Gå til innhold

Koranen på norsk?

Anbefalte innlegg

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Så sitter jeg her igjen da, med en klump i magen og øyne som svir. Igår, når jeg fikk vite hva som skjedde i Paris, bare kjente jeg tårene renne, og de fortsetter bare, som om jeg aldri blir tom. Jeg syns alt er så utrolig urettferdig, og uforståelig. Hvordan kan noen gjøre dette? Hvordan kan noen ødelegge, ikke bare noen få mennesker, men alle mennesker i hele verden, på denne måten. Hvordan kan noen ødelegge menneskeheten!? Hvorfor kan ikke bare terrorister gi faen og slutte med all denne galskapen, så mennesker kan få leve i fred?

Det er jo så klart dette flyktningene flykter fra, men sammen med dem, så kommer det terrorister som utgir seg for flyktninger, så de som egentlig trenger hjelp, blir holdt ute og ignorert. 

Jeg vil komme til bunns i dette på en eller annen måte. Jeg kan ikke arabisk, selvom jeg er ''muslim'' (hele slekta er jo dette, men kan ikke si familien min er så veldig muslimer (vi praktiserer ikke i allefall) Vi verken ber, faster eller bruker dekkende plagg som hijab etc.), men jeg vil så gjerne begynne å lese denne hellige boken som kalles Koranen, for å forstå om det er terrorister som misbruker Islam, eller om Islam virkelig er en terroristisk religion. Er det fredelige muslimer som er ekte muslimer, eller terrorister????

Her sitter jeg, en 17år gammel jente som skal ha det morsomt med venner og gjøre gale ting, men isteden tenker på verden, på mennesker og livet generelt, med blodskutte øyne og tårevått ansikt, med et ønske om å lese Koranen, og finne ''sannheten''. Jeg vil tolke og lese hver punkt og prikke, så nøyaktig som mulig, for jeg takler ikke å ikke vite hva jeg skal tro, jeg vil så gjerne tro at Gud er god, det er det jeg er oppvokst med å tro, men hvordan kan jeg tro på en Gud som jeg får høre masse dritt om hele tiden? Hvordan kan jeg tro på en Gud, som kanskje står for urettferdighet, død og sorg? Jeg takler ikke å ikke vite!

Barn, foreldre, søsken; alle mister folk de er glad i, på en utrolig smertefull måte. Døden er ille i seg selv for tanken på å aldri få høre, se eller føle den du er glad i igjen fysisk er forferdelig, men det er enda verre når noen blir tatt fra deg uendelig mange år før den personens egentlig tid er kommet. 

Det er smertefullt å tenke på at jeg sitter her i Norge, i relativt trygge forhold, når jeg vet andre på min alder sitter i elendighet og er redd hele tiden. Jeg vil så gjerne hjelpe, klemme og trøste, men hvordan? Hva kan en person som meg gjøre, helt alene!? Jeg tenker at å begynne smått, er bedre enn ingenting. 

Jeg spør derfor her på KG, vet dere om et sted som selger Koranen, oversatt til norsk? Jeg vet jeg bare kan søke det opp, men jeg vil liksom ha menneskelige svar her, ikke noe sånn datagreier. Her kan jeg dessuten diskutere og snakke litt med folk også. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo prøve å se etter i en bokhandel hvor du bor? De burde vel ha noe, eller hjelpe deg?

Anonymkode: aa3ac...66e

Skrevet

Og angående dine mange spørsmål om religion og sånn, vil jeg rådføre deg å kontakte en Imam, eller en teolog. Internettforum er etter min mening de verste stedene å diskutere religion (især Islam), ettersom dette er sensitive emner som mange har sterke meninger om; meninger som ikke alltid bærer preg av fakta og nyanser ...

• Liker 2
Skrevet

Jeg spør derfor her på KG, vet dere om et sted som selger Koranen, oversatt til norsk

Jeg lånte den på biblioteket, altså en norsk oversettelse.

Skrevet

Du finner den på biblioteket ;)

Bra at du ønsker å fordype deg! Jeg leste den selv på engelsk da jeg gikk på college for et par år siden.

Skrevet

Og angående dine mange spørsmål om religion og sånn, vil jeg rådføre deg å kontakte en Imam, eller en teolog. Internettforum er etter min mening de verste stedene å diskutere religion (især Islam), ettersom dette er sensitive emner som mange har sterke meninger om; meninger som ikke alltid bærer preg av fakta og nyanser ...

Ingen god ide. Imamer i Norge kommer fra ultrakonservative samfunn stort sett, og skjult kamera i moskeene har vist at det er gjennomgående utrolig mye rasisme og forakt for andre mennesker blant disse mennene (de er alltid menn).

Anonymkode: 3af5c...ff1

• Liker 2
Skrevet

Hva er det som står i Koranen? Jo, at man ikke skal ha noen andre guder enn Koranens gud. At denne guden er best. En gud som sier, jeg er best, og hvis du tror det, så skal du få evig lykke. Og mennene loves masse sex i himmelen. Og dersom man ikke tror på dette, så vil det gå deg ille og du havner i helvete. 

