Gå til innhold

Sprayflaske når kattungen gjør noe ulovlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser mange steder at når man skal lære kattungen f.eks å ikke henge i gardinene eller klore på møbler, at man skal si strengt nei, og viss det ikke hjelper spraye en liten sprayflaske med vann på den.

Jeg tenkte først at det var litt slemt eller er dette noe som er greit å gjøre? Jeg vil jo ikke være slem eller at han skal blir redd. :)

Anonymkode: 7d2b5...2d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke fan av den metoden, men skal innrømme at jeg har gjort det èn gang da pus her hadde morro av å se meg irritert når hun foretok mageplask oppi min nye palmeplante. Det funket.

Vil ikke anbefale å bruke den i utrengsmål, bare når det er helt krise.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal si "strengt nei". Katten kan jo ikke norsk, så jeg kan ikke se hvordan det skal hjelpe.

Bakdelen med å bruke sprayflaske er at katten kan forbinde det med deg og ikke vannet (hvis katten er noen meter fra deg, så må du nesten gå nærmere for å treffe med vannflasken). Evt kan katten også fort lære seg at den får sprut når du er i nærheten, men at det går helt fint å klatre i gardinene når du ikke er der.

Har katten et alternativ? Et bra klatrestativ? Du kan f.eks drysse catnip på klatrestativet for å gjøre det mer attraktivt enn gardinene. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har gjort det ett par ganger med kattene mine, men jeg sluttet rimelig fort da jeg ikke vil at de skal forbinde meg eller vann med noe negativt. 

Min erfaring er at det funker mye, eller litt, bedre å løfte vekk katten hver gang den gjør noe den ikke skal. Og de fleste slutter uansett med å klatre i gardiner når de blir eldre. 

Har du klorestativ? :) hvis ikke så er det kjempelurt å ha et. 

Anonymkode: ddddb...08a

Skrevet

Halvvoksne kattunger ('ungdommer' i beste lømmelalder) klatrer i gardiner, spaserer på toppen av bokhyllene, dytter ned alt de klarer å dytte ned. De ser på deg for å sjekke din reaksjon, - og setter hysset deres fart på deg så piler de jublende avgårde.

Det går over. Det varer en periode og så roer det seg. Sånn var det her også, og etter den tiden har det ikke blitt gjort et eneste forsøk på å utforske verden fra toppen av en gardin.

At flyttbare småsaker på toppen av lav bokhylle havner på gulvet er fremdeles normalstandard. Jeg har katt (katten har meg).

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Sprutflaske vil fort slå tilbake og gjøre deg om til noe negativt for katten..! Anbefaler å "bytte ut" gardinen på den måten at du setter et kloretårn (gjerne et som er litt høyde på) rett ved gardinene, altså gi katten et kjekkere alternativ rett ved siden av gardinen. Det har jeg gjort her hjemme: kloretårn rett ved sofaen, funker helt strålende! 

Skrevet

Det er helt greit, jeg gjør det hele tiden.

Fleste kattene har lært av det.

Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal si "strengt nei". Katten kan jo ikke norsk, så jeg kan ikke se hvordan det skal hjelpe.

Bakdelen med å bruke sprayflaske er at katten kan forbinde det med deg og ikke vannet (hvis katten er noen meter fra deg, så må du nesten gå nærmere for å treffe med vannflasken). Evt kan katten også fort lære seg at den får sprut når du er i nærheten, men at det går helt fint å klatre i gardinene når du ikke er der.

Har katten et alternativ? Et bra klatrestativ? Du kan f.eks drysse catnip på klatrestativet for å gjøre det mer attraktivt enn gardinene. 

Det handler selvsagt om tonebruken, og ikke ordet i seg selv. Dersom man sier strengt "ja" vil man få den samme virkningen, men er kanskje litt merkelig å bruke når du selv vet hva ordene betyr. 

Uansett er det vel slik at dyr kan plukke opp enkelte ord og se dem i sammenheng med hva eier ønsker. Når det er sagt er det vel ved flere studier vist at hunder og katter skiller seg vesentlig når det gjelder tillært atferd. Selv om katter kan forstå hva du mener vil det ikke si at de ettergår kommandoene dine. 

Anonymkode: 189af...85d

• Liker 1
Skrevet

Verken katter eller hunder vil utføre en kommando fordi eier ønsker det. De gjør det for å oppnå et gode eller for å unngå et ubehag. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...