AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #1 Skrevet 13. november 2015 vasket det på 40 grader med egen vask for ubehandlet ull, men det krympet og ser helt ødelagt ut..:( Finnes det noe som kan redde ull som ikke har tålt vasken? Anonymkode: 41c8a...034
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #2 Skrevet 13. november 2015 Har du vasket med ullvaskemiddel på ullvask i maskinen? Hva står på vaskelappen på teppet? Du kan neppe få det bra igjen med noe tiltak, men dersom du har vasket med ullmiddel på ullvask og det står på vaskelappen har du en sak mot butikken. Anonymkode: 70d75...1db 1
Sol-2 Skrevet 13. november 2015 #3 Skrevet 13. november 2015 Hvis du googler : "How to fix shrunken wool", så får du en del tips.
absinthia Skrevet 13. november 2015 #4 Skrevet 13. november 2015 (endret) De gangene jeg har krympet strikkeplagg i ull, så har det hjulpet å fukte plagget, gni det inn med balsam og strekke det tilbake i form. Det er litt møysommelig og de har ikke blitt helt som før, men nesten, - det er bare jeg som vet hva som har foregått som legger merke til det. Er usikker på om det vil funke med ullteppe, da de er vevd, men det er jo forsøket verd. Om dette ikke virker, så kan du jo bare krympe det enda mer, slik at det blir filtet godt og lage noe annet av det. Endret 14. november 2015 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 14. november 2015 #5 Skrevet 14. november 2015 Du burde vaske på 30 grader neste gang. Anonymkode: 0dfc6...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #6 Skrevet 24. november 2015 Har du vasket med ullvaskemiddel på ullvask i maskinen? Hva står på vaskelappen på teppet? Du kan neppe få det bra igjen med noe tiltak, men dersom du har vasket med ullmiddel på ullvask og det står på vaskelappen har du en sak mot butikken. Anonymkode: 70d75...1dbdet er ingen vaskelapp på dette teppet, men det er fra Nøstebarn og er ubehandlet ull. Ingen sak, her er det jeg som har dummet meg ut.( Anonymkode: 41c8a...034
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #7 Skrevet 24. november 2015 Hvis du googler : "How to fix shrunken wool", så får du en del tips. Ok, det skal jeg De gangene jeg har krympet strikkeplagg i ull, så har det hjulpet å fukte plagget, gni det inn med balsam og strekke det tilbake i form. Det er litt møysommelig og de har ikke blitt helt som før, men nesten, - det er bare jeg som vet hva som har foregått som legger merke til det. Er usikker på om det vil funke med ullteppe, da de er vevd, men det er jo forsøket verd. Om dette ikke virker, så kan du jo bare krympe det enda mer, slik at det blir filtet godt og lage noe annet av det. Balsam- altså hårbalsam?Teppet ser ut som en stor gryteklut nå, så kanskje det da:) Anonymkode: 41c8a...034
absinthia Skrevet 25. november 2015 #8 Skrevet 25. november 2015 Ok, det skal jeg Balsam- altså hårbalsam?Teppet ser ut som en stor gryteklut nå, så kanskje det da:)Anonymkode: 41c8a...034Ja, hårbalsam. Kanskje du kan lage sitteunderlag eller sy tøfler av det, om du ikke får fikset et - eller lage mange gryteretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå