Mona26 Skrevet 13. november 2015 #1 Skrevet 13. november 2015 hei! Jeg er usikker på hvor dette skulle passe inn -jeg skal nemlig holde en tale i min onkels 60års dag. Tenkte at dere som planlegger bryllup kanskje er litt erfarne på dette med taler. ( flytt Eller slett innlegget mitt om det ikke passer inn) Gruer meg helt vilt til å lese den opp.Har skrevet en kort tale som jeg har fremført for nær familie. Men jeg har en sånn dustete tendens til å bli så sykt nervøs at jeg roter det til. Blander ord og prater fort. :/ Kan noen gi tips? På forhånd, takk 😁
Anim92 Skrevet 13. november 2015 #2 Skrevet 13. november 2015 Når jeg skal holde en tale eller framføring av noe sted, så øver jeg HØYT for meg selv/foran noen så mange ganger at jeg kan hvert enste ord og hver lille pustepause utenat. Det hjelper meg å vite at jeg veit akkurat hvordan jeg skal si det - da tør jeg faktisk å løfte blikket og se folk. Samme med sang, feks.
Gjest Margit Spat Skrevet 13. november 2015 #3 Skrevet 13. november 2015 (endret) Skriv talen med store bokstaver på små ark. Da får du flere naturlige pauser. Lag gjerne større mellomrom der du kan ha et naturlig lite opphold. Trekk pusten dypt, pust rolig ut, og tenk at du «eier» rommet for en stakket stund. Du er ikke deltaker i noen hurtigsnakkekonkurranse, men derimot vil du at gjestene skal høre hva du sier. Hvis alt annet slår feil: tenk deg alle lytterne nakne Endret 13. november 2015 av Margit Spat
Mona26 Skrevet 13. november 2015 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2015 Åh! Ja- takk! Det skal jeg jammen gjøre. Jeg håper at dette skal gå bra. Blir bra trening for meg. Skal nemlig holde en forlovertale i et stort bryllup neste år.
altflyter Skrevet 13. november 2015 #5 Skrevet 13. november 2015 Jeg har holdt en del taler, og jeg var forferdelig nervøs de første gangene. Min erfaring er at det er viktig at du har framført den mange ganger på forhånd. Når jeg først stod der, så prøvde jeg å tenke at jeg bare framførte den for bruden som jeg var trygg på. Jeg pleide alltid å se på en jeg kjente og holde blikket på henne og tenke at det bare var hun som hørte den. Det er lett å snakke fort når en er nervøs, så ta pustepauser, snakk ekstra sakte, for man kan føle at man snakker normalt, men så snakker man egentlig veldig fort. Prøv å senke skuldrene for dette kommer til å gå helt fint! Hva ville du tenkt om noen som stotret og var litt usikker da hun holdt tale? Jeg tviler på at du ville tenkt "for en tulling". Du ville nok tenkt at hun er veldig tøff som står der trass i at hun er nervøs. Ingen vil deg noe vondt
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 Jeg blir og veldig nervøs, men bare prøv å ikke "sjule" det eller prøve å late som om du ikke er det, samtidig som du ikke lar det ta overhånd. Noen kan nok se at du er nervøs, men det betyr også at det er viktig for deg å gjøre det bra. Øv godt og snakk saktere enn du føler er nødvendig. Du kan og avtale med noen om at du kan se på de og at de smiler tilbake til deg. Anonymkode: 3446d...5e9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Tusen takk for all hjelp! Jeg øvde masse også gikk det faktisk fint! Talen var jo ikke så lang, men jeg grudde med helt sykt. Ble litt skjelven og tørr i munnen like før. Men jeg kom meg igjennom. Jeg stokket om noen ord helt i starten, men gikk elles bra. Jeg klarte å legge inn pauser underveis og turte til og med å se masse på gjestene ( var bare 17 gjester da)! Tusen tusen takk! Nå blir det nok lettere i fremtiden. Merket at det var gull verd å øve seg masse først. Gjorde at jeg følte meg mye mye tryggere. Anonymkode: e1617...e56
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 Det går nok helt fint! Om du sier noe feil så henger ikke gjestene seg opp i det uansett! Anonymkode: c301c...45b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå