Gå til innhold

Sykemelding, reise til utlandet -kan NAV sjekke dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en diskusjon gående med en "venninne". Hun er sykemeldt pga en kraftig betennelse i skulder. Har vært sykemeldt noen uker, og blir det trolig et par uker til. Hun skal til London neste helg med mannen sin. (Dette har vært planlagt lenge, vet dette fordi jeg skal passe bikkjene hennes). jeg trodde reisen ble avlyst siden hun nå er sykemeldt, men hun har ingen planer om å bli hjemme. 

På sykemeldingen må man krysse av for om man skal reise til utlandet under sykemeldingsperioden. Og så vidt jeg vet, er dette blitt veldig strengt. Mener at en kollega fortalte at hun først måtte ha dokumentasjon av fastlegen på at utenlandsreisen ikke ville påvirke den medisinske tilstanden negativt, og deretter måtte dette godkjennes av NAV.

Men nå reiser hun altså på weekendtur, mens hun er sykemeldt, og uten "tilatelse" fra NAV. Hun mener det uansett ikke ville blitt akseptert av lege eller nav at hun dro til London når hun er sykemeldt, men at denne reisen skulle hun på uansett. Jeg mener at NAV har noen form for kontrollsystem på dette for å unngå at folk misbruker våre velferdsgoder og sykemelder seg for å dra på ferie. Kan NAV finne ut avdette på noen måte? (At den sykemeldte reiser til utlandet). Hva skjer hvis nav finner ut at hun dro til utlandet uten "godkjenning"? Eller er dette overreaksjon fra min side? Det skal sies at hun hadde fri disse dagene fra jobben uansett pga denne reisen, men tenker mer at hun ved å reise "motbeviser" at hun trenger sykemelding - kan du dra på ferie (fly, shopping, ut å spise, turistaktivteter etc) - så kan du vel også jobbe?

Hvem har rett: Hun som påstår nav ikke har noe med dette og uansett ikke kan finne ut at hun var i London, eller jeg som mener at dette er ulovlig og at hun risikerer både å bli tatt og at det får konsekvenser om hun drar..?

Anonymkode: d2307...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror at man må søke til NAV om å reise

og evt legge ved legeattest i søknaden

Anonymkode: 3df31...f6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvordan denne prosessen foregår, men det er forskjell på å få lov til å reise og beholde sykepengene, og å reise uten å beholde dem. Jeg tenker at det verste som kan skje om man har en dialog med NAV om dette på forhånd er at man mister sykepengene for den perioden man er bortreist (slik er det i alle fall på AAP). 

Dersom du vet at hun reiser uten å gi beskjed til NAV, ville jeg sendt et anonymt tips. Det er ikke nødvendigvis sånn at om man kan feriere så kan man jobbe, men man skal være ærlig. 

Anonymkode: 2ec37...288

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis sånn at om man kan feriere så kan man jobbe, men man skal være ærlig. 

Dette er jeg enig i

Derfor bør hun snakke med legen, og evt få en legeattest og deretter kontakte NAV

Anonymkode: 3df31...f6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får reise selv om de får sykepenger fra NAV, men å ikke si fra er ikke greit. Dersom hun lar være å si fra fordi hun tror at hun ikke ville fått lov, blir dette en slags trygdesnylting. Havner ikke akkurat i fengsel pga det, men moralsk? Ikke greit. Jeg har også hørt/lest om folk som har blitt "fersket" av NAV ved å ha lagt ut ting på facebook. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal få beholde sykepenger ved utenlandsreise I sykemeldingsingsperioden så må man sende søknad til NAV. Her skal det vedlegges legeattest hvor legen skriver at reisen ikke vil forverre pasientens tilstand.

Anonymkode: ab02c...139

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du spør om er om NAV kn finne ut av dette på noen måte.

Det kan de ikke.

Har du tenkt å angi venninnen din fordi du er misunnelig på henne for at hun drar til London?

Anonymkode: 8263b...9c6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vet at hun reiser uten å gi beskjed til NAV, ville jeg sendt et anonymt tips. Det er ikke nødvendigvis sånn at om man kan feriere så kan man jobbe, men man skal være ærlig. 

Seriøst???

Sitter det folk her på KG som er så desperate etter å ødelegge for vennene sine at de ville sladret på en liten helgetur?

Stakkars folk.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan få store konsekvenser hvis hun blir innlagt på sykehus i utlandet.

Anonymkode: 1d43f...195

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan få store konsekvenser hvis hun blir innlagt på sykehus i utlandet.

Anonymkode: 1d43f...195

Da må hun jo bli langvarig innlagt slik at hun ikke får forlenget sykemeldingen sin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får stort sett innvilget ferie av lege og NAV, så sant ferien ikke vil gjøre en sykere eller stå i veien for rehabilitering/tiltak. 

NAV-systemet  baserer seg på tillit og NAV sjekker ikke om du bryter tilliten med mindre noen tipser dem. 

Anonymkode: f7f2f...c11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet hadde jeg ikke tipset nav. Det er snakk om en helg hun mest sannsynlig ville fått innvilget om hun søkte, ikke bevisst svindel. 

Anonymkode: f7f2f...c11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan få konsekvenser, men en skulder er vel ikke noe som pleier å føre til akutte innleggelser.
Vet om en som dro til et Afrikansk land på ferie mens han ble sykemeldt og ble akutt veldig dårlig der. Ble innlagt på sykehus og måtte transporteres hjem med lege. Resultatet var at han mistet sykepengene sine i en periode. Han er fremdeles ikke arbeidsfør og dette skjedde sist vinter.

Anonymkode: 615ee...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har hun altså ikke SÅ vondt.

Anonymkode: 5cfc2...1be

Hørt om smertestillende og betennelsesdempende medisiner?

Jeg kunne godt dratt på en kort helgetur med en vond skulder. Ingen matlaging, ikke noe husarbeid, du trenger jo ikke engang å re din egen seng når du bor på hotell.

Jeg hadde foretrukket å være på hotell fremfor å være hjemme hvis jeg hadde en vond skulder.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhengig av jobben kan det være null problem å dra til London selv om man ikke klarer å jobbe, f.eks. med skulderproblemer om man har en kontorjobb. Belastningen er en helt annen på tur enn om man er på jobb.

Hun drar sammen med mannen sin, så jeg tar det for gitt at han tar alle tunge løft med bagasje, og at hun ikke anstrenger skuldrene mer enn om hun hadde vært hjemme. Dette er fullt mulig - jeg gjorde det samme på en mye lengre ferie selv, den gangen jeg hadde skulderproblemer og var delvis sykemeldt. Alt jeg trengte gjøre var å krysse av for ferieavvikling på sykemeldingen, slik at jeg ikke fikk sykepenger de dagene jeg var borte. Ingen søknad var nødvendig. 

Det går an å lese litt mer her: http://sykmelderveileder.helsedirektoratet.no/grunnleggende-sykmelding/sykmelding-ferie/Sider/default.aspx

Anonymkode: 85896...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om smertestillende ja. Kan hun reise utenlands, behøver hun ikke sykemelding over flere uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om smertestillende og betennelsesdempende medisiner?

Jeg kunne godt dratt på en kort helgetur med en vond skulder. Ingen matlaging, ikke noe husarbeid, du trenger jo ikke engang å re din egen seng når du bor på hotell.

Jeg hadde foretrukket å være på hotell fremfor å være hjemme hvis jeg hadde en vond skulder.

Nettopp! Og attpåtil har hun med mannen sin som kan bære bagasjen. Så hva er problemet? Enkelte er så livredde for at noen andre skal få mer "goder" enn de selv at de helt mister gangsynet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om smertestillende ja. Kan hun reise utenlands, behøver hun ikke sykemelding over flere uker.

Bullshit. Det kommer helt an på hvilke belastninger man har i jobben. En sykemelding medfører ingen plikt til å sperre seg inne hjemme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...