AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #1 Del Skrevet 14. november 2015 Et litt teit spørsmål, men når det står "romtemperert smør" i en oppskrift, er det da snakk om Tine Meieri smør, eller margarin? Dette er bakevarer, kjeks, muffins og annet bakst. Anonymkode: 04ff7...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #2 Del Skrevet 14. november 2015 Smør og margarin er to forskjellige ingredienser. Står det smør i oppskriften, bør du bruke smør. Anonymkode: 4225f...71d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #3 Del Skrevet 14. november 2015 Smør og margarin er to forskjellige ingredienser. Står det smør i oppskriften, bør du bruke smør.Anonymkode: 4225f...71djeg vet. Men når de skriver "smør" så mener de "Tine ekte smør", ikke sant? Ikke noe annet? Står det usaltet smør, så kjøper jeg alltid tine ekte smør usaltet.Det er jo mange typer smør der ute. Så er usikker på hva som er "smør" for alle. Når jeg sier smør så mener jeg Tine ekte smør. Mener jeg margarin så sier jeg margarin. Det er fordi hele familien min sier det samme. Spør jeg om smør til brødskiven så er det tine ekte smør, soft flora, brelett ja alt slikt (IKKE margarin). Men bestevenninnen min mener Brelett når hun sier smør, og fett er margarin. Der sier de ikke ordet margarin, de sier fett. Sier jeg "kan jeg få smør på brødskiva" så får jeg brelett, skal du ha tine smør så må du si det, hele navnet på smøret. Bakesmør er tine sin hos dem. Moren baker mye, og hun sier bakesmør for tine smør. Ei venninne jeg har sier smør til margarin. Spør du om smør, så får du margarin! Du må si soft flora for å få riktig smør til brødskiven, hvis ikke så risikerer du å få servert margarin. Derfor er jeg så forvirret! Hva er dem universale betydningen på ordet "smør"? Er det tine ekte meierismør... ??Og nå ble ordet "smør" ufattelig rart! TS Anonymkode: 04ff7...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. november 2015 #4 Del Skrevet 14. november 2015 Brelett er margarinMelange er margarinSoft Flora er margarinMeierismør er smør, uansett hvem som har produsert det (Bremykt er en blanding av smør og rapsolje og smaker helt ok på brøskiva) 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulilelu Skrevet 14. november 2015 #5 Del Skrevet 14. november 2015 Smør er fra ku. Margarin er fra planter Mange kaller margarin for smør men det er egentlig feil. I bakverk skal man bruke smør (meierismør) og alltid usaltet. Hvis man ikke skal bruke smør så står det spesifikt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. november 2015 #6 Del Skrevet 14. november 2015 (endret) Smør er fra ku. Margarin er fra planter Mange kaller margarin for smør men det er egentlig feil. I bakverk skal man bruke smør (meierismør) og alltid usaltet. Hvis man ikke skal bruke smør så står det spesifikt.Alltid utsaltet? Neida, det må litt salt til i det fleste oppskrifter for at det skal smake av noe! Og margarin har faktisk ikke alltid vært plantebasert, bare se her:Opp gjennom årene er Melange forbedret flere ganger. Opprinnelig bestod Melange av en blanding av animalsk fast fett fra okse og vegetabilske oljer fra palme eller kokos. Senere benyttet man herdede marine oljer fra hval eller sild, samt vegetabilske oljer fra jordnøtt eller soya. Siden 1950 har Melange (og all norsk margarin) blitt tilsatt A og D-vitaminer. Dagens Melange er en ren vegetabilsk margarin, uten transfettsyrer. Endret 14. november 2015 av Brunhilde 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #7 Del Skrevet 14. november 2015 Smør er smør. Det trenger slett ikke være fra Tine, men kan like gjerne være av andre norske eller utenlandske merker, men det er alltid et meieriprodukt laget av fersk eller syrnet fløte som er kinnet/vispet/behandlet til melkefettet skiller seg fra væsken og klumper seg sammen til smør. Står det smør i en eller annen form (meierismør, setersmør, usaltet