Gå til innhold

Ansatt har fått for mye utbetalt i nesten ett år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har fått utbetalt for mye hver måned og det er fra 3 til 15000kr xtra i måneden, uten at det har blitt oppdaget. Ikke har han gitt beskjed heller. Tilsammen er det snakk om ganske mye penger. Dette ble oppdaget da jeg begynte å rydde i rotet som forrige sjefen etterlot seg. 

Jeg har blitt kastet inn i en lederstilling uten noe særlig erfaring. Det var veldig kaotisk i begynnelsen, men nå begynner jeg å se lyset i tunnelen. Jeg er mye yngre enn de som jobber her, men føler at utfyller hverandre og stemningen har vært god. Det er likevel en som trekker ned stemningen og det er han som har fått for mye utbetalt og er dessverre også en god venn av den forrige sjefen. 

Jeg har kalt han inn til møte og forklart situasjonen og at vi blir nødt til å trekke han så mye i lønn hver måned. Dette har han nektet og truer med å gå videre dette hvis han blir trukket i lønn. Jeg kom ikke til noen løsning med han da han ble rasende og smalt med knyttneven før han stakk. 

Har dere noen tips å komme med? Jeg har ikke så mye ledererfaring (deltidsstudent). 

Dette er en liten familiebedrift og eieren er gammel og blitt utnyttet av den forrige sjefen. Jeg vil bare gjøre det riktige og finne frem til en løsning før jeg kan legge dette frem til eieren. Vi har ett regnskapsdame som egentlig gjør dette men jeg vet ikke årsaken til hvorfor hun ikke har tatt tak i dette. Jeg føler ett visst ansvar overfor eieren, men vet ikke hvordan jeg skal ta tak i problemet. 

Anonymkode: 84577...0a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde sett litt ekstra på lønnsutbetalingene til den forrige sjefen også. Veldig rart når så store summer blir betalt ekstra.

Anonymkode: 42fcb...f6e

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk for mye utbetalt i en periode, og oppdaget det ikke med en gang (det var ikke snakk om så mye, en 1000-2000 i måneden. Etter noen måneder oppdaget jeg det, og meldte fra. Da foreslo de en nedbetalingsplan, men det hadde tatt noen måneder etter at jeg gav beskjed til de skjønte hva som var galt, så jeg hadde allerede spart opp pengene og tilbakeførte dem umiddelbart. Kan du prøve å få til en nedbetalingsplan?

Det er noen regler som er litt diffuse, hvor det skal vurderes om arbedstakeren var i god tro, eller om han burde forstått at dette var feil. Dette er åpenbart summer han har vært klar over var feil. Har han en klar avtale om lønn? Hva står det i lønnslippene hans?

Jeg forstår at dette må være veldig vanskelig, men desssverre tror jeg at det vil skape dårlig stemning uansett hva du gjør :(

• Liker 1
Skrevet

arbeidsmiljøloven paragraf 14-15 forresten :)

• Liker 1
Skrevet

Googler den personen litt, som har fått for mye utbetalt, så finner han en lite flaterende fremstilling av seg selv, fra regnskapsdama. 

At dette ikke har blitt oppdaget vitner om manglende, total mangel på, kontroll, rutiner og revisjon i firmaet. Desuten er det neppe regnskapsdama sin jobb å konfrontere arbeidstaker med problemstillingen? Dette er for utrolig til at jeg tror dette har rot i noe virkelighet. 

Anonymkode: 015cc...95b

• Liker 3
Skrevet

At han truer med å "gå videre med det" er vel utelukkende positivt og til din fordel? 

Anonymkode: 35bee...ae5

• Liker 1
Skrevet

Googler den personen litt, som har fått for mye utbetalt, så finner han en lite flaterende fremstilling av seg selv, fra regnskapsdama. 

At dette ikke har blitt oppdaget vitner om manglende, total mangel på, kontroll, rutiner og revisjon i firmaet. Desuten er det neppe regnskapsdama sin jobb å konfrontere arbeidstaker med problemstillingen? Dette er for utrolig til at jeg tror dette har rot i noe virkelighet. 

