Gå til innhold

Flaskebarn og søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 3,5 måned har nå blitt rent flaskebarn etter at jeg har både ammet og gitt flaske fra han var 4-5 uker (hadde ikke nok melk). Men etter at vi har begynt å bare gi flaske, har han fått en enorm apetitt på kvelden og sover dårligere på natta. Før kunne han fint sove 7 timer og så et par timer igjen på bare pupp, men etter at jeg avsluttet ammingen, ville han ha flaske etter bare 4 timer.

Vi har prøvd å ha litt grøtpulver i melka om kvelden, og da holder han 5-6 timer. Han våkner også en eller to ganger ellers på natta, men da sovner han igjen uten mat. Jeg er litt skeptisk til å gi mer grøtpulver enda før han er 4 måneder, tilfelle det skal lage trøbbel for tarmsystemet hans.

Noen som har opplevd det samme og som har noen gode råd om hvordan vi kan få ham til å sove bedre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

vi ga vesla litt banan på kveldene da hun var 3 mnd. der gjorde at hun sov bedre natterstid! Det var et råd vi fikk fra helsesøster, hun fortalte at banan var så mild mot mafgen at man kunne gitt det til selv nyfødte. Nå vet jeg ikke mere om den påstanden, men vesla vår tok ingen sjkade av det og vi sov bedre på nettene allesammen. Vi begynte selvsagt bare med litt og økte etterhvert...

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter hva jeg vet så blir barn vanligvis mer mett av morsmelkerstatning. Kanskje han bare savner den nærheten det er å ligge inntil brystet ditt?

Skrevet

Hva slags morsmelkerstatning bruker du?

Datteren min ble sånn når hun fikk NAN. Det virket rett og slett ikke som om hun fikk nok næring og at hun ikke fikk metthetsfølelse av den. I tillegg begynte hun å reagere kraftig på erstatningen etter en periode.

Vi bytta til Collett (den røde) og da sov hun fra 21.00 og til 07.00 hver eneste natt, med mindre det var noe spesielt (sykdom el).

Vi bytta vel til Collett da hun var ca 3 måneder, før det våknet hun veldig ofte på natta, i tillegg til at hun sov veldig urolig.

Skrevet

Vi bruker NAN ja - men NAN HA1 som man kjøper på apoteket. Vi prøvde den vanlige NANen en periode, men da var han veldig urolig og hadde avføring 5-6 ganger i døgnet.

Kanskje vi burde prøve Collett ja!

Gjest ikke innlogget kimmi
Skrevet

collett ble brukt her i huset!

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter våres sønn begynte med morsmelkerstatning sov han som bare det....han sov så mye at jeg syntes det begynte å bli kjedelig...så jeg vekket han av og til bare for å kose... :) Vi brukte NAN

Skrevet

Jeg har to barn, førstemann fikk flaske og sistemann ble ammet. Eldstemann som fikk morsmelkerstatning (Collett) sov mye bedre og lenger enn han som ble ammet. Ammingen måtte jeg ta flere ganger pr. natt, mens han som fikk flaske sov fra sen kveld til tidlig morgen hver natt. Vil legge til at jeg kun brukte Collett sin morsmelkerstatning, for å få orden på magen blandet jeg i litt maltekstrakt og gav ham litt sviskesaft.

Skrevet

Vår lille sover i tre timers sykluser, men det er fordi han er liten og ikke har fått inn rutiner enda. Vi bruker NAN HA1 som vi kjøpte på apoteket og er veldig fornøyd med den. Lillegutt virker mett og fornøyd og øker jevnt i vekt. Han har avføring ca annenhver dag og gulper ikke. Men når vi skal slutte med NAN HA1 vurderer vi Collett istedet for den vanlige NAN. Hvor får vi kjøpt Collett?

Skrevet

Nå har vi prøvd Collett i to dager, og så langt virker det som at den fungerer bedre enn NAN HA1. I natt sov han fra ti til seks, så det er helt klart en forbedring! Ikke er han så urolig på kvelden heller som før.

Monja - HA1 fungerte veldig bra for oss også så lenge han var liten. Collett får du kjøpt både i matbutikker og på apoteket, men det er selvsagt billigere i matbutikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...