Gå til innhold

Tok noen i å baksnakke meg på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg en episode på jobb som var helt forferdelig. Jeg hadde tidligere på dagen snakket med en kollega som stilte meg et spørsmål eller en oppfordring om at vi kunne ta over barna på tiden (jobber på SFO). Jeg svarte at vi ikke kan ta over tidligere hvis det ikke er avklart, hun skulle på tur til utlandet og var redd for å midte flyet. Jeg opplevde samtalen som nøytral og tenkte ikke mer over det. Senere den dagen satt jeg på kontoret (jobber både skole og SFO og vi deler derfor kontor). Jeg satt ved pulten min og hørte plutselig at denne samme kollegaen fortalte om vår samtale til andre og gjorde om historien til at jeg hadde sagt det på en krass måte. I tillegg gjorde hun om stemmen og dialekten sin lik min. Jeg ble helt sjokkert da jeg hørte det pg konfronterte henne i rommet. Da skvatt hun litt til (hun visste åpenbart ikke at jeg var der), og hun sa at det gikk på henne fordi at hun var så stresset. Jeg gikk ut av kontoret og hadde lyst til å gråte og gå hjem. Gikk opp til sjefen som ikke tok det hele så seriøst og som sa at hvis jeg gikk hjem ga ikke det rett på egenmelding eller sykemelding. Jeg hadde så vondt i magen. Heldigvis kom en av de som satt på kontoret og ga meg beskjed om st det var fint jeg sa i fra for det hørtes ikke greit ut det som ble sagt. Skal sånt aksepteres?? Å harselere med andre på den måten??

Anonymkode: f3846...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig ikke. Sjefen bør ta en alvorsprat med denne kollegaen din.

Det høres jo ut som andre kollegaer støttet deg, så det er jo et godt tegn.

Anonymkode: 3469c...b24

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde ingenting for å hjelpe henne for å rekke flyet sitt, som en tjeneste? du høres veldig a4 ut, og kanskje ikke så sosial og hyggelig med kolleger? Men hun hadde ingen rett til å snakke bak ryggen din, og etterligne deg, det er ikke greit. Likevel synes jeg dette er noe dere fint kan skvære opp, hun var mest sannsynlig rett og slett stresset for å ikke rekke flyet sitt , og om hun sier unnskyld, synes jeg du kan akseptere det uten å ta det videre og  være vanskelig. 

Anonymkode: 0dfda...230

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Når vi er på SFO er det mange som ikke begynner før vi skal starte. Vi har alltid et kvarters planleggingstid. Jeg tenker st hun må avklare dette med ledelsen, jeg kan ikke på sparket avgjøre at vi kan starte før den dagen. Hva med alle de som ikke har kommet på jobb enda?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Når vi er på SFO er det mange som ikke begynner før vi skal starte. Vi har alltid et kvarters planleggingstid. Jeg tenker st hun må avklare dette med ledelsen, jeg kan ikke på sparket avgjøre at vi kan starte før den dagen. Hva med alle de som ikke har kommet på jobb enda?

jeg skjønner ikke hva du skriver, hvem begynner før, barn eller ansatte? kan du skrive hele setninger?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å baksnakke andre på den måten hun gjorde, er ikke greit. Samtidig synes jeg du reagerer uhensiktsmessig kraftig: selvsagt gir ikke en slik hendelse krav på bruk av egenmelding. At kollegaen djn i tillegg unnskylder, bør også komme henne til gode. I en skolehverdag vil du komme opp i situasjoner der enten elever, forelder eller kolleger er irriterte og kanskje til og med spydige pga stress eller liknende, og hvis du skal dra hjem hver gang slikt skjer, er det fare for at du vil få en del fravær ...

Jeg forstår for øvrig ikke helt hva du mener når du sier at det går an at dere tar i mot barna tidligere hvis det avtales på forhånd, men at du ikke kunne gjøre det i dette tilfellet? Kollegaen din spurte jo tydeligvis på forhånd?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du har gjort om på historien, TS. Hvis ikke er faren stor for at du blir gjenkjent.

Anonymkode: f6965...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å harselere slik med andre er ikke grei oppførsel, hun burde kjenne sine begrensninger og få tilsnakk av sjefen. Forhåpentligvis så har hun lært av å bli tatt på fersken og er mer forsiktig neste gang. En person som har lett for å oppføre seg slik, har ikke gjort det for første gang, og ofte heller ikke siste. Man skal over en terskel før man gjør slikt. 

Anonymkode: 53f45...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde ingenting for å hjelpe henne for å rekke flyet sitt, som en tjeneste? du høres veldig a4 ut, og kanskje ikke så sosial og hyggelig med kolleger? Men hun hadde ingen rett til å snakke bak ryggen din, og etterligne deg, det er ikke greit. Likevel synes jeg dette er noe dere fint kan skvære opp, hun var mest sannsynlig rett og slett stresset for å ikke rekke flyet sitt , og om hun sier unnskyld, synes jeg du kan akseptere det uten å ta det videre og  være vanskelig. 

Men ærlig talt, om kollegaen til TS var så redd for å ikke rekke flyet så burde hun strengt tatt ha bestilt et senere fly! Det er vitterlig ikke TS sitt ansvar om kollegaen rekker flyet eller ei. Det gir ikke grunnlag for baksnakking og latterliggjøring om TS tar en nøytral stilling til hvorvidt kollegaen rekker flyet eller ei.

Anonymkode: 9150b...31b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt, om kollegaen til TS var så redd for å ikke rekke flyet så burde hun strengt tatt ha bestilt et senere fly! Det er vitterlig ikke TS sitt ansvar om kollegaen rekker flyet eller ei. Det gir ikke grunnlag for baksnakking og latterliggjøring om TS tar en nøytral stilling til hvorvidt kollegaen rekker flyet eller ei.

Om du leser hele innlegget mitt så ser du at jeg skriver det samme. Men det er lov å gi litt rom for en kollega i blant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser hele innlegget mitt så ser du at jeg skriver det samme. Men det er lov å gi litt rom for en kollega i blant.

Samme rom som TS ikke fikk da hun ikke fikk dra tidligere fra jobb etter en mobbe-hendelse på arbeidsplassen. Den ferierende får ta opp ting med sjefen sin, og i tilfelle få endring i alle andre sine planer avklart til å tilpasse hennes dårlige planlegging, ikke forvente at en kollega skal overta problemet hun skaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme rom som TS ikke fikk da hun ikke fikk dra tidligere fra jobb etter en mobbe-hendelse på arbeidsplassen. Den ferierende får ta opp ting med sjefen sin, og i tilfelle få endring i alle andre sine planer avklart til å tilpasse hennes dårlige planlegging, ikke forvente at en kollega skal overta problemet hun skaper.

At noen kommenterer noe en har sagt/gjort en gang i sinne/frustrasjon er ikke mobbing. Og her er det snakk om rom mellom to kolleger , ikke sjef- underordnet. Men jeg synes heller ikke hennes kollega hadde noen rett til å baksnakke henne, og etterligne henne slik. Likevel synes jeg en slik engangshendelse fint kan ordnes opp i selv, og gi et bedre miljø mellom de to, enn om sjefen skal dras inn i dette i tillegg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste jo innlegget ditt, men jeg ser kun at 1. TS kunne tatt hensyn til kollegaens fly-tid (som ikke har noe med TS å gjøre), og 2. at TS muligens ikke er så sosial på jobb (ser ikke helt hvor du får den fra, men deg om det). 

Ja, det er helt på sin plass å gi litt rom for en kollega, men her var det snakk om å la TS sitte med ansvaret for flere barn fordi kollegaen skulle rekke et fly, ikke ta en telefon i fem min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overreagerer, TS. 

Det var ikke pent av kollega å baksnakke deg. Baksnakking generelt er selvsagt en uting - likevel har nesten alle mennesker gjort det en eller annen gang i løpet av livet, uten å ha blitt "tatt på fersken". Sikkert også du. Har du aldri sagt noe som helst negativt om et menneske som ikke var til stede, i hele ditt liv?

Slikt skal helst ikke skje på arbeidsplasser, men det skjedde. Du konfronterte henne, og hun ba om unnskyldning. Så den saken er sådan ute av verden. Du har antakeligvis ikke opplevd ytterligere konflikter eller annen baksnakking på jobb, så vi snakker ikke om utfrysning eller mobbing. Og sjefen din har rett i at dette ikke gir rom for egenmelding. 

Hvis du fortsatt er lei deg, søk trøst hos en kjæreste, venninne eller familiemedlem. Ha en ny prat med denne kollegaen om du føler for at dere må "klarne luften" mer. Utover det burde dette gå fint. 

Anonymkode: 8b543...a0f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke hva du skriver, hvem begynner før, barn eller ansatte? kan du skrive hele setninger?

Du skriver ikke godt selv. Den første bokstaven i nye setninger skal være en stor bokstav. Kommeregler bør du også pugge på nytt. Hilsen en som ikke er ts. 

Anonymkode: d56e7...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen er for hårsåre, rett og slett og lar seg for lett vippe av pinnen. Dama oppførte seg dårlig, men vet du hva TS - folk gjør det. Flott du sa ifra, men å gå til sjefen var litt overkill syns jeg, i allefall om dette var en engangshendelse og dere ellers har et greit arbeidsmiljø. Da blåser man plutselig en fjør opp til ei høne og så har man det gående.. 

Her syns jeg det ville vært bedre å bite tenna sammen etter at du hadde sagt fra og fortsette som før. Ikke la det vippe deg av pinnen eller gå inn på deg, vær et bedre menneske og vend det andre kinnet til. Også fordi man som ansatt i skole og på SFO skal lære bana håndtere konflikter og ikke løpe sladrende til andre hele tiden..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er for hårsåre, rett og slett og lar seg for lett vippe av pinnen. Dama oppførte seg dårlig, men vet du hva TS - folk gjør det. Flott du sa ifra, men å gå til sjefen var litt overkill syns jeg, i allefall om dette var en engangshendelse og dere ellers har et greit arbeidsmiljø. Da blåser man plutselig en fjør opp til ei høne og så har man det gående.. 

Her syns jeg det ville vært bedre å bite tenna sammen etter at du hadde sagt fra og fortsette som før. Ikke la det vippe deg av pinnen eller gå inn på deg, vær et bedre menneske og vend det andre kinnet til. Også fordi man som ansatt i skole og på SFO skal lære bana håndtere konflikter og ikke løpe sladrende til andre hele tiden..

For hårsåre? Det er da fryktelig ekkelt å høre andre baksnakke deg slik at man kan høre det. 

Anonymkode: 67202...459

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hårsåre? Det er da fryktelig ekkelt å høre andre baksnakke deg slik at man kan høre det. 

Anonymkode: 67202...459

Ja selvsagt er det ekkelt, jeg har da ikke sagt noe annet, men som voksen bør man kunne gjøre akkurat som TS - si fra, og la det bli med det. Å gå til sjefen for støtte eller forvente fri med lønn i etterkant er å overreagere på et enkelttilfelle. Vedkommende var bekymret og stresset for å miste et fly og spør TS om hjelp - TS sier at det går ikke, noen personen burde respektert. Det at hun "skaper seg" og blir "fersket" satte henne nok mer ut enn TS kanskje innså fordi hun reagerte som hun gjorde og ble sår, jeg mener altså hun overreagerer og er hårsår - du trenger heldigvis ikke dele min mening :) det er det fine med forum.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det er kollegaen en lærer, som lurte på om trådstarter kunne ta i mot barna litt tidligere på SFO.

Da kunne hun avslutte undervisningen tidligere, og dermed rekke flyet hun var redd for å miste.

Stemmer dette?

Anonymkode: 2090f...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...