smør, Rørossmør etc.) på pakka er det smør, alt annet er merket med margarin. Hva folk sier i dagligtalen er noe helt annet, noen kaller alt smør uansett hvordan det er laget, men det betyr altså ikke at det er smør. Står det smør i oppskriften så bruk smør. Og står det margarin i oppskriften så bruk smør da også. Margarin smaker ikke på langt nær så godt (synes jeg og veldig mange andre). Rent "baketeknisk" kan smør og margarin (ikke lettmargarin) ofte brukes om hverandre, men smaken blir slett ikke den samme med margarin. Anonymkode: 1aea3...bef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 14. november 2015 #8 Del Skrevet 14. november 2015 Om det står SMØR på pakken så er det smør Står det ikke smør noe sted så er det margarin eller noe blandingsprodukter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulilelu Skrevet 14. november 2015 #9 Del Skrevet 14. november 2015 Alltid utsaltet? Neida, det må litt salt til i det fleste oppskrifter for at det skal smake av noe! Og margarin har faktisk ikke alltid vært plantebasert, bare se her: Jo alltid usaltet smør. Mange oppskrifter trenger salt ja men da skal man tilføre salt i den mengden det trengs. Ofte så kan man bruke saltet smør og droppe det ekstra saltet man da må man vite at mengden blir riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. november 2015 #10 Del Skrevet 14. november 2015 Jo alltid usaltet smør. Mange oppskrifter trenger salt ja men da skal man tilføre salt i den mengden det trengs. Ofte så kan man bruke saltet smør og droppe det ekstra saltet man da må man vite at mengden blir riktig.Jeg er så erfaren på kjøkkenet at det går av seg selv. Bruker rett og slett aldri usaltet smør. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #11 Del Skrevet 14. november 2015 Jo alltid usaltet smør. Mange oppskrifter trenger salt ja men da skal man tilføre salt i den mengden det trengs. Ofte så kan man bruke saltet smør og droppe det ekstra saltet man da må man vite at mengden blir riktig.... Nei. Jeg har aldri brydd meg om å bruke usaltet smør. Har ikke ødelagt en eneste kake på grunn av dette hittil. Anonymkode: 1aea3...bef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 14. november 2015 #12 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg er så erfaren på kjøkkenet at det går av seg selv. Bruker rett og slett aldri usaltet smør. Enig med Brunhilde her. Den lille saltsmaken som er i smøret er bare godt. For eksempel fremhever salt kakaosmaken i sjokoladekake. Så sant det ikke er spesifisert i oppskriften, går det fint å bake med normalsaltet smør. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #13 Del Skrevet 14. november 2015 Enig med Brunhilde her. Den lille saltsmaken som er i smøret er bare godt. For eksempel fremhever salt kakaosmaken i sjokoladekake. Så sant det ikke er spesifisert i oppskriften, går det fint å bake med normalsaltet smør. Det går veldig ofte helt fint selv om det er spesifisert usaltet smør også. Anonymkode: 1aea3...bef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #14 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg er så erfaren på kjøkkenet at det går av seg selv. Bruker rett og slett aldri usaltet smør. Jeg kjøper automatisk den vanlige, altså den som har salt i seg. For ofte står det jo "usaltet smør" og da kjøper jeg, ja usaltet. Det er så forvirrende. Men nå vet jeg det, smør er det jeg kaller for smør, altså tine ekte smør. Skal lage kjeks btw. http://trinesmatblogg.no/2011/03/17/sjokoladekjeks-med-vaniljekrem-oreokjeks/Denne oppskriften :D Ser kjempe gode ut, så skal prøve de ut. Er i bake humør i dag. Nettopp lagd sjokolademousse som står i kjøleskapet Også skal jeg lage de kjeksene og is. Denne oppskriften; http://www.detsoteliv.no/oppskrift/lys-nugatti Denne har jeg laget to ganger før, og den er himmelsk! Litt mektig men fy fader hvor god den er. ts Anonymkode: 04ff7...