Gå til innhold

Invitert uten ektefelle

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 timer siden, Jolene skrev:

For min del, så synes jeg sånne type tilstelninger blir kjedelig uten partner. Som regel så inviteres det jo gjerne mange fremmede mennesker som skal feire paret, og stemningen blir deretter. Dessuten er det koselig å dra i et bryllup sammen med mannfolket. Jada, vi er to individer som også er sammen, men å bare invitere den ene i et etablert forhold synes jeg blir feil. Både på grunn av skikk og bruk, men også fordi et bryllup feirer tross alt kjærligheten. Skal jeg først i et bryllup, med alt av kostnader og styr, drar jeg ikke alene.

Derimot så kan jeg skjønne at man bare inviterer gifte med partnere, fordi det er en viss forskjell på å være gift og samboende. Det er en forklaring jeg hadde respektert. Nettopp fordi det er en del forskjeller på å være gift, kontra å bare være samboende.

Det er koselig ja, men det lar seg ikke gjøre for alle, ofest pga sprengt budsjett. Synes du virkelig det er en bedre ide at man da dropper å be familien og vennene sine, enn at man ber kun den man faktisk har et personlig forhold til (ergo ikke partnerern til vedkommende)? Det synes ikke jeg.

Anonymkode: 634ad...8ec

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er koselig ja, men det lar seg ikke gjøre for alle, ofest pga sprengt budsjett. Synes du virkelig det er en bedre ide at man da dropper å be familien og vennene sine, enn at man ber kun den man faktisk har et personlig forhold til (ergo ikke partnerern til vedkommende)? Det synes ikke jeg.

Jeg syntes man heller bør kutte antallet gjester enn å invitere uten parter ja. Har du ikke råd har du valgt feil ut i fra ditt budsjett.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes heller man bør kutte ned på antall gjester dersom man må invitere uten partner ja. Da har man tydeligvis ikke råd til bryllupet, så da blir det to alternativer:
1) Kutte ned på antall gjester
2) Spare litt lengre til bryllupet og invitere alle med partner.

Har man så sprengt budsjett, burde bryllupet utsettes - fordi en da ikke har råd til å arrangere bryllupet.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Jolene skrev:

Jeg synes heller man bør kutte ned på antall gjester dersom man må invitere uten partner ja. Da har man tydeligvis ikke råd til bryllupet, så da blir det to alternativer:

Har man så sprengt budsjett, burde bryllupet utsettes - fordi en da ikke har råd til å arrangere bryllupet.

3) finne billigere alternativer.

Skrevet
19 timer siden, VinterSnø skrev:

Jeg syntes man heller bør kutte antallet gjester enn å invitere uten parter ja. Har du ikke råd har du valgt feil ut i fra ditt budsjett.

18 timer siden, Jolene skrev:

Da har vi helt ulikt syn på hensikten med et bryllup. Jeg er i alle fall der for å feire det forelskede paret, ikke for å flashe min egen store kjærlighet. Slik har vært helt vanlig i alle bryllup jeg har vært i, så det varierer nok mye mellom steder og vennegrupper. 

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, VinterSnø skrev:

3) finne billigere alternativer.

Enig.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har vi helt ulikt syn på hensikten med et bryllup. Jeg er i alle fall der for å feire det forelskede paret, ikke for å flashe min egen store kjærlighet. Slik har vært helt vanlig i alle bryllup jeg har vært i, så det varierer nok mye mellom steder og vennegrupper. 

Nettopp for å feire kjærligheten synes jeg det virker rart å kutte vekk partnere. Er brudeparet de eneste som skal få være med sin partner denne dagen? Sånn at alle kan se at de er gift? Tror brudekjolen hadde røpet det like godt jeg, samt grunnen til at gjestene kommer for å feire dem.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer flashe min store kjærlighet inn? Jeg drar også for å feire brudeparet, men mener at de vil feires best om gjestene får feire med den de føler seg vel sammen med. For min del hadde det ikke vært et stort problem å dra uten mannen min, men jeg hadde kost meg best med han der. Og jeg vet om mange som hadde mistrivdes uten sin der.

