har krav på. I mitt, og venninnen til TS' tilfelle, er det rett og slett snakk om latskap. Man vet at man gjør noe feil, men risikoen for at det skal få konsekvenser er minimal og det man gjør er ikke å svindle til seg noe.

Ja, det er en ørliten formalitet, det har du rett i, men jeg blir rett og slett kvalm av hvor mange som skriver at de ville angitt venninnen sin for noe slikt. Da er man ikke en venn.

Anonymkode: 8263b...9c6

Det er faktisk INGEN her som har skrevet at de ville angitt venninnen sin.

Anonymkode: 5cfc2...1be

Fortsetter under...

Detter misbruk av systemet, og bør rapporteres det er ikke angiveri. Systemene i Norge er bassert på tillit, når enkelte ikke er den tilliten verdig, så får de ta konsekvensene av det. Det er en liten formalitet å få ting i orden. 

Anonymkode: 1be92...82d

Altså... hadde jeg jobbet for NAV for å avsløre folk som drev med bevisst svindel for flere titusener, hundretusener, ja, til og i millionklassen ... så hadde jeg trekt oppgitt på skuldrene over tips som gjaldt en som dro på en weekendtur i sykmeldingsperioden ... 😲🔫

Anonymkode: f7f2f...c11

• Liker 1

Jeg som skrev lenger oppe, om at jeg fikk lov å reise på helgetur på AAP. 

Dette skjedde for ca 5 mnd siden, så ikke lenge siden. 

En venninne av meg som har gått langtidssykemeldt, var på helgetur i Roma fra fredag til mandag, og ble tilfeldigvis ringt opp av NAV mandag morgen mens hun var på flyplassen. Det var ikke noe problem. 

Helgeturen var ikke til hinder for hverken avtalt aktivitet, eller uheldig mtp helsa eller behandlingen. 

Kan ikke skjønne at du TS ser ut til å synes dette er problematisk når NAV synes det er greit.

Utdrag fra NAVs sider:

Reise i Norge

I en naturlig pause mellom avtalt aktivitet og hvor det normalt ikke er naturlig å vurdere ytterligere aktiviteter eller tiltak, for eksempel om sommeren eller rundt jul og påske, kan du reise bort og likevel få utbetalt arbeidsavklaringspenger. Slike perioder skal ikke føres som ferie på meldekortet og man trenger ikke å søke om tillatelse fra NAV på forhånd om å reise.

Hvis du derimot avbryter planlagt aktivitet for å reise skal du føre ferie/fravær på meldekortet. Du vil da ikke motta arbeidsavklaringspenger for feriedagene.

Reise i utlandet

I utgangspunktet krever lovverket at du som bruker oppholder deg i Norge for å ha rett på arbeidsavklaringspenger. For å kunne reise til utlandet og samtidig kunne motta arbeidsavklaringspenger må du foreta reisen i perioder uten planlagt aktivitet. Du må også søke NAV på forhånd om å kunne motta arbeidsavklaringspenger. Slik søknad kan gjøres pr telefon eller skriftlig. NAV vil da kunne gi unntak for kravet om opphold i Norge.

Det er kurant med unntak for kortvarige utlandsreiser som ikke hindrer gjennomføringen av avtalt aktivitet. Med kortvarige reiser menes inntil fire uker som er vanlig varighet for en ferie.

Hvis du har fått unntak skal du ikke føre ferie eller fravær på meldekortet.

Dagsturer eller helgeturer til utlandet kan gjennomføres uten at du må orientere NAV om reisen. Det er ikke varigheten som er det avgjørende, men hvordan reisen påvirker din tilgjengelighet for oppfølging fra NAV.

Så det er vel ikke mer å lure på enn at dette er greit, lov og innafor.

I tråden her snakker vi om sykemeldinger og sykemeldte. Det har ingen relevans å da legge frem regelverket for andre stønader. 

Anonymkode: 1be92...82d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...