Gå til innhold

Må jeg endre profil bildet og støtte Paris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er skrekkelig trist og dumt det som har skjedd i Paris. Jeg føler med de. Men må jeg uttrykke det offentlig på sosiale medier? Facebook tilbyr å endre profilbildet med fransk flagg, og 70 prosent av Instagram er Paris. Jeg har ca ukentlige Facebook oppdateringer i form av tekst og bilde, og ca daglig på Instagram. Men nå føler jeg at folk vil tro at jeg ikke støtter Paris om jeg ikke gjør noe lignende. Spesielt profilbilde, for det er så synlig.  

Anonymkode: dcbe5...88c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt opp til deg. Jeg har ikke bestemt meg enda for om jeg skal gjøre det eller ei. Har postet et innlegg med bilde hvor jeg viser min sympati, men vet ikke helt... Tror egentlig det holder.  På den annen side er det jo greit for Frankrike å kunne se hvor mange som støtter dem, og det er lettest å se via profilbildene..

Skrevet

Skjønner hva du tenker, og jeg har tenkt det samme, men selv kommer jeg ikke til å endre profilbilde eller legge ut støtteerklæring. De som kjenner meg vet at jeg bryr meg, selv om jeg ikke viser det på sosiale medier.  

• Liker 9
Skrevet

Du MÅ jo ikke noe, fritt valg. Selv har jeg ikke forandret profilbilde, og har ingen planer om det heller. Synes det er litt sært at FB tilbyr å forandre profilbildet ditt, det trenger man ikke å pushes til synes jeg.

Anonymkode: 460e9...b16

• Liker 4
Skrevet

Nei. Synes egentlig det er litt teit. Når man endrer profilbildet tilbake har man da glemt terroren?

Anonymkode: aa952...bd4

• Liker 6
Gjest Franke Ann
Skrevet

Det bør du. Jeg holder ihvertfall nøye oversikt over hvilke av mine facebook-venner som ikke forandrer profilbildet sitt, for så å unfriende dem og sende dem hatmail.

Skrevet

Du MÅ jo ikke noe, fritt valg. Selv har jeg ikke forandret profilbilde, og har ingen planer om det heller. Synes det er litt sært at FB tilbyr å forandre profilbildet ditt, det trenger man ikke å pushes til synes jeg.

Anonymkode: 460e9...b16

Synes det er en god ide at man viser sin støtte. Det er viktig at man viser terroristene at man står samlet.

Anonymkode: 562d2...6ec

Skrevet

Er samfunnet blitt så overfladisk at man må endre profilbilde eller komme med en støtteerklæring? Jeg tror ikke det, og det er vel knapt noen som tenker slik.. Hvis du derimot føler for å komme med et politisk utsagn, eller et enkelt utsagn der du viser medfølelse, så gjør det. 

• Liker 11
Skrevet

Min Facebook flommer også over av Paris- eller Frankrike-inspirerte profilbilder, statuser og sitater. Hva så? Det er da helt greit. Det er fortsatt langt fra alle som gjør det, og det er ingen som legger spesielt merke til at du er blant de som ikke gjør det.

Jeg har ikke lagt ut noen status eller noe bilde, og har ingen planer om å gjøre det heller. Selv om det virker som om "alle" legger ut noe Paris-relatert er det garantert et mindretall av vennene dine, hvis du først ser gjennom vennelisten, og ingen fører statistikk eller vil tenke spesielt over at akkurat du ikke har gjort noe. Det får være grenser for hvor paranoid man skal være. Drit i å legge ut et bilde. Ingen bryr seg.

Anonymkode: afe9c...d46

• Liker 3
Skrevet

Man trenger absolutt ikke bytte profilbilde, det er opp til den enkelte. Facebook har blitt en sovepute når det gjelder å støtte gode saker. Profilbilder mot sult og kreft, liksom. Det hjelper selvsagt ingenting med mindre man bidrar med noe konkret. Alle vennene mine var homo på facebook en periode, nå er de franskmenn. Snart er det noe annet igjen.

Anonymkode: fe1a1...39a

• Liker 2
Skrevet

Ja, det må du, ellers kommer facebookpolitiet og TAR deg. 

