Gå til innhold

Sykemelding, reise til utlandet -kan NAV sjekke dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De får informasjon via bankkortet ditt

Anonymkode: bf9ea...453

Skrevet

Ikke uten tillatelse og grunn til å be om konto utskrift.

Anonymkode: 8e1ca...a1d

Skrevet

Ikke automatisk, nei.

Det er ikke slik at NAV sitter og mottar kontoutskrifter for hver eneste person som mottar en stønad, for så så granske disse med oppgitte opplysninger. Kan du forestille deg ressursbruken hvis det var tilfelle?

Noen må sladre for at de skal innhente kontoutskrifter og foreta videre undersøkelser.

Anonymkode: 8263b...9c6

• Liker 1
Skrevet

Ikke uten tillatelse og grunn til å be om konto utskrift.

Anonymkode: 8e1ca...a1d

Nettopp.

Skrevet

Siden du jobber i nav, så lurer jeg på om man kan reise i helgen  eller om sykmeldingen gjelder også for helgen, når man vanligvis ikke jobber helg? :) Eller må man ha godkjennelse fra nav uansett? 

Anonymkode: f7f2f...c11

På min forvaltning bryr vi oss ikke om lørdag til søndag, men flere arbeidsgivere gjør det. 

Anonymkode: 9d182...0f4

Skrevet

Oisann! Jeg kom akkurat på at jeg leverte en bil på verksted i Sverige mens jeg fortsatt var 20% sykemeldt.... 

Anonymkode: 79055...476

• Liker 1
Skrevet

Oisann! Jeg kom akkurat på at jeg leverte en bil på verksted i Sverige mens jeg fortsatt var 20% sykemeldt.... 

SVINDLER!

Skrevet

SVINDLER!

Ja :P 

Vurderer nå om jeg bare skulle ringt de på mandag og sagt det, bare for å ha mitt på det rene og være en angrende synder... Men skal ærlig innrømme at det ikke falt meg inn engang at jeg ikke burde ha handlet+verksted i Sverige mens jeg var sykemeldt :P 

• Liker 1
Skrevet

På hvilken måte gjør det at hun kan feriere med en vond skulder at hun også kunne jobbet? Jeg antar hun vil ta like mye hensyn til skulderen i London som hun ville gjort hjemme. Det kan til og med hende belastningen blir mindre når hun er ute og reiser, da slipper hun alt av matlaging og husarbeid etc.

• Liker 1
Skrevet

NAV kan finne ut dette, men er mest sansynelig om man får tips. Jobber i NAV selv .......

Vi har også myndighet til å hente ut kontoutskrifter og her er det ofte veldig synlig.

Anonymkode: 9d182...0f4

Seriøst? Kan NAV gå inn på bankkontoen til folk og snuse rundt der som de vil???

Anonymkode: 1d0ae...b30

Skrevet

Seriøst? Kan NAV gå inn på bankkontoen til folk og snuse rundt der som de vil???

Nei.

Skrevet

Selvsagt, dette er en risiko man tar.

Selv har jeg ofte vært på korte turer utenlands når jeg har vært sykmeldt eller gått på dagpenger. Hadde noe skjedd som gjorde at NAV fikk nyss i det hadde det ikke vært noe å grine over.

Men, og dette er det store men-et her, jeg hadde IKKE forventet at min gode venninne ville angi meg til NAV for en helgetur. 

Detter misbruk av systemet, og bør rapporteres det er ikke angiveri. Systemene i Norge er bassert på tillit, når enkelte ikke er den tilliten verdig, så får de ta konsekvensene av det. Det er en liten formalitet å få ting i orden. 

Anonymkode: 1be92...82d

• Liker 4
Skrevet

Nei.

Det er jo nettopp det personen som hevdet å jobbe i NAV sier....? Det ble ikke nevnt noe om spesialtillatelser osv.

Skrevet

Detter misbruk av systemet, og bør rapporteres det er ikke angiveri. Systemene i Norge er bassert på tillit, når enkelte ikke er den tilliten verdig, så får de ta konsekvensene av det. Det er en liten formalitet å få ting i orden. 

Anonymkode: 1be92...82d

At jeg var for lat til å gidde å melde inn mine korte turer til utlandet er IKKE misbruk av systemet. 

Misbruk av systemet er å bevisst svindle til seg penger man ikke har krav på. I mitt, og venninnen til TS' tilfelle, er det rett og slett snakk om latskap. Man vet at man gjør noe feil, men risikoen for at det skal få konsekvenser er minimal og det man gjør er ikke å svindle til seg noe.

Ja, det er en ørliten formalitet, det har du rett i, men jeg blir rett og slett kvalm av hvor mange som skriver at de ville angitt venninnen sin for noe slikt. Da er man ikke en venn.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo nettopp det personen som hevdet å jobbe i NAV sier....? Det ble ikke nevnt noe om spesialtillatelser osv.

Vedkommende ordlegger seg litt klønete.

Det er ikke slik at NAV kan gå inn på kontoen til folk. De kan be om å innhente kontoutskrifter ved mistanke, men de har ikke tilgang til kontoen din sånn uten videre.

Til og med mennesker som går på NAV har personvern i dette landet.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har selv gått på AAP, og der måtte man ikke søke om opphold i utlandet dersom det var snakk om helgefravær. Ja, og det skulle selvsagt ikke gå utover avtalt aktivitet/arbeid.

