Gå til innhold

Flertallsbøyning av substantiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den riktige måten å skrive setningen?

De hadde snø i ansiktene.

eller

De hadde snø i ansiktet.

Om man bøyer ansikt til ansiktene fordi det er snakk om mer enn en person, blir ikke betydningen av setningen da at hver person har flere ansikter? 

Og gjelder det samme om man skriver 

De hadde ansiktene fulle av snø. / De hadde ansiktet fullt av snø.

? For her høres ansiktene mer riktig ut, men jeg vet ikke hvor logikken i det er.

Anonymkode: d1e5d...83d

Videoannonse
Annonse
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Her er det tradisjonell norsk praksis å bruke såkalt distributivt entall. Jeg lar Språkrådet svare for meg:

Spørsmål: Uttrykksmåten livene sinelivene våre griper nå om seg i stedet for den formuleringen vi har vært vant til å se på som riktig: livet sitt, livet vårt. Hva regnes som korrekt språk?

Svar: På norsk har ord for kroppsdeler, klesplagg, redskaper og liknende tradisjonelt stått i entall også om de var knyttet til mer enn én person (såkalt distributiv bruk). I tillegg til dine eksempler kunne man nevne slike som «Turistene kom med ransel på ryggen», «De stod med lua i hånda» og «Begge brødrene spilte gitar».

Når vi nå ser flertallsformer brukt, kan dette tolkes som påvirkning fra engelsk, der det for eksempel vil hete «What do we do with our lives».

Språkrådet anbefaler å bruke entall i de tilfellene der tradisjonen tilsier det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...