Gå til innhold

Herregud for et flaut spørsmål!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år, ja 26, og spør om dette. Herregud, plis svar meg.

Er langeviseren time og korte minutter? På klokken altså?

Herregud. Jeg oppdaget nå at jeg ble jammen meg usikker. Spørsmålet er så dumt og idiotisk at jeg finner ikke svaret på google!! 
Har en veggklokke som har stått bomstille i ett år nå, for jeg har rett og slett ikke orket å bytte batteri, også er den der bare til pynt. Byttet batteri nå også kom jeg på... hvilken viser skal på 11, og hvilken skal på 2, når klokken er nå 02:11!!! 
Mobilen er digital, pc'en er digital, klokken på tv'en er digital, finner ingen standard, rund klokke med viser!! 
Ikke på nettet en gang, alle er digitale! 

Har ikke tenkt stort over det, jeg klarer jo å si hvor mange klokken er. Men.. når jeg tenker meg om så har jeg ikke sett en normal klokke med visere på flere år! sist var hjemme hos bestemor og bestefar for litt over 6 år siden! 
Til og med klokken på skolen jeg gikk på var digital. 

Herregud ikke le av meg. Men jeg ble ufattelig usikker nå. langeviseren er time og korte er minutt, men det føles rart, prøvd å bytte og da så det rart ut også, men litt mindre rart på en måte....

Anonymkode: 2357d...cdf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den korte er på timer, den lange på minutter ;)

Anonymkode: b20c5...815

• Liker 4
Skrevet

Den korte er på timer, den lange på minutter ;)

Anonymkode: b20c5...815

Tusen hjertelig takk for svaret! 
Også glemmer vi denne tråden før noen kommer å ler av meg. Prøvde å ringe mamma men hun har lagt seg, lik så godt det, hun hadde ikke latt meg glemme det med det første. så jeg får bare late som ingenting 
:fnise:

ts

• Liker 2
Skrevet

Artig partyspørsmål....... Ja, det er for dumt, fordi du kan klokka. Er festen virkelig så ræva at dere må spørre om dette for å se hva som skjer?

Anonymkode: 3051b...db4

• Liker 2
Skrevet

Artig partyspørsmål....... Ja, det er for dumt, fordi du kan klokka. Er festen virkelig så ræva at dere må spørre om dette for å se hva som skjer?

Anonymkode: 3051b...db4

Jeg sier jo at jeg kan klokka. Men har aldri tenkt over det før, det med viserne altså. Jeg kan se på klokka og vite hvor mye den er, uten å tenke meg om. Men som sagt så fikk jeg et midlertidig blond-moment. 

ts

Skrevet

Nå fikk jeg assosiasjoner til Lekestue som gikk på barne-TV da jeg var liten. :fnise:

"Når den lille viseren står på tallet åtte, er klokken noe med åtte.
Når den lange viseren står rett opp, da er klokken akkurat åtte"

NRK LEKESTUE (03:05)

• Liker 4
Skrevet

Nå fikk jeg assosiasjoner til Lekestue som gikk på barne-TV da jeg var liten. :fnise:

Jeg burde kanskje repetere grunnleggende kunnskaper. En liten oppfrisking. 
Holder på med førerkortet og glemmer hva som er høyre, og hva som er venstre støtt og stadig. Men til mitt forsvar så er det ikke det noe man tenker over til daglig, og kjørelæreren blander det hele tiden også 
:skratte:

ts

Skrevet

Strengt tatt er det vel bare å starte klokken og se hvilken viser som går raskest? Så svarer klokken på spørsmålet selv :)

Anonymkode: 8af22...667

• Liker 2
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Hei, er dette tråden for de store, pinefulle klokkebetroelser?

Jeg lærte meg aldri klokken skikkelig da jeg burde, og må fortsatt tenke meg om litt lenger enn de fleste når jeg ser på analoge klokker. Dessuten presterer jeg dårlig under press, så det har hendt at jeg har myst, skyldt på nærsyntheten min og vridd meg unna når folk har spurt meg når jeg har sittet med best utsikt til klokken. Og urskiver uten tall er marerittenes materie.

Skrevet

Hei, er dette tråden for de store, pinefulle klokkebetroelser?

Jeg lærte meg aldri klokken skikkelig da jeg burde, og må fortsatt tenke meg om litt lenger enn de fleste når jeg ser på analoge klokker. Dessuten presterer jeg dårlig under press, så det har hendt at jeg har myst, skyldt på nærsyntheten min og vridd meg unna når folk har spurt meg når jeg har sittet med best utsikt til klokken. Og urskiver uten tall er marerittenes materie.

