Gå til innhold

Invitert uten ektefelle

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og så? Det kan drikke så mye øl de vil, jeg skygger unna uansett. Og det handler om vissheten om hva de velger å være medlem av, ikke fordommer.

Anonymkode: b3d15...8bd

Da lurer jeg veldig på hvilken høyverdig livsanskuelse du har. Den vet minst om noe, har gjerne flest fordommer.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da lurer jeg veldig på hvilken høyverdig livsanskuelse du har. Den vet minst om noe, har gjerne flest fordommer.

Å være negativ til sekter og den slags jævelskap, er faktisk ikke å ha fordommer. Pleier du å anse Alexandre meninger enn dine egne som «fordommer»+

• Liker 1
Skrevet

Å være negativ til sekter og den slags jævelskap, er faktisk ikke å ha fordommer. Pleier du å anse Alexandre meninger enn dine egne som «fordommer»+

Hva slags "jævelskap" driver disse fæle sektene med? Hvordan stiller du deg til satanisme med brenning og ødeleggelse av kirkebygg og vandalisme av graver?

• Liker 1
Skrevet

Hva slags "jævelskap" driver disse fæle sektene med? Hvordan stiller du deg til satanisme med brenning og ødeleggelse av kirkebygg og vandalisme av graver?

Hva prater du om nå? Hva har brenning av kirkebygg med dette å gjøre?

Aner du ikke hva sekter hår ut på, eller hva Jehovas vitner driver med, så synes jeg det er merkelig å kalle meg kunnskapsløs.

• Liker 1
Skrevet

Hva prater du om nå? Hva har brenning av kirkebygg med dette å gjøre?

Aner du ikke hva sekter hår ut på, eller hva Jehovas vitner driver med, så synes jeg det er merkelig å kalle meg kunnskapsløs.

Du sklir behendig unna mitt spørsmål om hva for "jævelskap" de forskjellige sekter driver med.

• Liker 1
Skrevet

Du sklir behendig unna mitt spørsmål om hva for "jævelskap" de forskjellige sekter driver med.

Nå har vi sporet av ddenne tråden nok. Om du har behov for å oppdatere deg på sekter og problemer knyttet til dette, anbefaler jeg Google eller å starte en egen tråd.. Men du vil vel kalle all informasjon du får for «fordommer» uansett :-P

• Liker 1
Skrevet

Og det handler om vissheten om hva de velger å være medlem av, ikke fordommer.

Skulle ønske jeg var som deg: har ikke fordommer, men sitter på visshet. Vi vanlig dødelige finner rett som det er ut at vi må revurdere våre oppfatninger, men det slipper du, du har bestandig rett.

Anonymkode: 24abf...981

Skrevet

Skulle ønske jeg var som deg: har ikke fordommer, men sitter på visshet. Vi vanlig dødelige finner rett som det er ut at vi må revurdere våre oppfatninger, men det slipper du, du har bestandig rett.

Bestandig rett? Hvor har jeg på att det, da? Jeg sier at Jehovas vitner er noe forbannet fritt,og det er best å holde seg langt unna «vitner». Akkurat det er en kvalifisert påstand, og ikke en fordom. Hva jeg så vet og ikke vet om ethvert annet tema i verden, trenger vi derimot ikke å dra inn i det som allerede er en så til de grader  avsporing.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat det er en kvalifisert påstand, og ikke en fordom.

Morsomt. Hva skulle du være kvalifisert til? Du fremstår bare fordømmende, trangsynt og uinteressant.

Skrevet

Enten inviterer man fettere og kusiner med partnere, eller så lar man være å invitere fettere og kusiner, mener jeg. Dette blir bare merkelig. 

Enig, noe annet sømmer seg rett og slett ikke. Hadde ikke gått dersom det var meg.

Skrevet

Morsomt. Hva skulle du være kvalifisert til? Du fremstår bare fordømmende, trangsynt og uinteressant.

Om man må være positive til sekter for å ikke være trangsynt i dine øyne, så får det bare være. Du får bare kjøre på å fortelle om fortreffeligheten til Jehovas vitner, men da er det bare du som sitter deg ut. Alle som har satt seg en smule inn i slik problematikk skjønner at sekter er noe av det verste man kan rote seg borti.

Noen ting ER dårlig. Det er et faktum, og man må ikke like alt og være åpen for alt for å ikke være trangsynt. Å si nei til fritt, er noe alle fornuftige mennesker gjør (men det er vel «trangsynt» det da? )

Skrevet

Når jeg skal gifte meg så blir vi nok å invitere fettere / kusiner uten følge.
Men vi har informert på forhånd og sagt at partner er hjertelig velkommen til kaffe.

Grunnen er er jeg og min samboer tilsammen har svimlende 47 søskenbarn. Av disse er ca 30 gift, og ca 10 har forhold som er såpass seriøse at det er naturlig å invitere med partner.

Det blir da ca 90 personer KUN i søskenbarn, det sier seg nesten selv at det går ikke an. 

Men vi har som sagt forklart på forhånd, og istedenfor å lage følelsen av vi "utestenger" noen, så har vi forsøkt å være ganske ydmyke på det. 

Vi har så stor familie at vi er over 200 som er invitert i bryllupet, da kan faktisk ikke alle ha med partner, uansett hvor mye vi også kunne ønske vi kunne gjøre det sånn. Sånn er det når man ønsker et bryllup med hele familien og har stor familie.

Anonymkode: fd3e8...35d

• Liker 1
Skrevet

jeg og min samboer tilsammen har svimlende 47 søskenbarn.

Meget forståelig at dere gjerne vil prioritere slekta. Partnerne hører til familien, men de er ikke slektninger av dere.

Skrevet

Grunnen er er jeg og min samboer tilsammen har svimlende 47 søskenbarn. Av disse er ca 30 gift, og ca 10 har forhold som er såpass seriøse at det er naturlig å invitere med partner.

Det blir da ca 90 personer KUN i søskenbarn, det sier seg nesten selv at det går ikke an. 

Men vi har som sagt forklart på forhånd, og istedenfor å lage følelsen av vi "utestenger" noen, så har vi forsøkt å være ganske ydmyke på det. 

Vi har så stor familie at vi er over 200 som er invitert i bryllupet, da kan faktisk ikke alle ha med partner, uansett hvor mye vi også kunne ønske vi kunne gjøre det sånn. Sånn er det når man ønsker et bryllup med hele familien og har stor familie.

Hvor mange søsken har hver av deres foreldre ettersom det er så mange søskenbarn, og hvor langt ut i slekten regner du familie, over 200 inviterte?

• Liker 1
Skrevet

Men vi har informert på forhånd og sagt at partner er hjertelig velkommen til kaffe.

Har du så stor familie og velger å invitere alle syntes jeg dere har tatt et valg som innebærer å ta med partner. Jeg kommer fra tilsvarende familie og vil heller ikke inviteres enn å inviteres uten partner. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor dropper dere ikke bare søskenbarn helt? Da sparer dere mange gjester og slipper samtidig flausen det er å invitere uten ektefellen.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hvorfor dropper dere ikke bare søskenbarn helt? Da sparer dere mange gjester og slipper samtidig flausen det er å invitere uten ektefellen.

hvorfor er det en flause? Både jeg og mine venninner har klart oss helt fint i bryllup uten partner, når vi visste at parret slet med økonomien. Der hvor det er mulig og naturlig å be partner gjør man selvsagt det, men i den voksne verden er det heller ikke krise om man må delta på et arrangement i ny og ne uten å være klistret til partneren. Mulig jeg henger i et miljø med andre skikker, men det har aldri vært et tema engang verken fra min, mannen min elller noen av våre venner sin side.

Anonymkode: 634ad...8ec

• Liker 5
Skrevet

Jeg har blitt halvveis-invitert i et bryllups, så dersom jeg faktisk blir invitert, mistenker jeg at det blir uten partner.

Jeg har vært sammen med min partner like lenge som det kommende ekteparet (de ble sammen 3 uker før), men min kjæreste har knapt møtt min gode venn som skal gifte seg (bor på en annen kant av landet), så det er ikke veldig naturlig at de skal be han også, sånn egentlig.

Anonymkode: 89cea...cdf

• Liker 2
Skrevet

Det virker som at når man får seg samboer eller er gift så er man ikke et individ lenger, det er alltid "oss", hva med å være litt selvstendig? Man er ikke siamesiske tvillinger, du er fortsatt en person, samme med mannen din, og er det noe som virkelig er slitsomt så er det de menneskene som "Jada, VI kommer/jeg skal høre med typen/dama" når det f.eks er en sammenkomst eller noe en har blitt invitert til.

Når man aldri har møtt bruden så er det godt gjort å bli fornærmet. Mannen er fortsatt et eget individ og det må gå an å gjøre ting alene uten å klamre seg til ektefellen eller være redd for hva "alle" andre tror når man kommer alene, det betyr ikke dermed at det er noe galt med forholdet eller at det er rart, bare at det er hans familie som er invitert i et bryllup og at det kanskje er slik pga økonomi eller rett og slett fordi de ønsker nærmeste familie der som de kjenner godt og har lyst til å dele dagen sin med.

All respekt til de som klarer å være et selvstendig individ selv om man er gift, har en samboer selv og kunne aldri falt meg inn at vi to er en person, og slik håper jeg ikke det blir om vi blir gift heller. Han har sine venner og familie og jeg har mine. Og selvsagt er det hyggelig å dra sammen på ting, men det er ikke alltid slik at hans eller mine venner pålegges at de må ta hele "pakka" og omgås mennesker de ikke har valgt selv, og det har jeg full respekt for.

Anonymkode: 3c65c...500

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som at når man får seg samboer eller er gift så er man ikke et individ lenger, det er alltid "oss", hva med å være litt selvstendig? Man er ikke siamesiske tvillinger, du er fortsatt en person, samme med mannen din, og er det noe som virkelig er slitsomt så er det de menneskene som "Jada, VI kommer/jeg skal høre med typen/dama" når det f.eks er en sammenkomst eller noe en har blitt invitert til.

Når man aldri har møtt bruden så er det godt gjort å bli fornærmet. Mannen er fortsatt et eget individ og det må gå an å gjøre ting alene uten å klamre seg til ektefellen eller være redd for hva "alle" andre tror når man kommer alene, det betyr ikke dermed at det er noe galt med forholdet eller at det er rart, bare at det er hans familie som er invitert i et bryllup og at det kanskje er slik pga økonomi eller rett og slett fordi de ønsker nærmeste familie der som de kjenner godt og har lyst til å dele dagen sin med.

All respekt til de som klarer å være et selvstendig individ selv om man er gift, har en samboer selv og kunne aldri falt meg inn at vi to er en person, og slik håper jeg ikke det blir om vi blir gift heller. Han har sine venner og familie og jeg har mine. Og selvsagt er det hyggelig å dra sammen på ting, men det er ikke alltid slik at hans eller mine venner pålegges at de må ta hele "pakka" og omgås mennesker de ikke har valgt selv, og det har jeg full respekt for.

Anonymkode: 3c65c...500

For min del, så synes jeg sånne type tilstelninger blir kjedelig uten partner. Som regel så inviteres det jo gjerne mange fremmede mennesker som skal feire paret, og stemningen blir deretter. Dessuten er det koselig å dra i et bryllup sammen med mannfolket. Jada, vi er to individer som også er sammen, men å bare invitere den ene i et etablert forhold synes jeg blir feil. Både på grunn av skikk og bruk, men også fordi et bryllup feirer tross alt kjærligheten. Skal jeg først i et bryllup, med alt av kostnader og styr, drar jeg ikke alene.

Derimot så kan jeg skjønne at man bare inviterer gifte med partnere, fordi det er en viss forskjell på å være gift og samboende. Det er en forklaring jeg hadde respektert. Nettopp fordi det er en del forskjeller på å være gift, kontra å bare være samboende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...