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #15 Del Skrevet 14. november 2015 Et litt teit spørsmål, men når det står "romtemperert smør" i en oppskrift, er det da snakk om Tine Meieri smør, eller margarin? Dette er bakevarer, kjeks, muffins og annet bakst. Anonymkode: 04ff7...914Står det smår, så kan du bruke alt av smør eller margarinhvor det på pakken står at margarintypen er egnet til baking. Smør har mer kalorier enn ulike typer margarin, derfor kan det være gunstig med margarin. Smør inneholder og mer/mye mettet fett, noe blodårene våre ikke har godt av å få for mye av. Anonymkode: 94311...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #16 Del Skrevet 14. november 2015 Står det smår, så kan du bruke alt av smør eller margarinhvor det på pakken står at margarintypen er egnet til baking. Smør har mer kalorier enn ulike typer margarin, derfor kan det være gunstig med margarin. Smør inneholder og mer/mye mettet fett, noe blodårene våre ikke har godt av å få for mye av. Anonymkode: 94311...3bbSkal man først lage kaker anbefaler jeg å prioritere smak langt over kalorier og fettsammensetning, og heller spise litt mindre av dem. Og dessuten bruke masse deilig og sunn olivenolje i andre matretter for å være snill med blodårene. (Dessuten er det vel ganske utdatert kunnskap at smør er så mye mindre sunt enn margarin? Men dette burde jeg ikke uttale meg om i det hele tatt, siden jeg gir totalt fanden og ikke har fulgt spesielt godt med på feltet.) Anonymkode: 1aea3...bef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulilelu Skrevet 14. november 2015 #17 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg er så erfaren på kjøkkenet at det går av seg selv. Bruker rett og slett aldri usaltet smør. Det gjør det ikke riktig av den grunn. Bare hør med profesjonelle bakere. Du skal lete lenge før du finner en som baker med saltet smør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulilelu Skrevet 14. november 2015 #18 Del Skrevet 14. november 2015 ... Nei. Jeg har aldri brydd meg om å bruke usaltet smør. Har ikke ødelagt en eneste kake på grunn av dette hittil. Anonymkode: 1aea3...befDet er ikke snakk om at kaken blir ødelagt og at det ikke er mulig å bruke saltet smør. Men "regelen" når det kommer til baking er at man alltid skal bruke usaltet smør. Om det står "100 gram smør" i en oppskrift så skal man bruke usaltet. Men det betyr ikke at kaken ikke blir god med salt smør for å ha sagt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. november 2015 #19 Del Skrevet 14. november 2015 Det gjør det ikke riktig av den grunn. Bare hør med profesjonelle bakere. Du skal lete lenge før du finner en som baker med saltet smør.Jeg har da aldri gitt intrykk av å være profesjonell? Det utelukker derimot ikke at jeg er trygg nok på egen kunnskap på kjøkkerent til at jeg tør å endre en oppskrift så den passer meg og min smak. Bare tull at noe er "riktig" eller "ikke riktig" på ens eget kjøkken, der er det jeg som regjerer! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #20 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg har da aldri gitt intrykk av å være profesjonell? Det utelukker derimot ikke at jeg er trygg nok på egen kunnskap på kjøkkerent til at jeg tør å endre en oppskrift så den passer meg og min smak. Bare tull at noe er "riktig" eller "ikke riktig" på ens eget kjøkken, der er det jeg som regjerer! Enig i den. Ingen seriøse bakere følger en oppskrift slavisk i 50 år. De mikser og trikser, prøver og feiler. De har sin måte å lage noe på, mens en annen har sin måte. Det som er så bra med matlaging, man kan prøve å feile selv, man kan få inspirasjon fra andre, du kan få en oppskrift og legge til din egen lille vri. En sjokoladekake er ikke bare en sjokoladekake. Det finnes ingenting rett eller galt når det kommer til sjokoladekake (og andre oppskrifter). ts Anonymkode: 04ff7...914 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå