Gå til innhold

Noen stikker av fra regningen, må den gjensittende betale for begge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på denne tråden.

Må en som blir sittende igjen betale for begge? Eller kan hun/han nekte, kun betale sin del og la restauranten ta tapet, evt jobben med å spore opp den som stakk?

Hva sier loven om det? Om det fins noe lovverk på det.

Anonymkode: d100a...1b7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at man bare er pliktig til å betale for det man selv har kjøpt. Dermed blir det restauranten som må dekke tapet. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde valgt å betale for begge.

Anonymkode: a0836...5ce

• Liker 7
Skrevet

Jeg jobbet på restaurant under studietiden, og vi hadde aldri latt den siste gjesten gå uten å dekke hele regningen for bordet, evt. gitt oss kontaktinfo til den som hadde forlatt stedet slik at vi kunne sende regning i posten. Hadde den gjenværende gjesten nektet å betale eller oppgi kontaktinfo hadde vi ringt politiet slik at de kunne samle dette inn. Jeg har dog aldri opplevd å måtte ringe politiet av denne årsaken, da den eller de gjenværende ved bordet alltid (dog noe motvillig) har betalt for følget sitt. Dette skjedde ikke ofte, men noen ganger f. eks. i forbindelse med julebord for venner hvor noen ramlet ut på et utested uten å huske å betale for seg først eller lignende. 

Anonymkode: 68f96...a62

• Liker 8
Skrevet

Jeg jobbet på restaurant under studietiden, og vi hadde aldri latt den siste gjesten gå uten å dekke hele regningen for bordet, evt. gitt oss kontaktinfo til den som hadde forlatt stedet slik at vi kunne sende regning i posten. Hadde den gjenværende gjesten nektet å betale eller oppgi kontaktinfo hadde vi ringt politiet slik at de kunne samle dette inn. Jeg har dog aldri opplevd å måtte ringe politiet av denne årsaken, da den eller de gjenværende ved bordet alltid (dog noe motvillig) har betalt for følget sitt. Dette skjedde ikke ofte, men noen ganger f. eks. i forbindelse med julebord for venner hvor noen ramlet ut på et utested uten å huske å betale for seg først eller lignende. 

Hvilken myndighet hadde dere til å kreve dette?

• Liker 19
Skrevet (endret)

Selvfølgelig må de det! Hilsen servitør

Endret av susnpus1
z
  • Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig må de det! Hilsen servitør

Hvorfor er det en selvfølge? Hvis du hadde kommet til meg og krevd at jeg skulle betale for en annen, så hadde jeg begynt å le. Hva  skulle du så gjort? RIngt politiet og sagt "hun vil ikke betale for noe hun ikke har bestilt"?

• Liker 18
Skrevet

Hvorfor er det en selvfølge? Hvis du hadde kommet til meg og krevd at jeg skulle betale for en annen, så hadde jeg begynt å le. Hva  skulle du så gjort? RIngt politiet og sagt "hun vil ikke betale for noe hun ikke har bestilt"?

Fordi det er vanlig folkeskikk. Hvis en bekjent låner bilen din, fyller bensin uten å betale og du får regning i posten fra bensinstasjonen - hva gjør du da? Sier at sorry, det ikke var deg? Joda, man har sikkert medfølelse med deg, men det er likevel du som må betale. Jeg kan ikke se at det samme ikke skal gjelde for restaurantbesøk. Det er ditt ansvar å få tilbake penger fra personen du var ute med, til nød oppgi fullstendig kontaktinfo for den som stakk av. Hva rutinen er hvis den gjenværende nekter å betale vet jeg ikke, har aldri opplevd at noen ikke har syntes det er det rimelige å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er vanlig folkeskikk. Hvis en bekjent låner bilen din, fyller bensin uten å betale og du får regning i posten fra bensinstasjonen - hva gjør du da? Sier at sorry, det ikke var deg? Joda, man har sikkert medfølelse med deg, men det er likevel du som må betale. Jeg kan ikke se at det samme ikke skal gjelde for restaurantbesøk. Det er ditt ansvar å få tilbake penger fra personen du var ute med, til nød oppgi fullstendig kontaktinfo for den som stakk av. Hva rutinen er hvis den gjenværende nekter å betale vet jeg ikke, har aldri opplevd at noen ikke har syntes det er det rimelige å gjøre.

Er det vanlig folkeskikk å betale for noe man ikke har bestilt? 

Hvis jeg hadde vært med noen som åpenbart stakk fra regningen så hadde jeg gladlig oppgitt kontaktinfo, men restauranten kan ikke kreve at jeg betaler regningen. 

• Liker 28
Skrevet

Har skjedd med meg før og det var i grunn ikke noe problem. Forklarte bare situasjonen og at jeg kom til å kun betale for mitt. Det ble ikke vel motatt så det endte med at jeg betalte for begge med kreditkort og så fikk transaksjonen reversert med chargeback.

Anonymkode: 8bfae...d38

• Liker 6
Skrevet

Nei selvfølgelig er man ikke pliktet til å betale når folk som er sammen med deg stikker av!    Det blir som om en skulle stått foran meg på kiwi hadde hadde løpt avgårde uten å betale melkekartongen.  ikke min plikt å betale bare fordi jeg står bak han i kø.  Man oppgir kontaktinfo så får restauranten ordne opp evnt. anmelde. 

• Liker 7
Skrevet

Hva hvis en ff.eks. ikke har kontaktinfo? Kan jo være det er en date fra nett (ikke Tinder) og der har man ikke oppgitt dette.

Anonymkode: b0dc2...986

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gladelogbdelt så fullstendig kontaktinfo som jeg hadde, men om du holder meg igjen til politiiet kommer så hadde jeg anmeldt deg.

Anonymkode: abca0...e60

• Liker 7
Skrevet

Når du er et del av et selskap er du solidarisk ansvarlig for regningen. 

Det sier seg vel selv. 

Anonymkode: e16d2...860

• Liker 1
Skrevet

Alle i et selskap er solidarisk ansvarlige for hele regningen. Så den som sitter igjen, får ikke gått uten at alt er betalt. 

• Liker 3
Skrevet

Alle i et selskap er solidarisk ansvarlige for hele regningen. Så den som sitter igjen, får ikke gått uten at alt er betalt. 

Jeg hadde anmeldt dere hivs dere fysisk hadde nektet meg å forlate lokalet etter å ha gjort opp for meg selv.

Anonymkode: bf3c2...020

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde gladelogbdelt så fullstendig kontaktinfo som jeg hadde, men om du holder meg igjen til politiiet kommer så hadde jeg anmeldt deg.

Anonymkode: abca0...e60

Slapp av, ingen hadde holdt deg igjen, men politiet hadde blitt tilkalt og dersom du hadde forlatt restauranten før de kom hadde full beskrivelse av deg samt hvilken retning du gikk blitt gitt til de. Jeg har som sagt aldri opplevd at det har vært nødvendig å ringe politiet av denne årsaken, men de gangene vi gjorde det av andre årsaker dukket som oftest politet opp omtrent før diskusjonen var ferdig, evt. fikk de huket tak i vedkommende rett rundt hjørnet (restauranten var i sentrum, med politi rett rundt hjørnet til enhver tid, og restauranten var bar på kveldstid slik at vi av og til måtte kontakte de pga. folk som ble kranglete når de ble kastet ut pga. overstadig beruselse) 

Jeg skjønner uansett ikke poenget med å gidde å sette seg på bakbeina i en slik situasjon (og det har heldigvis ingen av restaurantgjestene jeg har hatt heller) En som lar deg sitte igjen med hele regninga er åpenbart ingen god venn, og det burde være uproblematisk å oppgi det du har av kontaktinfo til vedkommende. De fleste har vel i det minste telefonnummeret til folk de spiser ute med. 

• Liker 7
Skrevet

Det er ingen selvfølgelighet at man skal betale for andre. Jeg betaler kun for meg, ikke for en annen som velger å stikke av. Det blir jo som om en man er og handler med stikker av med varene uten å betale. Man må selvsagt ikke betale for vedkommende da heller. 

Anonymkode: 14b9a...ede

• Liker 4
Skrevet

I den nye loven er det ikke lenger straffbart å dra fra en restaurant uten å betale for seg, så lenge du oppgir navn og adresse. Dette gjelder også andre tjenester, som for eksempel taxi.

Matningsdal frykter loven vil bli misbrukt.

– Hvis dette brer om seg, må man til slutt kanskje betale forskudd på restaurant, sier han.

Vidar Brein-Karlsen

STATSSEKRETÆR I JUSTISDEPARTEMENTET: Vidar Brein-Karlsen (Frp).

FOTO: PEDERSEN, TERJE / NTB SCANPIX

Statssekretær Vidar Brein-Karlsen (Frp) i Justisdepartementet understreker imidlertid at det fortsatt vil være ulovlig å stikke fra regningen.

– Spørsmålet lovgiver har endret syn på, er om det også skal være straffbart etter at identiteten er kjent. Hvis man ikke er betalingsdyktig, men gir inntrykk av at man kan betale, vil det kunne straffes som mindre bedrageri, sier han.

Justisdepartementets lovavdeling opplyser at man kan vurdere en lovendring «hvis det viser seg å bli et problem at man nå unntar tilfeller der den som forlater stedet har oppgitt navn og adresse».

http://www.nrk.no/norge/her-er-endringene-i-den-nye-straffeloven-som-du-bor-vite-om-1.12576893

Anonymkode: c0659...815

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen selvfølgelighet at man skal betale for andre. Jeg betaler kun for meg, ikke for en annen som velger å stikke av. Det blir jo som om en man er og handler med stikker av med varene uten å betale. Man må selvsagt ikke betale for vedkommende da heller. 

Anonymkode: 14b9a...ede

Ingen vil be deg betale for de på nabobordet, og det er jo det som vil kunne sammenliknes med ditt eksempel. 

Anonymkode: c0659...815

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...