Gå til innhold

Noen som har peiling på induksjonstopp? Trenger sårt hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har noen spørsmål til dere som har erfaring med induksjonstopp. Jeg må bytte deler i min, da to av platene har sluttet å fungere.

Prisen er ganske stiv, og selv de fra servicefirmaet som tok en titt på det, sa at det nesten lønte seg å kjøpe en helt ny. Jeg driver nå og ser på hva som er mest hensiktsmessig på sikt, men da jeg kun har bodd for meg selv i ett år, er det mye jeg nå vet at jeg ikke kan, og som jeg håper at noen med litt mer erfaring kan hjelpe meg med. 

Jeg kjøpte meg en søt liten hybel i fjor, som er relativt nyoppusset og fin. Problemet er bare at den forrige eieren var arkitekt og hatet alt av ledninger og andre synlige ting, så han har da limt fast induksjonstoppen til benkeplaten, noe som gjør at jeg får en ekstra utfordring i forhold til fjerning av denne ved service eller kjøp av ny, da det anses som feilmontering og jeg må selv ta ansvar for å fjerne den.

Forhåpentligvis så kan jeg bruke en tynn liten kniv og føre den under platatoppen så den løsner, men jeg vet ikke hvordan det ser ut under. Servicefolka trodde at han kanskje hadde limt den fast, da hullet til toppen var for stort, og at ved å lime den fast så slapp han at den bevegde på seg.

Dette ble langt men det jeg lurer på er dette: 

Har noen andre her limt fast en slik koketopp, og vet hva man bør gjøre for å fjerne den på en skånsom og god måte?

Hvordan blir det ved kjøp av en ny koketopp, kan jeg kun sette den direkte i det hullet som opprinnelig er der, eller må jeg ha en type isolering under hvis det viser seg at underlaget er ujevnt? 

Min koketopp måler ca 72 cm, vet noen om denne størrelsen er å få tak i? Jeg har foreløpig ikke funnet en induksjonstopp som måler 72 cm X 51 cm. Jeg tenker at hvis jeg kjøper en som er 70cm lang, så vil jo limet og en litt sliten benkeplate komme til syne, og kanskje den rett og slett er for liten?

Til de av dere som gadd å lese gjennom et litt kronglete og langt innlegg, Tusen takk, og på forhånd tusen takk for eventuelle svar:)

Anonymkode: 4b047...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Harbdu kjøpt fornett år siden og koketoppen er av nyere dato? 

Det målet du oppgir er ikke standarmål. Lim er der neppe vanligvis men silikon for å forhindre at vann, smuss og andre ting renner ned mellom koketoppen og benkeplata. 

Anonymkode: b9adf...cbd

Skrevet

Hei!

Vil tro som nevnt over at platetoppen ikke er limt fast, men "festet" med silikon av noe slag. Er ikke noe problem å finne platetopp som har 72 cm bredde, men viktigste her er hvor stor selve hullet er. Så når du har fått av platetoppen så ville jeg ha tatt mål av hullet også dradd innom en elektrobutikk for å få hjelp. (Er kassen under platetoppen som er viktigst når det kommer til målene). 

Høres også ut som servicefolkene har rett når de anbefaler deg å kjøpe ny istedenfor, vil nok lønne seg mht garanti osv. Den nye platetoppen vil også komme med ferdig silikon slik at du bare kan koble til og legge denne nedi uten å måtte bruke noe mer silikon/lim eller lignende. Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ringt firmaet du brukte til service, og hørt hva de skulle ha for totaljobben.

Altså ny induksjonstopp i riktig størrelse ferdig montert i kjøkkenet ditt (og den gamle tatt med).

Slike pakkeløsninger (utstyr + arbeid) blir ofte bedre priset enn å kjøpe hver for seg. Du slipper å gjøre og tenke på annet enn å slippe dem inn ig betale regningen etterpå.

Du får garanti på arbeidet og forhandler pleier gi god pris på montasje av produktet når de selv har solgt det.

Prøv å ringe og få en totalpris 😊

Skrevet

Jeg fjernet en topp som var limt fast en gang. Gikk greit. Måtte "hakke" litt noen steder og da var det greit med hansker og vernebriller. Grundig støvsuging etterpå må til, ettersom det spruter litt glass. I leiligheten jeg overtok var det hvertfall ikke mulig å få den løs hel.

Anonymkode: c9aea...b0c

Skrevet

Hei, Ts her.

Tusen takk for svar:)

Koketoppen er uheldigvis limt fast med lim, og servicefirmaet vet ikke om det er silikon under, men etter hva de så, så trodde de ikke det. 

Tok forresten feil av målene var 71cm×52cm. Da fant jeg langt flere modeller, men fortsatt ganske dyrt.

Snakket med dem i dag og det koster rundt 5000 for service mot 8000 for en helt ny på vanlig elektronikkbutikk, men da kjøkkenet ikke er utstyrt med ventilasjon under kokeplatene, da det er av eldre årgang tror de at det kun tar få år før jeg må bytte igjen. 

Nå savner jeg å leie, merker jeg😯

Anonymkode: 4b047...22f

Skrevet

Et generelt tips til å løsne lim er å prøve med et fiskesnøre. Ikke av de tynneste. Ta på deg arbeidshansker og "sag" med snøret under kanten på toppen. Noen limtyper svekkes betydelig med varme. Så du kan jo prøve med en kraftig hårtørker eller en varmepistol. Bruk vernebriller i tilfellet platen sprekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...