Gå til innhold

ødela ullteppe i vask:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

vasket det på 40 grader med egen vask for ubehandlet ull, men det krympet og ser helt ødelagt ut..:( Finnes det noe som kan redde ull som ikke har tålt vasken?

Anonymkode: 41c8a...034

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vasket med ullvaskemiddel på ullvask i maskinen? Hva står på vaskelappen på teppet? 

Du kan neppe få det bra igjen med noe tiltak, men dersom du har vasket med ullmiddel på ullvask og det står på vaskelappen har du en sak mot butikken. 

Anonymkode: 70d75...1db

• Liker 1
Skrevet

Hvis du googler : "How to fix shrunken wool", så får du en del tips. 

Skrevet (endret)

De gangene jeg har krympet strikkeplagg i ull, så har det hjulpet å fukte plagget, gni det inn med balsam og strekke det tilbake i form. Det er litt møysommelig og de har ikke blitt helt som før, men nesten, - det er bare jeg som vet hva som har foregått som legger merke til det. 

Er usikker på om det vil funke med ullteppe, da de er vevd, men det er jo forsøket verd. Om dette ikke virker, så kan du jo bare krympe det enda mer, slik at det blir filtet godt og lage noe annet av det. 

Endret av absinthia
Skrevet

Du burde vaske på 30 grader neste gang. 

Anonymkode: 0dfc6...5a7

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Har du vasket med ullvaskemiddel på ullvask i maskinen? Hva står på vaskelappen på teppet? 

Du kan neppe få det bra igjen med noe tiltak, men dersom du har vasket med ullmiddel på ullvask og det står på vaskelappen har du en sak mot butikken. 

Anonymkode: 70d75...1db

det er ingen vaskelapp på dette teppet, men det er fra Nøstebarn og er ubehandlet ull. Ingen sak, her er det jeg som har dummet meg ut.(

Skrevet

Hvis du googler : "How to fix shrunken wool", så får du en del tips. 

Ok, det skal jeg 

De gangene jeg har krympet strikkeplagg i ull, så har det hjulpet å fukte plagget, gni det inn med balsam og strekke det tilbake i form. Det er litt møysommelig og de har ikke blitt helt som før, men nesten, - det er bare jeg som vet hva som har foregått som legger merke til det. 

Er usikker på om det vil funke med ullteppe, da de er vevd, men det er jo forsøket verd. Om dette ikke virker, så kan du jo bare krympe det enda mer, slik at det blir filtet godt og lage noe annet av det. 

Balsam- altså hårbalsam?

Teppet ser ut som en stor gryteklut nå, så kanskje det da:)

Skrevet

Ok, det skal jeg 

Balsam- altså hårbalsam?

Teppet ser ut som en stor gryteklut nå, så kanskje det da:)

Ja, hårbalsam.   Kanskje du kan lage sitteunderlag eller sy tøfler av det, om du ikke får fikset et - eller lage mange gryteretter. ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...