Gå til innhold

"Seks gode grunner til å droppe slankekuren" - dummeste jeg har lest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Kvinneguiden seilt helt ut på Fat-Acceptance, Health-at-all-sizes-galeien?

Illustrert med modellen Tess Holiday, som unektelig er veldig flott kommer det en del horribelt dårlige argumenter for å ikke gå ned i vekt, av typen at "litt" fett på hofter og lår er sunt og at det ikke er sunt å være sykelig undervektig.

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article1617523.ece

At det å være normalvektig/slank er langt sunnere enn både fedme og undervekt, er det ingen som bryr seg om. For som hele koret på internett som skal forsvare sin egen fraværende evne til å gå ned i vekt insisterer - det er uansett usunt å være sykelig undervektig og dessuten er det ikke så farlig å være feit likevel. Bortsett fra at det er det.

I USA går det ikke an å i det hele tatt insinuere at overvekt fører til økt risiko for en lang rekke helseproblemer (selv om det gjør det) uten at man stemples som en usympatisk Fat Shamer. Og som det til og med står i artikkelen:

- Overvekt er usunt med tanke på de fleste sykdommer. Der er bare ikke mye som tyder på at det hjelper å gå ned i vekt når man først er fet. Vekttap hos overvektige reduserer ikke forekomsten av hjertekarsykdom og forlenger ikke livet, sammenlignet med tilsvarende overvektige som holder vekten.

Vær fornøyd med deg selv - hvorfor ikke bare forbli helseskadelig overvektig resten av livet, kanskje det ikke er så farlig likevel? Bare fordi du sakte men sikkert vil ha en kropp som gjør vondt uansett hvor lite du beveger deg fordi ledd og sener er ødelagte av overbelastning, at man har en kropp som hindrer en til å kunne gjøre aktiviteter uten at det er tungt og strevsomt og man blir sliten, så betyr det jo på ingen måte at det er fornuftig å gå ned i vekt. Spis en bolle! Det er aldri for sent for å få metabolsk syndrom om du ikke har det allerede!

Er det andre enn meg som har reagert på dette? 

Anonymkode: dfb2f...d59

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mtp hvor "liberalt" samfunnet og vesten liksom skal være, så er det helt ufattelig hvor mange slike meninger som blir kvelt ihjel som "frekkheter" og "støtende". 

En nippel på tv før 23 og man får 2000 klagemeldinger, og nevn risiko forbundet med sykelig overvekt: er visst fatshaming eller noe det da.. Jaja

Skrevet (endret)

I Japan blir faktisk barn som er "overvektige" (de har et helt annet syn på overvekt, og det vi kaller lubben er for dem overvektige) sendt på "fat camps" der de skal lære om sunt kosthold osv. Altså de bor på dette stedet og går på skole samtidig, også lærer de om mat, sunne vaner osv. Jeg syntes faktisk ikke over ett skal være greit, det blir det samme som at det skal være greit for de ekstremt undervektige å ikke søke/påtvunget hjelp, siden de vil være så tynne. 

Så klart, ingen skal bli hetset for den de er, men man burde heller ikke godta å være overvektig, og man skal så absolutt ikke normalisere det. Det morsomste er jo de som sier at Marylin Monroe var stor størrelse, og at menn liker slike som henne (altså dem) og ikke tynne jenter. 

Innlegget er endret iht ryddemelding. Mynona, mod.

Anonymkode: e2d32...dd0

Endret av Mynona
Skrevet

Og til det punktet om at overvekt beskytter mot demens, har forskerne som faktisk har jobbet med dette gått ut og AVVIST at dette kan brukes til å forsvare overvekt, nettopp fordi det er mange andre tilstander som øker risikoen 

En av lederne fra forskninga i England, Nawab Qizilbash fra Oxon Epidemiologi, sier til The Guardian at folk ikke må oppfatte undersøkelsen som at det er positivt å være overvektig.

– Selv om overvekt kan virke beskyttende mot demens, er det ikke sikkert man lever lenge nok til å dra nytte av det, fordi overvektige har større risiko for å få andre sykdommer, sier han.

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ikke noen automatikk i at man er sunn bare fordi man er slank, selv om noen ser ut til å være fastlåst i den tankegangen.

• Liker 8
Skrevet

Det er faktisk ikke noen automatikk i at man er sunn bare fordi man er slank, selv om noen ser ut til å være fastlåst i den tankegangen.

det har du helt rett i. Men det er mer sannsynlig at du er frisk når du er slank enn når du er overvektig. Det eksisterer ingen motsetning mellom dette og å være frisk og overvektig. Det er ikke alle som røyker som blir syke av det heller, men røykere er fortsatt sykere enn andre fordi.

• Liker 1
Skrevet

det har du helt rett i. Men det er mer sannsynlig at du er frisk når du er slank enn når du er overvektig. Det eksisterer ingen motsetning mellom dette og å være frisk og overvektig. Det er ikke alle som røyker som blir syke av det heller, men røykere er fortsatt sykere enn andre fordi.

Dette avhenger litt av hvor stor overvekten er. Enkelte, i alle fall på dette forumet, ser ut til å mene at alt utenom på grensen til undervektig er «lubbent». Jeg vil påstå at mange av de som går på slankekurer fordi de vil gå ned noen kilo slik at de kommer seg ned til en BMI på 17 med såkalt thigh gap er på grensen til å ha en alvorlig spiseforstyrrelse, og om ikke annet, et forvrengt syn på kropp. Jeg ser nesten daglig unge jenter som jeg faktisk legger merke til i negativ forstand fordi de er så tynne.

Kilo og BMI betyr ingenting på individnivå. Et av de beste eksemplene på dette er de som driver nettopp med tung styrketrening. De aller fleste har en BMI som skulle tilsi at de var minst overvektige, sannsynligvis på grensen til fedme. Jeg vil påstå at disse menneskene er mye sunnere enn de som på grensen til sulter seg for å holde en så lav BMI som mulig.

Jeg skulle ønske at folk sluttet å henge seg opp i kilo, og i stedet så på kosthold og fysisk aktivitet. Det ironiske er jo at siden muskler veier mer enn fett, så vil kanskje enkelte styre unna styrketrening fordi de ikke vil bli tyngre - selv om kroppene deres ville sett mye bedre ut med tonende muskulatur enn som tynnfeit.

• Liker 6
Skrevet

Dette avhenger litt av hvor stor overvekten er. Enkelte, i alle fall på dette forumet, ser ut til å mene at alt utenom på grensen til undervektig er «lubbent». Jeg vil påstå at mange av de som går på slankekurer fordi de vil gå ned noen kilo slik at de kommer seg ned til en BMI på 17 med såkalt thigh gap er på grensen til å ha en alvorlig spiseforstyrrelse, og om ikke annet, et forvrengt syn på kropp. Jeg ser nesten daglig unge jenter som jeg faktisk legger merke til i negativ forstand fordi de er så tynne.

Kilo og BMI betyr ingenting på individnivå. Et av de beste eksemplene på dette er de som driver nettopp med tung styrketrening. De aller fleste har en BMI som skulle tilsi at de var minst overvektige, sannsynligvis på grensen til fedme. Jeg vil påstå at disse menneskene er mye sunnere enn de som på grensen til sulter seg for å holde en så lav BMI som mulig.

Jeg skulle ønske at folk sluttet å henge seg opp i kilo, og i stedet så på kosthold og fysisk aktivitet. Det ironiske er jo at siden muskler veier mer enn fett, så vil kanskje enkelte styre unna styrketrening fordi de ikke vil bli tyngre - selv om kroppene deres ville sett mye bedre ut med tonende muskulatur enn som tynnfeit.

kilo betyr ingenting på individnivå? Tuller du? En kvinne vil være tjukk på 100 kg pluss som flere av illustrasjonsdamene er. Det er ingen individuell sak. At knær, ankler, rygg osv sliter under høy vekt er heller ikke individuelt. 

Og la oss få en ting på det rene. Dette handler ikke om å være lubben. Ikke heller om å være litt tjukk. Dette handler om fedme-aksept bakt inn i bevisst misforståelse av veldokumenterte medisinske sammenhenger. 