Hva slags gud er dette? Dette er jo en egoistisk gud. En gud som drives av et sterkt ego er helt meningsløst etter min mening. Derfor er religion etter min mening gammeldags og umoderne, ment for å kontrollere, skape skiller mellom folk og hjernevaske folk. 

Anonymkode: 3af5c...ff1

• Liker 1
Skrevet

Arabisk er et språk hvor mange ord kan ha veldig ulike betydninger, derfor kan samme setning oversettes forskjellig og få betydninger som er helt motstridende til hverandre.  Anbefaler å også lese No god but god: the origin, evolution and future of islam av Reza Aslan

Anonymkode: 5b0fb...cc5

Skrevet

Så sitter jeg her igjen da, med en klump i magen og øyne som svir. Igår, når jeg fikk vite hva som skjedde i Paris, bare kjente jeg tårene renne, og de fortsetter bare, som om jeg aldri blir tom. Jeg syns alt er så utrolig urettferdig, og uforståelig. Hvordan kan noen gjøre dette? Hvordan kan noen ødelegge, ikke bare noen få mennesker, men alle mennesker i hele verden, på denne måten. Hvordan kan noen ødelegge menneskeheten!? Hvorfor kan ikke bare terrorister gi faen og slutte med all denne galskapen, så mennesker kan få leve i fred?

eeeeh, det er ikke i koranen det står at IS skal bombe paris.

Dette her skyldes kolonimaktes angrep på libya, syria og irak.

Alle visste jo at terrorfaren i vesten ville skyte i været etter nato-bombinen av libya, så alt er jo som forventet. Om du ikke tror meg, - les innleggene på kvinneguiden fra tiden rundt irak-bombingen i 2003, - libyabombingen i 2011 og dagens bombing av syria.

Blir det mer eller mindre terror i verden når man bomber fjerne land kan man spørre seg selv om?

• Liker 1
Skrevet

Alle visste jo at terrorfaren i vesten ville skyte i været etter nato-bombinen av libya, så alt er jo som forventet. Om du ikke tror meg, - les innleggene på kvinneguiden fra tiden rundt irak-bombingen i 2003, - libyabombingen i 2011 og dagens bombing av syria.

Blir det mer eller mindre terror i verden når man bomber fjerne land kan man spørre seg selv om?

Nei så klart ikke, men mange påstår at det er i Koranen det står at de som ikke vil tro på ''Allah'' og følge Mohammed, skal dø, og dermed gjør terrorister det de blir bedt om. 

Anonymkode: aa3ac...66e

Skrevet

Muslimske terrorister dreper en hel haug med andre muslimer også da, både andre ekstremister og sivile. Bare fordi de er uenige om hvilken retning av islam som burde følges. I tillegg til det helt forskrudde verdensbildet deres som kanskje også spiller inn....

Men dette argumentet "Vesten bombet dem først, så de må forvente (eller "fortjener") angrep rettet mot våre sivile" er jo bare piss preik, når man ser hvor mye vold og terror som blir rettet i alle mulige retninger fra alle disse forskjellige ekstremist-gruppene. (og deres sympatisører)

Når IS - og andre lignende grupperinger - slakter hverandre rett ned, bare fordi de ikke er fullstendig enige med hverandre. Så har i alle fall jeg ganske vanskelig for å kjøpe at deres eneste argument for vold og terror-angrep mot vestlige land bare er på bakgrunn av tidligere handlinger og feilgrep som Vesten har gjort. Deres begrunnelse for å begå vold og terror, er fordi vestlige land ikke har lyst til å underkaste seg dette "kalifatet" deres, eller innføre de samme ordningene som alle disse grupperingene krever....

Anonymkode: c80e8...d15

• Liker 1
Skrevet

Muslimske terrorister dreper en hel haug med andre muslimer også da, både andre ekstremister og sivile. Bare fordi de er uenige om hvilken retning av islam som burde følges. I tillegg til det helt forskrudde verdensbildet deres som kanskje også spiller inn....

Men dette argumentet "Vesten bombet dem først, så de må forvente (eller "fortjener") angrep rettet mot våre sivile" er jo bare piss preik, når man ser hvor mye vold og terror som blir rettet i alle mulige retninger fra alle disse forskjellige ekstremist-gruppene. (og deres sympatisører)

Når IS - og andre lignende grupperinger - slakter hverandre rett ned, bare fordi de ikke er fullstendig enige med hverandre. Så har i alle fall jeg ganske vanskelig for å kjøpe at deres eneste argument for vold og terror-angrep mot vestlige land bare er på bakgrunn av tidligere handlinger og feilgrep som Vesten har gjort. Deres begrunnelse for å begå vold og terror, er fordi vestlige land ikke har lyst til å underkaste seg dette "kalifatet" deres, eller innføre de samme ordningene som alle disse grupperingene krever....

Anonymkode: c80e8...d15

Hvordan mener du IS ville ha eksistert dersom det ikke fantes bombing av libya eller irak?

- aaaah, nå skjønner jeg. Saddam og Gadaffi var veldig ivrige på at IS, ikkesant det er sånn du tenker? Helt uviten om at både saddam og gadaffi  var sekulære mennesker som undertrykket islamister?

Skrevet

Tråden er ryddet for hatefullt innlegg og svar til dette.

Kragebein, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...