Gå til innhold

Bruke hund i arbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en hund og bruke i søk og redning i type frivillige organisasjoner.

Jeg er veldig glad i hunder, men kan veldig lite om de så det er jo ikke aktuelt med det første da jeg må lese meg opp en del på hvordan jeg skal trene den får å få den til å bli en bra søkshund. Det jeg lurer på er hvilken hund som kunne være aktuell og kjøpe om en 2-3 år? Kjønn og rase? Har lyst på en hund som tåler litt kulde, og er litt stor og tøff. Ikke en som ikke tørr å være ute om natten lissom! Håper på svar slik at jeg nå begynne å lese meg opp. 

Gutt 22

Anonymkode: 0cc20...ae2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk og redning så liker mange å bruke retriever-rasene. Noen liker også schäferhunder. Det er de som argumenterer mot og sier at de som blir reddet kan bli redd når de ser en schäfer, men jeg synes personlig det er et litt tynt argument så lenge hunden gjør jobben.

Skrevet

Schäferhund er gjenganger i slikt arbeid. Men er mye forskjellig avl ute og går, så ville begynt allerede nå å lete etter seriøs oppdretter hvis det er en rase du ønsker. 

Malinois, flatcoated retriever, border collie er også raser som ofte går igjen blant de som trener redning. Ihvertfall hvor jeg bor. 

Det som er felles for rasene som brukes til redningsarbeid er at det er brukshunder og med behov deretter. Om du ikke kjenner noen som er i miljøet så ville jeg tatt kontakt med lokallaget for å få litt innblikk i hvordan hverdagen deres med hund er, få møtt noen bikkjer og kanskje få anbefalinger i forhold til oppdretter (så vel som advarsler for den del). 

Anonymkode: d6bee...96d

Skrevet

Labrador - Der har du en allsidig ''potet'' av en hund. Som med alle hunder er det viktig å gjøre godt forarbeid før du velger oppdretter.
Det finnes flere kurs du og hunden kan melde dere på når det kommer til søk o.l

Anonymkode: db0e7...d96

Skrevet

Det er mye trening og kursing på denne typen hunder fra de er svært unge. Det koster og enorme summer å få testet og trent hundene med reising og selve testingen. Dette er en livsstil for dem som driver med det. 

Anonymkode: e4f74...516

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en hund og bruke i søk og redning i type frivillige organisasjoner.

Jeg er veldig glad i hunder, men kan veldig lite om de så det er jo ikke aktuelt med det første da jeg må lese meg opp en del på hvordan jeg skal trene den får å få den til å bli en bra søkshund. Det jeg lurer på er hvilken hund som kunne være aktuell og kjøpe om en 2-3 år? Kjønn og rase? Har lyst på en hund som tåler litt kulde, og er litt stor og tøff. Ikke en som ikke tørr å være ute om natten lissom! Håper på svar slik at jeg nå begynne å lese meg opp. 

Gutt 22

Anonymkode: 0cc20...ae2

Nå er jeg fullstendig "inhabil" siden jeg har rasen selv, men jeg ville sjekket ut bruks schäfer. Men, vær da klar over at du må gjøre en god hjemmelekse før du velger hund. Selv måtte jeg til Sverige for å få de rette brukslinjene. Det betyr ikke at en ikke finner gode kennler i Norge. Anbefaler deg å oppsøke brukshundmiljøet og snakk med forskjellige folk med forskjellige bruksraser. Ikke bare lås deg på èn rase bare fordi den ser stor og tøff ut ;) Maller er flotte hunder, men for meg personlig har de alt for høy byttedrift, samt et ekstremt høyt energinivå som er for vanskelig for meg med adhd å takle å roe ned. Er det kun spor du kunne tenke deg å drive på med, så ville jeg gått for retriver eller en working springer spaniel. 

Ut fra hva du skriver, så tolker jeg det dithen at du kanskje ikke har den store kunnskapen om det å eie en ren brukshund. (ikke negativt ment, vi har da alle vært nybegynnere) Jeg vil derfor anbefale deg å gå feks RIK-grunnkurs for å få litt mer innsikt i hva det å drive med bruks går ut på. Og deretter søke deg i retning sporarbeid. Bare husk på at all utdanning av sporhunden er på frivillig basis, og at du derfor må beregne utgifter til trening land og strand rundt. 

Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

Jaktlabrador, jaktgolden retriever, jaktavla flat coated retriever, bruksavlet schæfer, bruksavlet malinois/groenendael/tervueren, korthåret hollender, australsk kelpie og border collie fra linjer med brukspremierte individer, er det som faller inn i hodet mitt om man skal satse seriøst i NRH. Mange andre raser kan egne seg, men det er mer usikkert om du får et individ som når opp på et høyt nivå.

Som første hund etter det du beskriver, ville jeg ha gått for en jaktgolden, schæfer eller langhårsbelger etter moderate brukslinjer. Det er gjerne sånn at man lærer mer av sin første hund enn man gjør til sammen av å lese bøker, og man må gjerne ha en del praktisk erfaring med ulike problemstillinger for å forstå teorien. Å gå for en litt moderat brukshund som første hund er nok det lureste du kan gjøre, da skaffer du deg erfaring og mye lærdom, uten å ta deg vann over hodet.
Hunder som avles for å være ”tøffe” brukshunder, som malinois og schæfer etter mer hardcore brukslinjer har ofte mange iboende egenskaper som ikke er spesielt trivelige. Om man ikke er vant med slike hunder og vet hva man har, er det fort gjort å bli rævkjørt. 

Det som er veldig greit med retrieverne, er at du får en sosial hund uten noe særlig skarphet, vokt og alvor. En del av de andre nevnte rasene har mye av sistnevnte egenskaper, og det er ting som man må jobbe med og holde under kontroll. Hvor en labrador vil trekke seg unna og være konfliktsky i en situasjon den opplever truende, kan en schæfer gå inn i fullt alvor for å forsvare. Det siste høres nok kulere og tøffere ut, men realiteten er at hundene våre finner mange rare ting truende som vi mennesker mener de skal takle, og det er verken kult eller tøft å ha en hund som kan finne på å velge angrep i stedet for å trekke seg unna når en mann med rullator kommer brått på og hunden blir skremt

• Liker 1
Skrevet

Det som er veldig greit med retrieverne, er at du får en sosial hund uten noe særlig skarphet, vokt og alvor. En del av de andre nevnte rasene har mye av sistnevnte egenskaper, og det er ting som man må jobbe med og holde under kontroll. Hvor en labrador vil trekke seg unna og være konfliktsky i en situasjon den opplever truende, kan en schæfer gå inn i fullt alvor for å forsvare. Det siste høres nok kulere og tøffere ut, men realiteten er at hundene våre finner mange rare ting truende som vi mennesker mener de skal takle, og det er verken kult eller tøft å ha en hund som kan finne på å velge angrep i stedet for å trekke seg unna når en mann med rullator kommer brått på og hunden blir skremt

Nå går ikke en schäfer til angrep på den måten du nevner. En trygg, stabil schäfer går ikke til umotivert angrep. Den forsvarer sin fører hvis fører blir angrepet, men den angriper ikke på egenhånd bare fordi det kommer personer brått på... Hvis du har opplevd slikt, har det tydeligvis vært noe feil med de bikkjene.

Jeg vil mye heller ha en reell schäfer, enn en feig labrador. Men! Det kommer igjen an på hva man skal bruke hunden til. Men vær grei å ikke spre usannheter om en allerede utskjelt rase som det schäferen er...

Skrevet

Du sier jo selv at de angriper om fører blir angrepet, en lab har i de fleste tilfeller ikke nok forsvarslyst eller skarphet til å velge angrep. Dessverre er ikke alle hunder skrudd sammen på en måte som gjør at de skiller mellom reelle trusler og det de tror er trusler, og å tro at hunder bare henter fram disse egenskapene når vi mener det er passende er naivt.

En godt skrudd sammen schæfer angriper ikke i hytt og pine, gjør ikke en dårlig en nødvendigvis heller. Men når man først havner i en slik situasjon, må man ha kontroll på hunden på en helt annen måte enn om man har en labrador i andre enden av båndet.

Skrevet

Du sier jo selv at de angriper om fører blir angrepet, en lab har i de fleste tilfeller ikke nok forsvarslyst eller skarphet til å velge angrep. Dessverre er ikke alle hunder skrudd sammen på en måte som gjør at de skiller mellom reelle trusler og det de tror er trusler, og å tro at hunder bare henter fram disse egenskapene når vi mener det er passende er naivt.

En godt skrudd sammen schæfer angriper ikke i hytt og pine, gjør ikke en dårlig en nødvendigvis heller. Men når man først havner i en slik situasjon, må man ha kontroll på hunden på en helt annen måte enn om man har en labrador i andre enden av båndet.

At en schäfer angriper om fører blir angrepet, betyr jo ikke at den angriper uten grunn! Og bare fordi enkelte hunder ikke kan skille mellom reelle trusler og det de tror er trusler, så betyr det heldigvis ikke at alle er slik :) Slike hunder har ingenting i samfunnet å gjøre, og vi som driver seriøst med bruksschäfere gjør alt som står i vår makt for å kunne luke ut (p)syke individer! Jeg er langt fra naiv, for jeg har ikke sagt at jeg tror at hunder bare tar fram slike egenskaper når det passer ;) 

Og jeg vil heller ha en stabil hund med forsvarsinstingt enn en stabil hund uten. Men igjen så avhenger jo slikt av hva en skal bruke det til. Det er som du sier; en må vite hva en har med å gjøre når en eier en slik type hund. Alt for mange uten gode kunnskaper om hunder med forsvarsdrift, skaffer seg en "tøff" hund, og så går det galt. Noe som igjen er med på å ødelegge for oss som driver med en seriøs sport. Jeg vil jo gå så langt som å si at for meg og min familie, er det mer enn bare en hobby, det er en livsstil. :)

Til TS; ta mine råd om å gå til flere brukshundklubber og sjekk ut trening med forskjellige raser. Og ta forskjellige kurs. Anbefaler på det varmeste et RIK-grunnkurs for å få en god veileder på hva det vil si å drive med bruks. Skal du ha hund som jobb, så søk deg inn i politi/forsvar. Vekter med skarptrent hund, er jeg usikker på om finnes eller er lov i Norge. Utenom dette, så går alt på frivillig arbeid. Norske Redningshunder har lokallag over hele Norge, og de har god info på nett. :)

Skrevet

Labrador :)

Anonymkode: 1fce3...1fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...