AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #1 Skrevet 14. november 2015 Hvordan gjør dere det som har mine og dine barn i forhold til gaver? Her blir det veldig skjevt fordelt med julegaver fra besteforeldre, og jeg lurer litt på hvordan vi voksne kan "gjøre" ting litt mindre synlig. Noen som har noen tips😊 Anonymkode: dc585...91c
Gjest Klaveret Skrevet 14. november 2015 #2 Skrevet 14. november 2015 Vi har aldri gjort noe for å minske skjevheter rundt gaver fra andre familiemedlemmer. Jeg ser ikke at det er noe å gjøre med det? Men så har det heller ikke vært de store forskjellene da ... Hvor stor skjevfordeling er det hos dere siden dere vurderer å "gjøre" noe?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #3 Skrevet 14. november 2015 Vi har aldri gjort noe for å minske skjevheter rundt gaver fra andre familiemedlemmer. Jeg ser ikke at det er noe å gjøre med det? Men så har det heller ikke vært de store forskjellene da ... Hvor stor skjevfordeling er det hos dere siden dere vurderer å "gjøre" noe?Det er flere antall gaver og et par tusen dyrere. Anonymkode: dc585...91c
Ansjosen Skrevet 15. november 2015 #4 Skrevet 15. november 2015 Men er det så lett å gjøre noe med da?Jeg tenker som så at Hans har disse besteforeldrene og tantene og onklene, mens Trygve har disse.Er det rettferdig at mor til Hans og far til Trygve skal bruke flere tusen mer på Hans siden han har mindre familie og besteforeldre med dårligere råd?De få tingene jeg kan komme på, som ikke direkte påvirker, men som kanskje utjevner litt er;Flere i min familie har gjort, som ikke har med pengebruken å gjøre, men med mengden gaver er at de har bedt alle tanter og onkler og besteforeldre om å bare gi en gave per barn. De har uttrykt forståelse for at besteforeldrene syns det er kjempekjekt at Tulla får 17 gaver, men har samtidig bedt om forståelse for at mor og far og Tulla syns dette blir litt voldsomt om alle skal gjøre det. Om man gjør det på denne måten, og tar det opp pent så kan man jo kanskje jevne ut forskjellen i antall pakker under treet iallfall. Om innholdet har forskjellig pris er jo mindre åpenbart kanskje?Det andre man kan gjøre er vel å være konstruktiv i ønskevalgene sine. Om man vet at en side kjøper dyre ting, så ønsk dere fornuftige dyre ting på vegne av barnet, eller lær barnet å ønske seg disse tingene. Da vil også forskjellen kunne oppleves som mindre.Til sist; Livet er ikke rettferdig, og de er ikke søsken. Om dere jevner ut på julaften så vil det jo være noen andre som har fått mer når de snakker med kompisene. Og noen andre som har fått mindre. Slik vil det jo alltid være Jeg fikk aldri mye til jul, da jeg har vokst opp med lite penger, men jeg fikk fine og gjennomtenkte ting, og selvom jeg aldri hadde det kuleste å fortelle om når jeg kom på skolen så gjorde det ikke noe permanent skade 1
Sol-2 Skrevet 15. november 2015 #5 Skrevet 15. november 2015 Hos oss har besteforeldre på begge sider valgt å gi like mye til biologiske barnebarn som til bonus barnebarn, dette gjorde de fra starten av, da de velger å ikke skille på biologien. Jeg kan forstå at det blir sårt for et barn, når det får markert mindre gaver enn et annet. Mitt beste råd er å fortelle at dette blir feil for dere, hvis de ønsker å gi det biologiske barnet mer til jul, kan du kanskje foreslå at de holder seg til et par gaver og setter resten av pengene de ville brukt inn på en sparekonto til barnet? 3
Zienna Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Det kunne aldri falt meg inn å gjøre forskjell på biologiske og bonusbarnebarn! Uten ord, men jeg sett det, at mitt bonusbarnebarn på 7 år har fulgt med i nettopp dette. Jeg er hans farmor, som jeg er for de andre, og jeg kunne aldri gjort forskjell på dem. Derimot skjer det motsatte, at hans familie ikke sidestiller hans søsken, De gir ham dyre, flotte gaver, men ikke til hans søsken. De husker hans bursdag, men ikke de andres.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Hos oss har min stedatter alltid fått gaver fra min familie.. Men de har nok ikke vært så dyre som til barnebarna. Men dette har aldr vært noe problem. Tror faktisk ikke barna tenker så mye på dette som vi voksne Anonymkode: 4d1b1...1e8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #8 Skrevet 17. november 2015 Her blir det garantert også store forskjeller. Stebarna kommer til å få mest. De har tre par besteforeldre, mine har ett. De har også mange flere tanter og onkler, samt stefar med hans familie. Likevel kjøper vi for relativt lik sum til barna våre (dvs mine barn og stebarn). Jeg kompenserer ikke for at en del av barna har større familie. Anonymkode: ec829...e1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå