Gå til innhold

Hva betyr egentlig betennelsesdempende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på smertestillende tabletter som er betennelsesdempende. Betyr det at betennelsen går fortere bort når man tar disse pillene. Eller går betennelsen bort like sent som uten, bare at det ikke er fullt så smertefullt på veien?

Jeg har betennelser i musklene.

Anonymkode: a709d...c76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betennelsesdempende ligger i grunnen i ordet.
Medisinene demper betennelsen i musklene, slik at kroppen får sjans til å sloss ordentlig mot betennelsen, med litt hjelp. Medisinen hjelper da til slik at betennelsen går raskere over, selv om det likevel kan ta noe lenger tid enn du tror. Uten betennelsesdempende ville kroppen sloss mye lenger mot betennelsen fordi betennelse som regel er et symptom på noe kroppen ikke klarer å sloss mot. Senebetennelser kommer feks ofte av overanstrengelser eller feil arbeidstilling eller lignende, så uansett om kroppen klarer å slå tilbake mot betennelsen, så vil den ofte komme tilbake fordi betennelsen bare er et symptom på det som forårsaket den i første omgang. Dårlig arbeidstilling, overanstrengelse, "musesyken" eller lignende er vanlige årsaker til senebetennelse i armen, feks.

Selv føler jeg feks ikke at betennelsesdempende smertestillende hjelper en skit mot smertene, men betennelsen går da ihvertfall ned etter hvert.

Skrevet

Tusen takk for svar Minya. Du er kunnskapsrik, ihvertfall i forhold til meg. Jeg har ikke så god peiling på medisiner og anatomi. Har gått på sånne smertestillende/betennelsesdempende i fem dager, men har fått for ti dager. Begynner å bli utålmodig, men får vel bare holde ut.

Jeg synes heller ikke at de har hjulpet noe særlig på smertene, går på de bare pga betennelsen.

Skrevet

Betennelsesdempende og smertestillende medisiner er ikke det samme. Paracet er smertestillende, men ikke betennelsesdempende. Ibux er betennelsesdempende, noe som videre kan redusere smerten du opplever dersom smerten kommer av en betennelse.

Sliter selv med betennelse en plass. Tar betennelsesdempende som "kurer" når jeg har vondt, men i tillegg må jeg ofte ta paracet som smertestillende for å lette på smerten jeg kjenner der og da. Men når jeg har tatt de betennelsesdempende medisinene noen timer/dager, er betennelsen mindre og dermed har jeg mindre smerter. 

• Liker 1
Skrevet

Betennelsesdempende og smertestillende medisiner er ikke det samme. Paracet er smertestillende, men ikke betennelsesdempende. Ibux er betennelsesdempende, noe som videre kan redusere smerten du opplever dersom smerten kommer av en betennelse.

Men ibux hjelper jo mot hodepine og menssmerter, og det kommer jo ikke av betennelse?

Anonymkode: 70c15...4bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det der med betennelse i musklene. Har hatt det utallige ganger selv, akkurat nå har jeg en i nakke/skulder og en i hælen i følge legen. Men hva ER det egentlig for noe? Jeg forbinder betennelse med bakterier, men åpenbart er det ikke sånn det henger sammen når det er snakk om denne typen betennelse. Jeg kan liksom ikke se for meg hvordan bakterier skulle forville seg inn i min nakke så lenge jeg ikke har hatt noen form for åpent sår. 

Det er ikke det at jeg tviler på legens uttalelse i denne forbindelsen, jeg bare skjønner ikke begrepet. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det der med betennelse i musklene. Har hatt det utallige ganger selv, akkurat nå har jeg en i nakke/skulder og en i hælen i følge legen. Men hva ER det egentlig for noe? Jeg forbinder betennelse med bakterier, men åpenbart er det ikke sånn det henger sammen når det er snakk om denne typen betennelse. Jeg kan liksom ikke se for meg hvordan bakterier skulle forville seg inn i min nakke så lenge jeg ikke har hatt noen form for åpent sår. 

Det er ikke det at jeg tviler på legens uttalelse i denne forbindelsen, jeg bare skjønner ikke begrepet. 

Det er forskjell på betennelse i muskler, sener, slimposer og ledd og betennelse på grunn av bakterier som gir lungebetennelse, bihulebetennelse og andre betennelser i hulrom og organer. På sistnevnte brukes bakteriedrepende medisiner i form av ulike antibiotikum. På senebetennelser som er uten bakterier, hjelper ikke antibiotika, der må NSAIDs i form av Ibux og andre beslektede medisiner brukes. Noen er både smertestillende og betennelsesdempende andre har bare den ene effekten av de to. 

NSAIDs kjøpt i håndkjøp er ikke sterke nok til å ta knekken på senebetennelser og andre betennelser i muskulature, (uten bakterier). Da må kraftigere lut taes i bruk i form av reseptbelagte NSAIDs. 

Den smertestillende effekten i håndkjøps NSAIDs virker mot flere ting i kroppen. De fleste medisiner kan brukes mot flere ting. Et eksempel er at allergimedisiner av den gamle sorten brukes som sovemedisin eller at epilepsimedisin kan brukes mot psykisk sykdom. 

Anonymkode: 256cd...5b3

Skrevet

AB over meg forklarte det ganske bra, men jeg var så godt i gang:

Infeksjon er en betennelse som oppstår pga bakterier som kommer til et sted de ikke skal være. Eksempel; Infeksjon i et åpent sår som ikke ble renset godt nok, bakterier kom inn i såret og kroppens soldater (de hvite blodlegemene) gjør et tappert forsøk på å slå tilbake mot inntrengeren (bakterien).
Inflammasjon er en betennelse som oppstår pga irritasjon i feks slimhinner eller ledd og da er det ikke bakterier i næreten. Eksempel; Vann i kneet er en betennelsestilstand inni kneleddet der leddet overproduserer leddvæske feks pga for mye løping eller gå/stå for mye/for lenge med dårlige sko eller på harde gulv, eller lignende ting som fører til irritasjoner inni leddet.

Betennelse er igrunnen et samlingsbegrep for tilstander i kroppen som kommer av veldig mange forskjellige årsaker.
Virus kan også forårsake betennelser, som feks viral lungebetennelse, som kan være farlig fordi man ikke kan kaste antibiotika etter den.

• Liker 1
Skrevet

Birus kan ikke gi betennelse! Betennelse i lunger eller slimhinner virker antibiotika på, så lenge det ikke er resistente bakterier. Slimhinner som er betente er og nødvendigvis infisert av bakterier. 

Det er og mulig å få infeksjoner under huden med bakterier somklarer å vokse uten luft/oksygentilgang. Et godt eksempel her er tvilling/sakralcyster, eller kjevebeinsbetennelser. 

Skrevet

Hvis inflammasjonen er ny så virker ofte Ibux/Voltaren ol ganske bra. Om inflammasjonen har vært der en stund så virker det dårligere. Så du får gå på kuren og se hvordan det blir, men det er sjelden en magisk kur.

Anonymkode: 2bc63...3b8

Skrevet

Takk for svar begge to, nå ble jeg litt klokere, men skjønner fremdeles ikke hvorfor man har valgt å bruke betennelse om disse tilstandene. Muligens en språkgreie? Kanskje norsk ikke skiller godt nok mellom betennelse og infeksjon, slik at betennelse brukes om alt mulig, mens det på andre språk er mer presist skille mellom de to tilstandenen. 

Skrevet

Ja, det lærte jeg også nettopp av legen, at betennelse som i f.eks halsbetennelse/bihulebetennelse er en infeksjon og da trenger man antibiotika. Men betennelse i musklene er noe annet, da får man ikke antibiotika men betennelsesdempende. Minya forklarte det bedre. Her er det snakk om infeksjon versus inflammasjon.

Hvis inflammasjonen er ny så virker ofte Ibux/Voltaren ol ganske bra. Om inflammasjonen har vært der en stund så virker det dårligere. Så du får gå på kuren og se hvordan det blir, men det er sjelden en magisk kur.

Takk for oppmuntringen :P 

Skrevet

Er vel slik at betennelse i ledd og skjelett ofte er en reaksjon på en infeksjon du har fått i kroppen og? 

Jeg fikk foreksempel nettopp beskjed om at jeg har en "kronisk" betennelse i nedre delen av ryggen pga en infeksjon jeg fikk for fire år siden. Har hatt smerter i fire år og ingen har funnet svaret på hvorfor før nå ( vært hos reumatolog) og har gått på ti dagers Ibux kur.. Ettersom min betennelse har sittet i kroppen så lenge må jeg nok leve med den resten av livet .. Kjipe greier :( 

kan si såpass som at infeksjonen min ikke oppsto i ryggen men betennelsen satte seg der.. Kunne like gjerne satt seg i kneet eller ankelen .. Kroppen er ikke alltid like god å forstå seg på 

Skrevet

Takk for svar begge to, nå ble jeg litt klokere, men skjønner fremdeles ikke hvorfor man har valgt å bruke betennelse om disse tilstandene. Muligens en språkgreie? Kanskje norsk ikke skiller godt nok mellom betennelse og infeksjon, slik at betennelse brukes om alt mulig, mens det på andre språk er mer presist skille mellom de to tilstandenen. 

Betennelse i muskler/ledd heter innflamasjon. På norsk så har vi ikke noe bedre ord. Det har ingenting med bakterier/virus å gjøre.

Betennelse  fra virus/bakterier heter infeksjon. Det er egentlig bedre å bruke disse begrepene også blant folk flest så slipper det å blir forvirringer.

Skrevet

En ting som kan være greit å ha med seg ang betennelsesdempende medisiner er at dem gjør ikke noe med GRUNNEN til betennelsen. Dem kan dempe betennelsen, men årsaken vil fremdeles være der. Derfor kan det være greit å finne ut hva man selv kan gjøre for å forebyggende betennelser.

Anonymkode: 43d3c...d57

Skrevet

men skjønner fremdeles ikke hvorfor man har valgt å bruke betennelse om disse tilstandene. Muligens en språkgreie? Kanskje norsk ikke skiller godt nok mellom betennelse og infeksjon

Betennelse er det samme som inflammasjon. Det er kroppens reaksjon på skade: rødfarge, feber, smerter, hevelse og nedsatt funksjon. Uansett årsak. Er årsaken mikroorganismer, som bakterier og vira, kalles det infeksjon. Men årsaken til betennelsen kan også være andre ting, f.eks. varme, kutt, stråling, etsende stoff og overanstrengelser.
Infeksjon er altså en betennelse som skyldes mikroorganismer.

Skrevet

Betennelse er det samme som inflammasjon. Det er kroppens reaksjon på skade: rødfarge, feber, smerter, hevelse og nedsatt funksjon. Uansett årsak. Er årsaken mikroorganismer, som bakterier og vira, kalles det infeksjon. Men årsaken til betennelsen kan også være andre ting, f.eks. varme, kutt, stråling, etsende stoff og overanstrengelser.
Infeksjon er altså en betennelse som skyldes mikroorganismer.

Enda bedre, og jeg ble enda klokere (eller mindre dum?) . Tusen takk. 

Skrevet

1) Innflammasjon og betennelse er 100% synonymer, og det ligger ingen stedsangivelser i begrepene. En inflammasjon er en betennelse, og en betennelse er en inflammasjon, uansett hvor i kroppen.

2) Betennelse settes i gang av kroppen som en respons på vevsskade eller fremmed materiale og fremmede organsimer. I tillegg kan betennelse ha autoimmune årsaker (en situasjon der kroppen mistolker egne stoffer/celler som fremmede). Betennelse er derfor kroppens nøye planlagte og høyest effektive måte å forsvare seg på, og er alltid i utganskpunktet en positiv ting.

3) Grunnen til at betennelsesdempende midler også virker smertestillende er at de hemmer enkelte smertestoffer (prostaglandiner) som også er viktige signalstoffer i aktiveringen av betennelse. 

4) Når man tar betennelsesdempende midler hemmer/nedsetter man kroppens naturlige forsvar mot hva enn som angriper. Betennelsesdempende er derfor i nesten alle tilfeller kun symptomdempende, og vil ikke forkorte sykdomsperioden eller på noen måter fungere som kur mot den grunnleggende årsaken til betennelse. I mange tilfeller vil bruk av betennelsesdempende medisiner gjøre sykdomsforløpet lengre, dog med mindre smerte og komplikasjoner.

5) Infeksjon er et begrep som kun brukes om mikroorganismer (bakterier, virus, parasitter, etc) og kan skape inflammasjon/betennelse eller ikke skape inflammasjon/betennelse. Førstnevnte er så klart mest vanlig, men begge deler forekommer.

• Liker 1
Skrevet

Endelig en som har peiling. Hatten av for deg!

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Jeg fikk betennelsesdempende for prolapser i ryggen (i L1, L2, L3 og L4) og har nesten ikke klart å gå siden slutten av August

Gikk på en kur i begynnelsen av september og en kur til nå. Har ikke hjulpet en dritt :cry:  (naproxen mylan på resept) Tror jeg må være immun mot alt av piller (har tidligere prøvd det meste uten hell)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...