Skrevet

Da vi leste om etikette på invitasjoner til vårt bryllup lærte vi at samboere, forlovede og gifte par skal inviteres sammen. Jeg tenker det er bedre å la være å invitere søskenbarn enn å ta søskenbarn uten følge hvis man har så dårlig råd.

Anonymkode: 9579f...af4

• Liker 1
Skrevet
Den ‎20‎.‎12‎.‎2015 at 0.00, AnonymBruker skrev:

Det virker som at når man får seg samboer eller er gift så er man ikke et individ lenger, det er alltid "oss", hva med å være litt selvstendig? Man er ikke siamesiske tvillinger, du er fortsatt en person, samme med mannen din, og er det noe som virkelig er slitsomt så er det de menneskene som "Jada, VI kommer/jeg skal høre med typen/dama" når det f.eks er en sammenkomst eller noe en har blitt invitert til.

Anonymkode: 3c65c...500

Dersom det er et kirkebryllup er det kanskje rett å følge boken som gir oppskrift:

Hva sier Bibelen om ekteskap? Ekteskap er et varig og forpliktende partnerskap mellom en mann og en kvinne. Det står i Bibelen, Matteus 19,5-6. Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett. Så er de ikke lenger to; deres liv er ett. Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.

• Liker 1
Skrevet
Den ‎20‎.‎12‎.‎2015 at 0.00, AnonymBruker skrev:

Det virker som at når man får seg samboer eller er gift så er man ikke et individ lenger, det er alltid "oss", hva med å være litt selvstendig? Man er ikke siamesiske tvillinger, du er fortsatt en person, samme med mannen din, og er det noe som virkelig er slitsomt så er det de menneskene som "Jada, VI kommer/jeg skal høre med typen/dama" når det f.eks er en sammenkomst eller noe en har blitt invitert til.

Når man aldri har møtt bruden så er det godt gjort å bli fornærmet. Mannen er fortsatt et eget individ og det må gå an å gjøre ting alene uten å klamre seg til ektefellen eller være redd for hva "alle" andre tror når man kommer alene, det betyr ikke dermed at det er noe galt med forholdet eller at det er rart, bare at det er hans familie som er invitert i et bryllup og at det kanskje er slik pga økonomi eller rett og slett fordi de ønsker nærmeste familie der som de kjenner godt og har lyst til å dele dagen sin med.

All respekt til de som klarer å være et selvstendig individ selv om man er gift, har en samboer selv og kunne aldri falt meg inn at vi to er en person, og slik håper jeg ikke det blir om vi blir gift heller. Han har sine venner og familie og jeg har mine. Og selvsagt er det hyggelig å dra sammen på ting, men det er ikke alltid slik at hans eller mine venner pålegges at de må ta hele "pakka" og omgås mennesker de ikke har valgt selv, og det har jeg full respekt for.

Anonymkode: 3c65c...500

Som om jeg skulle sagt det selv.

Synes det er helt naturlig at de som blir bedt i et bryllup er de som har et forhold til brudeparet, enten det er slektskap, vennskap osv. Mannen min har vært i flere bryllup uten meg, og jeg har vært i bryllup uten ham, og det har faktisk ikke falt meg inn at det skulle være noe rart i det før jeg leste denne tråden :fnise:

Noe annet blir det med nær slekt, eller hvis noen utelater en person av ren ondskap. Men å måtte invitere folk bare fordi de er "mannen/kona til" trodde jeg for lengst var historie...

Anonymkode: 09c7e...72a

Skrevet
1 time siden, Illuminatum skrev:

og de to skal være ett. Så er de ikke lenger to; deres liv er ett. Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille.

Javel, og det betyr at mann og kone skal være sammen om alt? Hun er med på fotballtreninga hans, han er med på syklubben hennes? Dessverre er ikke arbeidslivet normalt slik innrettet at de får være sammen på jobben, så da er det forståelig at de iallfall insisterer på å delta i bryllup sammen. Riktig nok er ikke bryllup noen ukentlig foreteelse, men også å måtte være alene én kveld annethvert år, kan sikkert være en uutholdelig belastning når deres liv nå er ett (etter Jahves oppfatning).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...