Anonymkode: 015cc...95b

Jeg skjønner at du syns det. Jeg måtte dobbelt- og trippelsjekke før jeg konfronterte han med det. Etter at den forrige sjefen begynte her, tok han over alle utbetalingene og regnskapsdamen fikk mindre og andre oppgaver. At du syns det er for utrolig til at det har rot i virkeligheten, hjelper meg dessverre lite. 

Skrevet

Jeg fikk for mye utbetalt i en periode, og oppdaget det ikke med en gang (det var ikke snakk om så mye, en 1000-2000 i måneden. Etter noen måneder oppdaget jeg det, og meldte fra. Da foreslo de en nedbetalingsplan, men det hadde tatt noen måneder etter at jeg gav beskjed til de skjønte hva som var galt, så jeg hadde allerede spart opp pengene og tilbakeførte dem umiddelbart. Kan du prøve å få til en nedbetalingsplan?

Det er noen regler som er litt diffuse, hvor det skal vurderes om arbedstakeren var i god tro, eller om han burde forstått at dette var feil. Dette er åpenbart summer han har vært klar over var feil. Har han en klar avtale om lønn? Hva står det i lønnslippene hans?

Jeg forstår at dette må være veldig vanskelig, men desssverre tror jeg at det vil skape dårlig stemning uansett hva du gjør :(

Takk for hjelpen. Jeg skal gå gjennom paragrafene og kontakte revisor (kanskje jurist) til uken. Arbeidstakeren har fastlønn og har ikke krav på mer lønn enn det. 

Skrevet

Punkt en blir jo å avdekke alle fakta før konklusjonen trekkes.

Snakk med den forrige sjefen om bakgrunn og årsak til disse ekstrabetalingene.

• Liker 1
Skrevet

Punkt en blir jo å avdekke alle fakta før konklusjonen trekkes.

Snakk med den forrige sjefen om bakgrunn og årsak til disse ekstrabetalingene.

Saken er at de er gode venner. Og den forrige sjefen har rotet veldig og at det er årsaken til at han bare forsvant. Jeg kjenner ikke til hva som er årsaken, men jeg er i ferd med å denne meg ett bilde om de to, jo mer jeg sjekker regnskapet. 

Skrevet

Oida...!

Gjør som du sier, ta kontakt med revisor (hvis dere har en av de - det er ikke pliktig for alle) og evt hør med eier om hvilken advokat han benytter seg av. Først og fremst så bør nok eier få en liten heads up og innblikk i dette myglet.

Anonymkode: 1ca38...b3e

• Liker 1
Skrevet

Var det den forrige sjefen som overtok utbetalingene, eller han som har fått utbetalt for mye? Om det var sistnevnte er det jo en lite raffinert versjon av underslag.

Anonymkode: 5190e...85d

Skrevet

Det er grenser for hvor mye du kan trekke ham i lønn hver måned. Akkurat tallene er jeg usikker på - det får du slå opp, men jeg har hatt en sak som dette gående tidligere. Det blir en nedbetalingsplan med et veldig moderat trekk hver måned. Selv om han burde sagt ifra tidligere kan han ikke trekkes så mye at det går drastisk utover hans inntekt - det er faktisk ledelsen som har gjort feil her. 

Anonymkode: 49be3...b39

Skrevet

Han har fått utbetalt for mye hver måned og det er fra 3 til 15000kr xtra i måneden, uten at det har blitt oppdaget. Ikke har han gitt beskjed heller. Tilsammen er det snakk om ganske mye penger. Dette ble oppdaget da jeg begynte å rydde i rotet som forrige sjefen etterlot seg. 

Jeg har blitt kastet inn i en lederstilling uten noe særlig erfaring. Det var veldig kaotisk i begynnelsen, men nå begynner jeg å se lyset i tunnelen. Jeg er mye yngre enn de som jobber her, men føler at utfyller hverandre og stemningen har vært god. Det er likevel en som trekker ned stemningen og det er han som har fått for mye utbetalt og er dessverre også en god venn av den forrige sjefen. 

Jeg har kalt han inn til møte og forklart situasjonen og at vi blir nødt til å trekke han så mye i lønn hver måned. Dette har han nektet og truer med å gå videre dette hvis han blir trukket i lønn. Jeg kom ikke til noen løsning med han da han ble rasende og smalt med knyttneven før han stakk. 

Har dere noen tips å komme med? Jeg har ikke så mye ledererfaring (deltidsstudent). 

Dette er en liten familiebedrift og eieren er gammel og blitt utnyttet av den forrige sjefen. Jeg vil bare gjøre det riktige og finne frem til en løsning før jeg kan legge dette frem til eieren. Vi har ett regnskapsdame som egentlig gjør dette men jeg vet ikke årsaken til hvorfor hun ikke har tatt tak i dette. Jeg føler ett visst ansvar overfor eieren, men vet ikke hvordan jeg skal ta tak i problemet. 

Legg frem bevisene

Be ham komme med bevis for at dette er lønn han faktisk skulle hatt utbetalt (kontrakt, overtidslister etc)

Forklar at du skjønner det er vanskelig rent økonomisk å akseptere at disse pengene må betales tilbake, men også spør om han selv ikke stilte spørsmål da han fikk langt mer utbetalt enn hva hans arbeidskontrakt tilsa

Vis vilje til samarbeid ved å finne en sum som er levelig for begge parter hvor han trekkes en prosentmessig andel av lønnen hver måned til dette er betalt

Få laget et gjeldsbrev som han er nødt til å signere på summen han er skyldig, få juridisk hjelp til dette

Få forklart (igjen helst med juridisk hjelp - om nødvendig henter du inn regnskapsfører/revisor/advokat i møtet med deg) at han ikke har noen rett til å nekte å betale tilbake disse pengene

Forklar at alternativet er at han sies opp som resultat av grove brudd på kontrakt og at gjelden da vil bli krevd inn umiddelbart og at en slik oppsigelse vil innebære at han vil få en karantenetid hos NAV før utbetaling av arbeidsledighetstrygd gjennomføres. 

• Liker 2
Skrevet

Dette er en sak du overlater til jurist når du har fått uttalelse fra revisor. For her er det lett å trå feil. Du må uansett varsle bedriftens eiere om hva du har oppdaget. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er selvfølgelig ingen med relativt normale, faste månedslønner som får opptil 15.000 ekstra utbetalt i månedslønn som ikke skjønner at det er feil...! Skal jeg gjette, er dette noe han og gamlesjefen har fiflet seg til. Jeg ville tatt en grundig kikk på utbetalingene også på han som administrerte utbetalingene... kan hende han har delt ut for mye til seg selv også. Evt så har han gamlesjefen og fyren som fikk for mye, blitt enige om å dele i etterkant det ekstra som ble feilaktig utbetalt hver mnd. Da slapp gamlesjefen å sitte og gi seg selv for mye, og kan i ettertid prøve å lyve seg fra det da han "ikke mottok noe selv".

Endret av Million
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Hva sier arbeidsavtalene? I vår står det at feil i lønnsutbetaling motregnes mot senere utbetalinger.

Hvis det er opplagt at han visste at han fikk feil lønn, er det ingenting å vinne for han med en rettssak. Her har du fått gode råd om å snakke med jurist og revisor, la gjerne de formulere skriftlig krav om trekk i lønn, eventuelt at kravet oversendes rettslig innkreving. Jo mer han skriker og brøler, jo mer nødvendig er det å være formell. 

Endret av Blondie65
Skrevet

Først og fremst bør dette rapporteres oppover i organisasjonen,  til daglig leder, eier, styret eller hvem det nå er du rapporterer til.  

Dette er såpass store summer at jeg tenker underslag. Da bør det formelle være i orden, og du bør ha dine overordnede med deg.  I samtalen med dem anbefaler du at revisor involveres.

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange gode råd. Jeg har brukt tiden på å finne frem bevis og la disse frem for eieren. Fra mandag av har jeg fått en liste over navn jeg skal kontakte for videre assistanse. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...