BMI fungerer også fint på individnivå, så fort vi snakker om fedme. Om man som kvinne har en BMI på 30+ så er man tjukk. At BMI ikke fungerer på individnivå er bare en vits. Man har ikke sjans til å oppnå sykelig overvekt med muskler uten massiv bruk av anabole steroider hos kvinner, som er målgruppen for denne artikkelen. 

• Liker 4
Skrevet

Vi debatterer feil når vi snakker om overvekt. Artikler om overvekt tar ikke hensyn til de aksepterte kategoriene, fedme, alvorlig fedme og svært alvorlig fedme.

Sier vi overvekt, så er det alt over BMI 25. Det innebærer at Nora og Anne er begge 170 cm og de er overvektige. Nora er 75 kilo. Anne er 140 kilo.

Nora er overvektig. Anne har svært alvorlig fedme. Nora har ingen helserisikoer knyttet til overvekt, og hennes eneste motivasjon for å gå ned i vekt er å passe inn i tidens ideal som betyr at man må være tynn, det vil si i nedre halvdel av normalvekt, og godt trent.

Anne derimot, har et helseproblem.

Artikkelen snakker om overvekt og fedme. Nora må komme opp i 100 kilo for å ha en helserisiko. Jeg vil si at artikkelen avkrefter myten om at overvekt og fedme opp til KMI 35 er en så stor helserisiko at man "må" slanke seg.

MEN artikkelen bruker et illustrasjons-bilde av en modell som har svart alvorlig fedme, og det er galt å si at den avbildete modellen er representativ for den type overvekt artikkelen snakker om. Det er nok av modeller i lavere grader av fedme å velge fra. Men det er en trend i tiden, å kun vise det ekstreme. Ekstremt tynne og veltrente, eller ekstremt fete. De fleste mennesker ligger imellom.

• Liker 4
Skrevet

kilo betyr ingenting på individnivå? Tuller du? En kvinne vil være tjukk på 100 kg pluss som flere av illustrasjonsdamene er. Det er ingen individuell sak. At knær, ankler, rygg osv sliter under høy vekt er heller ikke individuelt. 

Og la oss få en ting på det rene. Dette handler ikke om å være lubben. Ikke heller om å være litt tjukk. Dette handler om fedme-aksept bakt inn i bevisst misforståelse av veldokumenterte medisinske sammenhenger. 

BMI fungerer også fint på individnivå, så fort vi snakker om fedme. Om man som kvinne har en BMI på 30+ så er man tjukk. At BMI ikke fungerer på individnivå er bare en vits. Man har ikke sjans til å oppnå sykelig overvekt med muskler uten massiv bruk av anabole steroider hos kvinner, som er målgruppen for denne artikkelen. 

Kilo betyr ikke noe med mindre man samtidig ser på kosthold og fysisk aktivitet. Ja, de fleste kvinner vil ha overvekt eller fedme på 100 kilo, men da snakker vi også om et ytterpunkt.

Det går fint an å ha BMI over 30 for en kvinne som trener tungt, spesielt for de som er lave. Flere landslagsløftere i de tyngre klassene i styrkeløft vil garantert havne i den kategorien. Ja, dette er også et ytterpunkt, men det viser bare hvor stor forskjell det kan være på to personer som begge i henhold til BMI regnes som å ha fedme.

Jeg er helt enig i at svært høy vekt uten fysisk aktivitet er ugunstig. Likevel er det verdt å reflektere over det som nevnes i artikkelen. Studie på studie viser at det er svært vanskelig å holde ny vekt etter kraftig vektnedgang. Jeg synes det da kan være mye mer hensiktsmessig å ta fokus vekk fra vekt og utseende og flytte det over til å være sunn og i aktivitet. Helsegevinsten ved dette kan være større enn ved å forsøke å overvinne overvekten.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette samt brudd på retningslinjene.

Mynona, mod.

Skrevet

Vi debatterer feil når vi snakker om overvekt. Artikler om overvekt tar ikke hensyn til de aksepterte kategoriene, fedme, alvorlig fedme og svært alvorlig fedme.

Sier vi overvekt, så er det alt over BMI 25. Det innebærer at Nora og Anne er begge 170 cm og de er overvektige. Nora er 75 kilo. Anne er 140 kilo.