Med andre ord så søkte jeg om lov for å reise til syden i 1 uke om sommeren, men trengte ikke å søke eller melde ifra når jeg reiste til London fra fredag til søndag.

Anonymkode: b8144...4fe

Skrevet

TS her. Spennende diskusjon! Jeg kommer IKKE til å tipse nav om at hun drar til London neste helg  -så smålig er jeg ikke. men vi hadde en diskusjon - jeg mener at NAV kan finne ut av det når sykemeldte drar på ferie/utenlandsturer - og at det isåfall kan gi store konsekvenser ved at man mister retten til sykepenger osv. 

Men slik jeg forstår det her - så mener folk flest det er helt greit å dra på weekendturer uten tillatelse? At nav uansett ikke kan vite dette med mindre noen tipser? Trodde faktisk de sjekket opp feks utreiselister osv - får å ta de som langtidsykemelder seg og drar til spania feks vel og merke, men at da vil kunne se slike som tar korte turer også? 

Slik jeg har forstått det på min kollega, som IKKE fikk lov å dra påweekendtur som sykemeldt, så har NAV blitt mye strengere, økte kontrollaktiviteter og fra nå 16 november skal det bli enda strengere ifht sykemeldte - økte krav til dokumentasjon osv.. Men da har venninnen min rett da - det blir ikke sjekket av nav??

Anonymkode: d2307...a46

Skrevet

TS her. Spennende diskusjon! Jeg kommer IKKE til å tipse nav om at hun drar til London neste helg  -så smålig er jeg ikke. men vi hadde en diskusjon - jeg mener at NAV kan finne ut av det når sykemeldte drar på ferie/utenlandsturer - og at det isåfall kan gi store konsekvenser ved at man mister retten til sykepenger osv. 

Men slik jeg forstår det her - så mener folk flest det er helt greit å dra på weekendturer uten tillatelse? At nav uansett ikke kan vite dette med mindre noen tipser? Trodde faktisk de sjekket opp feks utreiselister osv - får å ta de som langtidsykemelder seg og drar til spania feks vel og merke, men at da vil kunne se slike som tar korte turer også? 

Slik jeg har forstått det på min kollega, som IKKE fikk lov å dra påweekendtur som sykemeldt, så har NAV blitt mye strengere, økte kontrollaktiviteter og fra nå 16 november skal det bli enda strengere ifht sykemeldte - økte krav til dokumentasjon osv.. Men da har venninnen min rett da - det blir ikke sjekket av nav??

Anonymkode: d2307...a46

Selvfølgelig sjekker de ikke opp utreiselister til alle som mottar en stønad - er du HELT tett?

Mottar de tips kan det hende de gjør undersøkelser, men utreiselister - er du dum?

De kan få utlevert kontoutskrifter.

De registrene de har tilgang på og som de samkjører med er arbeidstakerregistre, Lånekassens registre osv. 

• Liker 1
Skrevet

Og selvfølgelig om noen sender meldekort fra utlandet, det glemte jeg.

Ja, noen er faktisk så dumme at de gjør det og da er det jo ikke noe problem for NAV å ta dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg som skrev lenger oppe, om at jeg fikk lov å reise på helgetur på AAP. 

Dette skjedde for ca 5 mnd siden, så ikke lenge siden. 

En venninne av meg som har gått langtidssykemeldt, var på helgetur i Roma fra fredag til mandag, og ble tilfeldigvis ringt opp av NAV mandag morgen mens hun var på flyplassen. Det var ikke noe problem. 

Helgeturen var ikke til hinder for hverken avtalt aktivitet, eller uheldig mtp helsa eller behandlingen. 

Kan ikke skjønne at du TS ser ut til å synes dette er problematisk når NAV synes det er greit.

Utdrag fra NAVs sider:

Reise i Norge

I en naturlig pause mellom avtalt aktivitet og hvor det normalt ikke er naturlig å vurdere ytterligere aktiviteter eller tiltak, for eksempel om sommeren eller rundt jul og påske, kan du reise bort og likevel få utbetalt arbeidsavklaringspenger. Slike perioder skal ikke føres som ferie på meldekortet og man trenger ikke å søke om tillatelse fra NAV på forhånd om å reise.

Hvis du derimot avbryter planlagt aktivitet for å reise skal du føre ferie/fravær på meldekortet. Du vil da ikke motta arbeidsavklaringspenger for feriedagene.

Reise i utlandet

I utgangspunktet krever lovverket at du som bruker oppholder deg i Norge for å ha rett på arbeidsavklaringspenger. For å kunne reise til utlandet og samtidig kunne motta arbeidsavklaringspenger må du foreta reisen i perioder uten planlagt aktivitet. Du må også søke NAV på forhånd om å kunne motta arbeidsavklaringspenger. Slik søknad kan gjøres pr telefon eller skriftlig. NAV vil da kunne gi unntak for kravet om opphold i Norge.

Det er kurant med unntak for kortvarige utlandsreiser som ikke hindrer gjennomføringen av avtalt aktivitet. Med kortvarige reiser menes inntil fire uker som er vanlig varighet for en ferie.

Hvis du har fått unntak skal du ikke føre ferie eller fravær på meldekortet.

Dagsturer eller helgeturer til utlandet kan gjennomføres uten at du må orientere NAV om reisen. Det er ikke varigheten som er det avgjørende, men hvordan reisen påvirker din tilgjengelighet for oppfølging fra NAV.

Så det er vel ikke mer å lure på enn at dette er greit, lov og innafor.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...