Gå til innhold

Swissrull vs rullekake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det forskjell eller "kjært barn har mange navn"?

Er det slik at Swissrullen har marengsbunn (uten mel) og rullekaka har vanlig kakebunn (med mel)?

Og hvis det er slik - er det lettere å rulle Swissmarngsbunnen?

Sliter litt med å rulle vanlig rullekake uten å få sprekker...:flau:

Skrevet

Jeg tror det bare er to navn på samme greia. Dog har jeg aldri sett andre rullekkaker enn de med lys, vanlig kakebunn omtalt som swissrull.

For at rullekaka ikke skal sprekke: Med en gang kaka er ferdig, hvelver du den over på et bakepapir på en rist, tar av papiret (fukt papiret litt med kaldt vann hvis det ikke vil løsne), og lar kaka avkjøle med langpannen over seg. Når jeg har gjort det på denne måten, har jeg ikke hatt problem med å rulle kaken. Jeg tror marengsbunn kanskje er vanskeligst å rulle? 

Anonymkode: ae333...1a4

Skrevet

Swissrull er ei rullekake av eggedosis og mel, med fyll av syltetøy. Rullekake er alle andre kaker som er rullet sammen.

DET er min definisjon av det store rullekake-mysteriet:fnise:

Skrevet (endret)

Hmmm...ok skal forsøke det. Takk for tips.

Jeg lesker Verdens Beste og skal prøve ut en variant av denne:

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/swissrull-marengs-med-syltetoy 

Skulle gjerne brukt ananas-varianten, men den spiser ikke barna...;)

Det ligner mest på en"Budapestrull" , spør du meg ;) Jeg syns den er ganske grei å rulle, men litt sprekker må du regne med - og det gjør faktisk ikke noe i det hele tatt, kaka er god, den!

(Du kan også ha litt malte mandler eller hasselnøtter i "røra", den blir bare bedre av det...)

Endret av Brunhilde
Gjest Margit Spat
Skrevet

Swissrull og rullekake (og rullade, for den del) brukes om hverandre for samme type kake. Mulig at enkeltpersoner har sine egne definisjoner av hva som er hva, men det er i alle fall ingen entydig definisjon om at den ene har marengsbunn og den andre har eggedosisbunn. 

Skrevet

Ok. :)

Budapestrull har vel mandariner i? I alle fall den jeg er vant med...;-) 

Skrevet

Ok. :)

Budapestrull har vel mandariner i? I alle fall den jeg er vant med...;-) 

Ikke nødvendigvis mandariner, nei ;) Jeg har fått den servert i mange varianter, med fersken, bringebær og i noen tilfeller med bare krem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...