Gå til innhold

Kattunger + rå hvitløk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er pleiemor for fire kattunger og en kattemor. De er ganske store nå (12 uker) og skal leveres neste fredag. I går kastet den ene kattungen opp for første gang (vi har hatt dem i ca 6 uker), men viste ellers ingen tegn på å være dårlig - leken, aktiv osv. 

I dag etter de fikk frokost kastet den samme kattungen opp all maten, og rett etterpå kastet en av de andre også opp alt sammen (så det ut til ihvertfall). Jeg begynte å bli bekymra og oppdager at det lå et helt rått hvitløksfedd på gulvet under benken med noen bitemerker i (ellers helt!). Etter de to kattungene hadde kasta opp lekte de videre - nå sover de (jeg følger med på om de puster og om de har vondt, det virker ikke sånn).

Men jeg er bekymra. Vet godt at hvitløk (og løk) ikke er bra for katter. De har jo ikke slukt et helt hvitløksfedd, men jeg tror de har lekt med det i natt, og muligvis også litt i går (den ene ihvertfall) da de aldri har kastet opp før (har ikke endret på foret - som jeg får fra de vi passer kattene for). Siden det er lørdag er ikke veterinærer tilknyttet stedet åpent. Jeg har lest endel på nettet om folk som har opplevd at kattene HAR spist hvitløk og at det har gått bra, men ellers lite om hva man kan gjøre. 

Akkurat nå sover de etter å ha lekt en masse. Den ene (som kasta opp) sover på meg og er veldig varm, lurer på om den har litt feber. Tenkte å gi litt tørrfor seinere for å se om formen er til det. De er ellers akkurat som sine søsken, går jeg på kjøkkenet kommer de og følger med (og vil gjerne ha noe - selvom de ikke får). 

Er jeg unødvendig bekymra? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på at de får i seg nok væske, og se det an. 

Anonymkode: f96be...7d3

Skrevet

ja, de har tilgang på rent vann hele tida. 

Skrevet

de leker rundt og oppfører seg som normale kattunger, men de kaster fremdeles opp - ihvertfall to av dem (den ene som sagt siden fredag). appetitten er ikke særlig stor, men ellers leker de, sover, reagerer på lyder, koser og tisser/bæsjer som vanlig. men tre dager med oppkast er litt lenge, synes jeg. har prøvd å koke opp litt ris (i kun vann, ikke salt eller noe) og gitt det sammen med litt av risvannet ved siden av. men det blir heller ikke spist noe særlig av. 

Skrevet

Er dette i samarbeid med en organisasjon? Ta kontakt med de isåfall, og hør om de bør til dyrlege

Skrevet

ringte dyrlegen i går og snakka med dem. så de er med på hva som skjer. dyrlegen sa det ikke var så mye å gjøre annet enn å følge med på kroppspråket og ha tilgjengelig vann og mat. 

det er kanskje kjedelig å lese posten min, men jeg tenkte at noen kanskje har vært gjennom dette før og kanskje ville ha noen tips. 

Skrevet

Det er helt normalt at katter kaster opp. Er det mat de kaster opp eller mest væske? Er det blod i det? Kanskje det er en hårball som er vanskelig å få opp? Hvordan er avføringen?

Gi de gjerne litt våtfor, da dette bidrar til å holde på væskebalansen. Det er skummelt hvis de blir dehydrerte.

Anonymkode: 57773...836

Skrevet

Hvordan går det med de?

Skrevet

hei alle sammen, beklager sent svar.
det går bra med kattungene nå :)

Det var aldri blod i oppkastet, men matrester da de kastet opp ca 30min etter de hadde fått mat. Dette gjorde meg veldig nervøs da det varte over hele helga, og de gikk ned endel i vekt. Det hadde jo vært enkeltepisoder før, så det var ikke fordi det var første gangen, men fordi det fortsatte. Derfor lurte jeg på om de kanskje hadde fått i seg noe de ikke tålte, spesielt fordi det kun gjaldt tre kattunger - og fra disse tre var det en som kastet opp mest. Da jeg fant et hvitløksfedd på gulvet med noen enkelte kloremerker og bitemerker lurte jeg på om dette kanskje var årsaken, og begynte så å lure på hvor giftig hvitløk egentlig var.

Google sa meg ingenting annet enn at katter ikke tålte det, og at man skulle følge med om de hadde fått i seg hvitløk. Beklager for at jeg var så rotete i innleggene mine, jeg kan veldig lett se at hvitløksspørsmålet forsvant i alt snakket om spy. for jeg lurte jo mest på om noen har opplevd at kattunger har fått tak i litt hvitløk, om de ble syke og hva de gjorde. men jeg fikk jo noen tips likevel! tusen takk for det :)

kattungene hadde alltid tilgang på vann, tørrfor, kokt risvann med litt ris i. Våtfor ble gikk til de ekstra syke når de så kvikke ut for å teste om de klarte det, men appettitten var rimelig fraværende for de sykeste gjennom hele helga. De kastet også opp av kattemors melk.

Heldigvis, som jeg har skrevet over, så gikk det fint. Det gikk over. Vi hadde hele tiden kontakt med veterinær - som egentlig ikke sa noe annet enn at vi skulle følge med...

en ting jeg fant ut av var at det var viktig å ikke la de andre kattungene lukte på hverandres spy da dette ofte trigget dem til å spy selv. i starten var de bare dårlige og spøy uten kontakt, men de siste to dagene så var det kjedereaksjon. dette var jo vanskelig å stoppe om natta, men om dagen holdt vi de andre kattungene borte og ryddet opp før de fikk lukte. vi tror kanskje det hjalp. er ikke helt til å vite, men vi prøvde alt...

igjen, beklager rotete innlegg. var så nervøs, google hjalp meg ikke, ei heller veterinæren. men alt gikk bra til slutt. de fikk appettitten tilbake og begynte med den daglige herjingen igjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...