Du er ikke alene, broren min 28 år kan fortsatt ikke analoge klokker (er det det de kalles?). Han kan bare digitale. 
Søsteren min kan klokken inn og ut, også de uten tall. Hun ser det med en gang hvor mange klokken er. Jeg må telle fra 12, 3, 6 eller 9 for å finne det ut. Altså hel, kvart over, halv, kvart på og hel. Klokken på veggen min har kun disse 4 tallene, resten er streker.  Altså Er klokken 16:40 så må jeg telle minuttene fra 6 (som er halv) også teller jeg 30, 35 og 40 også finner jeg ut at klokken er ti over halv fire. 
Hun må ikke telle, hun bare ser det. 

Digitale kan jeg inn og ut. Kan si klokken 9, når klokken 7 (altså 19:00). Fordi jeg ser tallet 9. Men det er ganske normalt vil jeg tro. Det har ikke noe med at jeg ikke kan å tyde klokken altså. Det går bare litt fort i svingene. Det blir som å lese tallet RØD og si fargen og ikke ordet (så svaret er da altså blå, ikke rød). Det blir litt som det når du ser 19:00 og tenker 9 og ikke 7. :fnise:

ts

Skrevet

:skratte::skratte:

Anonymkode: d9b41...c5b

Skrevet

Jeg burde kanskje repetere grunnleggende kunnskaper. En liten oppfrisking. Holder på med førerkortet og glemmer hva som er høyre, og hva som er venstre støtt og stadig. Men til mitt forsvar så er det ikke det noe man tenker over til daglig, og kjørelæreren blander det hele tiden også :skratte:

ts

Jeg er 51. Og har fremdeles problemer med høyre og venstre. Min metode er å se på hvilken arm jeg hadde klokke (i gamle dager....har ikke brukt klokke/armbåndsur på ørten år). Da vet jeg at det er venstre. 

Så du er ikke alene! 

Anonymkode: 64431...381

• Liker 2
Skrevet

Er du den samme TS som hadde pizzaspørsmålet? :P (ikke bli flau, her er vi jo alle anonyme!) 

Anonymkode: 555c7...ad5

• Liker 1
Skrevet

Ja, helt riktig, korte på timer, lange på minutter^^, Ta det fra noen som var 20 før hun skjønte logikken i den digitale klokken :fnise:

Anonymkode: dfdda...e11

Skrevet

Det skulle vært sånne nyttige barneTV-program for barna i dag også. Nå er det bare intetsigende happy-happy barnetv. Lekestue og kroppen vår - ja. Pompel og Pilt - nei.

Anonymkode: 41bf4...08d

Skrevet

"Jeg klarer jo å si hvor mange klokken er"

Hvor MYE. Det heter hvor MYE klokken er...

Anonymkode: d47c5...2d8

Skrevet

Jeg burde kanskje repetere grunnleggende kunnskaper. En liten oppfrisking. Holder på med førerkortet og glemmer hva som er høyre, og hva som er venstre støtt og stadig. Men til mitt forsvar så er det ikke det noe man tenker over til daglig, og kjørelæreren blander det hele tiden også :skratte:

ts

Du burde overveie alvorlig om du er skikket til å være i trafikken, og kjørelæreren burde skifte yrke.

• Liker 1
Skrevet

Du burde overveie alvorlig om du er skikket til å være i trafikken, og kjørelæreren burde skifte yrke.

Akkurat det med å ha problemer med høyre og venstre er det mange som sliter med, faktisk. Det kan skyldes dyskalkuli, altså "tallversjonen" av dysleksi. Jeg sliter med det selv, men har ingen problemer i trafikken. Kun når noen ber meg se til høyre/venstre, da er jeg nødt til å tenke meg litt om før jeg vet hva som er rett. 

Anonymkode: f8fca...5c9

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 51. Og har fremdeles problemer med høyre og venstre. Min metode er å se på hvilken arm jeg hadde klokke (i gamle dager....har ikke brukt klokke/armbåndsur på ørten år). Da vet jeg at det er venstre. 

Så du er ikke alene! 

Anonymkode: 64431...381

Jeg tenker "den hånden skriver jeg med" og da må den andre være venstre :fnise:

Er du den samme TS som hadde pizzaspørsmålet? :P (ikke bli flau, her er vi jo alle anonyme!) 

Anonymkode: 555c7...ad5

.. Hvordan, i svarte, why, hvordan viste du det var meg?! :bond: Jeg er ikke dum altså! bare... bare litt, har ikke en unnskyldning, kanskje jeg bare er dum. Og ja, jeg er også den som puttet zalo i oppvaskmaskinen, inn i den beholderen hvor glansmiddelet skal, endte opp med å suge det opp med sugerør, også måtte jeg ha hjelp for ikke så lenge siden, for jeg puttet eddik i skylle-luken i oppvaskmaskinen og ble redd da eddikken forsvant inn i maskinen. 
Jeg har hatt mine moments her på KG. Takk gud for AB funksjonen. 

Akkurat det med å ha problemer med høyre og venstre er det mange som sliter med, faktisk. Det kan skyldes dyskalkuli, altså "tallversjonen" av dysleksi. Jeg sliter med det selv, men har ingen problemer i trafikken. Kun når noen ber meg se til høyre/venstre, da er jeg nødt til å tenke meg litt om før jeg vet hva som er rett. 

Anonymkode: f8fca...5c9

Jeg sliter med dyskalkuli også! 
Ante ikke at høyre og venstre problemene var forbundet med det... Jeg sliter med matte, sier du "putt denne stenen 10 cm foran deg", så har jeg null peiling på hvor langt 10 cm er. Det kan være 2 cm eller 100 cm i realiteten, for jeg har null peiling. Eier ikke stedssans og sliter med å huske ting som er forbundet med tall, som f.eks datoer. Jeg elsker historie, men det er et av de fagene jeg sliter mest i, for jeg glemmer årstall og datoer hele tiden. 

Læreren min sendte meg til utredning for lærevansker. For jeg hadde mine egne, rare metoder på å klare + og - i matte. Og andre små ting som det med historie. Eneste klokke relaterte jeg sliter med er tid, altså jeg beregner helst en halvtime til en time mer enn det som er nødvendig. f.eks det tar meg 8 minutter å gå til busstoppet. Da går jeg sakte, så går jeg i normal gangfart så er det rundt 5 minutter. Tar i underkant av 30 minutter å komme meg til skolen. Starter klokken 8:30. Bussen går 7:30
Jeg regnet det slik i mange, mange, mange år.  
Alarmen settes på 6:00, 6:05, 6:10 og 6:15. - Før-alarmen går 5:50, og da våkner jeg og ligger i sengen helt til siste alarmen har ringt. 
Går hjemme ifra klokken 7:00 - Bussen går 7:30. Er fremme på skolen klokken 8:00.
Jeg er da en halvtime for tidlig, må stå å vente på bussen i over et kvarter, noen ganger kom den litt før men kjørte ikke før halv. 

Jeg klarer ikke å bergne tid, og må være veldig obs på det. For ellers så kommer jeg for seint. Så jeg er overforsiktig, fordi jeg vet at jeg suger i å beregne tid. Dette er på grunn av diagnosen. 

Så googler du "dyskalkuli" så stemmer alt hos meg. Bortsett fra det med tid, fordi jeg er så obs på det. Og økonomi, jeg gjør det greit fordi jeg er klar over det selv, og planlegger alt ned til den minste detalj. Hvis ikke så mister jeg kontrollen og henger ikke med. La oss si jeg har 2000kr, også er jeg ute å shopper. Bruker 250kr her, 160kr der, 630kr her, 480kr der.
Da henger jeg ikke med, uten kalkulator så har jeg ikke sjanse til å få tilbake kontrollen, for jeg har da null kontroll over hvor mye penger jeg har igjen på konto. Men, hvis jeg tenker 1000kr på den butikken og 1000kr på den butikken, så henger jeg med og har kontroll. Bruker jeg da 663kr og 760kr så har jeg kontroll, fordi jeg vet at jeg ikke har gått over budsjettet på 1000kr per butikk. 
Jeg har mine metoder på å ikke miste kontrollen, spesielt når det kommer til tid og økonomi. 
Ante ikke at høyre og venstre hang sammen med dette.. Har ikke lest meg opp på diagnosen, har bare godtatt at jeg har en diagnose også får jeg bare gjøre det beste utav det :)  I flere år har jeg hatt mine metoder på å klare meg. Aldri tenkt stort over det, fikk et stort aha moment da jeg fikk diagnosen dyskalkuli og brikkene falt på plass. 

ts

• Liker 2
Skrevet

ts

Du kan ikke klokka, og heller ikke høyre og venstre? Det verste er at du skriver det på et nettforum og ler av det. Noe så utrolig flaut.

Anonymkode: b83f5...c31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...