:roll:

Anonymkode: 539a5...a5e

Skrevet

Altså, fint å vise sympati med de som er berørt men jeg er så møkkalei av at den eneste reaksjonen på terror er; fordømmelse, bønner, tenne talglys og skifte profilbilde. Vi trenger handling!! "Møte terror med å vise at vi ikke frykter dem" det er så utopisk at jeg bare blir kvalm. Selvfølgelig skal vi være redde! Havner man i en terrorsituasjon så VIL instinktet ta over, man løper ikke mot en terrorist, man løper enten vekk eller svarer med å skyte tilbake.

Nå må lederre og statsoverhoder tørre å være litt politisk ukorrekte og sette hardt mot hardt. Det er oss borgerne det går utover når de ikke tør å ta  tak i dette på andre måter enn sympatiske ord.

At vi, borgerne , skal opptre som om ingenting har skjedd (fortsette å leve som før) så er det bare vi som må betale for det. Hadde ikke vært meg imot med stengte grenser, strengere overvåkning, bevæpnet politi og mistenkeliggjøring ved den minste fjert. 

Fordømmelse og lystenning gjør ikke at jeg føler meg tryggere.

Anonymkode: 3058e...73d

• Liker 4
Skrevet

Skjønner hva du tenker, og jeg har tenkt det samme, men selv kommer jeg ikke til å endre profilbilde eller legge ut støtteerklæring. De som kjenner meg vet at jeg bryr meg, selv om jeg ikke viser det på sosiale medier.  

jeg er helt enig!

og som noen andre skrev over her; når skal du bytte tilbake? 

For meg er det ikke så viktig å vise alle at jeg tenner et lys/bryr meg. De som kjenner meg vet at jeg gjør det.. Men nå deler ikke jeg bilder generelt da (typ; del hvis du elsker søster/bror/sønn/datter/mor/far/kjæreste/hund/katt stryk det som ikke passer).

Skrevet

Det er skrekkelig trist og dumt det som har skjedd i Paris. Jeg føler med de. Men må jeg uttrykke det offentlig på sosiale medier? Facebook tilbyr å endre profilbildet med fransk flagg, og 70 prosent av Instagram er Paris. Jeg har ca ukentlige Facebook oppdateringer i form av tekst og bilde, og ca daglig på Instagram. Men nå føler jeg at folk vil tro at jeg ikke støtter Paris om jeg ikke gjør noe lignende. Spesielt profilbilde, for det er så synlig.  

Anonymkode: dcbe5...88c

Trist at du tenker sånn. Nei, du må ikke endre noe som helst :)

Skrevet

En god idé å forandre bildet! Mye bedre enn å forandre navnet, som alle gjorde for ei tid tilbake. Det ble forvirrende når alle skulle kalle seg Jesus Charlie.

• Liker 2
Skrevet

Endrer ikke mitt profilbilde, men det betyr ikke at jeg ikke støtter franskmennene. Er vel ikke blitt sånn at alle vi som ikke skifter, liksom støtter IS, nei, vet du hva.

• Liker 1
Skrevet

Feeden min er fylt opp med folk på vennelisten min som har endret profilbilde og innlegg om at mine venner har likt bildet til massevis av folk jeg ikke aner hvem er.

Men det er vel ikke akseptert å klage på det, så skal la være.

Jeg kommer ikke til å endre profilbildet. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke visst helt når det var "akseptabelt " og endre tilbake,  så jeg lar det være som det er... :icon_frown: :sjokkert:

Anonymkode: dfe14...afd

• Liker 1
Skrevet

jeg er fransk med familie i Paris. Mange av mine venner på facebook har endret profilbilde (jeg har ikke gjort det), og jeg føler det hele er ganske påtatt. Å støtte et formål betyr ikke at man må flashe det på facebook, og når "alle" gjør det føler jeg det brer seg en falskhet over det hele. Det er så lett å støtte en sak ved å trykke på en knapp, også endrer man hele budskapet til å handle om seg selv "se, jeg støtter franskmenn! er ikke jeg flink?!". Det blir til en sånn at om man ikke gjør det, så sitter man igjen med en følelse at man gjør noe feil og sosialt uakseptabelt, spesielt i og med at facebook promoterer funksjonen i så stor grad. Jeg synes budskapet forsvinner og sitter igjen med en følelse av at alle er så opptatt at man skal se at DE støtter frankrike.

• Liker 5
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...