Nora er overvektig. Anne har svært alvorlig fedme. Nora har ingen helserisikoer knyttet til overvekt, og hennes eneste motivasjon for å gå ned i vekt er å passe inn i tidens ideal som betyr at man må være tynn, det vil si i nedre halvdel av normalvekt, og godt trent.

Anne derimot, har et helseproblem.

Artikkelen snakker om overvekt og fedme. Nora må komme opp i 100 kilo for å ha en helserisiko. Jeg vil si at artikkelen avkrefter myten om at overvekt og fedme opp til KMI 35 er en så stor helserisiko at man "må" slanke seg.

MEN artikkelen bruker et illustrasjons-bilde av en modell som har svart alvorlig fedme, og det er galt å si at den avbildete modellen er representativ for den type overvekt artikkelen snakker om. Det er nok av modeller i lavere grader av fedme å velge fra. Men det er en trend i tiden, å kun vise det ekstreme. Ekstremt tynne og veltrente, eller ekstremt fete. De fleste mennesker ligger imellom.

Det kommer an på om Nora er godt trent eller ikke, og at overvekten hennes skylder muskler eller fett. Helserisikoen begynner faktisk ved lett overvekt om man mye fett rundt magen. I tillegg er man mer utsatt for slitasjeskader på ledd og ben jo tyngre man er. Jeg vet ikke hvor du har tatt det der med 100 kg fra, men det høres ikke sannsynlig ut at en kvinne på 170 cm som veier 95 kg ikke har noen helserisiko. 

Anonymkode: ca164...9cb

Skrevet

Kilo betyr ikke noe med mindre man samtidig ser på kosthold og fysisk aktivitet. Ja, de fleste kvinner vil ha overvekt eller fedme på 100 kilo, men da snakker vi også om et ytterpunkt.

Det går fint an å ha BMI over 30 for en kvinne som trener tungt, spesielt for de som er lave. Flere landslagsløftere i de tyngre klassene i styrkeløft vil garantert havne i den kategorien. Ja, dette er også et ytterpunkt, men det viser bare hvor stor forskjell det kan være på to personer som begge i henhold til BMI regnes som å ha fedme.

Jeg er helt enig i at svært høy vekt uten fysisk aktivitet er ugunstig. Likevel er det verdt å reflektere over det som nevnes i artikkelen. Studie på studie viser at det er svært vanskelig å holde ny vekt etter kraftig vektnedgang. Jeg synes det da kan være mye mer hensiktsmessig å ta fokus vekk fra vekt og utseende og flytte det over til å være sunn og i aktivitet. Helsegevinsten ved dette kan være større enn ved å forsøke å overvinne overvekten.

For noe tull. For å være ansett som å ha fedme i -72kgsklassen må du være 155 cm høy. Det er det absolutt ingen, verken på landslaget eller på høyt internasjonalt nivå som er. I -84 må man være 165 eller lavere for å havne innenfor. I tillegg er på det jevne de beste løfterne i -63 og -72. 

I plussklassene, både på kvinne- og herresiden har man jo overvektige personer, også i toppen. Det er ikke noe sunnere for dem å være overvektig enn det er for andre, selv om en viss andel av vekten er muskulatur. Det er også verdt å merke seg at en del av de sportslige resultatene ikke blir noe særlig bedre i pluss-klassen enn i vektklassene under, noe som også indikerer at den økte vekten ikke er så veldig prestasjonsfremmende.

Toppidrett er uansett ikke sunt og er heller ikke noen god pekepinn på hva som er en sunn livsstil eller en sunn kropp. På samme måte som det ikke er spesielt sunt å flise rundt i skogen i 20 minusgrader i timesvis på langrennsski er det ikke spesielt sunt å være 10-20-30 kg overvektig selv om det gjør at man blir en del sterkere. Man har en tendens til å få følgesykdommene til overvekt uansett.

Skrevet

Godt eksempel fra pluss-klassen fra VM i styrkeløft i år. Ja, hun er definitivt sterk og muskuløs, men skal man veie (mye) mer enn rundt åtti kilo som dame er man faktisk også nødt å ha ganske mye fett på kroppen.

12238527_1139159262763233_28800683970387

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...